기숙형 중학교 학생의 사회성과 학교공간 선호에 관한 연구 : 충청북도 공립 기숙형 중학교 운영교 중심으로 The Research on Dormitory-Type Middle School Students‘ Sociality and Preference for School Space : Focused on public boarding middle schools‘ management in Chungbuk원문보기
본 연구는 기숙형 중학교 학생들의 사회성과 선호공간을 연구·분석하여 기숙형 중학생들의 사회성 발달을 위해 요구되고 있는 교육 프로그램과 기숙형 중학교 설립에 따른 사회성 공간계획의 기초자료를 제공하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 첫째, 기숙형 중학교 학생의 사회성 발달 정도는 어떠하며 학교별, 학년별, 성별 변인에 따라 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 학교 교육과정은 학생의 사회성 발달에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 학교시설 공간과 활동 등에 대한 학생들 간의 인식의 차이는 있는가? 넷째, 사회성이 높고 낮음에 따른 기숙사 생활에서의 구성원들 간의 관계는 어떠한가? 위 연구문제에 대한 조사·분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 기숙형 중학교 재학생들의 전반적인 사회성 정도를 측정한 결과 5.0만점에 평균 3.69점으로 보통이상으로 조사 되었으며, 속리산중학교 학생들이 괴산오성중학교 학생들보다 모든 사회성 영역에서 다소 높게 나타났다. 이는 지역의 특성과 가정환경 등 여러 가지 요인이 작용하고 있겠지만, 속리산중학교가 괴산오성중학교보다 더 오랜 기간 동안 기숙형 중학교 프로그램을 진행하여 학생들의 사회성 향상을 위해 노력한 결과로 보인다. 또한, 3학년 학생들이 1,2학년 학생들 보다 공감, 대인관계, 협력, 책임, 또래사교성 등 5개영역에서 더 높게 나타났으며, 여학생은 공감, 대인관계, 협력 영역에서, 남학생은 배려, 봉사, 또래사교성 영역에서 상대적으로 높게 나타났다. 둘째, 학교 교육과정이 학생들의 사회성 발달에 도움이 되는지 여부에 대한 설문에서는 창의적 체험활동(동아리활동, 봉사활동, 자율활동, 진로활동 등), 체육활동(체육시간, 스포츠데이, 운동회 등), 미술활동, 음악활동 순으로 높게 나타났다. 이를 학교별로 비교해 보면 속리산중학교가 교과수업과 토론, 모둠, 프로젝트 중심의 수업, 음악활동(합창, 합주, 음악시간 등)에서, 오성중학교는 미술활동과 체육활동에서 사회성 발달에 더 많은 도움이 된다고 응답하였다. 또한 사회성 수준이 높은 학생일수록 학교의 교육 프로그램이 사회성 발달에 도움이 된다고 생각하고 있는 것으로 나타났다. 한편, 좋아하는 특별활동, 문화활동 프로그램으로 ...
본 연구는 기숙형 중학교 학생들의 사회성과 선호공간을 연구·분석하여 기숙형 중학생들의 사회성 발달을 위해 요구되고 있는 교육 프로그램과 기숙형 중학교 설립에 따른 사회성 공간계획의 기초자료를 제공하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 첫째, 기숙형 중학교 학생의 사회성 발달 정도는 어떠하며 학교별, 학년별, 성별 변인에 따라 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 학교 교육과정은 학생의 사회성 발달에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 학교시설 공간과 활동 등에 대한 학생들 간의 인식의 차이는 있는가? 넷째, 사회성이 높고 낮음에 따른 기숙사 생활에서의 구성원들 간의 관계는 어떠한가? 위 연구문제에 대한 조사·분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 기숙형 중학교 재학생들의 전반적인 사회성 정도를 측정한 결과 5.0만점에 평균 3.69점으로 보통이상으로 조사 되었으며, 속리산중학교 학생들이 괴산오성중학교 학생들보다 모든 사회성 영역에서 다소 높게 나타났다. 