국제박람회는 인류의 노력으로 성취된 발전상을 전시하거나 미래에 대한 전망을 제시하는 대규모 경제·문화 올림픽으로서 시대의 흐름에 따라 그 기능과 성격이 변화하고 있다. 2000년대 들어 국제박람회기구(BIE, Bureau International des Expositions)에서는 박람회 주제의 가치에 주목하여 ‘박람회는 주제의 구체적인 실현을 위한 전시법이 요구되고 주제가 없는 박람회는 현대 사회적 현안에 관련해 아무런 역할을 하지 못하므로 박람회의 개최자체가 불필요하다’고 언급하여 주제의 중요성을 강조하고 있다. 본 연구에서는 국내에서 최초로 개최된 국제정원박람회인 ‘2013순천만 국제정원박람회’를 대상지로 선정하여 박람회의 근본적인 개최목적을 함축하고 있는 주제가 제대로 구현되었는가를 평가하고자 하였다. 또한 박람회장에 조성된 정원의 작품별 적합성과 전달력, 이용만족요인을 비교분석하여 그 특성을 명확히 밝히고 향후 개최되는 국제정원박람회에 테마정원이나 세계정원의 조성방향과 방문객 이용만족도 향상을 위한 고려사항을 모색하는데 목적을 두고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 순천만 국제정원박람회 주제에 내포된 비전과 박람회의 전략을 살펴보았으며 ...
국제박람회는 인류의 노력으로 성취된 발전상을 전시하거나 미래에 대한 전망을 제시하는 대규모 경제·문화 올림픽으로서 시대의 흐름에 따라 그 기능과 성격이 변화하고 있다. 2000년대 들어 국제박람회기구(BIE, Bureau International des Expositions)에서는 박람회 주제의 가치에 주목하여 ‘박람회는 주제의 구체적인 실현을 위한 전시법이 요구되고 주제가 없는 박람회는 현대 사회적 현안에 관련해 아무런 역할을 하지 못하므로 박람회의 개최자체가 불필요하다’고 언급하여 주제의 중요성을 강조하고 있다. 본 연구에서는 국내에서 최초로 개최된 국제정원박람회인 ‘2013순천만 국제정원박람회’를 대상지로 선정하여 박람회의 근본적인 개최목적을 함축하고 있는 주제가 제대로 구현되었는가를 평가하고자 하였다. 또한 박람회장에 조성된 정원의 작품별 적합성과 전달력, 이용만족요인을 비교분석하여 그 특성을 명확히 밝히고 향후 개최되는 국제정원박람회에 테마정원이나 세계정원의 조성방향과 방문객 이용만족도 향상을 위한 고려사항을 모색하는데 목적을 두고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 순천만 국제정원박람회 주제에 내포된 비전과 박람회의 전략을 살펴보았으며 사례연구를 바탕으로 정원박람회에 조성된 테마정원과 세계정원의 특성과 현대정원의 이용만족요인을 고찰하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 순천만 국제정원박람회는 전 국민 공모와 전문가의 자문을 거쳐 「지구의 정원, 순천만(Garden of the Earth)」이라는 주제가 선정되었다. 이는 일반시민과 전문가의 참여로 이루어진 주제선정과정으로, 일반인의 참여를 유도하며 박람회를 문화축제로 승화시키기 위한 노력이 나타났다. 하지만 주제를 표현하기 위한 정원배치계획으로 ‘지구의 정원구역’이라는 주제정원구역이 조성 계획되었으나 실시설계가 진행되면서 주제 표현 컨텐츠의 변경 혹은 축소로 인해 주제의 전달력이 떨어지는 아쉬움이 나타났다. 