본 연구는 학부모가 형식적, 비형식적으로 교사에게 상담한 질문을 분석하여 자녀의 연령별로 학부모들의 관심사 및 요구 사항을 파악하고, 현장에서 일어나는 자연적으로 발생한 상담 질문 내용의 분석하는 것을 목적으로 하였다. 이러한 목적을 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원에서 이루어지는 만 3세 학부모의 상담 질문 내용은 어떠한가? 2. 유치원에서 이루어지는 만 4세 학부모의 상담 질문 내용은 어떠한가? 3. 유치원에서 이루어지는 만 5세 학부모의 상담 질문 내용은 어떠한가? 본 연구를 위해 서울시 J구와 경기도 G시에 소재한 유치원을 대상으로 실제 부모 상담 시 기록된 면담기록, 전화면담 기록, 비형식적 면담기록, 그리고 상담 전 부모질문지 등의 자료 등을 ...
본 연구는 학부모가 형식적, 비형식적으로 교사에게 상담한 질문을 분석하여 자녀의 연령별로 학부모들의 관심사 및 요구 사항을 파악하고, 현장에서 일어나는 자연적으로 발생한 상담 질문 내용의 분석하는 것을 목적으로 하였다. 이러한 목적을 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원에서 이루어지는 만 3세 학부모의 상담 질문 내용은 어떠한가? 2. 유치원에서 이루어지는 만 4세 학부모의 상담 질문 내용은 어떠한가? 3. 유치원에서 이루어지는 만 5세 학부모의 상담 질문 내용은 어떠한가? 본 연구를 위해 서울시 J구와 경기도 G시에 소재한 유치원을 대상으로 실제 부모 상담 시 기록된 면담기록, 전화면담 기록, 비형식적 면담기록, 그리고 상담 전 부모질문지 등의 자료 등을 분석 대상으로 수집하였고, 상담 자료의 분석을 위해 ‘내용분석법’을 사용하였다. 연구를 통해 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만 3세 학부모의 상담 질문 내용을 분석한 결과 누리과정 영역범주에서는 사회관계영역이 가장 높게 나타났으며, 다음으로 신체운동·건강영역, 그리고 의사소통영역, 자연탐구영역, 예술경험영역의 순서대로 나타났다. 신체운동·건강영역 내에서는 식습관이 가장 높은 빈도를 나타냈으며, 식습관 형성, 편식, 고치기 힘든 자녀의 식사습관에 대한 지도방법에 대한 질문내용이 주를 이루었으며, 만 3세의 학부모의 신체적 발달 및 건강상태에 대한 질문 빈도는 다른 연령에 비해 높았으며, 배변훈련에 대한 질문 내용도 만 3세 유아의 학부모가 가장 많은 것으로 나타났다. 사회관계영역 내에서는 친구관계에 대한 질문이 가장 높은 빈도를 나타냈으며, 만 3세 학부모의 상담질문에서 예술적 경험에 대한 내용은 거의 다루어지 않고 있었다. 둘째, 만 4세 학부모 상담 질문 내용을 분석한 결과, 3세와 마찬가지로 누리과정 영역범주에서 사회관계영역이 가장 높게 나타났으며, 다음으로 신체운동·건강영역, 의사소통영역, 자연탐구영역, 그리고 예술경험영역의 순서대로 나타났다. 사회관계영역에서의 질문 내용을 분석한 결과 친구관계가 가장 높은 빈도를 나타냈으며, 만 4세 학부모들은 주로 또래와의 관계에 더 관심을 갖고 있으며 관계 안에서 주도적인 역할인지, 수동적인 역할인지를 궁금해 하였다. 만 4세 학부모들은 학습과 관련하여 자녀 수준에 맞는 지도방법을 교사에게 자문받기도 하며, 계획하고 있는 교육이 아이의 발달에 적합할지를 확인받기도 하며, 인지 발달과 더불어 놀이와 학습에 대한 상담 내용이 증가하는 것으로 나타났다. 그 외 학부모의 고민에 대한 질문 내용을 살펴보면 훈육하는 방법, 자녀의 인성교육 측면에서 많은 고민을 하고 있음을 나타내고 있었다. 셋째, 만 5세의 학부모 상담 질문 내용을 분석한 결과, 누리과정 영역범주에서 사회관계영역이 가장 높게 나타났으며, 다음으로 신체운동·건강영역, 의사소통영역, 자연탐구영역, 그리고 예술경험영역의 순서대로 나타났다. 사회관계영역 내에서 친구관계가 가장 높은 빈도를 나타내고 있는데, 특히 만 5세 학부모들의 질문에는 자녀의 친구들의 이름이 명확하게 제시되어 있었다. 만 5세의 학부모들은 다른 두 연령에 비해 성교육에 대해 가장 높은 빈도를 나타내고 있었는데, 단순한 성교육 프로그램에 대한 요구가 아니라 자녀에게 ‘성’에 대해 지도하는 것을 어려워하는 것으로 나타났다. 또한, 그 외 부모들의 고민에서 만 5세의 학부모들은 초등학교와 관련된 질문 내용에 대한 빈도가 높게 나타났는데, 이와 연관하여 학습 관련 질문 내용도 다른 연령에 비해 가장 높게 나타났다. 넷째, 전체 연령에 대한 빈도분석 결과, 누리과정 영역에서 가장 높은 빈도를 나타낸 범주는 사회관계영역으로 나타났으며, 그 다음으로 신체운동·건강영역, 의사소통영역, 자연탐구영역, 그리고 예술경험영역 순으로 나타났다. 하지만 같은 친구 관계에 대한 질문이라 하더라도 만 3세의 질문과 4세, 5세의 질문 내용에는 차이가 있었으며, 부모들의 관심사는 연령에 따라 다른 특징을 보이는 것으로 나타났다. 한편, 순위 비교표를 보면, 만 4세와 5세의 5위는 사회성 및 정서발달로 동일하게 나타났고, 생활습관은 세 연령 모두 9위를 나타내고 있었으나, 어디까지나 양적인 분석에 있어서 차이가 없다고 말할 수 있는 것이며 연령별 질문 내용은 같다고 할 수 없다.
본 연구는 학부모가 형식적, 비형식적으로 교사에게 상담한 질문을 분석하여 자녀의 연령별로 학부모들의 관심사 및 요구 사항을 파악하고, 현장에서 일어나는 자연적으로 발생한 상담 질문 내용의 분석하는 것을 목적으로 하였다. 이러한 목적을 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원에서 이루어지는 만 3세 학부모의 상담 질문 내용은 어떠한가? 2. 유치원에서 이루어지는 만 4세 학부모의 상담 질문 내용은 어떠한가? 3. 유치원에서 이루어지는 만 5세 학부모의 상담 질문 내용은 어떠한가? 본 연구를 위해 서울시 J구와 경기도 G시에 소재한 유치원을 대상으로 실제 부모 상담 시 기록된 면담기록, 전화면담 기록, 비형식적 면담기록, 그리고 상담 전 부모질문지 등의 자료 등을 분석 대상으로 수집하였고, 상담 자료의 분석을 위해 ‘내용분석법’을 사용하였다. 연구를 통해 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만 3세 학부모의 상담 질문 내용을 분석한 결과 누리과정 영역범주에서는 사회관계영역이 가장 높게 나타났으며, 다음으로 신체운동·건강영역, 그리고 의사소통영역, 자연탐구영역, 예술경험영역의 순서대로 나타났다. 신체운동·건강영역 내에서는 식습관이 가장 높은 빈도를 나타냈으며, 식습관 형성, 편식, 고치기 힘든 자녀의 식사습관에 대한 지도방법에 대한 질문내용이 주를 이루었으며, 만 3세의 학부모의 신체적 발달 및 건강상태에 대한 질문 빈도는 다른 연령에 비해 높았으며, 배변훈련에 대한 질문 내용도 만 3세 유아의 학부모가 가장 많은 것으로 나타났다. 