이는 지역의 특성과 가정환경 등 여러 가지 요인이 작용하고 있겠지만, 속리산중학교가 괴산오성중학교보다 더 오랜 기간 동안 기숙형 중학교 프로그램을 진행하여 학생들의 사회성 향상을 위해 노력한 결과로 보인다. 또한, 3학년 학생들이 1,2학년 학생들 보다 공감, 대인관계, 협력, 책임, 또래사교성 등 5개영역에서 더 높게 나타났으며, 여학생은 공감, 대인관계, 협력 영역에서, 남학생은 배려, 봉사, 또래사교성 영역에서 상대적으로 높게 나타났다. 둘째, 학교 교육과정이 학생들의 사회성 발달에 도움이 되는지 여부에 대한 설문에서는 창의적 체험활동(동아리활동, 봉사활동, 자율활동, 진로활동 등), 체육활동(체육시간, 스포츠데이, 운동회 등), 미술활동, 음악활동 순으로 높게 나타났다. 이를 학교별로 비교해 보면 속리산중학교가 교과수업과 토론, 모둠, 프로젝트 중심의 수업, 음악활동(합창, 합주, 음악시간 등)에서, 오성중학교는 미술활동과 체육활동에서 사회성 발달에 더 많은 도움이 된다고 응답하였다. 또한 사회성 수준이 높은 학생일수록 학교의 교육 프로그램이 사회성 발달에 도움이 된다고 생각하고 있는 것으로 나타났다. 한편, 좋아하는 특별활동, 문화활동 프로그램으로 스포츠게임(축구, 야구, 배구, 탁구 등), 학교 축제, 동아리 활동, 각종 체험활동, 악기연주 순으로 나타났다. 속리산중학교 학생들은 학교축제를 가장 선호하며, 괴산오성중학교 학생들은 스포츠게임(축구, 야구, 배구, 탁구 등)을 가장 좋아하였고, 1학년은 스포츠게임(축구, 야구, 배구, 탁구 등)을 2학년과 3학년은 학교축제를 가장 선호하며, 남학생은 스포츠게임, 여학생은 학교축제를 가장 선호하는 것으로 나타나 학교별, 학년별, 남․여별 좋아하는 프로그램에 차이가 있는 것으로 나타났다. 사회성이 높은 학생이나 낮은 학생 모두 스포츠게임을 가장 선호하였고, 다음순으로 사회성이 높은 학생은 각종 체험학습을, 사회성이 낮은 학생들은 학교축제를 선호하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 기숙형 학생들이 평소 느끼는 학교모습에 대해 사회성이 높은 학생이 낮은 학생보다 편안하고 아늑하다, 깨끗하고 산뜻하다 등 더 긍정적으로 응답하였으며, 친구들과 대화하고, 고민을 털어놓기에 가장 적합한 장소로 전체학생의 56%와 60.6%가 기숙사 방을 선택하였다. 이는 기숙형 중학교에서 기숙사는 사회성 공간으로서 가장 중요한 역할을 한다고 볼 수 있으며, 기숙형 중학교 학생들은 다양한 형태의 공간을 선호하기 때문에 건축 계획 시 크고 작은 공간들을 조화롭게 배치하여 학생들이 대화와 교류를 하는데 필요한 공간을 제공해야 한다는 점을 의미한다. 점심식사 후 남은 시간을 주로 교실, 운동장, 복도 순으로 많이 가는 것으로 나타났으며, 남학생이 운동장에 나가는 비율은 22.1% 인데 비해 여학생은 7.9%로 나타났으며, 반면 여학생들은 남학생에 비해 도서관 및 오케스트라 합주실 등 문화공간을 더 많이 선호하는 것으로 나타났다. 그리고 학교 건물 내․외부에 학생들이 요구하는 새로운 공간은 옥상에 놀이 공간, 교실사이나 건물의 중간층에 놀이 공간, 작은 운동장을 여러 개 만들어 우리끼리 놀 수 있는 공간, 넓은 운동장, 모험놀이 공간, 동물농장(토끼, 새, 강아지 등), 숲과 벤치(파고라 포함) 등으로 나타났다. 넷째, 기숙사 생활실 1실당 정원은 5인이 적당하며, 전반적으로 1층 침대보다 2층 침대를 더 선호하며 온돌방보다는 침대를 더 원하는 것으로 나타났다. 이는 사회성 발달을 위해 온돌방과 1층 침대를 제공하는 두 학교의 방침과 학생들의 희망사이에 차이가 있음을 알 수 있다. 기숙사의 방을 함께 쓰는 친구들과의 관계에 대해 사회성이 높은 학생들은 여러 학생들과 넓게 교류하면서 고민을 해소하지만, 사회성이 낮은 학생들은 가까운 일부 학생들과 깊이 사귀고 있는 것으로 보인다.