이로 인해 주제에 대한 방문객의 인식은 매우 낮게 나타났으며 주제의 중요성이 강조되고 있는 만큼 박람회의 주제를 전달하기 위한 다양한 홍보 및 프로그램 개발의 노력이 필요하다. 둘째, 박람회에 조성된 테마정원은 박람회의 주제를 전달하는 핵심컨텐츠로서 박람회의 주제에 부합되는 공간을 조성해야 하는 역할을 하고 있다. 테마정원 조성 시에는 대상지의 역사·문화적 특성을 정원에 표현하여 지역성을 반영하기도 하며, 정원을 하나의 예술작품으로 인정하고 설계가의 예술성을 적극 반영하기도 한다. 또한 식물의 특성을 활용한 연출을 통해 화훼문화를 알리기도 하며, 현재의 사회적 이슈를 표현하고 새로운 비전과 전략을 제시하기도 한다. 순천만 국제정원박람회에 조성된 테마정원의 가장 큰 특성은 대상지의 지역성을 반영하고 있는 것으로 순천호수정원, 갯지렁이 다니는 길, 흑두루미 미로정원은 방문객에게 순천과 순천만의 생태적 가치를 알리고 있다. 테마정원에 대한 방문객의 인식에서는 작품 주제의 인지도가 낮게 나타나 작품이 무엇을 표현하고자 하는지 방문객들에게 효과적으로 전달하기 위한 노력이 필요할 것으로 보인다. 방문객의 이용만족요인에서는 독창성요인에서 가장 만족도가 높게 평가를 받았으며, 작품의 지역성요인에서 가장 만족도가 낮았다. 이는 방문객들이 테마정원을 이곳에서만 볼 수 있는 정원이라고 인식하고 있으나, 순천의 지역성을 표현하고 있지는 않다고 생각하고 있는 것으로 해석할 수 있다. 한편, 전문가 평가에서 대부분의 테마정원이 대상지의 지역성을 표현하고 있는 것으로 나타나 작품의 지역성을 표현하려는 설계의도가 제대로 표현되지 않았다고 사료된다. 셋째, 박람회에 조성된 세계정원은 각국의 정원을 전시하고 방문객들은 그 나라의 정원문화를 체험할 수 있는 지적 담론의 매개체 역할을 수행하기 때문에 각국 정원문화의 재현이 중요한 역할을 하고 있다. 세계정원 조성 시에는 각국 전통정원을 직설적으로 재현하여 전통과 역사의 사실을 전달하기도 하며, 각국 전통정원에 설계가의 창의적인 표현을 더하여 전통정원을 재해석하기도 한다. 또한 각국의 상징적 요소를 포착하여 공간에 도입함으로서 국가의 정체성을 알리고 세계정원문화의 새로운 경향을 선보이기도 한다. 순천만 국제정원박람회에 조성된 세계정원의 가장 큰 특성은 각국 전통정원을 직설적으로 재현하여 전통과 역사의 사실을 전달하고 있는 것으로 한국정원, 프랑스정원, 일본정원 등에서 이 같은 특성을 보이고 있다. 세계정원에 대한 방문객의 인식에서는 테마정원과 마찬가지로 재현양식에 대한 인지도가 낮게 나타나 인지도를 높이기 위한 개선방안이 필요하며 각국의 정원양식에 대한 왜곡과 오류를 막기 위한 정확한 정보전달이 필요하다. 방문객의 이용만족요인에서는 심미성요인에서 가장 만족도가 높게 평가받았으며, 작품의 독창성요인에서 가장 만족도가 낮았다. 이는 방문객들이 세계정원을 시각적으로 아름다운 정원이라고 인식하고 있으나, 독창성에서 낮게 평가되어 다른 곳에서도 쉽게 볼 수 있을 것이라고 인식하고 있다. 세계정원 조성에서 정원의 주제, 유형을 한정시키지 않고 참여국 디자이너들의 자율권을 최대한 보장하고 있지만 대부분 과거의 정원형태를 답습하고 있어 작품의 독창성에서 낮게 평가되었다는 점에서 아쉬움을 남기고 있다. 본 연구를 통해 순천만 국제정원박람회 주제의 적합성과 박람회장에 조성된 테마정원과 세계정원의 적합성, 전달력, 이용만족도를 평가해보았으며 이는 순천만 국제정원박람회의 평가와 더불어 향후 개최되는 정원박람회의 조성방향을 제안하는데 의의가 있다.
