본 연구는 서울시, 경기도, 전라북도, 충청남도에 위치한 미용학과의 재학 생들을 대상으로 이들이 생각하는 미용교육과정의 필요성과 만족도, 교육방법 및 교육환경 만족도, 미용교육방법 요구도를 알아보는 것이다. 자료의 수집은 2013년 5월 15일부터 2013년 6월 18일까지 설문지법을 통해 이루어졌으며, 총 502부의 설문지가 최종 분석 자료로 사용되었다. 자료의 통계분석을 위해 SPSS 14.0이 사용되었으며, 분석방법으로 ...
본 연구는 서울시, 경기도, 전라북도, 충청남도에 위치한 미용학과의 재학 생들을 대상으로 이들이 생각하는 미용교육과정의 필요성과 만족도, 교육방법 및 교육환경 만족도, 미용교육방법 요구도를 알아보는 것이다. 자료의 수집은 2013년 5월 15일부터 2013년 6월 18일까지 설문지법을 통해 이루어졌으며, 총 502부의 설문지가 최종 분석 자료로 사용되었다. 자료의 통계분석을 위해 SPSS 14.0이 사용되었으며, 분석방법으로 빈도분석, 기술통계, 교차분석(χ²-test), t-test, 일원변량분석(Duncan-test), 요인분석, 신뢰도분석이 사용되었다. 첫째, 조사대상자의 일반적 특성을 살펴 본 결과 미용 관련 학과의 재학생 분야는 주로 여학생이고, 연령대는 20대이며, 전공 피부나 헤어나 메이크업인 것으로 나타났다. 이들 중 미용사 국가자격증을 미 취득한 학생의 비율이 높았고 미용 관련 학과를 선택하는 주요한 기준은 학교나 지역인 것으로 나타났다. 둘째, 미용교육과정 필요성을 살펴본 결과 미용교육과정을 통해 기술향상을 가장 얻고 싶어 하고, 미용교육과정에서 미용실기가 가장 중요하고, 미용교육 교과목 중 이론 내용의 수준 차이는 보통이거나 차이가 있다고 인식하고, 미용교육에서 미용이론과 미용실기의 보강이 필요하고, 미용교육과정 중 취업을 위해 전공실습과목의 보완이 필요하고, 미용대학의 이론 교육과정의 개선 필요성은 보통이거나 개선이 필요하다고 인식하고, 미용대학의 실기 교육과정의 개선 필요성은 필요하거나 보통이라고 인식하고, 수업시간 외에 전공과 관련된 실기연습은 없고, 학제에 따른 미용계열 전공과 교과과정의 차이는 없으며 차이가 있을 경우 주로 차이가 나는 부분은 전공별 심화인 것으로 나타났다. 또한, 조사대상자의 일반적 특성에 따라 미용교육과정 필요성에서 부분적으로 유의한 차이를 보였다. 셋째, 미용교육과정 만족도는 ‘교육과정 요구도’와 ‘실기수업연관성’의 두 가지 차원으로 분류되었고, 전반적인 교육과정 만족도 수준은 보통으로 확인되었으며, 이론수업과 실기수업의 상호 연관성에 대한 만족도 수준은 가장 낮은 것으로 나타났다. 또한, 조사대상자의 일반적 특성에 따라 미용교육과정 만족도에서 부분적으로 유의한 차이를 보였다. 넷째, 교육방법 및 교육환경 만족도는 ‘요구반영’과 ‘교육환경’과 ‘학과 환경’의 세 가지 차원으로 분류되었고, 전반적인 교육방법 및 교육환경 만족도 수준은 보통으로 확인되었으며, 소속 학과의 등록금 수준에 대한 만족도 수준은 높고 교수의 강의계획서와 실제 강의 진행에 대한 만족도 수준이 가장 낮게 나타났다. 또한, 조사대상자의 일반적 특성에 따라 교육방법 및 교육환경 만족도에서 부분적으로 유의한 차이를 보였다. 다섯째, 미용교수지도법 요구도에 대해 알아본 결과 미용교육법에 관한 교육경험은 없다가 있다 보다 상대적으로 높고, 미용교육법에 관한 교육은 주로 미용관련 학원이나 대학을 통해 이루어졌고, 미용교육법에 관한 교육을 받지 않는 주된 이유는 관련 교육프로그램이 없거나 개인적인 여건이 맞지 않았기 때문이고, 미용교육법에 관한 과목이 개설되면 도움 정도나 참석 희망 정도는 보통 이상이고, 미용교육법의 교육과정을 구성할 때 필요한 교수지도법은 현장 관련성이 높은 교수지도법이며, 자율적인 참여 권장이나 설문조사나 면담이 적절한 미용교육법에 대한 요구 수렴 방법인 것으로 나타났다.
