순천만국제정원박람회 매력속성이 만족도와 재방문의도에 미치는 영향 The Effect of the International Garden Exposition Suncheon Bay Korea 2013’ Attractive Attributes on the Tourist’s Satisfaction and Revisit Intention원문보기
우리나라에서는 아직 생소한 국제정원박람회는 유럽 등 선진국을 중심으로 환경계획과 도시의 생태적 발전의 일환으로 개최해온 150여년의 역사와 전통을 가진 행사다. 아시아에서는 지난 1990년 일본에서 처음으로 개최하였고, 이후 태국과 중국에서 열린 바 있으나 우리나라에서는 안타깝게도 개최되지 못하였다. 그런데 지난 4월, 순천만국제정원박람회가 개최되어 꽃을 사랑하는 사람들을 기대하게 만들었다.
본 연구에서는 순천국제정원박람회 방문객을 대상으로 박람회 유형에 따른 매력요인에 대하여 방문객 관점의 평가를 하고자 한다. 이를 통하여 순천만국제정원박람회의 매력속성에 대한 평가를 통하여 선행연구에서 나타난 매력요인, 만족요인 변수들을 순천국제정원박람회의 방문객들을 대상으로 관계를 규명하고자 한다.
이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 2013년 8월 4일-8월 14일까지(11일간) 순천만국제정원박람회에 방문한 참가객들을 대상으로 단순임의표본추출법으로 설문조사를 실시하였고, 설문지 230부를 배포하여 모두 회수되었으나 불성실하게 답변한 설문지 27부를 제외하고 203부를 최종표본으로 선정하였다. 실증분석은 ...
우리나라에서는 아직 생소한 국제정원박람회는 유럽 등 선진국을 중심으로 환경계획과 도시의 생태적 발전의 일환으로 개최해온 150여년의 역사와 전통을 가진 행사다. 아시아에서는 지난 1990년 일본에서 처음으로 개최하였고, 이후 태국과 중국에서 열린 바 있으나 우리나라에서는 안타깝게도 개최되지 못하였다. 그런데 지난 4월, 순천만국제정원박람회가 개최되어 꽃을 사랑하는 사람들을 기대하게 만들었다.
본 연구에서는 순천국제정원박람회 방문객을 대상으로 박람회 유형에 따른 매력요인에 대하여 방문객 관점의 평가를 하고자 한다. 이를 통하여 순천만국제정원박람회의 매력속성에 대한 평가를 통하여 선행연구에서 나타난 매력요인, 만족요인 변수들을 순천국제정원박람회의 방문객들을 대상으로 관계를 규명하고자 한다.
이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 2013년 8월 4일-8월 14일까지(11일간) 순천만국제정원박람회에 방문한 참가객들을 대상으로 단순임의표본추출법으로 설문조사를 실시하였고, 설문지 230부를 배포하여 모두 회수되었으나 불성실하게 답변한 설문지 27부를 제외하고 203부를 최종표본으로 선정하였다. 실증분석은 SPSS 18.0 for widows통계 패키지 프로그램을 이용하여 분석하였다.
연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 박람회 매력속성 중요도 및 만족도에 대한 탐색적 요인분석 결과 서비스품질, 여가성, 전시관 시설 및 설비성, 레저활동, 접근성 등 5개 요인이 추출되었고, 만족도와 재방문의도는 각각 단일 요인으로 추출되었다.
둘째, 박람회 방문객의 매력속성과 만족도 간에 영향관계에서는 매력속성의 하위요인별 서비스품질, 전시관 시설 및 설비성, 레저활동, 접근성이 만족도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그 중에서 접근성이 만족도에 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 서비스품질, 전시관 시설 및 설비성, 레저활동 순으로 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 박람회 방문객의 매력속성과 재방문의도 간에 영향관계에서는 매력속성의 하위요인별 서비스품질, 전시관 시설 및 설비성, 레저활동, 접근성이 만족도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그 중에서 접근성이 만족도에 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 전시관 시설 및 설비성, 레저활동, 서비스품질 순으로 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 박람회 만족도와 재방문의도 간에 영향관계에서는 만족도가 재방문의도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
따라서 본 연구는 순천만국제정원박람회 매력속성과 만족도요인은 하위요인별이 만족도에 유의적인 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었으며, 매력속성과 재방문의도 역시 하위요인별이 만족도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 확인되었고, 접근성이 만족도에 가장 많은 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 또한 박람회 만족도와 재방문의도 간에 영향관계에서는 만족도가 재방문의도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
덧붙여, 순천만국제정원박람회를 방문한 참가객들이 선택한 박람회 매력 속성, 만족도와 재방문 의도의 관계에 관한 기존 연구를 통해 연구의 이론적 준거를 삼았으며 수집된 평가 자료를 토대로 순천만국제정원박람회 방문객의 만족도를 향상시키기 위한 여러 방안과 순천만국제정원박람회 개최 기획자들에게 박람회 방문객에 초점을 맞춘 기획과 운영을 할 수 있도록 기초자료를 제시, 기회전략 및 운영 전략 수립에 필요한 근거자료를 제공할 수 있을 것이다.
