글로벌 환경에서 생존하기 위해서는 기업 당면한 다양한 문제를 효과적으로 해결하는 것이 필요하다. 빅 데이터는 기존 IT 시스템에서는 해결할 수 없는 다양한 문제해결능력 및 예측 능력으로 기업의 문제를 효과적으로 해결하고, 경쟁력을 향상시켜줄 수 있는 도구로 인식되고 있다. 빅 데이터는 21세기 원유라 불리고 있으며, 기업이 보유한 빅 데이터를 통해 전략적 가치를 도출하고 이를 비즈니스에 제대로 적용하는 기업과 조직이 향후 경쟁우위를 확보할 수 있을 것으로 예상하고 있다. 빅 데이터가 각광 받는 이유는 기존 IT 기술이 가능성 수준에서 많이 도태되었다면, 빅 데이터는 기술적 가능성을 뛰어넘어 ...
글로벌 환경에서 생존하기 위해서는 기업 당면한 다양한 문제를 효과적으로 해결하는 것이 필요하다. 빅 데이터는 기존 IT 시스템에서는 해결할 수 없는 다양한 문제해결능력 및 예측 능력으로 기업의 문제를 효과적으로 해결하고, 경쟁력을 향상시켜줄 수 있는 도구로 인식되고 있다. 빅 데이터는 21세기 원유라 불리고 있으며, 기업이 보유한 빅 데이터를 통해 전략적 가치를 도출하고 이를 비즈니스에 제대로 적용하는 기업과 조직이 향후 경쟁우위를 확보할 수 있을 것으로 예상하고 있다. 빅 데이터가 각광 받는 이유는 기존 IT 기술이 가능성 수준에서 많이 도태되었다면, 빅 데이터는 기술적 가능성을 뛰어넘어 빅 데이터 분석을 통해 비즈니스 최적화, 신규 비즈니스창출 등 새로운 가치를 창출하기 위해 활용될 수 있다는 장점이 있기 때문이다. 빅 데이터가 가지고 있는 높은 전략적 가치를 인식하고, 글로벌 선도 기업을 중심으로 빅 데이터를 전략적으로 활용하기 위해 적극적으로 도입을 추진하였다. 하지만, 빅 데이터를 통한 전략적 가치 도출 및 성과를 염두하지 않은 성급한 도입으로 인해 빅 데이터를 통한 전략적 가치 도출 및 데이터 활용 측면에서 어려움을 겪고 있다. 전 세계 18개국 1,800여명의 IT 전문가를 대상으로 조사한 결과 빅 데이터를 잘 활용하고 있는 기업의 비율은 28%에 불과하였으며, 빅 데이터를 통한 전략적 가치 도출 및 운영에 많은 어려움이 있다고 응답하였다. 빅 데이터를 도입하기 위해서는 기업이 목표로 하는 전략적 가치를 도출하고, 기업 내부, 외부 , 관련 법규 및 제도 등 환경적 측면을 고려해야하는데 이를 반영하지 못한 것이다. IT트렌드 및 주변 환경에 의해 빅 데이터를 도입하였으나 도입여건이 마련되지 않은 상황에서 성급하게 도입을 추진한 것이 실패의 원인인 것으로 나타났다. 성공적인 빅 데이터 도입을 위해서는 빅 데이터를 통해 얻을 수 있는 전략적 가치를 명확하게 파악하고, 적용 가능성에 대한 체계적인 환경 분석이 매우 중요하지만 기업들은 빅 데이터를 통하여 얻을 수 있는 부분적인 성과와 기술적인 측면만을 고려하고 있어 성공적인 도입이 이루어지지 못하고 있다. 빅 데이터 도입을 고려하고 있는 기업에게는 전략적 가치 및 도입 여건에 대한 부분을 고려한 연구가 필요하나 현재의 빅 데이터 관련 연구를 살펴보면 빅 데이터의 개념 및 전략적 가치에 관한 연구, 기술에 관한 연구, 도입 및 활성화에 관한 개념적 연구만 이루어져 기업의 빅 데이터 도입을 위한 가이드라인을 제시해 줄 수 있는 연구가 매우 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 빅 데이터 도입에 미치는 영향요인들을 파악하고, 이를 실증적으로 분석함으로써 이론적으로 타당하고 실무적으로 유용한 빅 데이터 도입 가이드라인을 제시하고자 하였다. 이를 위해 기업의 빅 데이터 도입 영향요인을 파악하기 위하여 정보시스템 성공요인, 전략적 가치인식 요인, 정보시스템 도입 환경 고려요인 및 빅 데이터 관련 문헌을 검토하여 빅 데이터 도입의도에 영향을 미칠 수 있는 요인을 도출하였고, 구조화된 설문지를 개발하였다. 이후 기업 내 빅 데이터 관련 담당자를 대상으로 설문조사와 통계분석을 수행하였다. 