본 연구는 서울시, 경기도, 전라북도, 충청남도에 위치한 미용학과의 재학 생들을 대상으로 이들이 생각하는 미용교육과정의 필요성과 만족도, 교육방법 및 교육환경 만족도, 미용교육방법 요구도를 알아보는 것이다. 자료의 수집은 2013년 5월 15일부터 2013년 6월 18일까지 설문지법을 통해 이루어졌으며, 총 502부의 설문지가 최종 분석 자료로 사용되었다. 자료의 통계분석을 위해 SPSS 14.0이 사용되었으며, 분석방법으로 빈도분석, 기술통계, 교차분석(χ²-test), t-test, 일원변량분석(Duncan-test), 요인분석, 신뢰도분석이 사용되었다. 첫째, 조사대상자의 일반적 특성을 살펴 본 결과 미용 관련 학과의 재학생 분야는 주로 여학생이고, 연령대는 20대이며, 전공 피부나 헤어나 메이크업인 것으로 나타났다. 이들 중 미용사 국가자격증을 미 취득한 학생의 비율이 높았고 미용 관련 학과를 선택하는 주요한 기준은 학교나 지역인 것으로 나타났다. 둘째, 미용교육과정 필요성을 살펴본 결과 미용교육과정을 통해 기술향상을 가장 얻고 싶어 하고, 미용교육과정에서 미용실기가 가장 중요하고, 미용교육 교과목 중 이론 내용의 수준 차이는 보통이거나 차이가 있다고 인식하고, 미용교육에서 미용이론과 미용실기의 보강이 필요하고, 미용교육과정 중 취업을 위해 전공실습과목의 보완이 필요하고, 미용대학의 이론 교육과정의 개선 필요성은 보통이거나 개선이 필요하다고 인식하고, 미용대학의 실기 교육과정의 개선 필요성은 필요하거나 보통이라고 인식하고, 수업시간 외에 전공과 관련된 실기연습은 없고, 학제에 따른 미용계열 전공과 교과과정의 차이는 없으며 차이가 있을 경우 주로 차이가 나는 부분은 전공별 심화인 것으로 나타났다. 또한, 조사대상자의 일반적 특성에 따라 미용교육과정 필요성에서 부분적으로 유의한 차이를 보였다. 셋째, 미용교육과정 만족도는 ‘교육과정 요구도’와 ‘실기수업연관성’의 두 가지 차원으로 분류되었고, 전반적인 교육과정 만족도 수준은 보통으로 확인되었으며, 이론수업과 실기수업의 상호 연관성에 대한 만족도 수준은 가장 낮은 것으로 나타났다. 또한, 조사대상자의 일반적 특성에 따라 미용교육과정 만족도에서 부분적으로 유의한 차이를 보였다. 넷째, 교육방법 및 교육환경 만족도는 ‘요구반영’과 ‘교육환경’과 ‘학과 환경’의 세 가지 차원으로 분류되었고, 전반적인 교육방법 및 교육환경 만족도 수준은 보통으로 확인되었으며, 소속 학과의 등록금 수준에 대한 만족도 수준은 높고 교수의 강의계획서와 실제 강의 진행에 대한 만족도 수준이 가장 낮게 나타났다. 또한, 조사대상자의 일반적 특성에 따라 교육방법 및 교육환경 만족도에서 부분적으로 유의한 차이를 보였다. 다섯째, 미용교수지도법 요구도에 대해 알아본 결과 미용교육법에 관한 교육경험은 없다가 있다 보다 상대적으로 높고, 미용교육법에 관한 교육은 주로 미용관련 학원이나 대학을 통해 이루어졌고, 미용교육법에 관한 교육을 받지 않는 주된 이유는 관련 교육프로그램이 없거나 개인적인 여건이 맞지 않았기 때문이고, 미용교육법에 관한 과목이 개설되면 도움 정도나 참석 희망 정도는 보통 이상이고, 미용교육법의 교육과정을 구성할 때 필요한 교수지도법은 현장 관련성이 높은 교수지도법이며, 자율적인 참여 권장이나 설문조사나 면담이 적절한 미용교육법에 대한 요구 수렴 방법인 것으로 나타났다.
