소음은 인간이 원하지 않는 형태의 음, 즉 신경을 거슬리는 음 또는 정신적, 육체적으로 인체에 유해한 소리로 정의된다. 20세기에 들어 항공 산업이 모든 분야의 첨단기술을 활용하는 종합산업으로 발전하게 되고 인류가 세계화되어 가면서 항공기의 운항횟수 또한 계속해서 증가되고 있다. 본 연구에서는 훈련 비행장에서 이루어지는 많은 훈련항공기의 실제 소음측정의 한계를 극복하고 적절한 소음대책을 수립하고자 FAA에서 사용하는 항공기소음 예측 프로그램 INM 7.0을 활용하여 소음지도를 작성하고 항공기 소음평가도 70 ...
소음은 인간이 원하지 않는 형태의 음, 즉 신경을 거슬리는 음 또는 정신적, 육체적으로 인체에 유해한 소리로 정의된다. 20세기에 들어 항공 산업이 모든 분야의 첨단기술을 활용하는 종합산업으로 발전하게 되고 인류가 세계화되어 가면서 항공기의 운항횟수 또한 계속해서 증가되고 있다. 본 연구에서는 훈련 비행장에서 이루어지는 많은 훈련항공기의 실제 소음측정의 한계를 극복하고 적절한 소음대책을 수립하고자 FAA에서 사용하는 항공기소음 예측 프로그램 INM 7.0을 활용하여 소음지도를 작성하고 항공기 소음평가도 70 WECPNL 이상이 되는 지역을 파악하였다. 이를 위해서 실제 INM 7.0에서 소음지도 계산에 사용되는 항공기별 평균 소음데이터가 실제 측정한 소음 데이터와 일치하는지를 확인하고 이를 근거로 하여 실제 운용되고 있는 비행 상황 시나리오를 작성하여 소음지도를 작성하였다. 소음지도는 시나리오를 최대 비행 횟수로 가정하고 소음지도를 분석하였으며 그 결과에 따라 실질적으로 영향을 미치고 있는 훈련 비행기 기종을 파악하고자 기종별로 별도로 소음지도를 작성하여 분석하였다. 그 결과 일반적으로 생각하는 고출력의 제트항공기(C525, C90GT) 보다는 C172, PA34-200, PA44-180과 같이 저고도에서 소음 노출시간이 많은 저속 피스톤 엔진의 항공기가 원인이 됨을 알 수 있었다. 이를 바탕으로 소음 피해를 줄일 수 있는 근본적 대책을 제시하고자 여러 가지 시나리오를 적용하여 소음영향을 파악하였다. 이러한 반복적 실험을 통하여 70 WECPNL이상의 지역이 주거지역에 위치하지 않고 비행안전에 영향을 주지 않는 최적의 경로를 제시하였다. 이렇듯 INM 7.0 프로그램을 이용하면 실제 측정으로는 현실적 한계가 있는 비행환경에서의 소음도를 측정함으로써 보다 신속하고 현실적인 대책을 제공할 수 있으리라고 생각된다.