국제박람회는 인류의 노력으로 성취된 발전상을 전시하거나 미래에 대한 전망을 제시하는 대규모 경제·문화 올림픽으로서 시대의 흐름에 따라 그 기능과 성격이 변화하고 있다. 2000년대 들어 국제박람회기구(BIE, Bureau International des Expositions)에서는 박람회 주제의 가치에 주목하여 ‘박람회는 주제의 구체적인 실현을 위한 전시법이 요구되고 주제가 없는 박람회는 현대 사회적 현안에 관련해 아무런 역할을 하지 못하므로 박람회의 개최자체가 불필요하다’고 언급하여 주제의 중요성을 강조하고 있다. 본 연구에서는 국내에서 최초로 개최된 국제정원박람회인 ‘2013순천만 국제정원박람회’를 대상지로 선정하여 박람회의 근본적인 개최목적을 함축하고 있는 주제가 제대로 구현되었는가를 평가하고자 하였다. 또한 박람회장에 조성된 정원의 작품별 적합성과 전달력, 이용만족요인을 비교분석하여 그 특성을 명확히 밝히고 향후 개최되는 국제정원박람회에 테마정원이나 세계정원의 조성방향과 방문객 이용만족도 향상을 위한 고려사항을 모색하는데 목적을 두고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 순천만 국제정원박람회 주제에 내포된 비전과 박람회의 전략을 살펴보았으며 사례연구를 바탕으로 정원박람회에 조성된 테마정원과 세계정원의 특성과 현대정원의 이용만족요인을 고찰하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 순천만 국제정원박람회는 전 국민 공모와 전문가의 자문을 거쳐 「지구의 정원, 순천만(Garden of the Earth)」이라는 주제가 선정되었다. 이는 일반시민과 전문가의 참여로 이루어진 주제선정과정으로, 일반인의 참여를 유도하며 박람회를 문화축제로 승화시키기 위한 노력이 나타났다. 하지만 주제를 표현하기 위한 정원배치계획으로 ‘지구의 정원구역’이라는 주제정원구역이 조성 계획되었으나 실시설계가 진행되면서 주제 표현 컨텐츠의 변경 혹은 축소로 인해 주제의 전달력이 떨어지는 아쉬움이 나타났다. 이로 인해 주제에 대한 방문객의 인식은 매우 낮게 나타났으며 주제의 중요성이 강조되고 있는 만큼 박람회의 주제를 전달하기 위한 다양한 홍보 및 프로그램 개발의 노력이 필요하다. 둘째, 박람회에 조성된 테마정원은 박람회의 주제를 전달하는 핵심컨텐츠로서 박람회의 주제에 부합되는 공간을 조성해야 하는 역할을 하고 있다. 테마정원 조성 시에는 대상지의 역사·문화적 특성을 정원에 표현하여 지역성을 반영하기도 하며, 정원을 하나의 예술작품으로 인정하고 설계가의 예술성을 적극 반영하기도 한다. 또한 식물의 특성을 활용한 연출을 통해 화훼문화를 알리기도 하며, 현재의 사회적 이슈를 표현하고 새로운 비전과 전략을 제시하기도 한다. 순천만 국제정원박람회에 조성된 테마정원의 가장 큰 특성은 대상지의 지역성을 반영하고 있는 것으로 순천호수정원, 갯지렁이 다니는 길, 흑두루미 미로정원은 방문객에게 순천과 순천만의 생태적 가치를 알리고 있다. 테마정원에 대한 방문객의 인식에서는 작품 주제의 인지도가 낮게 나타나 작품이 무엇을 표현하고자 하는지 방문객들에게 효과적으로 전달하기 위한 노력이 필요할 것으로 보인다. 방문객의 이용만족요인에서는 독창성요인에서 가장 만족도가 높게 평가를 받았으며, 작품의 지역성요인에서 가장 만족도가 낮았다. 이는 방문객들이 테마정원을 이곳에서만 볼 수 있는 정원이라고 인식하고 있으나, 순천의 지역성을 표현하고 있지는 않다고 생각하고 있는 것으로 해석할 수 있다. 한편, 전문가 평가에서 대부분의 테마정원이 대상지의 지역성을 표현하고 있는 것으로 나타나 작품의 지역성을 표현하려는 설계의도가 제대로 표현되지 않았다고 사료된다. 셋째, 박람회에 조성된 세계정원은 각국의 정원을 전시하고 방문객들은 그 나라의 정원문화를 체험할 수 있는 지적 담론의 매개체 역할을 수행하기 때문에 각국 정원문화의 재현이 중요한 역할을 하고 있다. 세계정원 조성 시에는 각국 전통정원을 직설적으로 재현하여 전통과 역사의 사실을 전달하기도 하며, 각국 전통정원에 설계가의 창의적인 표현을 더하여 전통정원을 재해석하기도 한다. 또한 각국의 상징적 요소를 포착하여 공간에 도입함으로서 국가의 정체성을 알리고 세계정원문화의 새로운 경향을 선보이기도 한다. 순천만 국제정원박람회에 조성된 세계정원의 가장 큰 특성은 각국 전통정원을 직설적으로 재현하여 전통과 역사의 사실을 전달하고 있는 것으로 한국정원, 프랑스정원, 일본정원 등에서 이 같은 특성을 보이고 있다. 세계정원에 대한 방문객의 인식에서는 테마정원과 마찬가지로 재현양식에 대한 인지도가 낮게 나타나 인지도를 높이기 위한 개선방안이 필요하며 각국의 정원양식에 대한 왜곡과 오류를 막기 위한 정확한 정보전달이 필요하다. 방문객의 이용만족요인에서는 심미성요인에서 가장 만족도가 높게 평가받았으며, 작품의 독창성요인에서 가장 만족도가 낮았다. 이는 방문객들이 세계정원을 시각적으로 아름다운 정원이라고 인식하고 있으나, 독창성에서 낮게 평가되어 다른 곳에서도 쉽게 볼 수 있을 것이라고 인식하고 있다. 세계정원 조성에서 정원의 주제, 유형을 한정시키지 않고 참여국 디자이너들의 자율권을 최대한 보장하고 있지만 대부분 과거의 정원형태를 답습하고 있어 작품의 독창성에서 낮게 평가되었다는 점에서 아쉬움을 남기고 있다. 본 연구를 통해 순천만 국제정원박람회 주제의 적합성과 박람회장에 조성된 테마정원과 세계정원의 적합성, 전달력, 이용만족도를 평가해보았으며 이는 순천만 국제정원박람회의 평가와 더불어 향후 개최되는 정원박람회의 조성방향을 제안하는데 의의가 있다.
