물류서비스 품질은 회사마다 중요한 성공 요인의 하나로 보고 있으며, 더욱이 경쟁이 치열한 산업에서는 더욱 더 중요하다. 반도체 산업은 경쟁이 치열한 산업의 하나로, 반도체 산업의 속성을 고려할 때 대부분의 반도체 회사들은 장비 가동률 등을 포함한 반도체 장비 성능에 대한 의존도가 매우 높다. 반도체 장비회사들이 경쟁력 있는 기술력 확보뿐만이 아니라 서비스 품질의 향상에도 총력을 기울이고 있는 이유가 여기에 있으며, 다른 경쟁사들보다 좋은 장비 가동률을 제공하기 위하여 장비 수리 및 유지 보수를 위한 부품의 적시 공급을 포함한 물류서비스 품질의 평가 및 개선에 노력을 기울이고 있지만, 서비스 품질은 다원적 속성을 가지고 있고 특정 서비스 품질요소가 모든 고객에게 똑같이 중요하다고 볼 수 없는 점이 있다. 이에 본 연구는 Kano의 품질모형 및 총체적 ...
물류서비스 품질은 회사마다 중요한 성공 요인의 하나로 보고 있으며, 더욱이 경쟁이 치열한 산업에서는 더욱 더 중요하다. 반도체 산업은 경쟁이 치열한 산업의 하나로, 반도체 산업의 속성을 고려할 때 대부분의 반도체 회사들은 장비 가동률 등을 포함한 반도체 장비 성능에 대한 의존도가 매우 높다. 반도체 장비회사들이 경쟁력 있는 기술력 확보뿐만이 아니라 서비스 품질의 향상에도 총력을 기울이고 있는 이유가 여기에 있으며, 다른 경쟁사들보다 좋은 장비 가동률을 제공하기 위하여 장비 수리 및 유지 보수를 위한 부품의 적시 공급을 포함한 물류서비스 품질의 평가 및 개선에 노력을 기울이고 있지만, 서비스 품질은 다원적 속성을 가지고 있고 특정 서비스 품질요소가 모든 고객에게 똑같이 중요하다고 볼 수 없는 점이 있다. 이에 본 연구는 Kano의 품질모형 및 총체적 고객만족계수를 활용하여 반도체 장비업체의 물류서비스 품질 요소의 차별적 중요성을 검증하는 것을 목적으로 하며, 또한 반도체 제조회사와 반도체 장비회사 및 반도체 장비회사와 3PL 계약을 통하여 물류서비스를 제공하는 제3자 물류회사 간의 물류서비스 품질요소에 대한 인식 차이를 분석함으로써 반도체 장비회사의 지속적인 물류서비스 품질 향상 방안을 제시하고자 한다.
물류서비스 품질은 회사마다 중요한 성공 요인의 하나로 보고 있으며, 더욱이 경쟁이 치열한 산업에서는 더욱 더 중요하다. 반도체 산업은 경쟁이 치열한 산업의 하나로, 반도체 산업의 속성을 고려할 때 대부분의 반도체 회사들은 장비 가동률 등을 포함한 반도체 장비 성능에 대한 의존도가 매우 높다. 반도체 장비회사들이 경쟁력 있는 기술력 확보뿐만이 아니라 서비스 품질의 향상에도 총력을 기울이고 있는 이유가 여기에 있으며, 다른 경쟁사들보다 좋은 장비 가동률을 제공하기 위하여 장비 수리 및 유지 보수를 위한 부품의 적시 공급을 포함한 물류서비스 품질의 평가 및 개선에 노력을 기울이고 있지만, 서비스 품질은 다원적 속성을 가지고 있고 특정 서비스 품질요소가 모든 고객에게 똑같이 중요하다고 볼 수 없는 점이 있다. 이에 본 연구는 Kano의 품질모형 및 총체적 고객만족계수를 활용하여 반도체 장비업체의 물류서비스 품질 요소의 차별적 중요성을 검증하는 것을 목적으로 하며, 또한 반도체 제조회사와 반도체 장비회사 및 반도체 장비회사와 3PL 계약을 통하여 물류서비스를 제공하는 제3자 물류회사 간의 물류서비스 품질요소에 대한 인식 차이를 분석함으로써 반도체 장비회사의 지속적인 물류서비스 품질 향상 방안을 제시하고자 한다.
Logistics service quality is one of the most important factors for the success of companies especially in the competitive industries. Semiconductor industry is one of them. Considering the semiconductor industry attribute, most of semiconductor manufacturing companies extremely depend on the semicon...
Logistics service quality is one of the most important factors for the success of companies especially in the competitive industries. Semiconductor industry is one of them. Considering the semiconductor industry attribute, most of semiconductor manufacturing companies extremely depend on the semiconductor equipment performance including uptime of the equipment. Therefore semiconductor equipment companies pursue not only competitive technology edge but also service quality improvement. Accordingly, they have tried to assess and improve the logistics service quality to provide better uptime than any other competitors by on-time delivery of spare parts. However, it has been known that service quality is a multi-dimensional attributes and all the quality attributes are not viewed as equally important to customers. With respect to this, current study attempted to identify logistics service quality factors and investigate the attractive quality attribute by utilization of Kano model and Total Customer Satisfaction Coefficient especially in the case of semiconductor equipment companies. Further, several practical implications for logistics service quality from the perspective of three different groups which are semiconductor manufacturing companies, semiconductor equipment companies and 3PL companies were proposed.
Logistics service quality is one of the most important factors for the success of companies especially in the competitive industries. Semiconductor industry is one of them. Considering the semiconductor industry attribute, most of semiconductor manufacturing companies extremely depend on the semiconductor equipment performance including uptime of the equipment. Therefore semiconductor equipment companies pursue not only competitive technology edge but also service quality improvement. Accordingly, they have tried to assess and improve the logistics service quality to provide better uptime than any other competitors by on-time delivery of spare parts. However, it has been known that service quality is a multi-dimensional attributes and all the quality attributes are not viewed as equally important to customers. With respect to this, current study attempted to identify logistics service quality factors and investigate the attractive quality attribute by utilization of Kano model and Total Customer Satisfaction Coefficient especially in the case of semiconductor equipment companies. Further, several practical implications for logistics service quality from the perspective of three different groups which are semiconductor manufacturing companies, semiconductor equipment companies and 3PL companies were proposed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.