본 연구는 1980년대 이후의 주요 방송사인 MBC, KBS, EBS가 주최한 창작 동요 대회의 수상곡 전곡을 대상으로 초등학교 음악 교과서의 제재곡으로 적합한 창작 동요의 기준을 마련하고 적합성을 분석하여 학년군별로 적합한 동요를 선별함으로써 창작 동요의 특성과 교육적 가치를 부합시키는 데 도움을 주고자 하였다. II장에서는 창작 동요의 개념과 가치 및 창작 동요 보급과 관련한 창작 동요 대회의 등장에 대하여 살펴본 후, 주요 창작 동요 대회 수상곡과 그 중 초등학교 교과서에 수록된 창작 동요의 현황 및 교육과정과 관련한 주요 학습 활동의 특징에 대하여 알아보았다. 어린이를 위한 동요로 만들어진 창작 동요는 사회적·정서적·교육적 가치를 가지고 있었으며 1980년대 이후 등장한 창작 동요 대회 수상곡은 약 700여곡이었다. 창작 동요 대회 수상곡은 6차 교육과정 시기부터 교과서에 실리기 시작하였는데, 창작 동요의 특성과 교육과정과 관련된 활동 간의 연계성은 다소 떨어진다고 판단되었다. III장에서는 창작 동요의 제재곡으로서의 적합성을 분석하기 위하여 개인(학습자)·사회·학문적 관점에서의 관련성․부합성을 바탕으로 적합성 분석 기준을 마련하고 2단계에 걸쳐 창작 동요의 제재곡의 적합성을 분석하였다. 적합성 분석 기준 마련에 있어 개인(학습자)과의 관련성․부합성은 ‘흥미(관심), 인지적 발달특성, 정서적 발달 특성’을 분석 요소로 하였다. 또한 사회와의 관련성․부합성에서는 ‘기초 진로, 개성추구․자기표현, 공감․협동, 상상력․창의성, 우리 문화 이해’를 분석 요소로 나눌 수 있었다. 학문과의 관련성․부합성에서는 음악과 관련된 개념인 ‘박자, 리듬, 가락, 음계, 형식, 셈여림, 빠르기’를 분석 요소로 하여 기준을 마련하였다. 마련한 기준들을 통하여 창작 동요의 제재곡으로서 적합성 ...
본 연구는 1980년대 이후의 주요 방송사인 MBC, KBS, EBS가 주최한 창작 동요 대회의 수상곡 전곡을 대상으로 초등학교 음악 교과서의 제재곡으로 적합한 창작 동요의 기준을 마련하고 적합성을 분석하여 학년군별로 적합한 동요를 선별함으로써 창작 동요의 특성과 교육적 가치를 부합시키는 데 도움을 주고자 하였다. II장에서는 창작 동요의 개념과 가치 및 창작 동요 보급과 관련한 창작 동요 대회의 등장에 대하여 살펴본 후, 주요 창작 동요 대회 수상곡과 그 중 초등학교 교과서에 수록된 창작 동요의 현황 및 교육과정과 관련한 주요 학습 활동의 특징에 대하여 알아보았다. 어린이를 위한 동요로 만들어진 창작 동요는 사회적·정서적·교육적 가치를 가지고 있었으며 1980년대 이후 등장한 창작 동요 대회 수상곡은 약 700여곡이었다. 창작 동요 대회 수상곡은 6차 교육과정 시기부터 교과서에 실리기 시작하였는데, 창작 동요의 특성과 교육과정과 관련된 활동 간의 연계성은 다소 떨어진다고 판단되었다. III장에서는 창작 동요의 제재곡으로서의 적합성을 분석하기 위하여 개인(학습자)·사회·학문적 관점에서의 관련성․부합성을 바탕으로 적합성 분석 기준을 마련하고 2단계에 걸쳐 창작 동요의 제재곡의 적합성을 분석하였다. 