International exposition is massive economic and cultural fairs which present future prospects and exhibit achieved progress of the effort of mankind. The functions and characters have been changed as time goes on. The International Exhibitions Bureau took note of theme values in expositions since 2...
International exposition is massive economic and cultural fairs which present future prospects and exhibit achieved progress of the effort of mankind. The functions and characters have been changed as time goes on. The International Exhibitions Bureau took note of theme values in expositions since 2000. It stated that ‘Exposition required display methods for concrete fulfillment of the theme, and exposition without the specific theme is unnecessary because it does not provide any current issues of our modern society.’ Significance of theme is underlined as BIE mentioned. This thesis has selected Suncheon Bay Garden Expo in 2013 which holds an international garden exposition for the first time domestically. The theme which implies fundamental holding purpose of the exposition is examined. Satisfaction measurement, information delivery, suitability of created gardens is examined, and then compared among the gardens to figure out the characteristics. This research also has an objective to seek consideration factors to improve visitors’ satisfaction and the theme gardens and international gardens for future international garden exposition. Implicit visions and exposition strategies of the Suncheon Bay Garden Expo are examined in order to achieve the objective of thesis. Based on case studies, characteristics of the international gardens and theme gardens, and satisfaction of modern gardens are examined. Results of the research are following. First of all, the theme Garden of the Earth is selected from the public competition and experts’ consultation. Citizens and experts are involved to advance cultural festival. An area of Garden of the Earth was planned to express the theme. But, theme expression is unsatisfactory due to changes and rundown of theme contents. Perception of visitors about the theme is the lowest factor. It indicates that diverse promotion and program development to deliver the theme are needed. Secondly, the theme gardens as important contents to deliver theme of the exhibition have a role as space in accord with theme of the exhibition. Construction of the theme gardens reflects locality to express historical and cultural features and designers’ artistic value to be appreciated as one of the artifacts. The theme gardens also inform the flower culture through directions to make use of characteristics of plants. They also express current social issues and propose new visions and strategies. One of the most important characteristics of the theme gardens in the Suncheon Bay Garden Expo is what it reflects site locality. Suncheon Lake Garden, Lugworm Path, and Hooded Crane Maze Garden inform ecological values of Suncheon and Suncheon Bay. Awareness of the theme is the lowest factor in the part of visitors’ perception of the theme gardens. It indicates that effective theme delivery methods are needed to inform theme of the gardens effectively. Creativity is the highest factor and locality is the lowest in the part of visitors’ satisfaction factors. It means visitors perceive the gardens as only this exposition exhibit. But it might see as theme gardens do not reflect locality of Suncheon. Most theme gardens express locality of the site from expert evaluations. It indicates that Design intention was not fully expressed to show locality. Thirdly, the international gardens are the medium of intellectual disclosure to experience garden cultures of each country for visitors. Therefore, they are important to represent garden culture of each country. International gardens express tradition and historical facts. Traditional gardens are reinterpreted by addition of designers’ creative expressions. They inform new trends of international garden cultures to inform national identity as symbolic factors introduced. They also express traditions and historical facts to represent bluntly traditional gardens. Korea, France, and Japan garden express these characteristics. Awareness of Representation style is the lowest factor as the theme gardens do in the part of visitors’ perception of the international gardens. It indicates that improvement plans are needed to improve awareness. Accurate information communication is necessary to prevent distortions and errors about garden style of each country. Aesthetic factor is the highest in the part of visitors’ satisfaction factor. Creativity factor is the lowest. It indicates that visitors recognize international gardens as visually beautiful garden. But they perceive that these gardens could be enjoyed easily in other places. Even though designers’ creativity was fully guaranteed, most garden styles follow an old tradition. Thus, Creativity factor is assessed very low. This thesis evaluates satisfaction measurement, information delivery, suitability of the theme gardens and international gardens in the Suncheon Bay Garden Expo. It has significance to assess the Suncheon Bay Garden Expo, and suggest planning directions of garden expositions in the near future.