본 연구는 기숙형 중학교 학생들의 사회성과 선호공간을 연구·분석하여 기숙형 중학생들의 사회성 발달을 위해 요구되고 있는 교육 프로그램과 기숙형 중학교 설립에 따른 사회성 공간계획의 기초자료를 제공하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 첫째, 기숙형 중학교 학생의 사회성 발달 정도는 어떠하며 학교별, 학년별, 성별 변인에 따라 어떠한 차이가 있는가? 둘째, 학교 교육과정은 학생의 사회성 발달에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 학교시설 공간과 활동 등에 대한 학생들 간의 인식의 차이는 있는가? 넷째, 사회성이 높고 낮음에 따른 기숙사 생활에서의 구성원들 간의 관계는 어떠한가? 위 연구문제에 대한 조사·분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 기숙형 중학교 재학생들의 전반적인 사회성 정도를 측정한 결과 5.0만점에 평균 3.69점으로 보통이상으로 조사 되었으며, 속리산중학교 학생들이 괴산오성중학교 학생들보다 모든 사회성 영역에서 다소 높게 나타났다. 이는 지역의 특성과 가정환경 등 여러 가지 요인이 작용하고 있겠지만, 속리산중학교가 괴산오성중학교보다 더 오랜 기간 동안 기숙형 중학교 프로그램을 진행하여 학생들의 사회성 향상을 위해 노력한 결과로 보인다. 또한, 3학년 학생들이 1,2학년 학생들 보다 공감, 대인관계, 협력, 책임, 또래사교성 등 5개영역에서 더 높게 나타났으며, 여학생은 공감, 대인관계, 협력 영역에서, 남학생은 배려, 봉사, 또래사교성 영역에서 상대적으로 높게 나타났다. 둘째, 학교 교육과정이 학생들의 사회성 발달에 도움이 되는지 여부에 대한 설문에서는 창의적 체험활동(동아리활동, 봉사활동, 자율활동, 진로활동 등), 체육활동(체육시간, 스포츠데이, 운동회 등), 미술활동, 음악활동 순으로 높게 나타났다. 이를 학교별로 비교해 보면 속리산중학교가 교과수업과 토론, 모둠, 프로젝트 중심의 수업, 음악활동(합창, 합주, 음악시간 등)에서, 오성중학교는 미술활동과 체육활동에서 사회성 발달에 더 많은 도움이 된다고 응답하였다. 또한 사회성 수준이 높은 학생일수록 학교의 교육 프로그램이 사회성 발달에 도움이 된다고 생각하고 있는 것으로 나타났다. 한편, 좋아하는 특별활동, 문화활동 프로그램으로 스포츠게임(축구, 야구, 배구, 탁구 등), 학교 축제, 동아리 활동, 각종 체험활동, 악기연주 순으로 나타났다. 속리산중학교 학생들은 학교축제를 가장 선호하며, 괴산오성중학교 학생들은 스포츠게임(축구, 야구, 배구, 탁구 등)을 가장 좋아하였고, 1학년은 스포츠게임(축구, 야구, 배구, 탁구 등)을 2학년과 3학년은 학교축제를 가장 선호하며, 남학생은 스포츠게임, 여학생은 학교축제를 가장 선호하는 것으로 나타나 학교별, 학년별, 남․여별 좋아하는 프로그램에 차이가 있는 것으로 나타났다. 사회성이 높은 학생이나 낮은 학생 모두 스포츠게임을 가장 선호하였고, 다음순으로 사회성이 높은 학생은 각종 체험학습을, 사회성이 낮은 학생들은 학교축제를 선호하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 기숙형 학생들이 평소 느끼는 학교모습에 대해 사회성이 높은 학생이 낮은 학생보다 편안하고 아늑하다, 깨끗하고 산뜻하다 등 더 긍정적으로 응답하였으며, 친구들과 대화하고, 고민을 털어놓기에 가장 적합한 장소로 전체학생의 56%와 60.6%가 기숙사 방을 선택하였다. 이는 기숙형 중학교에서 기숙사는 사회성 공간으로서 가장 중요한 역할을 한다고 볼 수 있으며, 기숙형 중학교 학생들은 다양한 형태의 공간을 선호하기 때문에 건축 계획 시 크고 작은 공간들을 조화롭게 배치하여 학생들이 대화와 교류를 하는데 필요한 공간을 제공해야 한다는 점을 의미한다. 점심식사 후 남은 시간을 주로 교실, 운동장, 복도 순으로 많이 가는 것으로 나타났으며, 남학생이 운동장에 나가는 비율은 22.1% 인데 비해 여학생은 7.9%로 나타났으며, 반면 여학생들은 남학생에 비해 도서관 및 오케스트라 합주실 등 문화공간을 더 많이 선호하는 것으로 나타났다. 그리고 학교 건물 내․외부에 학생들이 요구하는 새로운 공간은 옥상에 놀이 공간, 교실사이나 건물의 중간층에 놀이 공간, 작은 운동장을 여러 개 만들어 우리끼리 놀 수 있는 공간, 넓은 운동장, 모험놀이 공간, 동물농장(토끼, 새, 강아지 등), 숲과 벤치(파고라 포함) 등으로 나타났다. 넷째, 기숙사 생활실 1실당 정원은 5인이 적당하며, 전반적으로 1층 침대보다 2층 침대를 더 선호하며 온돌방보다는 침대를 더 원하는 것으로 나타났다. 이는 사회성 발달을 위해 온돌방과 1층 침대를 제공하는 두 학교의 방침과 학생들의 희망사이에 차이가 있음을 알 수 있다. 기숙사의 방을 함께 쓰는 친구들과의 관계에 대해 사회성이 높은 학생들은 여러 학생들과 넓게 교류하면서 고민을 해소하지만, 사회성이 낮은 학생들은 가까운 일부 학생들과 깊이 사귀고 있는 것으로 보인다.