With those who were majoring in cosmetology at college in Seoul, Gyeonggi-do, Jeollabuk-do and Chungcheongnam-do selected as research participants in the study, the study investigated the cosmetology majors' needs of and satisfaction in cosmetology curriculums, their satisfaction with teaching metho...
With those who were majoring in cosmetology at college in Seoul, Gyeonggi-do, Jeollabuk-do and Chungcheongnam-do selected as research participants in the study, the study investigated the cosmetology majors' needs of and satisfaction in cosmetology curriculums, their satisfaction with teaching methods and educational environment and demands for cosmetology teaching methods. The survey was conducted from May 15, 2013 to June 18, 2013 to collect data and a total of 502 survey copies were used as the final analysis material. For the statistical analysis on the data, SPSS 14.0 was applied and as for analysis methods, the frequency analysis, the descriptive statistics, the crossover analysis (χ²-test), t-test, One-Way ANOVA (Duncan-test), the factor analysis and reliability analysis were used. First, the general characteristics were examined and it turned out that most of the cosmetology majors were female in their 20s. They were mostly majoring in skin care or makeup. A great number of the research participants have not yet obtained national license and they first chose cosmetology as their major in consideration of school and area. Second, in terms of their needs of the cosmetology curriculums, the research participants would like to improve their skills via the curriculums. They considered beauty practice the most significant activity in the curriculums and as for the level differences of cosmetology classes focusing on theories, the participants understood that the levels of the classes were averagely similar or different to each other. Regarding the cosmetology education, the participants answered that they should be given more classes or time to learn cosmetology theories and to do the beauty practice. Both the theory curriculums and the practice curriculums in the beauty colleges were observed to be improved averagely or so. No practices related to the major were carried out after school and the school systems of the research participants' colleges were not concerned with the cosmetology-related majors and the curriculums. Even if the systems did have an influence on the two factors above, only those intensive courses of each major would be concerned. Not only that, the general characteristics of the research participants were determined to partially cause significant differences in the needs of the cosmetology curriculums. Third, the satisfaction in the cosmetology education was divided into two groups which were 'demands for the curriculums' and 'connection with the practice classes' and the satisfaction was determined to be average in general. The research participants were the least satisfied with how the theory classes are connected to the practice classes. In addition, the general characteristics of the research participants were understood to partially cause signigicant differences in the participants' satisfaction with the cosmetology curriculums. Fourth, as for the teaching methods and the educational environment, they were categorized into three groups as 'request acceptance', 'educational environment' and 'department environment' and in general, the teaching methods and the educational environments were considered averagely satisfied. The research participants were found highly satisfied with tuitions asked by their departments but they were the least pleased with syllabuses of their professors and how the professors would actually develop the classes. In addition, the research participants' satisfactions in the teaching methods and the educational environment were partially different depending on the regular characteristics of the participants. Fifth, according to the results from the questions to understand the demands for the cosmetology teaching methods, more of the participants were observed not to have been trained for the cosmetology teaching methods. The participants answered that they usually study the cosmetology teaching methods either at beauty educational institutes or college while they answered that they have not yet learned any cosmetology educational methods mostly because they could not find any related educational programs or because their personal circumstances had not yet allowed them to learn the methods. More than the average number of the research participants showed their willingness to participate in a class on the cosmetology teaching methods either as a teaching assistant or a student once it is established. A teaching method which is most highly concerned with the actual field was understood as the most necessary teaching method when trying to design the curriculums of the cosmetology teaching methods. Encouraging the students to voluntary join the class and conducting surveys or interviews were determined to be proper ways to accept the demands for the cosmetology teaching methods.
