This study has been designed to analyze the tendency of the studies which are related with cosmetology education by understanding the published years, types of publishing, and subjects and methods of study. 85 published studies, both theses and journal articles, related with cosmetology education, published during 2000 to February 2014, are used for resources of this study. Data research has been conducted by web-searching through KERIS and 국회도서관, and analysis items consist of published years, types of publishing, methods of study, subjects of study, and themes of the study. Frequency analysis and ...
This study has been designed to analyze the tendency of the studies which are related with cosmetology education by understanding the published years, types of publishing, and subjects and methods of study. 85 published studies, both theses and journal articles, related with cosmetology education, published during 2000 to February 2014, are used for resources of this study. Data research has been conducted by web-searching through KERIS and 국회도서관, and analysis items consist of published years, types of publishing, methods of study, subjects of study, and themes of the study. Frequency analysis and cross correlation analysis has been conducted through SPSS for windows 18.0 Firstly, studies related with cosmetology education are published most frequently during 2010 to February 2014. Among 85 published studies, 54 are theses and 31 are journal articles. In terms of the method of the study, survey is the most frequently used one (50 times), documentary searching is the second most, and experiment research is the third (8 times). Considering the subject of studies, students take the biggest portion (43 times), open sources are the second biggest (16 times), and mixed subjects order (9 times). In terms of the theme of the study, satisfaction and demand for the curriculum is treated most (30 times), curriculum analysis is the second most (19 times), and teaching-leaning method and evaluation takes third place (18 times). Secondly, according to the published year, there is a significant difference between the number of published thesis and that of journal article. Thirdly, according to the type of publishing, there is no significant difference among the method of study, the subject of study, and the theme of study. Fourthly, according to the theme of the study, there is a significant difference between the method of study and the subject of study. Through this study, tendency of the cosmetology education studies has been possibly assessed, and an increasing number of a thesis and an article proves that related studies are needed to be conducted. Moreover, this study is expected to be an useful resource for the further studies related with cosmetology education.본 연구는 미용교육과 관련된 연구물의 발표 연도, 게재 형태, 연구방법 및 대상, 연구주제를 파악하여 연구동향을 분석하고자 시도되었다. 본 연구의 자료는 2000년부터 2014년 2월까지 미용교육과 관련된 연구물 85편의 학위 및 학회지 발표 논문이었다. 자료 수집은 국회도서관과 한국교육학술 정보원(KERIS) 사이트를 통한 온라인 검색법을 이용하였으며, 분석 항목은 발표 연도, 게재 형태, 연구방법, 연구대상, 연구주제로 구분하여 분석하였다. 분석 방법은 SPSS for windows 18.0 프로그램을 이용하여 빈도분석과 교차분석을 실시하였다. 이와 같은 과정을 거쳐 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 미용교육과 관련된 연구물은 2010 ∼ 2014년 2월 기간에 가장 많은 논문이 발표되었다. 학위 논문으로 발표된 연구물이 54편이었으며 학회지는 31편이 발표되었다. 연구방법에서는 조사 연구가 50편으로 가장 많았으며 그 다음으로 문헌 조사 방법을 택하였고 실험연구는 8편에 그쳤다. 연구대상에서는 학생이 43편으로 가장 많은 비중을 차지하였으며 정보 공개 자료(16편), 대상자 혼합형(9편)순으로 높게 나타났다. 연구주제와 관련하여서는 교과교육 만족도 및 요구도가 30편으로 가장 많았으며, 교과과정분석(19편), 교수·학습방법 및 평가(18편)순으로 높게 나타났다. 둘째, 발표 연도에 따라 학위논문과 학회지 발표 논문의 수는 유의한 차이가 있었다. 셋째, 게재 형태에 따라 연구방법, 연구대상, 연구주제에서는 유의한 차이가 없었다. 넷째, 연구주제에 따라서는 연구방법, 연구대상에서 유의한 차이가 있었다. 본 연구를 통해 미용교육과 관련된 연구의 동향을 파악할 수 있었으며, 관련 논문의 수가 증가하고 있다는 점에서 이와 관련된 연구의 필요성을 제기할 수 있다. 또한 연구대상, 연구방법, 연구주제 등에 관하여 연구 동향을 제시함으로써 향후 미용교육과 관련한 연구영역을 탐색하는데 유용한 자료로 활용될 것으로 기대한다.