따라서 본 연구는 이상과 같은 결론을 바탕으로 세계 5대 연안습지 가운데중 하나인 순천만을 독창적인 생태정원으로 만들고 국제정원박람회를 통해 지역을 대표하는 브랜드로 육성할 뿐만 아니라 지역의 갯벌, 해안, 경관 등 비교우위 생태자원을 홍보할 수 있으며, 국내에서 활성화 되고 있는 생태관광 수요 창출의 계기가 될 것으로 기대하며, 아울러 다른 분야 박람회 활성화에 있어서도 기초 자료가 될 것으로 기대한다.
한편, 향후 연구에서는 정원박람회 매력속성뿐만 아니라 박람회 방문동기, 박람회 여가프로그램 등 정원박람회와 관련된 다양한 연구와 함께 지속적으로 이루어져야 할 것이며, 여러 국제박람회나 원예 및 정원과 관련된 박람회 연구도 함께 이루어져야 할 것이다.
우리나라에서는 아직 생소한 국제정원박람회는 유럽 등 선진국을 중심으로 환경계획과 도시의 생태적 발전의 일환으로 개최해온 150여년의 역사와 전통을 가진 행사다. 아시아에서는 지난 1990년 일본에서 처음으로 개최하였고, 이후 태국과 중국에서 열린 바 있으나 우리나라에서는 안타깝게도 개최되지 못하였다. 그런데 지난 4월, 순천만국제정원박람회가 개최되어 꽃을 사랑하는 사람들을 기대하게 만들었다.
본 연구에서는 순천국제정원박람회 방문객을 대상으로 박람회 유형에 따른 매력요인에 대하여 방문객 관점의 평가를 하고자 한다. 이를 통하여 순천만국제정원박람회의 매력속성에 대한 평가를 통하여 선행연구에서 나타난 매력요인, 만족요인 변수들을 순천국제정원박람회의 방문객들을 대상으로 관계를 규명하고자 한다.
이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 2013년 8월 4일-8월 14일까지(11일간) 순천만국제정원박람회에 방문한 참가객들을 대상으로 단순임의표본추출법으로 설문조사를 실시하였고, 설문지 230부를 배포하여 모두 회수되었으나 불성실하게 답변한 설문지 27부를 제외하고 203부를 최종표본으로 선정하였다. 실증분석은 SPSS 18.0 for widows통계 패키지 프로그램을 이용하여 분석하였다.
연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 박람회 매력속성 중요도 및 만족도에 대한 탐색적 요인분석 결과 서비스품질, 여가성, 전시관 시설 및 설비성, 레저활동, 접근성 등 5개 요인이 추출되었고, 만족도와 재방문의도는 각각 단일 요인으로 추출되었다.
둘째, 박람회 방문객의 매력속성과 만족도 간에 영향관계에서는 매력속성의 하위요인별 서비스품질, 전시관 시설 및 설비성, 레저활동, 접근성이 만족도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그 중에서 접근성이 만족도에 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 서비스품질, 전시관 시설 및 설비성, 레저활동 순으로 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 박람회 방문객의 매력속성과 재방문의도 간에 영향관계에서는 매력속성의 하위요인별 서비스품질, 전시관 시설 및 설비성, 레저활동, 접근성이 만족도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그 중에서 접근성이 만족도에 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 전시관 시설 및 설비성, 레저활동, 서비스품질 순으로 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 박람회 만족도와 재방문의도 간에 영향관계에서는 만족도가 재방문의도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
따라서 본 연구는 순천만국제정원박람회 매력속성과 만족도요인은 하위요인별이 만족도에 유의적인 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었으며, 매력속성과 재방문의도 역시 하위요인별이 만족도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 확인되었고, 접근성이 만족도에 가장 많은 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 또한 박람회 만족도와 재방문의도 간에 영향관계에서는 만족도가 재방문의도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
덧붙여, 순천만국제정원박람회를 방문한 참가객들이 선택한 박람회 매력 속성, 만족도와 재방문 의도의 관계에 관한 기존 연구를 통해 연구의 이론적 준거를 삼았으며 수집된 평가 자료를 토대로 순천만국제정원박람회 방문객의 만족도를 향상시키기 위한 여러 방안과 순천만국제정원박람회 개최 기획자들에게 박람회 방문객에 초점을 맞춘 기획과 운영을 할 수 있도록 기초자료를 제시, 기회전략 및 운영 전략 수립에 필요한 근거자료를 제공할 수 있을 것이다.
