본 연구는 기존 언어 순화 프로그램을 청소년 프로그램 개발 모형과 내용 편성 주요 내용, 국어과 교육 과정 활용을 통해 수정 보완하여 개발한 청소년 욕설 의미 교육이 청소년의 욕설 사용의 빈도, 인식, 태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고, 청소년의 욕설 사용 습관을 개선하기 위한 실천적인 방향을 제시하고자 하는 목적을 갖고 욕설 의미 교육의 효과를 분석하였다. 연구를 위해 중학교 2학년 청소년 44명에게 6회기 씩 총 3차례의 욕설 의미 교육을 실시하였다. 연구는 집단 간 동질성 검사, 욕설 의미 교육 후 집단 간의 지식수준, 빈도, 태도의 변화와 효과성을 알아보기 위한 사전-사후-추수검사를 실시하였다. 실험의 통제 확인을 위한 ...
본 연구는 기존 언어 순화 프로그램을 청소년 프로그램 개발 모형과 내용 편성 주요 내용, 국어과 교육 과정 활용을 통해 수정 보완하여 개발한 청소년 욕설 의미 교육이 청소년의 욕설 사용의 빈도, 인식, 태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고, 청소년의 욕설 사용 습관을 개선하기 위한 실천적인 방향을 제시하고자 하는 목적을 갖고 욕설 의미 교육의 효과를 분석하였다. 연구를 위해 중학교 2학년 청소년 44명에게 6회기 씩 총 3차례의 욕설 의미 교육을 실시하였다. 연구는 집단 간 동질성 검사, 욕설 의미 교육 후 집단 간의 지식수준, 빈도, 태도의 변화와 효과성을 알아보기 위한 사전-사후-추수검사를 실시하였다. 실험의 통제 확인을 위한 공변량분석과 욕설 의미 지식수준이 욕설 사용 빈도와 태도에 미치는 영향 확인을 위한 다중회귀분석을 실시하였다. 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 욕설 의미 교육을 받은 청소년은 욕설에 대한 지식수준이 유의미하게 향상되었다. 둘째, 욕설 의미 교육을 받은 청소년은 욕설 사용 빈도가 감소하였다. 하위 영역인 1일 사용빈도, 외부상황에 따른 욕설 사용, 내부상황에 따른 욕설 사용 모두 지속적으로 유의미한 감소가 나타났다. 셋째, 욕설 의미 교육을 받은 청소년은 욕설에 대한 태도가 변화하였다. 하위 영역인 욕설에 대한 부정적 인식, 언어 습관 인식, 내적 감정 인식, 욕설 사용 인식, 개선의지에서 지속적으로 유의미한 변화가 나타났다. 넷째, 욕설 의미 지식수준은 청소년의 욕설 사용 빈도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 욕설 의미 지식수준은 청소년의 욕설에 대한 태도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위의 연구 결과를 통해 다음의 논의를 발전시킬 수 있다. 첫째, 청소년 욕설 사용에 공감하고 욕설 사용 개선을 위한 프로그램을 계획하고 있다면 욕설 의미 교육에 중점을 두어야 할 것이다. 욕설 의미 지식수준이 욕설 사용의 빈도와 태도에 영향을 미치는 것으로 나타난 만큼, 다양한 형태의 욕설 사용 개선 프로그램을 개발할 때 욕설 의미 교육 내용의 포함은 필요하다. 둘째, 욕설을 사용하지 않는 환경 조성이 필요하다. 인구통계 변인 결과 청소년의 욕설 사용은 부모의 경제수준, 학업성취도 수준과는 무관한 것으로 나타났다. 이는 사회 전반적으로 욕설을 사용하는 분위기가 조성되어 있다는 사실을 반증하는 만큼 청소년들에게만 욕설 사용의 질타를 보낼 것이 아니라 사회 전반적인 환경, 즉 대중매체, 인터넷, 성인들의 언어습관, 영상 창작물 등에 무분별하게 포함되어 있는 욕설 사용의 환경을 개선할 수 있도록 해야 할 것이다. 셋째, 학교 교육자들은 대학 입학과 학업 성취도에만 가치를 둘 것이 아니라 바른 말을 하는 청소년 양성에 투자해야 한다. 학교 교육 커리큘럼에 욕설 사용 개선을 위한 교육 확립과 시간 배정을 통해 욕설이 난무하는 학교가 아닌 욕설 없는 대화가 가능한 학교와 청소년을 양성해야 한다.