International exposition is massive economic and cultural fairs which present future prospects and exhibit achieved progress of the effort of mankind. The functions and characters have been changed as time goes on. The International Exhibitions Bureau took note of theme values in expositions since 2000. It stated that ‘Exposition required display methods for concrete fulfillment of the theme, and exposition without the specific theme is unnecessary because it does not provide any current issues of our modern society.’ Significance of theme is underlined as BIE mentioned. This thesis has selected Suncheon Bay Garden Expo in 2013 which holds an international garden exposition for the first time domestically. The theme which implies fundamental holding purpose of the exposition is examined. Satisfaction measurement, information delivery, suitability of created gardens is examined, and then compared among the gardens to figure out the characteristics. This research also has an objective to seek consideration factors to improve visitors’ satisfaction and the theme gardens and international gardens for future international garden exposition. Implicit visions and exposition strategies of the Suncheon Bay Garden Expo are examined in order to achieve the objective of thesis. Based on case studies, characteristics of the international gardens and theme gardens, and satisfaction of modern gardens are examined. Results of the research are following. First of all, the theme Garden of the Earth is selected from the public competition and experts’ consultation. Citizens and experts are involved to advance cultural festival. An area of Garden of the Earth was planned to express the theme. But, theme expression is unsatisfactory due to changes and rundown of theme contents. Perception of visitors about the theme is the lowest factor. It indicates that diverse promotion and program development to deliver the theme are needed. Secondly, the theme gardens as important contents to deliver theme of the exhibition have a role as space in accord with theme of the exhibition. Construction of the theme gardens reflects locality to express historical and cultural features and designers’ artistic value to be appreciated as one of the artifacts. The theme gardens also inform the flower culture through directions to make use of characteristics of plants. They also express current social issues and propose new visions and strategies. One of the most important characteristics of the theme gardens in the Suncheon Bay Garden Expo is what it reflects site locality. Suncheon Lake Garden, Lugworm Path, and Hooded Crane Maze Garden inform ecological values of Suncheon and Suncheon Bay. Awareness of the theme is the lowest factor in the part of visitors’ perception of the theme gardens. It indicates that effective theme delivery methods are needed to inform theme of the gardens effectively. Creativity is the highest factor and locality is the lowest in the part of visitors’ satisfaction factors. It means visitors perceive the gardens as only this exposition exhibit. But it might see as theme gardens do not reflect locality of Suncheon. Most theme gardens express locality of the site from expert evaluations. It indicates that Design intention was not fully expressed to show locality. Thirdly, the international gardens are the medium of intellectual disclosure to experience garden cultures of each country for visitors. Therefore, they are important to represent garden culture of each country. International gardens express tradition and historical facts. Traditional gardens are reinterpreted by addition of designers’ creative expressions. They inform new trends of international garden cultures to inform national identity as symbolic factors introduced. They also express traditions and historical facts to represent bluntly traditional gardens. Korea, France, and Japan garden express these characteristics. Awareness of Representation style is the lowest factor as the theme gardens do in the part of visitors’ perception of the international gardens. It indicates that improvement plans are needed to improve awareness. Accurate information communication is necessary to prevent distortions and errors about garden style of each country. Aesthetic factor is the highest in the part of visitors’ satisfaction factor. Creativity factor is the lowest. It indicates that visitors recognize international gardens as visually beautiful garden. But they perceive that these gardens could be enjoyed easily in other places. Even though designers’ creativity was fully guaranteed, most garden styles follow an old tradition. Thus, Creativity factor is assessed very low. This thesis evaluates satisfaction measurement, information delivery, suitability of the theme gardens and international gardens in the Suncheon Bay Garden Expo. It has significance to assess the Suncheon Bay Garden Expo, and suggest planning directions of garden expositions in the near future.
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