따라서 본 연구는 이상과 같은 결론을 바탕으로 세계 5대 연안습지 가운데중 하나인 순천만을 독창적인 생태정원으로 만들고 국제정원박람회를 통해 지역을 대표하는 브랜드로 육성할 뿐만 아니라 지역의 갯벌, 해안, 경관 등 비교우위 생태자원을 홍보할 수 있으며, 국내에서 활성화 되고 있는 생태관광 수요 창출의 계기가 될 것으로 기대하며, 아울러 다른 분야 박람회 활성화에 있어서도 기초 자료가 될 것으로 기대한다.
한편, 향후 연구에서는 정원박람회 매력속성뿐만 아니라 박람회 방문동기, 박람회 여가프로그램 등 정원박람회와 관련된 다양한 연구와 함께 지속적으로 이루어져야 할 것이며, 여러 국제박람회나 원예 및 정원과 관련된 박람회 연구도 함께 이루어져야 할 것이다.
Garden Expo, which is unfamiliar to Korea, is a traditional event that has been held for over 150 years as part of environmental planning and ecological urban development plan largely in advanced countries including Europe. In the Asian region, it was first held in Japan in 1990 and later in Thailan...
Garden Expo, which is unfamiliar to Korea, is a traditional event that has been held for over 150 years as part of environmental planning and ecological urban development plan largely in advanced countries including Europe. In the Asian region, it was first held in Japan in 1990 and later in Thailand and China. Unfortunately, it was not held yet in Korea. In the meantime, last April, Suncheon Bay Garden Expo was held, which thrilled people who loved flowers.
In this respect, this study evaluates visitor's perspective depending on attraction factor of Suncheon Bay Garden Expo. By doing such an evaluation of attraction factor in Suncheon Bay Garden Expo, this study aims to identify the relationship between attraction factor and satisfaction factor shown in previous studies among Suncheon Bay Garden Expo visitors.
To achieve this purpose, we carried out a survey of those who visited Suncheon Bay Garden Expo from Aug. 4 to Aug. 14, 2013(11 days) with simple random sampling. We distributed a questionnaire(230 copies) and recollected all of them. But 27 copies of the questionnaire having unfaithful responses were excluded. Thus, the number of our final copies was 203. SPSS 18.0 for widows was used for our empirical analysis.
Our research findings can be summed up as follows:
First, we carried out an exploratory factor analysis of the importance of and satisfaction with attractive attribute. As a result, we could draw five factors: service quality, leisure, exhibition facility, leisure activity, and accessibility. Satisfaction and intention to revisit, respectively, was drawn as a single factor.
Second, we looked at the impact relation between attractive attribute and satisfaction in those who visited Suncheon Bay Garden Expo. As a result, there was a significant impact of attraction attribute subfactors - service quality, exhibition facility, leisure activity, and accessibility - on satisfaction. Among which, accessibility had the highest impact on satisfaction, followed by service quality, exhibition facility, and leisure activity in order.
Third, we looked at the impact relation between attractive attribute and intention to revisit in those who visited Suncheon Bay Garden Expo. As a result, there was a significant impact of attraction attribute subfactors - service quality, exhibition facility, leisure activity, and accessibility - on satisfaction. Among which, accessibility had the highest impact on satisfaction, followed by exhibition facility, leisure activity, and service quality.
Fourth, we looked at the impact relation between satisfaction with fair and intention to revisit. As a result, there was a significant impact of satisfaction on intention to revisit.
Therefore, when we looked at the attractive attribute and satisfaction factor in those who visited in Suncheon Bay Garden Expo, every subfactor had a significant impact on satisfaction; attractive attribute and intention to revisit also had a significant impact on satisfaction; and accessibility had the highest impact on satisfaction. In addition, when we looked at the impact relation between satisfaction with fair and intention to revisit, satisfaction had a significant impact on intention to revisit.
In addition, the theoretical grounds of this study were based on the existing researches on the relationship between attraction attribute, satisfaction, and intention to revisit in those who visited Suncheon Bay Garden Expo. Based on the collected evaluation data, we can present various plans to improve visitor's satisfaction with Suncheon Bay Garden Expo and present Suncheon Bay Garden Expo planners with the basic data for establishing focused planning and operation strategy for those who will visit Suncheon Bay Garden Expo and provide necessary evidentiary materials for strategic planning and operation strategy.