본 연구는 기존 언어 순화 프로그램을 청소년 프로그램 개발 모형과 내용 편성 주요 내용, 국어과 교육 과정 활용을 통해 수정 보완하여 개발한 청소년 욕설 의미 교육이 청소년의 욕설 사용의 빈도, 인식, 태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고, 청소년의 욕설 사용 습관을 개선하기 위한 실천적인 방향을 제시하고자 하는 목적을 갖고 욕설 의미 교육의 효과를 분석하였다. 연구를 위해 중학교 2학년 청소년 44명에게 6회기 씩 총 3차례의 욕설 의미 교육을 실시하였다. 연구는 집단 간 동질성 검사, 욕설 의미 교육 후 집단 간의 지식수준, 빈도, 태도의 변화와 효과성을 알아보기 위한 사전-사후-추수검사를 실시하였다. 실험의 통제 확인을 위한 공변량분석과 욕설 의미 지식수준이 욕설 사용 빈도와 태도에 미치는 영향 확인을 위한 다중회귀분석을 실시하였다. 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 욕설 의미 교육을 받은 청소년은 욕설에 대한 지식수준이 유의미하게 향상되었다. 둘째, 욕설 의미 교육을 받은 청소년은 욕설 사용 빈도가 감소하였다. 하위 영역인 1일 사용빈도, 외부상황에 따른 욕설 사용, 내부상황에 따른 욕설 사용 모두 지속적으로 유의미한 감소가 나타났다. 셋째, 욕설 의미 교육을 받은 청소년은 욕설에 대한 태도가 변화하였다. 하위 영역인 욕설에 대한 부정적 인식, 언어 습관 인식, 내적 감정 인식, 욕설 사용 인식, 개선의지에서 지속적으로 유의미한 변화가 나타났다. 넷째, 욕설 의미 지식수준은 청소년의 욕설 사용 빈도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 욕설 의미 지식수준은 청소년의 욕설에 대한 태도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위의 연구 결과를 통해 다음의 논의를 발전시킬 수 있다. 첫째, 청소년 욕설 사용에 공감하고 욕설 사용 개선을 위한 프로그램을 계획하고 있다면 욕설 의미 교육에 중점을 두어야 할 것이다. 욕설 의미 지식수준이 욕설 사용의 빈도와 태도에 영향을 미치는 것으로 나타난 만큼, 다양한 형태의 욕설 사용 개선 프로그램을 개발할 때 욕설 의미 교육 내용의 포함은 필요하다. 둘째, 욕설을 사용하지 않는 환경 조성이 필요하다. 인구통계 변인 결과 청소년의 욕설 사용은 부모의 경제수준, 학업성취도 수준과는 무관한 것으로 나타났다. 이는 사회 전반적으로 욕설을 사용하는 분위기가 조성되어 있다는 사실을 반증하는 만큼 청소년들에게만 욕설 사용의 질타를 보낼 것이 아니라 사회 전반적인 환경, 즉 대중매체, 인터넷, 성인들의 언어습관, 영상 창작물 등에 무분별하게 포함되어 있는 욕설 사용의 환경을 개선할 수 있도록 해야 할 것이다. 셋째, 학교 교육자들은 대학 입학과 학업 성취도에만 가치를 둘 것이 아니라 바른 말을 하는 청소년 양성에 투자해야 한다. 학교 교육 커리큘럼에 욕설 사용 개선을 위한 교육 확립과 시간 배정을 통해 욕설이 난무하는 학교가 아닌 욕설 없는 대화가 가능한 학교와 청소년을 양성해야 한다.
This study shows how abusive language meaning in education is revised and supplemented with the existing language purity program through the youth program development model, contents composition, main contents and the practical use for Korean language curriculum that has an influence to the frequenc...