This research is to study and analyze public boarding middle school student's sociality and preference for school space. One the basis of this research, education programs needed for their sociality development and fundamental resources for founding public boarding middle schools can hopefully be pr...
This research is to study and analyze public boarding middle school student's sociality and preference for school space. One the basis of this research, education programs needed for their sociality development and fundamental resources for founding public boarding middle schools can hopefully be provided. In order to achieve these goals, the research problems are chosen as follows; First, what is the degree of student's sociality development in the dormitory-type middle schools and what is the difference among variables of schools, school years, and gender? Second, what influences do education programs have on student's sociality development? Third, Is there any difference in the student's perception on the space of school facilities and the school activities? Fourth, how close is the relationship among the students living in dormitory depending in accordance with sociality development? The results of research and analysis are as follows; First, students living in dormitory showed that their sociality is higher than average of 3.69 out of 5.0, and SokRiMountian middle school students were slightly higher than GoeSan OhSong middle school students in every area of sociality development. This result may be affected by characteristics in the regions and their family backgrounds, but it is also assumed that the difference resulted from the effort to run boarding programs for a long period of time to increase the sociality of SokRiMountain middle school students. Meanwhile, the third-graders showed higher level of sociality than the other graders in the next five areas; sympathy, personal relationship, cooperation, responsibility and companionableness among peers. And female student's level was higher in the areas of sympathy, personal relationship, cooperation. On the other hand, male students were comparatively higher in the areas of attentiveness, volunteer activity, and companionableness. Second, the survey on how much the school's curriculum are helpful to the student's sociality development indicated that the following various activities were ranked as below; creative activity for experiences(such as club activity, volunteer activity, self-regulated activity, career activity and etc.) physical education activity(PE class, sports day, athletic meet, and etc), art activity, and music activity. Compared with those two schools, the students in SokRiMountain middle school answered that regular class, discussion, group-focused activity and music(ensemble, chorus) were much more helpful for developing sociality, whereas the students in GoeSan OhSong middle school responded that art and music activity were more helpful. Moreover, the higher the student's sociality level were, the more helpful such school programs were perceived to be for those students. The most favored extracurricular and cultural activity program for most students were ranked in descending order as follows; sports games(soccer, baseball, volleyball, table tennis and etc.) school festival, various experience programs, playing musical instrument. School festival was most preferred by SokRiMountian middle school students, whereas sports games were most preferred by GoeSan OhSong middle school students. While the first graders preferred sports games, the other graders preferred school festival. Male students also have preference for sports games compared to female students' preference for school festival. These findings accordingly show that there are differences between schools, school years, gender. Regardless of sociality level, sports games were most preferred by almost every student. And various experience programs were second most preferred by the students with high-level sociality, compared to school festival to those with low-level sociality. Third, students living in dormitory who have higher sociality level generally responded in the positive manner that they felt their school was more comfortable, cozier, fresher, and cleaner. And 56% and 60.6% of the whole respondents pointed out that dormitory room was the most adequate place to converse and get their worries off their chest with peers. This shows that the dormitory in boarding middle schools has the most significant role as community space. This also means that various sized spaces need to be harmoniously arranged to promote more active interchange among students from the stage of construction design. Most students also spent their recesses after lunch time in the following places as frequently visited spaces; classroom, playground, and hallway. While 22.1 percent of male students spent their recesses in the playground, only 7.9 percent of female students spent themselves there. That's why female students favored spending their spare time in the cultural spaces such as library and concert room. And other new internal and external spaces of school buildings requested by students were outdoor play spaces on rooftop, indoor play spaces located between classrooms or on the middle story of building, small playgrounds with many divided sections only for students, animal farms (raising for rabbits, birds, and dogs, and etc.), and wooded areas with benches (including pergola). Fourth, the findings also showed the maximum number of people in one dormitory room should be up to five people. Beds were preferred to ondolbang, room with the Korean floor heating system - double-deck beds were also preferred to single beds. Although both school provide the students with ondolbang and single bed to develope the students' sociality, this result revealed that there was the perception gap between the policy of both schools and students' request. It also seemed that while the students with high-level sociality have a wide range of exchanges with their roommates, the students with low-level sociality have a deep and narrow range of exchanges with only a small number of roommates.