통계분석 결과 전략적 가치 인식 요인과 산업내부환경요인이 빅 데이터 도입의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 연구결과를 통해 도출된 이론적, 실무적, 정책적 시사점은 다음과 같다. 이론적 시사점으로는 첫째, 전략적 가치 인식과 환경요인, 빅 데이터 관련 선행연구를 검토하여 빅 데이터 도입의도에 미치는 영향요인을 이론적으로 제시하고 실증 분석하여 검증된 변수와 측정항목을 제시하였다는 점이다. 독립변수와 종속변수와의 관계를 구조방정식 모형을 통하여 검증함으로써 각 변수가 도입의도에 미치는 영향력을 측정하였다는 측면에서 이론적 의미를 가지고 있다고 할 수 있다. 둘째, 빅 데이터 도입의도에 대한 독립변수(전략적 가치 인식, 환경), 종속변수(도입의도), 조절변수(업종, 기업규모)를 정의하였으며, 신뢰성 및 타당성이 확보된 측정항목을 개발함으로써 향후 빅 데이터 관련분야를 실증적으로 연구하는데 있어 이론적인 토대를 마련하였다. 셋째, 기존 선행연구에서 제시한 전략적 가치 인식 요인과 환경요인에 대한 유의성을 검증함으로써 향후 빅 데이터 도입 영향요인에 대한 실증연구에 도움을 줄 수 있을 것이다. 실무적 시사점으로는 첫째, 전략적 가치 인식 요인과 환경요인이 도입의도에 미치는 영향력에 대한 인과관계를 규명하고, 정의 및 신뢰성, 타당성이 확보된 측정항목을 제시함으로써 빅 데이터 분야에 대한 실증적 연구 기반을 조성하였다. 둘째, 전략적 가치 인식 요인의 경우 빅 데이터 도입의도에 긍정적인 영향을 미치는 연구결과를 제시하였는데, 전략적 가치 인식의 중요성을 제시하였다는 측면이다. 셋째, 빅 데이터 도입 기업은 산업내부환경에 대한 정확한 분석을 통하여 빅 데이터 도입을 고려하여야 한다는 것을 제시하였다. 넷째, 기업의 규모와 업종에 따른 빅 데이터 도입 영향요인의 차이를 제시함으로써 빅 데이터를 도입할 때에는 해당 기업의 규모와 업종을 고려해야한다는 점을 제시하였다. 정책적 시사점으로는 첫째, 빅 데이터 활용 다양성이 필요하다는 것이다. 빅 데이터가 가지는 전략적 가치는 제품 및 서비스측면, 생산성측면, 의사결정측면에서 다양한 접근이 가능하고 이를 토대로 기업의 전 비즈니스 분야에 활용이 가능한데, 국내 주요 기업이 도입을 고려하고 있는 부분은 제품 및 서비스측면의 일부분에 국한되어 있다. 따라서, 빅 데이터를 도입할 경우 활용에 대한 측면을 면밀하게 검토하여, 활용률을 극대화 할 수 있는 형태로 빅 데이터 시스템을 설계하는 것이 필요하다. 둘째, 기업이 빅 데이터를 도입하는 측면에서 시스템 도입 비용의 부담, 시스템 활용상의 어려움, 공급 기업에 대한 신뢰성이 부족을 제시하고 있다는 점이다. 세계적인 IT 기업이 빅 데이터 시장을 선점하고 있는 상황에서 국내 기업의 빅 데이터 도입은 외국기업에 의존할 수밖에 없다. 세계적인 IT 강국임에도 불구하고 글로벌 IT 기업이 없는 우리나라의 IT 산업의 현실을 감안할 때, 빅 데이터는 세계적인 기업을 육성할 수 있는 기회라 생각한다. 따라서 정부는 적극적인 정책적 지원을 통하여 Star 기업을 육성할 필요가 있다. 셋째, 빅 데이터 도입 및 운영을 위한 기업 내부 및 외부 전문 인력이 부족하다는 측면이다. 빅 데이터는 시스템 구축보다 데이터를 활용하여 얼마나 가치 있는 결과를 도출할 수 있느냐가 중요한 시스템이다. 이를 위해서는 IT, 통계, 전략, 경영 등 다양한 분야의 학문적 지식과 경험이 갖추어진 인재가 필요하며 이들을 대상으로 체계적인 교육을 통한 인력양성이 이루어져야 한다. 본 연구는 빅 데이터 도입의도에 영향을 주는 주요 변수를 파악하고, 이를 검증함으로써 빅 데이터 관련분야를 실증연구하는데 이론적 토대를 마련하였으며, 이를 실증분석함으로써 빅 데이터 도입을 고려하고 있는 기업과 정책개발자에게 유용한 가이드라인을 제시할 수 있을 것으로 기대된다.