사회관계영역 내에서는 친구관계에 대한 질문이 가장 높은 빈도를 나타냈으며, 만 3세 학부모의 상담질문에서 예술적 경험에 대한 내용은 거의 다루어지 않고 있었다. 둘째, 만 4세 학부모 상담 질문 내용을 분석한 결과, 3세와 마찬가지로 누리과정 영역범주에서 사회관계영역이 가장 높게 나타났으며, 다음으로 신체운동·건강영역, 의사소통영역, 자연탐구영역, 그리고 예술경험영역의 순서대로 나타났다. 사회관계영역에서의 질문 내용을 분석한 결과 친구관계가 가장 높은 빈도를 나타냈으며, 만 4세 학부모들은 주로 또래와의 관계에 더 관심을 갖고 있으며 관계 안에서 주도적인 역할인지, 수동적인 역할인지를 궁금해 하였다. 만 4세 학부모들은 학습과 관련하여 자녀 수준에 맞는 지도방법을 교사에게 자문받기도 하며, 계획하고 있는 교육이 아이의 발달에 적합할지를 확인받기도 하며, 인지 발달과 더불어 놀이와 학습에 대한 상담 내용이 증가하는 것으로 나타났다. 그 외 학부모의 고민에 대한 질문 내용을 살펴보면 훈육하는 방법, 자녀의 인성교육 측면에서 많은 고민을 하고 있음을 나타내고 있었다. 셋째, 만 5세의 학부모 상담 질문 내용을 분석한 결과, 누리과정 영역범주에서 사회관계영역이 가장 높게 나타났으며, 다음으로 신체운동·건강영역, 의사소통영역, 자연탐구영역, 그리고 예술경험영역의 순서대로 나타났다. 사회관계영역 내에서 친구관계가 가장 높은 빈도를 나타내고 있는데, 특히 만 5세 학부모들의 질문에는 자녀의 친구들의 이름이 명확하게 제시되어 있었다. 만 5세의 학부모들은 다른 두 연령에 비해 성교육에 대해 가장 높은 빈도를 나타내고 있었는데, 단순한 성교육 프로그램에 대한 요구가 아니라 자녀에게 ‘성’에 대해 지도하는 것을 어려워하는 것으로 나타났다. 또한, 그 외 부모들의 고민에서 만 5세의 학부모들은 초등학교와 관련된 질문 내용에 대한 빈도가 높게 나타났는데, 이와 연관하여 학습 관련 질문 내용도 다른 연령에 비해 가장 높게 나타났다. 넷째, 전체 연령에 대한 빈도분석 결과, 누리과정 영역에서 가장 높은 빈도를 나타낸 범주는 사회관계영역으로 나타났으며, 그 다음으로 신체운동·건강영역, 의사소통영역, 자연탐구영역, 그리고 예술경험영역 순으로 나타났다. 하지만 같은 친구 관계에 대한 질문이라 하더라도 만 3세의 질문과 4세, 5세의 질문 내용에는 차이가 있었으며, 부모들의 관심사는 연령에 따라 다른 특징을 보이는 것으로 나타났다. 한편, 순위 비교표를 보면, 만 4세와 5세의 5위는 사회성 및 정서발달로 동일하게 나타났고, 생활습관은 세 연령 모두 9위를 나타내고 있었으나, 어디까지나 양적인 분석에 있어서 차이가 없다고 말할 수 있는 것이며 연령별 질문 내용은 같다고 할 수 없다.
The purpose of this study is to analyze what the parents were asked to teachers in consultation in kindergarten and to know what parents whether seeking depending on the age of the children. In addition, it aimed to analyze the content of the questions that occur naturally in the context of the actu...
The purpose of this study is to analyze what the parents were asked to teachers in consultation in kindergarten and to know what parents whether seeking depending on the age of the children. In addition, it aimed to analyze the content of the questions that occur naturally in the context of the actual consultation. Study specific issues for the purposes of these studies are as follows: 1. Consultation question the contents of the 3-year-old parent performed in kindergarten. 2. Consultation question the contents of the 4-year-old parent performed in kindergarten. 3. Consultation question the contents of the 5-year-old parent performed in kindergarten. To analysis, data were collected such as documentation of the parent questionnaire before the consultation, record of the consultation that has been recorded at the time of the real parent consultation, telephone interview recording, and discussion of non-formal. For the analysis of data consultation "Content analysis method" was used. To summarize the results obtained through the study is as follows: First, social relationship areas appears highest, then, order physical activities/health areas, communication areas, nature inquiry areas, the artistic experience areas were found to Nuri Curriculum category result of the analysis of the consultation question contents of the 3-year-old parent. The highest frequency of eating habits revealed in physical activities/health areas and parents asked the formation of eating habits, unbalanced diet, the teaching methods for the eating habits of children difficult