This research is to study and analyze public boarding middle school student's sociality and preference for school space. One the basis of this research, education programs needed for their sociality development and fundamental resources for founding public boarding middle schools can hopefully be provided. In order to achieve these goals, the research problems are chosen as follows; First, what is the degree of student's sociality development in the dormitory-type middle schools and what is the difference among variables of schools, school years, and gender? Second, what influences do education programs have on student's sociality development? Third, Is there any difference in the student's perception on the space of school facilities and the school activities? Fourth, how close is the relationship among the students living in dormitory depending in accordance with sociality development? The results of research and analysis are as follows; First, students living in dormitory showed that their sociality is higher than average of 3.69 out of 5.0, and SokRiMountian middle school students were slightly higher than GoeSan OhSong middle school students in every area of sociality development. This result may be affected by characteristics in the regions and their family backgrounds, but it is also assumed that the difference resulted from the effort to run boarding programs for a long period of time to increase the sociality of SokRiMountain middle school students. Meanwhile, the third-graders showed higher level of sociality than the other graders in the next five areas; sympathy, personal relationship, cooperation, responsibility and companionableness among peers. And female student's level was higher in the areas of sympathy, personal relationship, cooperation. On the other hand, male students were comparatively higher in the areas of attentiveness, volunteer activity, and companionableness. Second, the survey on how much the school's curriculum are helpful to the student's sociality development indicated that the following various activities were ranked as below; creative activity for experiences(such as club activity, volunteer activity, self-regulated activity, career activity and etc.) physical education activity(PE class, sports day, athletic meet, and etc), art activity, and music activity. Compared with those two schools, the students in SokRiMountain middle school answered that regular class, discussion, group-focused activity and music(ensemble, chorus) were much more helpful for developing sociality, whereas the students in GoeSan OhSong middle school responded that art and music activity were more helpful. Moreover, the higher the student's sociality level were, the more helpful such school programs were perceived to be for those students. The most favored extracurricular and cultural activity program for most students were ranked in descending order as follows; sports games(soccer, baseball, volleyball, table tennis and etc.) school festival, various experience programs, playing musical instrument. School festival was most preferred by SokRiMountian middle school students, whereas sports games were most preferred by GoeSan OhSong middle school students. While the first graders preferred sports games, the other graders preferred school festival. Male students also have preference for sports games compared to female students' preference for school festival. These findings accordingly show that there are differences between schools, school years, gender. Regardless of sociality level, sports games were most preferred by almost every student. And various experience programs were second most preferred by the students with high-level sociality, compared to school festival to those with low-level sociality. Third, students living in dormitory who have higher sociality level generally responded in the positive manner that they felt their school was more comfortable, cozier, fresher, and cleaner. And 56% and 60.6% of the whole respondents pointed out that dormitory room was the most adequate place to converse and get their worries off their chest with peers. This shows that the dormitory in boarding middle schools has the most significant role as community space. This also means that various sized spaces need to be harmoniously arranged to promote more active interchange among students from the stage of construction design. Most students also spent their recesses after lunch time in the following places as frequently visited spaces; classroom, playground, and hallway. While 22.1 percent of male students spent their recesses in the playground, only 7.9 percent of female students spent themselves there. That's why female students favored spending their spare time in the cultural spaces such as library and concert room. And other new internal and external spaces of school buildings requested by students were outdoor play spaces on rooftop, indoor play spaces located between classrooms or on the middle story of building, small playgrounds with many divided sections only for students, animal farms (raising for rabbits, birds, and dogs, and etc.), and wooded areas with benches (including pergola). Fourth, the findings also showed the maximum number of people in one dormitory room should be up to five people. Beds were preferred to ondolbang, room with the Korean floor heating system - double-deck beds were also preferred to single beds. Although both school provide the students with ondolbang and single bed to develope the students' sociality, this result revealed that there was the perception gap between the policy of both schools and students' request. It also seemed that while the students with high-level sociality have a wide range of exchanges with their roommates, the students with low-level sociality have a deep and narrow range of exchanges with only a small number of roommates.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.