적합성 분석 기준 마련에 있어 개인(학습자)과의 관련성․부합성은 ‘흥미(관심), 인지적 발달특성, 정서적 발달 특성’을 분석 요소로 하였다. 또한 사회와의 관련성․부합성에서는 ‘기초 진로, 개성추구․자기표현, 공감․협동, 상상력․창의성, 우리 문화 이해’를 분석 요소로 나눌 수 있었다. 학문과의 관련성․부합성에서는 음악과 관련된 개념인 ‘박자, 리듬, 가락, 음계, 형식, 셈여림, 빠르기’를 분석 요소로 하여 기준을 마련하였다. 마련한 기준들을 통하여 창작 동요의 제재곡으로서 적합성 분석 단계를 크게 2단계로 나누었는데, 1단계에서는 주로 노랫말 분석으로, 내용적인 측면에 초점을 두고 분석하였다. 2단계에는 음악적 분석으로 악곡을 이루는 다양한 음악적 요소들을 학년군별로 위계를 두어 분석하였다. IV장에서는 1단계와 2단계의 분석 과정 결과 간추려진 창작 동요를 학년군별로 제시하였다. 3~4학년에 적합한 창작 동요가 85곡, 5~6학년에 적합한 창작 동요가 166곡으로 나왔다. 학년별로 선별하는 과정에서는 특별히 모든 요소가 일괄적으로 해당하는지 살피기보다는 특정 요소가 제재곡으로서 해당 학년에서 교육 과정 요소로 적절한가를 중점적으로 살폈다. 따라서 각 학년의 적합한 제재곡에서 특별히 어떤 교육과정 요소가 중요하게 작용할 수 있는지를 판단하여 강조하여 제시하였다. 창작 동요는 어린이를 위하여 만들어진 목적에서 출발한 것이기에 어린이들이 동요를 부르는 것 자체로도 큰 의미를 가지고 있다. 그러나 이러한 창작 동요들 가운데 학교 음악 교육에서 일정한 교육 목적과 목표를 가지고 가르치기에 적합한 것이 어떠한 것이냐에 대한 연구는 음악 교육적 관점에서 더욱 큰 의미가 있다. 어린이들의 정서와 감정을 향유하고 표현할 수 있는 좋은 매체인 창작 동요의 음악 교육학적 중요성을 인식하고 제재곡으로 적합한 창작 동요를 연구하고 보급하는 일은 학교 음악 교육의 차원에서 매우 중요한 일이라고 생각한다. 제재곡으로 적합한 창작 동요의 선정을 통하여 학교 음악 수업 속에서 창작 동요의 고유한 특성과 음악 교육적 목적이 조화를 이루어 창작 동요가 가진 진정한 가치가 살아나기를 기대한다.
본 연구는 1980년대 이후의 주요 방송사인 MBC, KBS, EBS가 주최한 창작 동요 대회의 수상곡 전곡을 대상으로 초등학교 음악 교과서의 제재곡으로 적합한 창작 동요의 기준을 마련하고 적합성을 분석하여 학년군별로 적합한 동요를 선별함으로써 창작 동요의 특성과 교육적 가치를 부합시키는 데 도움을 주고자 하였다. II장에서는 창작 동요의 개념과 가치 및 창작 동요 보급과 관련한 창작 동요 대회의 등장에 대하여 살펴본 후, 주요 창작 동요 대회 수상곡과 그 중 초등학교 교과서에 수록된 창작 동요의 현황 및 교육과정과 관련한 주요 학습 활동의 특징에 대하여 알아보았다. 어린이를 위한 동요로 만들어진 창작 동요는 사회적·정서적·교육적 가치를 가지고 있었으며 1980년대 이후 등장한 창작 동요 대회 수상곡은 약 700여곡이었다. 