repair primarily. Frequency of questions about health and physical development of the parent of 3-year-old was higher than the age of the other. Also results show that the questions asked for toilet training also most parents of young children under 3 years. In the area of social relations, it became clear how often the highest questions about friendship. For artistic experience areas, it has not been taken up almost consultation question of 3-year-old parent. Second, the results of the analysis of the contents of the consultation questions of parents of 4-year-old, social relationship areas appears highest, then, order physical activities/health areas, communication areas, nature inquiry areas, the artistic experience areas were found to Nuri Curriculum category in the same way as the 3-year-old. Results of analysis of the question made in the social area, revealed the highest frequency friendships. Parents of 4-year-old was interested in the relationship between age mainly. Parents wondered that it is a passive role whether their child leading role in the friendship. Also, parents were asked to teacher about teaching methods for the level of children and counseling content for learning and play began to increase along with the cognitive development. The contents analyze of questions about the trouble of parents, the parents showed that have a lot of trouble in terms of personality education of children discipline and method. Third, the results of the analysis of the contents of the consultation questions of parents of 5-year-old, social relationship areas appears highest, then, order physical activities/health areas, communication areas, nature inquiry areas, the artistic experience areas were found to Nuri Curriculum category. The results of 5-year-old parents’ showed the highest frequency of friendship in the area of social relations. Especially, in the questions of parents of 5-year-old the name of the friend of children has been clearly presented in particular. In addition, 5-year-old parents showed the highest frequency for sex education than the age of the other two. But instead of asking for a simple “gender education programs”, it was found to make it difficult that the parent is taught for "gender" in the child. Also, the frequency of the questions related to the elementary school appeared high, for questions related to learning in relation to it. Fourth, the results of frequency analysis of all ages, it will appear in the area of social relationship areas appears highest, then, order physical activities/health areas, communication areas, nature inquiry areas, the artistic experience areas were found to Nuri Curriculum category. Although in the same category, such as friendship, there was a difference in the questions asked 4-year-old question of 3-year-old, 5-year-old. Parents’ interest were found to exhibit different characteristics depending on the age. On the other hand, looking at the rank comparison table, the 5-position of the 5-year-old and 4-year-old, came to the same as the development of emotional and social. Lifestyle showed the 9-position of the all-year-old. It is intended that it can be said that there is no difference in the quantitative analysis only, it is not possible to contents of questions age the same.