Therefore, based on the findings above, this study not only makes a creative ecological garden for Suncheon Bay, one of the top five coastal wetlands in the world, and foster a representative brand in the region through Suncheon Bay Garden Expo but also is helpful for promoting comparative advantage ecological resources such as mud flat, coast, and landscape, expects that it can be an opportunity to create the demands for eco-tourism that is active in Korea, and becomes the basic data for activating any kinds of fair in other fields at the same time.
On the other hand, further researches need to conduct various researches related to garden expo such as reason to visit and presence of leisure program as well as attraction attribute of garden expo and study various types of fair and other fairs related to horticulture and garden.
Garden Expo, which is unfamiliar to Korea, is a traditional event that has been held for over 150 years as part of environmental planning and ecological urban development plan largely in advanced countries including Europe. In the Asian region, it was first held in Japan in 1990 and later in Thailand and China. Unfortunately, it was not held yet in Korea. In the meantime, last April, Suncheon Bay Garden Expo was held, which thrilled people who loved flowers.
In this respect, this study evaluates visitor's perspective depending on attraction factor of Suncheon Bay Garden Expo. By doing such an evaluation of attraction factor in Suncheon Bay Garden Expo, this study aims to identify the relationship between attraction factor and satisfaction factor shown in previous studies among Suncheon Bay Garden Expo visitors.
To achieve this purpose, we carried out a survey of those who visited Suncheon Bay Garden Expo from Aug. 4 to Aug. 14, 2013(11 days) with simple random sampling. We distributed a questionnaire(230 copies) and recollected all of them. But 27 copies of the questionnaire having unfaithful responses were excluded. Thus, the number of our final copies was 203. SPSS 18.0 for widows was used for our empirical analysis.
Our research findings can be summed up as follows:
First, we carried out an exploratory factor analysis of the importance of and satisfaction with attractive attribute. As a result, we could draw five factors: service quality, leisure, exhibition facility, leisure activity, and accessibility. Satisfaction and intention to revisit, respectively, was drawn as a single factor.
Second, we looked at the impact relation between attractive attribute and satisfaction in those who visited Suncheon Bay Garden Expo. As a result, there was a significant impact of attraction attribute subfactors - service quality, exhibition facility, leisure activity, and accessibility - on satisfaction. Among which, accessibility had the highest impact on satisfaction, followed by service quality, exhibition facility, and leisure activity in order.
Third, we looked at the impact relation between attractive attribute and intention to revisit in those who visited Suncheon Bay Garden Expo. As a result, there was a significant impact of attraction attribute subfactors - service quality, exhibition facility, leisure activity, and accessibility - on satisfaction. Among which, accessibility had the highest impact on satisfaction, followed by exhibition facility, leisure activity, and service quality.
Fourth, we looked at the impact relation between satisfaction with fair and intention to revisit. As a result, there was a significant impact of satisfaction on intention to revisit.
Therefore, when we looked at the attractive attribute and satisfaction factor in those who visited in Suncheon Bay Garden Expo, every subfactor had a significant impact on satisfaction; attractive attribute and intention to revisit also had a significant impact on satisfaction; and accessibility had the highest impact on satisfaction. In addition, when we looked at the impact relation between satisfaction with fair and intention to revisit, satisfaction had a significant impact on intention to revisit.
In addition, the theoretical grounds of this study were based on the existing researches on the relationship between attraction attribute, satisfaction, and intention to revisit in those who visited Suncheon Bay Garden Expo. Based on the collected evaluation data, we can present various plans to improve visitor's satisfaction with Suncheon Bay Garden Expo and present Suncheon Bay Garden Expo planners with the basic data for establishing focused planning and operation strategy for those who will visit Suncheon Bay Garden Expo and provide necessary evidentiary materials for strategic planning and operation strategy.
Therefore, based on the findings above, this study not only makes a creative ecological garden for Suncheon Bay, one of the top five coastal wetlands in the world, and foster a representative brand in the region through Suncheon Bay Garden Expo but also is helpful for promoting comparative advantage ecological resources such as mud flat, coast, and landscape, expects that it can be an opportunity to create the demands for eco-tourism that is active in Korea, and becomes the basic data for activating any kinds of fair in other fields at the same time.
On the other hand, further researches need to conduct various researches related to garden expo such as reason to visit and presence of leisure program as well as attraction attribute of garden expo and study various types of fair and other fairs related to horticulture and garden.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.