글로벌 환경에서 생존하기 위해서는 기업 당면한 다양한 문제를 효과적으로 해결하는 것이 필요하다. 빅 데이터는 기존 IT 시스템에서는 해결할 수 없는 다양한 문제해결능력 및 예측 능력으로 기업의 문제를 효과적으로 해결하고, 경쟁력을 향상시켜줄 수 있는 도구로 인식되고 있다. 빅 데이터는 21세기 원유라 불리고 있으며, 기업이 보유한 빅 데이터를 통해 전략적 가치를 도출하고 이를 비즈니스에 제대로 적용하는 기업과 조직이 향후 경쟁우위를 확보할 수 있을 것으로 예상하고 있다. 빅 데이터가 각광 받는 이유는 기존 IT 기술이 가능성 수준에서 많이 도태되었다면, 빅 데이터는 기술적 가능성을 뛰어넘어 빅 데이터 분석을 통해 비즈니스 최적화, 신규 비즈니스창출 등 새로운 가치를 창출하기 위해 활용될 수 있다는 장점이 있기 때문이다. 빅 데이터가 가지고 있는 높은 전략적 가치를 인식하고, 글로벌 선도 기업을 중심으로 빅 데이터를 전략적으로 활용하기 위해 적극적으로 도입을 추진하였다. 하지만, 빅 데이터를 통한 전략적 가치 도출 및 성과를 염두하지 않은 성급한 도입으로 인해 빅 데이터를 통한 전략적 가치 도출 및 데이터 활용 측면에서 어려움을 겪고 있다. 전 세계 18개국 1,800여명의 IT 전문가를 대상으로 조사한 결과 빅 데이터를 잘 활용하고 있는 기업의 비율은 28%에 불과하였으며, 빅 데이터를 통한 전략적 가치 도출 및 운영에 많은 어려움이 있다고 응답하였다. 빅 데이터를 도입하기 위해서는 기업이 목표로 하는 전략적 가치를 도출하고, 기업 내부, 외부 , 관련 법규 및 제도 등 환경적 측면을 고려해야하는데 이를 반영하지 못한 것이다. IT트렌드 및 주변 환경에 의해 빅 데이터를 도입하였으나 도입여건이 마련되지 않은 상황에서 성급하게 도입을 추진한 것이 실패의 원인인 것으로 나타났다. 성공적인 빅 데이터 도입을 위해서는 빅 데이터를 통해 얻을 수 있는 전략적 가치를 명확하게 파악하고, 적용 가능성에 대한 체계적인 환경 분석이 매우 중요하지만 기업들은 빅 데이터를 통하여 얻을 수 있는 부분적인 성과와 기술적인 측면만을 고려하고 있어 성공적인 도입이 이루어지지 못하고 있다. 빅 데이터 도입을 고려하고 있는 기업에게는 전략적 가치 및 도입 여건에 대한 부분을 고려한 연구가 필요하나 현재의 빅 데이터 관련 연구를 살펴보면 빅 데이터의 개념 및 전략적 가치에 관한 연구, 기술에 관한 연구, 도입 및 활성화에 관한 개념적 연구만 이루어져 기업의 빅 데이터 도입을 위한 가이드라인을 제시해 줄 수 있는 연구가 매우 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 빅 데이터 도입에 미치는 영향요인들을 파악하고, 이를 실증적으로 분석함으로써 이론적으로 타당하고 실무적으로 유용한 빅 데이터 도입 가이드라인을 제시하고자 하였다. 이를 위해 기업의 빅 데이터 도입 영향요인을 파악하기 위하여 정보시스템 성공요인, 전략적 가치인식 요인, 정보시스템 도입 환경 고려요인 및 빅 데이터 관련 문헌을 검토하여 빅 데이터 도입의도에 영향을 미칠 수 있는 요인을 도출하였고, 구조화된 설문지를 개발하였다. 이후 기업 내 빅 데이터 관련 담당자를 대상으로 설문조사와 통계분석을 수행하였다. 통계분석 결과 전략적 가치 인식 요인과 산업내부환경요인이 빅 데이터 도입의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 연구결과를 통해 도출된 이론적, 실무적, 정책적 시사점은 다음과 같다. 이론적 시사점으로는 첫째, 전략적 가치 인식과 환경요인, 빅 데이터 관련 선행연구를 검토하여 빅 데이터 도입의도에 미치는 영향요인을 이론적으로 제시하고 실증 분석하여 검증된 변수와 측정항목을 제시하였다는 점이다. 독립변수와 종속변수와의 관계를 구조방정식 모형을 통하여 검증함으로써 각 변수가 도입의도에 미치는 영향력을 측정하였다는 측면에서 이론적 의미를 가지고 있다고 할 수 있다. 둘째, 빅 데이터 도입의도에 대한 독립변수(전략적 가치 인식, 환경), 종속변수(도입의도), 조절변수(업종, 기업규모)를 정의하였으며, 신뢰성 및 타당성이 확보된 측정항목을 개발함으로써 향후 빅 데이터 관련분야를 실증적으로 연구하는데 있어 이론적인 토대를 마련하였다. 셋째, 기존 선행연구에서 제시한 전략적 가치 인식 요인과 환경요인에 대한 유의성을 검증함으로써 향후 빅 데이터 도입 영향요인에 대한 실증연구에 도움을 줄 수 있을 것이다. 실무적 시사점으로는 첫째, 전략적 가치 인식 요인과 환경요인이 도입의도에 미치는 영향력에 대한 인과관계를 규명하고, 정의 및 신뢰성, 타당성이 확보된 측정항목을 제시함으로써 빅 데이터 분야에 대한 실증적 연구 기반을 조성하였다. 둘째, 전략적 가치 인식 요인의 경우 빅 데이터 도입의도에 긍정적인 영향을 미치는 연구결과를 제시하였는데, 전략적 가치 인식의 중요성을 제시하였다는 측면이다. 셋째, 빅 데이터 도입 기업은 산업내부환경에 대한 정확한 분석을 통하여 빅 데이터 도입을 고려하여야 한다는 것을 제시하였다. 넷째, 기업의 규모와 업종에 따른 빅 데이터 도입 영향요인의 차이를 제시함으로써 빅 데이터를 도입할 때에는 해당 기업의 규모와 업종을 고려해야한다는 점을 제시하였다. 정책적 시사점으로는 첫째, 빅 데이터 활용 다양성이 필요하다는 것이다. 빅 데이터가 가지는 전략적 가치는 제품 및 서비스측면, 생산성측면, 의사결정측면에서 다양한 접근이 가능하고 이를 토대로 기업의 전 비즈니스 분야에 활용이 가능한데, 국내 주요 기업이 도입을 고려하고 있는 부분은 제품 및 서비스측면의 일부분에 국한되어 있다. 따라서, 빅 데이터를 도입할 경우 활용에 대한 측면을 면밀하게 검토하여, 활용률을 극대화 할 수 있는 형태로 빅 데이터 시스템을 설계하는 것이 필요하다. 둘째, 기업이 빅 데이터를 도입하는 측면에서 시스템 도입 비용의 부담, 시스템 활용상의 어려움, 공급 기업에 대한 신뢰성이 부족을 제시하고 있다는 점이다. 세계적인 IT 기업이 빅 데이터 시장을 선점하고 있는 상황에서 국내 기업의 빅 데이터 도입은 외국기업에 의존할 수밖에 없다. 세계적인 IT 강국임에도 불구하고 글로벌 IT 기업이 없는 우리나라의 IT 산업의 현실을 감안할 때, 빅 데이터는 세계적인 기업을 육성할 수 있는 기회라 생각한다. 따라서 정부는 적극적인 정책적 지원을 통하여 Star 기업을 육성할 필요가 있다. 셋째, 빅 데이터 도입 및 운영을 위한 기업 내부 및 외부 전문 인력이 부족하다는 측면이다. 빅 데이터는 시스템 구축보다 데이터를 활용하여 얼마나 가치 있는 결과를 도출할 수 있느냐가 중요한 시스템이다. 이를 위해서는 IT, 통계, 전략, 경영 등 다양한 분야의 학문적 지식과 경험이 갖추어진 인재가 필요하며 이들을 대상으로 체계적인 교육을 통한 인력양성이 이루어져야 한다. 본 연구는 빅 데이터 도입의도에 영향을 주는 주요 변수를 파악하고, 이를 검증함으로써 빅 데이터 관련분야를 실증연구하는데 이론적 토대를 마련하였으며, 이를 실증분석함으로써 빅 데이터 도입을 고려하고 있는 기업과 정책개발자에게 유용한 가이드라인을 제시할 수 있을 것으로 기대된다.
Solving the various problems that the corporation confronts needs to be effectively solved to survive in the global environment. The big-data is being perceived as a tool to solve corporate problems effectively and improve competitiveness with the various problem solving ability and predictive abili...