With those who were majoring in cosmetology at college in Seoul, Gyeonggi-do, Jeollabuk-do and Chungcheongnam-do selected as research participants in the study, the study investigated the cosmetology majors' needs of and satisfaction in cosmetology curriculums, their satisfaction with teaching methods and educational environment and demands for cosmetology teaching methods. The survey was conducted from May 15, 2013 to June 18, 2013 to collect data and a total of 502 survey copies were used as the final analysis material. For the statistical analysis on the data, SPSS 14.0 was applied and as for analysis methods, the frequency analysis, the descriptive statistics, the crossover analysis (χ²-test), t-test, One-Way ANOVA (Duncan-test), the factor analysis and reliability analysis were used. First, the general characteristics were examined and it turned out that most of the cosmetology majors were female in their 20s. They were mostly majoring in skin care or makeup. A great number of the research participants have not yet obtained national license and they first chose cosmetology as their major in consideration of school and area. Second, in terms of their needs of the cosmetology curriculums, the research participants would like to improve their skills via the curriculums. They considered beauty practice the most significant activity in the curriculums and as for the level differences of cosmetology classes focusing on theories, the participants understood that the levels of the classes were averagely similar or different to each other. Regarding the cosmetology education, the participants answered that they should be given more classes or time to learn cosmetology theories and to do the beauty practice. Both the theory curriculums and the practice curriculums in the beauty colleges were observed to be improved averagely or so. No practices related to the major were carried out after school and the school systems of the research participants' colleges were not concerned with the cosmetology-related majors and the curriculums. Even if the systems did have an influence on the two factors above, only those intensive courses of each major would be concerned. Not only that, the general characteristics of the research participants were determined to partially cause significant differences in the needs of the cosmetology curriculums. Third, the satisfaction in the cosmetology education was divided into two groups which were 'demands for the curriculums' and 'connection with the practice classes' and the satisfaction was determined to be average in general. The research participants were the least satisfied with how the theory classes are connected to the practice classes. In addition, the general characteristics of the research participants were understood to partially cause signigicant differences in the participants' satisfaction with the cosmetology curriculums. Fourth, as for the teaching methods and the educational environment, they were categorized into three groups as 'request acceptance', 'educational environment' and 'department environment' and in general, the teaching methods and the educational environments were considered averagely satisfied. The research participants were found highly satisfied with tuitions asked by their departments but they were the least pleased with syllabuses of their professors and how the professors would actually develop the classes. In addition, the research participants' satisfactions in the teaching methods and the educational environment were partially different depending on the regular characteristics of the participants. Fifth, according to the results from the questions to understand the demands for the cosmetology teaching methods, more of the participants were observed not to have been trained for the cosmetology teaching methods. The participants answered that they usually study the cosmetology teaching methods either at beauty educational institutes or college while they answered that they have not yet learned any cosmetology educational methods mostly because they could not find any related educational programs or because their personal circumstances had not yet allowed them to learn the methods. More than the average number of the research participants showed their willingness to participate in a class on the cosmetology teaching methods either as a teaching assistant or a student once it is established. A teaching method which is most highly concerned with the actual field was understood as the most necessary teaching method when trying to design the curriculums of the cosmetology teaching methods. Encouraging the students to voluntary join the class and conducting surveys or interviews were determined to be proper ways to accept the demands for the cosmetology teaching methods.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.