This study has been designed to analyze the tendency of the studies which are related with cosmetology education by understanding the published years, types of publishing, and subjects and methods of study. 85 published studies, both theses and journal articles, related with cosmetology education, published during 2000 to February 2014, are used for resources of this study. Data research has been conducted by web-searching through KERIS and 국회도서관, and analysis items consist of published years, types of publishing, methods of study, subjects of study, and themes of the study. Frequency analysis and cross correlation analysis has been conducted through SPSS for windows 18.0 Firstly, studies related with cosmetology education are published most frequently during 2010 to February 2014. Among 85 published studies, 54 are theses and 31 are journal articles. In terms of the method of the study, survey is the most frequently used one (50 times), documentary searching is the second most, and experiment research is the third (8 times). Considering the subject of studies, students take the biggest portion (43 times), open sources are the second biggest (16 times), and mixed subjects order (9 times). In terms of the theme of the study, satisfaction and demand for the curriculum is treated most (30 times), curriculum analysis is the second most (19 times), and teaching-leaning method and evaluation takes third place (18 times). Secondly, according to the published year, there is a significant difference between the number of published thesis and that of journal article. Thirdly, according to the type of publishing, there is no significant difference among the method of study, the subject of study, and the theme of study. Fourthly, according to the theme of the study, there is a significant difference between the method of study and the subject of study. Through this study, tendency of the cosmetology education studies has been possibly assessed, and an increasing number of a thesis and an article proves that related studies are needed to be conducted. Moreover, this study is expected to be an useful resource for the further studies related with cosmetology education.본 연구는 미용교육과 관련된 연구물의 발표 연도, 게재 형태, 연구방법 및 대상, 연구주제를 파악하여 연구동향을 분석하고자 시도되었다. 본 연구의 자료는 2000년부터 2014년 2월까지 미용교육과 관련된 연구물 85편의 학위 및 학회지 발표 논문이었다. 자료 수집은 국회도서관과 한국교육학술 정보원(KERIS) 사이트를 통한 온라인 검색법을 이용하였으며, 분석 항목은 발표 연도, 게재 형태, 연구방법, 연구대상, 연구주제로 구분하여 분석하였다. 분석 방법은 SPSS for windows 18.0 프로그램을 이용하여 빈도분석과 교차분석을 실시하였다. 이와 같은 과정을 거쳐 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 미용교육과 관련된 연구물은 2010 ∼ 2014년 2월 기간에 가장 많은 논문이 발표되었다. 학위 논문으로 발표된 연구물이 54편이었으며 학회지는 31편이 발표되었다. 연구방법에서는 조사 연구가 50편으로 가장 많았으며 그 다음으로 문헌 조사 방법을 택하였고 실험연구는 8편에 그쳤다. 연구대상에서는 학생이 43편으로 가장 많은 비중을 차지하였으며 정보 공개 자료(16편), 대상자 혼합형(9편)순으로 높게 나타났다. 연구주제와 관련하여서는 교과교육 만족도 및 요구도가 30편으로 가장 많았으며, 교과과정분석(19편), 교수·학습방법 및 평가(18편)순으로 높게 나타났다. 둘째, 발표 연도에 따라 학위논문과 학회지 발표 논문의 수는 유의한 차이가 있었다. 셋째, 게재 형태에 따라 연구방법, 연구대상, 연구주제에서는 유의한 차이가 없었다. 넷째, 연구주제에 따라서는 연구방법, 연구대상에서 유의한 차이가 있었다. 본 연구를 통해 미용교육과 관련된 연구의 동향을 파악할 수 있었으며, 관련 논문의 수가 증가하고 있다는 점에서 이와 관련된 연구의 필요성을 제기할 수 있다. 또한 연구대상, 연구방법, 연구주제 등에 관하여 연구 동향을 제시함으로써 향후 미용교육과 관련한 연구영역을 탐색하는데 유용한 자료로 활용될 것으로 기대한다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.