창작 동요 대회 수상곡은 6차 교육과정 시기부터 교과서에 실리기 시작하였는데, 창작 동요의 특성과 교육과정과 관련된 활동 간의 연계성은 다소 떨어진다고 판단되었다. III장에서는 창작 동요의 제재곡으로서의 적합성을 분석하기 위하여 개인(학습자)·사회·학문적 관점에서의 관련성․부합성을 바탕으로 적합성 분석 기준을 마련하고 2단계에 걸쳐 창작 동요의 제재곡의 적합성을 분석하였다. 적합성 분석 기준 마련에 있어 개인(학습자)과의 관련성․부합성은 ‘흥미(관심), 인지적 발달특성, 정서적 발달 특성’을 분석 요소로 하였다. 또한 사회와의 관련성․부합성에서는 ‘기초 진로, 개성추구․자기표현, 공감․협동, 상상력․창의성, 우리 문화 이해’를 분석 요소로 나눌 수 있었다. 학문과의 관련성․부합성에서는 음악과 관련된 개념인 ‘박자, 리듬, 가락, 음계, 형식, 셈여림, 빠르기’를 분석 요소로 하여 기준을 마련하였다. 마련한 기준들을 통하여 창작 동요의 제재곡으로서 적합성 분석 단계를 크게 2단계로 나누었는데, 1단계에서는 주로 노랫말 분석으로, 내용적인 측면에 초점을 두고 분석하였다. 2단계에는 음악적 분석으로 악곡을 이루는 다양한 음악적 요소들을 학년군별로 위계를 두어 분석하였다. IV장에서는 1단계와 2단계의 분석 과정 결과 간추려진 창작 동요를 학년군별로 제시하였다. 3~4학년에 적합한 창작 동요가 85곡, 5~6학년에 적합한 창작 동요가 166곡으로 나왔다. 학년별로 선별하는 과정에서는 특별히 모든 요소가 일괄적으로 해당하는지 살피기보다는 특정 요소가 제재곡으로서 해당 학년에서 교육 과정 요소로 적절한가를 중점적으로 살폈다. 따라서 각 학년의 적합한 제재곡에서 특별히 어떤 교육과정 요소가 중요하게 작용할 수 있는지를 판단하여 강조하여 제시하였다. 창작 동요는 어린이를 위하여 만들어진 목적에서 출발한 것이기에 어린이들이 동요를 부르는 것 자체로도 큰 의미를 가지고 있다. 그러나 이러한 창작 동요들 가운데 학교 음악 교육에서 일정한 교육 목적과 목표를 가지고 가르치기에 적합한 것이 어떠한 것이냐에 대한 연구는 음악 교육적 관점에서 더욱 큰 의미가 있다. 어린이들의 정서와 감정을 향유하고 표현할 수 있는 좋은 매체인 창작 동요의 음악 교육학적 중요성을 인식하고 제재곡으로 적합한 창작 동요를 연구하고 보급하는 일은 학교 음악 교육의 차원에서 매우 중요한 일이라고 생각한다. 제재곡으로 적합한 창작 동요의 선정을 통하여 학교 음악 수업 속에서 창작 동요의 고유한 특성과 음악 교육적 목적이 조화를 이루어 창작 동요가 가진 진정한 가치가 살아나기를 기대한다.
This study aims to help make the traits of children’s songs correspond to educational values by establishing the criteria for children’s songs appropriate for elementary music textbooks and selecting the grade-specific children’s songs based on their analysis, with all the award-winning pieces at th...