The purpose of this study is to analyze what the parents were asked to teachers in consultation in kindergarten and to know what parents whether seeking depending on the age of the children. In addition, it aimed to analyze the content of the questions that occur naturally in the context of the actual consultation. Study specific issues for the purposes of these studies are as follows: 1. Consultation question the contents of the 3-year-old parent performed in kindergarten. 2. Consultation question the contents of the 4-year-old parent performed in kindergarten. 3. Consultation question the contents of the 5-year-old parent performed in kindergarten. To analysis, data were collected such as documentation of the parent questionnaire before the consultation, record of the consultation that has been recorded at the time of the real parent consultation, telephone interview recording, and discussion of non-formal. For the analysis of data consultation "Content analysis method" was used. To summarize the results obtained through the study is as follows: First, social relationship areas appears highest, then, order physical activities/health areas, communication areas, nature inquiry areas, the artistic experience areas were found to Nuri Curriculum category result of the analysis of the consultation question contents of the 3-year-old parent. The highest frequency of eating habits revealed in physical activities/health areas and parents asked the formation of eating habits, unbalanced diet, the teaching methods for the eating habits of children difficult repair primarily. Frequency of questions about health and physical development of the parent of 3-year-old was higher than the age of the other. Also results show that the questions asked for toilet training also most parents of young children under 3 years. In the area of social relations, it became clear how often the highest questions about friendship. For artistic experience areas, it has not been taken up almost consultation question of 3-year-old parent. Second, the results of the analysis of the contents of the consultation questions of parents of 4-year-old, social relationship areas appears highest, then, order physical activities/health areas, communication areas, nature inquiry areas, the artistic experience areas were found to Nuri Curriculum category in the same way as the 3-year-old. Results of analysis of the question made in the social area, revealed the highest frequency friendships. Parents of 4-year-old was interested in the relationship between age mainly. Parents wondered that it is a passive role whether their child leading role in the friendship. Also, parents were asked to teacher about teaching methods for the level of children and counseling content for learning and play began to increase along with the cognitive development. The contents analyze of questions about the trouble of parents, the parents showed that have a lot of trouble in terms of personality education of children discipline and method. Third, the results of the analysis of the contents of the consultation questions of parents of 5-year-old, social relationship areas appears highest, then, order physical activities/health areas, communication areas, nature inquiry areas, the artistic experience areas were found to Nuri Curriculum category. The results of 5-year-old parents’ showed the highest frequency of friendship in the area of social relations. Especially, in the questions of parents of 5-year-old the name of the friend of children has been clearly presented in particular. In addition, 5-year-old parents showed the highest frequency for sex education than the age of the other two. But instead of asking for a simple “gender education programs”, it was found to make it difficult that the parent is taught for "gender" in the child. Also, the frequency of the questions related to the elementary school appeared high, for questions related to learning in relation to it. Fourth, the results of frequency analysis of all ages, it will appear in the area of social relationship areas appears highest, then, order physical activities/health areas, communication areas, nature inquiry areas, the artistic experience areas were found to Nuri Curriculum category. Although in the same category, such as friendship, there was a difference in the questions asked 4-year-old question of 3-year-old, 5-year-old. Parents’ interest were found to exhibit different characteristics depending on the age. On the other hand, looking at the rank comparison table, the 5-position of the 5-year-old and 4-year-old, came to the same as the development of emotional and social. Lifestyle showed the 9-position of the all-year-old. It is intended that it can be said that there is no difference in the quantitative analysis only, it is not possible to contents of questions age the same.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.