Solving the various problems that the corporation confronts needs to be effectively solved to survive in the global environment. The big-data is being perceived as a tool to solve corporate problems effectively and improve competitiveness with the various problem solving ability and predictive ability which the existing IT system did not have. The big-data is called the 'crude oil' of the 21st century and it is expected that the type of corporation and organization which deduct strategic value through big-data possessed by the corporation and apply this to the business properly will be able to obtain competitive superiority. The reason why the big data is in the limelight is because while the conventional IT technology has been falling behind much in its possibility level, the big data has gone beyond the technological possibility and has the advantage of being utilized to create new values such as business optimization and new business creation through analysis of big data. The big data was actively produced in order to perceive the high strategic value possessed by the big data and to utilize the big data strategically based on the global initiative corporations. However, since the big data has been introduced too hastily without considering the strategic value deduction and achievement obtained through the big data, there are difficulties in the strategic value deduction and data utilization that can be gained through big data. According to the survey result of 1,800 IT professionals from 18 countries world wide, the percentage of the corporation where the big data is being utilized well was only 28%, and many of them responded that they are having difficulties in strategic value deduction and operation through big data. The strategic value should be deducted and environment phases like corporate internal and external related regulations and systems should be considered in order to introduce big data, but these factors were not well being reflected. The cause of the failure turned out to be that the big data was introduced by way of the IT trend and surrounding environment, but it was introduced hastily in the situation where the introduction condition was not well arranged. The strategic value which can be obtained through big data should be clearly comprehended and systematic environment analysis is very important about applicability in order to introduce successful big data, but since the corporations are considering only partial achievements and technological phases that can be obtained through big data, the successful introduction is not being made. Study which considers the strategic value and introduction condition is needed for the corporations which consider introduction of big data, but the current big data related researches focus only on the concept of the big data, study on the strategic value, study on the technology and conceptual study on the introduction and vitalization, and thus the study which can provided guideline for the big data introduction by corporations insufficient. To cope with this situation, this study has intended to comprehend the effect elements which affect the introduction of big data, and analyze these empirically and propose the guideline for the introduction of big data which is theoretically reasonable and practically useful. For this, the elements which can affect the introduction intention of big data were deducted by reviewing the information system's successful factors, strategic value perception factors, considering factors for the information system introduction environment and big data related literature in order to comprehend the effect factors when the corporations introduce big data and structured questionnaire was developed. After that, the questionnaire and the statistical analysis were performed with the people in charge of the big data inside the corporations as objects. According to the statistical analysis, it was shown that the strategic value perception factor and the inside-industry environmental factors affected positively the introduction intention of big data. The theoretical, practical and political implications deducted from the study result is as follows. The frist theoretical implication is that this study has proposed theoretically effect factors which affect the introduction intention of big data by reviewing the strategic value perception and environmental factors and big data related precedent studies and proposed the variables and measurement items which were analyzed empirically and verified. This study has meaning in that it has measured the influence of each variable on the introduction intention by verifying the relationship between the independent variables and the dependent variables through