This study aims to help make the traits of children’s songs correspond to educational values by establishing the criteria for children’s songs appropriate for elementary music textbooks and selecting the grade-specific children’s songs based on their analysis, with all the award-winning pieces at the competitions held by MBC, KBS and EBS, major broadcasting companies since the 1980s. Chapter II looks into the concepts and values of children’s songs and the emergence of children’s song competitions, and then the current status of award-winning pieces at major children’s song competitions and those included in elementary school textbooks among the award-winning pieces, and the characteristics of major curriculum-related learning activities. Children’s songs have social, emotional and educational values. Approximately 700 of them have won awards at children’s song competitions since the 1980s. The award-winning pieces have been included in textbooks since the 6th Curriculum period, but it is considered there has been no close connection between the features of children’s songs and the curriculum-related activities. To determine the suitability of children’s songs for music curriculum, Chapter III establishes the suitability analysis criteria based on relevance and correspondence in terms of person (learner), society and learning, and analyzed such suitability in two steps. For the relevance and correspondence with person (learner), the criteria are adopted in terms of “interest (concern), cognitive development features, emotional development features.” For the relevance and correspondence with society, the criteria are set up in terms of “basic career, personality pursuit, self-expression, sympathy, cooperation, imagination, creativity and Korean culture awareness.” For the relevance and correspondence with learning, the criteria are worked out in terms of “beat, rhythm, melody, scale, form, dynamics and speed.” Based on the criteria, the suitability of children’s songs for curriculum is analyzed in two steps: the analysis focuses on content or lyrics in the 1st step, and musical elements by grade group in the 2nd step. Chapter IV presents the grade group-specific pieces sorted out by the both steps. 85 and 166 pieces turn out to be fit for 3rd & 4th grades and 5th & 6th grades, respectively. In selecting the grade-specific pieces, focus is given to whether the specific elements of each piece are appropriate for the curriculum of each grade. Accordingly, stress is put on determining which factors are important for education in the pieces appropriate for each grade. As children’s songs are originally composed for children, much is represented by the mere fact that children sing them. But in terms of music education, it is more significant to investigate which are suitable for specific education goals among the creative children’s songs. It is considered very important for school music education to recognize the importance of children’s songs as good media for enjoying and expressing children’s emotions and feelings and to investigate and distribute the songs appropriate for music curriculum. The present study expects that the own features of children’s songs will be harmonized with the goals of music education and their true values will be revitalized by the selection of the pieces appropriate for music curriculum.
This study aims to help make the traits of children’s songs correspond to educational values by establishing the criteria for children’s songs appropriate for elementary music textbooks and selecting the grade-specific children’s songs based on their analysis, with all the award-winning pieces at the competitions held by MBC, KBS and EBS, major broadcasting companies since the 1980s. Chapter II looks into the concepts and values of children’s songs and the emergence of children’s song competitions, and then the current status of award-winning pieces at major children’s song competitions and those included in elementary school textbooks among the award-winning pieces, and the characteristics of major curriculum-related learning activities. Children’s songs have social, emotional and educational values. Approximately 700 of them have won awards at children’s song competitions since the 1980s. The award-winning pieces have been included in textbooks since the 6th Curriculum period, but it is considered there has been no close connection between the features of children’s songs and the curriculum-related activities. To determine the suitability of children’s songs for music curriculum, Chapter III establishes the suitability analysis criteria based on relevance and correspondence in terms of person (learner), society and learning, and analyzed such suitability in two steps. For the relevance and correspondence with person (learner), the criteria are adopted in terms of “interest (concern), cognitive development features, emotional development features.” For the relevance and correspondence with society, the criteria are set up in terms of “basic career, personality pursuit, self-expression, sympathy, cooperation, imagination, creativity and Korean culture awareness.” For the relevance and correspondence with learning, the criteria are worked out in terms of “beat, rhythm, melody, scale, form, dynamics and speed.” Based on the criteria, the suitability of children’s songs for curriculum is analyzed in two steps: the analysis focuses on content or lyrics in the 1st step, and musical elements by grade group in the 2nd step. Chapter IV presents the grade group-specific pieces sorted out by the both steps. 85 and 166 pieces turn out to be fit for 3rd & 4th grades and 5th & 6th grades, respectively. In selecting the grade-specific pieces, focus is given to whether the specific elements of each piece are appropriate for the curriculum of each grade. Accordingly, stress is put on determining which factors are important for education in the pieces appropriate for each grade. As children’s songs are originally composed for children, much is represented by the mere fact that children sing them. But in terms of music education, it is more significant to investigate which are suitable for specific education goals among the creative children’s songs. It is considered very important for school music education to recognize the importance of children’s songs as good media for enjoying and expressing children’s emotions and feelings and to investigate and distribute the songs appropriate for music curriculum. The present study expects that the own features of children’s songs will be harmonized with the goals of music education and their true values will be revitalized by the selection of the pieces appropriate for music curriculum.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.