This study shows how abusive language meaning in education is revised and supplemented with the existing language purity program through the youth program development model, contents composition, main contents and the practical use for Korean language curriculum that has an influence to the frequency, awareness and attitude of abusive language usage, and to adduce the practical direction for the improvement of the youth's abusive language habits. For this study, I conducted the abusive language meaning education to 44 middle second grade school students in different 6 classes three times on different occasions. I examined the equivalency check ass well as the pretest , post test, and follow up test to understand the change and effect of their knowledge level, frequency and attitude after taking the abusive language meaning class. I did the analysis of covariance to confirm the experimental control and did the multiple regression analysis to check the influence of abusive language usage frequency and their attitude from the knowledge level of abusive language. The analysis results of the study are as follows: First, the youth who took the abusive language meaning class improved their knowledge level about the abusive language. Second, the youth who took the abusive language meaning class decreased their abusive language usage frequency. The usage frequency for one day, the abusive language usage through the external factors and the internal factors in the low range went down consistently and meaningfully. Third, the youth who took the abusive language meaning class changed the attitude of abusive language. They have significantly and consistently changed in their usage of negative perception of the abusive language, the language habit perception, their internal emotion perception, the abusive language usage perception and the improvement will in the low rank. Fourth, the knowledge level of abusive language significantly had an influence to the youth's usage frequency of abusive language. Fifth, the knowledge level of abusive language significantly had an influence to the youth's attitude about abusive language. Therefore, there are the following discussions based on the study results. First, we are supposed to focus on abusive language education if we have a plan for the program for the improvement of the youth's abusive language usage. The study results showed that the knowledge level of abusive language had an influence on the youth's abusive language usage frequency and attitude. Therefore we should include the contents of the abusive language meaning education when we make a plan for the improvement program of the abusive language usage. Second, the circumstances where abusive language isn't used is needed for the youth. The study results showed the youth's abusive language usage was irrelevant to their parent's economy level and academic level. This proves our society makes up a climate to use abusive language. Therefore, as adult we should not blame the youth and we should improve the circumstances of mass communication, the internet, adult language habits, and the abusive language which thoughtlessly includes various image creative works. Third, the educators in school have to invest to train the youth to use the right words instead of focusing on entering university and increasing grades on the achievement evaluation. Educators have to set a goal and allot a time for the improvement of the abusive language usage in their curriculum. Therefore, educators have to train the students how to talk one another without the use of abusive language.
This study shows how abusive language meaning in education is revised and supplemented with the existing language purity program through the youth program development model, contents composition, main contents and the practical use for Korean language curriculum that has an influence to the frequency, awareness and attitude of abusive language usage, and to adduce the practical direction for the improvement of the youth's abusive language habits. For this study, I conducted the abusive language meaning education to 44 middle second grade school students in different 6 classes three times on different occasions. I examined the equivalency check ass well as the pretest , post test, and follow up test to understand the change and effect of their knowledge level, frequency and attitude after taking the abusive language meaning class. I did the analysis of covariance to confirm the experimental control and did the multiple regression analysis to check the influence of abusive language usage frequency and their attitude from the knowledge level of abusive language. The analysis results of the study are as follows: First, the youth who took the abusive language meaning class improved their knowledge level about the abusive language. Second, the youth who took the abusive language meaning class decreased their abusive language usage frequency. The usage frequency for one day, the abusive language usage through the external factors and the internal factors in the low range went down consistently and meaningfully. Third, the youth who took the abusive language meaning class changed the attitude of abusive language. They have significantly and consistently changed in their usage of negative perception of the abusive language, the language habit perception, their internal emotion perception, the abusive language usage perception and the improvement will in the low rank. Fourth, the knowledge level of abusive language significantly had an influence to the youth's usage frequency of abusive language. Fifth, the knowledge level of abusive language significantly had an influence to the youth's attitude about abusive language. Therefore, there are the following discussions based on the study results. First, we are supposed to focus on abusive language education if we have a plan for the program for the improvement of the youth's abusive language usage. The study results showed that the knowledge level of abusive language had an influence on the youth's abusive language usage frequency and attitude. Therefore we should include the contents of the abusive language meaning education when we make a plan for the improvement program of the abusive language usage. Second, the circumstances where abusive language isn't used is needed for the youth. The study results showed the youth's abusive language usage was irrelevant to their parent's economy level and academic level. This proves our society makes up a climate to use abusive language. Therefore, as adult we should not blame the youth and we should improve the circumstances of mass communication, the internet, adult language habits, and the abusive language which thoughtlessly includes various image creative works. Third, the educators in school have to invest to train the youth to use the right words instead of focusing on entering university and increasing grades on the achievement evaluation. Educators have to set a goal and allot a time for the improvement of the abusive language usage in their curriculum. Therefore, educators have to train the students how to talk one another without the use of abusive language.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.