structural equation model. Second, this study has defined the independent variable(strategic value perception, environment), dependent variable(introduction intention) and regulatory variable(type of business and corporate size) about big data introduction intention and has arranged theoretical base in studying big data related field empirically afterwards by developing measurement items which has obtained credibility and validity. Third, by verifying the strategic value perception factors and the significance about environmental factors proposed in the conventional precedent studies, this study will be able to give aid to the afterwards empirical study about effect factors on big data introduction. The operational implications are as follows. First, this study has arranged the empirical study base about big data field by investigating the cause and effect relationship about the influence of the strategic value perception factor and environmental factor on the introduction intention and proposing the measurement items which has obtained the justice, credibility and validity etc. Second, this study has proposed the study result that the strategic value perception factor affects positively the big data introduction intention and it has meaning in that the importance of the strategic value perception has been presented. Third, the study has proposed that the corporation which introduces big data should consider the big data introduction through precise analysis about industry's internal environment. Fourth, this study has proposed the point that the size and type of business of the corresponding corporation should be considered in introducing the big data by presenting the difference of the effect factors of big data introduction depending on the size and type of business of the corporation. The political implications are as follows. First, variety of utilization of big data is needed. The strategic value that big data has can be accessed in various ways in the product, service field, productivity field, decision making field etc and can be utilized in all the business fields based on that, but the parts that main domestic corporations are considering are limited to some parts of the products and service fields. Accordingly, in introducing big data, reviewing the phase about utilization in detail and design the big data system in a form which can maximize the utilization rate will be necessary. Second, the study is proposing the burden of the cost of the system introduction, difficulty in utilization in the system and lack of credibility in the supply corporations etc in the big data introduction phase by corporations. Since the world IT corporations are predominating the big data market, the big data introduction of domestic corporations can not but to be dependent on the foreign corporations. When considering that fact, that our country does not have global IT corporations even though it is world powerful IT country, the big data can be thought to be the chance to rear world level corporations. Accordingly, the government shall need to rear star corporations through active political support. Third, the corporations' internal and external professional manpower for the big data introduction and operation lacks. Big data is a system where how valuable data can be deducted utilizing data is more important than the system construction itself. For this, talent who are equipped with academic knowledge and experience in various fields like IT, statistics, strategy and management etc and manpower training should be implemented through systematic education for these talents. This study has arranged theoretical base for empirical studies about big data related fields by comprehending the main variables which affect the big data introduction intention and verifying them and is expected to be able to propose useful guideline for the corporations and policy developers who are considering big data introduction by analyzing empirically that theoretical base.