소음은 인간이 원하지 않는 형태의 음, 즉 신경을 거슬리는 음 또는 정신적, 육체적으로 인체에 유해한 소리로 정의된다. 20세기에 들어 항공 산업이 모든 분야의 첨단기술을 활용하는 종합산업으로 발전하게 되고 인류가 세계화되어 가면서 항공기의 운항횟수 또한 계속해서 증가되고 있다. 본 연구에서는 훈련 비행장에서 이루어지는 많은 훈련항공기의 실제 소음측정의 한계를 극복하고 적절한 소음대책을 수립하고자 FAA에서 사용하는 항공기소음 예측 프로그램 INM 7.0을 활용하여 소음지도를 작성하고 항공기 소음평가도 70 WECPNL 이상이 되는 지역을 파악하였다. 이를 위해서 실제 INM 7.0에서 소음지도 계산에 사용되는 항공기별 평균 소음데이터가 실제 측정한 소음 데이터와 일치하는지를 확인하고 이를 근거로 하여 실제 운용되고 있는 비행 상황 시나리오를 작성하여 소음지도를 작성하였다. 소음지도는 시나리오를 최대 비행 횟수로 가정하고 소음지도를 분석하였으며 그 결과에 따라 실질적으로 영향을 미치고 있는 훈련 비행기 기종을 파악하고자 기종별로 별도로 소음지도를 작성하여 분석하였다. 그 결과 일반적으로 생각하는 고출력의 제트항공기(C525, C90GT) 보다는 C172, PA34-200, PA44-180과 같이 저고도에서 소음 노출시간이 많은 저속 피스톤 엔진의 항공기가 원인이 됨을 알 수 있었다. 이를 바탕으로 소음 피해를 줄일 수 있는 근본적 대책을 제시하고자 여러 가지 시나리오를 적용하여 소음영향을 파악하였다. 이러한 반복적 실험을 통하여 70 WECPNL이상의 지역이 주거지역에 위치하지 않고 비행안전에 영향을 주지 않는 최적의 경로를 제시하였다. 이렇듯 INM 7.0 프로그램을 이용하면 실제 측정으로는 현실적 한계가 있는 비행환경에서의 소음도를 측정함으로써 보다 신속하고 현실적인 대책을 제공할 수 있으리라고 생각된다.
Noise is unwanted sound. that is nerve jarring sound or mentally and physically harmful sound to the human body In the 20th century, the aviation industry have been comprehensive industry of all areas and humanity have been globalized, the number of aircraft operated have been increased continuously...
Noise is unwanted sound. that is nerve jarring sound or mentally and physically harmful sound to the human body In the 20th century, the aviation industry have been comprehensive industry of all areas and humanity have been globalized, the number of aircraft operated have been increased continuously. Actual noise measurement of many trainers is limited at the airfield. To overcome these limitations and establish appropriate measures against noise, we made noise map with INM version 7.0, FAA aircraft noise prediction program, and evaluated aircraft noise areas above 70 WECPNL. We confirmed that the actual measured noise data was consistent with the aircraft average noise data to calculate nose maps of INM version 7.0. and based on this, the actual flight scenarios and the noise map were created. For making the noise map, we assumed that the maximum number of flight is operated, and analyzed noise maps. Based on result, we made noise map of each model to identify aircraft model affecting in the noise. As a result, we found that piston engine aircraft, C172, PA34-200, PA44-180, have more exposure noise time than high performance jet aircraft at low altitude low speed is to be the cause. To propose radical countermeasures that noise damage can be reduced, we analyzed noise impact by applying several scenarios. As these repeated experiments, we suggest best flight route without overlapping with residential area and without affecting flight safety. Thus, we think that it is difficult to measure the actual noise in the flight environment, but using the INM 7.0 program can be provided realistic measures more quickly.
Noise is unwanted sound. that is nerve jarring sound or mentally and physically harmful sound to the human body In the 20th century, the aviation industry have been comprehensive industry of all areas and humanity have been globalized, the number of aircraft operated have been increased continuously. Actual noise measurement of many trainers is limited at the airfield. To overcome these limitations and establish appropriate measures against noise, we made noise map with INM version 7.0, FAA aircraft noise prediction program, and evaluated aircraft noise areas above 70 WECPNL. We confirmed that the actual measured noise data was consistent with the aircraft average noise data to calculate nose maps of INM version 7.0. and based on this, the actual flight scenarios and the noise map were created. For making the noise map, we assumed that the maximum number of flight is operated, and analyzed noise maps. Based on result, we made noise map of each model to identify aircraft model affecting in the noise. As a result, we found that piston engine aircraft, C172, PA34-200, PA44-180, have more exposure noise time than high performance jet aircraft at low altitude low speed is to be the cause. To propose radical countermeasures that noise damage can be reduced, we analyzed noise impact by applying several scenarios. As these repeated experiments, we suggest best flight route without overlapping with residential area and without affecting flight safety. Thus, we think that it is difficult to measure the actual noise in the flight environment, but using the INM 7.0 program can be provided realistic measures more quickly.
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