본 연구의 목적은 수학 교수-학습에서 직관의 가치를 제고하는 것과, 형식적 사고를 어려워하는 학생에게 수학적 사고력과 문제해결능력을 향상할 수 있는 직관을 신장시키고, 나아가 수학을 보는 안목과, 어려운 문제도 시도하게 만들어 수학 공포증을 극복하게 하는 것이다. 본 연구에서는 다양한 수학자들의 직관에 관한 선행연구를 분석하여 수학적 추론과 문제해결에서 직관의 중요성을 제시하였고, 수학적 추론과 문제해결에서 직관의 중요성을 제시하였고, 함수의 극한 문제를 지도하거나 해결하는 과정에서 직관적 사고를 이용한 해결방법을 덧붙임으로서 극한의 개념에 대한 심도 있는 이해와 비슷한 유형의 문제나 또 다른 문제에 대하여 사고의 확장과 통찰을 제공하였다. 결론적으로 직관은 지식 형성의 기본적인 요소로서, 수학에서 직관이 없이는 진정한 창조적 활동은 가능하지 않으며, 수학적 추론 및 문제해결 과정에서 중요한 역할을 한다. 또한 여러 학자들의 공통된 견해로서 수학적 발견의 과정에서 직관과 논리의 상보적 관계를 중시한다. 수학적 사실이나 개념, 원리, 법칙의 직관적 측면과 형식적(논리적) 측면의 적절한 균형과 조화가 교수-학습 현장에 정착되어야 하며, 어느 한 쪽에만 치우지지 않도록 주의를 기울여야 할 것이다.
본 연구의 목적은 수학 교수-학습에서 직관의 가치를 제고하는 것과, 형식적 사고를 어려워하는 학생에게 수학적 사고력과 문제해결능력을 향상할 수 있는 직관을 신장시키고, 나아가 수학을 보는 안목과, 어려운 문제도 시도하게 만들어 수학 공포증을 극복하게 하는 것이다. 본 연구에서는 다양한 수학자들의 직관에 관한 선행연구를 분석하여 수학적 추론과 문제해결에서 직관의 중요성을 제시하였고, 함수의 극한 문제를 지도하거나 해결하는 과정에서 직관적 사고를 이용한 해결방법을 덧붙임으로서 극한의 개념에 대한 심도 있는 이해와 비슷한 유형의 문제나 또 다른 문제에 대하여 사고의 확장과 통찰을 제공하였다. 결론적으로 직관은 지식 형성의 기본적인 요소로서, 수학에서 직관이 없이는 진정한 창조적 활동은 가능하지 않으며, 수학적 추론 및 문제해결 과정에서 중요한 역할을 한다. 또한 여러 학자들의 공통된 견해로서 수학적 발견의 과정에서 직관과 논리의 상보적 관계를 중시한다. 수학적 사실이나 개념, 원리, 법칙의 직관적 측면과 형식적(논리적) 측면의 적절한 균형과 조화가 교수-학습 현장에 정착되어야 하며, 어느 한 쪽에만 치우지지 않도록 주의를 기울여야 할 것이다.
The purpose of this study is to remind the value of the intuition in teaching-learning for mathematics, to improve the problem-solving ability and thinking for students who feels difficult for formality thinking. Further, it is to enhance the view of mathematics and overcome the math phobia even to ...
The purpose of this study is to remind the value of the intuition in teaching-learning for mathematics, to improve the problem-solving ability and thinking for students who feels difficult for formality thinking. Further, it is to enhance the view of mathematics and overcome the math phobia even to attempt a difficult problem. In this study, the importance of the intuition is provided in the Mathematical reasoning and Problem-Solving by the course of analyzing the literature on intuition of various mathematicians. various presents the importance of intuition and problem-solving reasoning mathematically, to solve, or lead to the problem of the limit of a function, intuitive issues and other types of problems similar to a detailed understanding of the concept of limit as an afterthought solutions with thinking, and provided insight into the expansion of the accident. In conclusion, as the basic elements of knowledge formation, if there is no intuition of mathematics is intuitive, creative activity of true is not possible, and plays an important role in the process of problem solving and reasoning mathematically. In conclusion, intuition is the basic elements of knowledge formation. Without it, creative activity is not possible in mathematics and it has a important role in the mathematical inference and Problem-Solving. In addition, as a common view of scholars, it is important between logic and intuition in the course of mathematical discovery. Attention must be fixed on the site of learning, so as not to bias in either in harmony with the appropriate balance of formal(logical) and side aspect intuitive concepts and mathematical fact, principle, the law professor it should be taken.
The purpose of this study is to remind the value of the intuition in teaching-learning for mathematics, to improve the problem-solving ability and thinking for students who feels difficult for formality thinking. Further, it is to enhance the view of mathematics and overcome the math phobia even to attempt a difficult problem. In this study, the importance of the intuition is provided in the Mathematical reasoning and Problem-Solving by the course of analyzing the literature on intuition of various mathematicians. various presents the importance of intuition and problem-solving reasoning mathematically, to solve, or lead to the problem of the limit of a function, intuitive issues and other types of problems similar to a detailed understanding of the concept of limit as an afterthought solutions with thinking, and provided insight into the expansion of the accident. In conclusion, as the basic elements of knowledge formation, if there is no intuition of mathematics is intuitive, creative activity of true is not possible, and plays an important role in the process of problem solving and reasoning mathematically. In conclusion, intuition is the basic elements of knowledge formation. Without it, creative activity is not possible in mathematics and it has a important role in the mathematical inference and Problem-Solving. In addition, as a common view of scholars, it is important between logic and intuition in the course of mathematical discovery. Attention must be fixed on the site of learning, so as not to bias in either in harmony with the appropriate balance of formal(logical) and side aspect intuitive concepts and mathematical fact, principle, the law professor it should be taken.
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