Solving the various problems that the corporation confronts needs to be effectively solved to survive in the global environment. The big-data is being perceived as a tool to solve corporate problems effectively and improve competitiveness with the various problem solving ability and predictive ability which the existing IT system did not have. The big-data is called the 'crude oil' of the 21st century and it is expected that the type of corporation and organization which deduct strategic value through big-data possessed by the corporation and apply this to the business properly will be able to obtain competitive superiority. The reason why the big data is in the limelight is because while the conventional IT technology has been falling behind much in its possibility level, the big data has gone beyond the technological possibility and has the advantage of being utilized to create new values such as business optimization and new business creation through analysis of big data. The big data was actively produced in order to perceive the high strategic value possessed by the big data and to utilize the big data strategically based on the global initiative corporations. However, since the big data has been introduced too hastily without considering the strategic value deduction and achievement obtained through the big data, there are difficulties in the strategic value deduction and data utilization that can be gained through big data. According to the survey result of 1,800 IT professionals from 18 countries world wide, the percentage of the corporation where the big data is being utilized well was only 28%, and many of them responded that they are having difficulties in strategic value deduction and operation through big data. The strategic value should be deducted and environment phases like corporate internal and external related regulations and systems should be considered in order to introduce big data, but these factors were not well being reflected. The cause of the failure turned out to be that the big data was introduced by way of the IT trend and surrounding environment, but it was introduced hastily in the situation where the introduction condition was not well arranged. The strategic value which can be obtained through big data should be clearly comprehended and systematic environment analysis is very important about applicability in order to introduce successful big data, but since the corporations are considering only partial achievements and technological phases that can be obtained through big data, the successful introduction is not being made. Study which considers the strategic value and introduction condition is needed for the corporations which consider introduction of big data, but the current big data related researches focus only on the concept of the big data, study on the strategic value, study on the technology and conceptual study on the introduction and vitalization, and thus the study which can provided guideline for the big data introduction by corporations insufficient. To cope with this situation, this study has intended to comprehend the effect elements which affect the introduction of big data, and analyze these empirically and propose the guideline for the introduction of big data which is theoretically reasonable and practically useful. For this, the elements which can affect the introduction intention of big data were deducted by reviewing the information system's successful factors, strategic value perception factors, considering factors for the information system introduction environment and big data related literature in order to comprehend the effect factors when the corporations introduce big data and structured questionnaire was developed. After that, the questionnaire and the statistical analysis were performed with the people in charge of the big data inside the corporations as objects. According to the statistical analysis, it was shown that the strategic value perception factor and the inside-industry environmental factors affected positively the introduction intention of big data. The theoretical, practical and political implications deducted from the study result is as follows. The frist theoretical implication is that this study has proposed theoretically effect factors which affect the introduction intention of big data by reviewing the strategic value perception and environmental factors and big data related precedent studies and proposed the variables and measurement items which were analyzed empirically and verified. This study has meaning in that it has measured the influence of each variable on the introduction intention by verifying the relationship between the independent variables and the dependent variables through structural equation model. Second, this study has defined the independent variable(strategic value perception, environment), dependent variable(introduction intention) and regulatory variable(type of business and corporate size) about big data introduction intention and has arranged theoretical base in studying big data related field empirically afterwards by developing measurement items which has obtained credibility and validity. Third, by verifying the strategic value perception factors and the significance about environmental factors proposed in the conventional precedent studies, this study will be able to give aid to the afterwards empirical study about effect factors on big data introduction. The operational implications are as follows. First, this study has arranged the empirical study base about big data field by investigating the cause and effect relationship about the influence of the strategic value perception factor and environmental factor on the introduction intention and proposing the measurement items which has obtained the justice, credibility and validity etc. Second, this study has proposed the study result that the strategic value perception factor affects positively the big data introduction intention and it has meaning in that the importance of the strategic value perception has been presented. Third, the study has proposed that the corporation which introduces big data should consider the big data introduction through precise analysis about industry's internal environment. Fourth, this study has proposed the point that the size and type of business of the corresponding corporation should be considered in introducing the big data by presenting the difference of the effect factors of big data introduction depending on the size and type of business of the corporation. The political implications are as follows. First, variety of utilization of big data is needed. The strategic value that big data has can be accessed in various ways in the product, service field, productivity field, decision making field etc and can be utilized in all the business fields based on that, but the parts that main domestic corporations are considering are limited to some parts of the products and service fields. Accordingly, in introducing big data, reviewing the phase about utilization in detail and design the big data system in a form which can maximize the utilization rate will be necessary. Second, the study is proposing the burden of the cost of the system introduction, difficulty in utilization in the system and lack of credibility in the supply corporations etc in the big data introduction phase by corporations. Since the world IT corporations are predominating the big data market, the big data introduction of domestic corporations can not but to be dependent on the foreign corporations. When considering that fact, that our country does not have global IT corporations even though it is world powerful IT country, the big data can be thought to be the chance to rear world level corporations. Accordingly, the government shall need to rear star corporations through active political support. Third, the corporations' internal and external professional manpower for the big data introduction and operation lacks. Big data is a system where how valuable data can be deducted utilizing data is more important than the system construction itself. For this, talent who are equipped with academic knowledge and experience in various fields like IT, statistics, strategy and management etc and manpower training should be implemented through systematic education for these talents. This study has arranged theoretical base for empirical studies about big data related fields by comprehending the main variables which affect the big data introduction intention and verifying them and is expected to be able to propose useful guideline for the corporations and policy developers who are considering big data introduction by analyzing empirically that theoretical base.
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