현대에 와서 급변하는 문명적 발전과 사회적 변화는 인간의 편리함은 가져왔으나 수많은 사회적 문제를 야기하고 있다. 그 가운데 일생을 통해 가장 중요한 시기에 해당하는 청소년기의 사회적인 문제에 대하여서는 아무리 강조하여도 지나치지 않을 것이다. 이에 대한 문제를 해결하고자 나타난 것이 지역아동센터다. 지역아동센터에서는 다양한 교육으로 아동들의 문제를 해결하고 있으며, 그중에서 최근에 가장 많은 관심을 주목하게 하는 교육이 문화예술교육이다. 이에 본 논문은 서예문화예술교육을 통해 지역아동센터의 아동들이 변화하는 모습을 고찰하였다.
...
현대에 와서 급변하는 문명적 발전과 사회적 변화는 인간의 편리함은 가져왔으나 수많은 사회적 문제를 야기하고 있다. 그 가운데 일생을 통해 가장 중요한 시기에 해당하는 청소년기의 사회적인 문제에 대하여서는 아무리 강조하여도 지나치지 않을 것이다. 이에 대한 문제를 해결하고자 나타난 것이 지역아동센터다. 지역아동센터에서는 다양한 교육으로 아동들의 문제를 해결하고 있으며, 그중에서 최근에 가장 많은 관심을 주목하게 하는 교육이 문화예술교육이다. 이에 본 논문은 서예문화예술교육을 통해 지역아동센터의 아동들이 변화하는 모습을 고찰하였다.
문화예술교육은 예술이라는 도구를 이용하여 행복한 마음으로 참여하고, 문화예술교육 활동을 통하여 자신의 내면에 있는 잠재능력을 끌어내어 인격적인 성장을 하는 것을 목적으로 한다. 기존의 서예가 공급자중심교육이라면 서예문화예술교육은 수요자중심교육이다. 수요자중심교육은 교사중심의 지시적인 교육이 아니라, 학습자의 자율적인 의사를 존중하여 최대한으로 자신을 발휘하도록 하는 것을 돕는 교육의 형태를 말한다.
논자는 서예문화예술교육을 통하여 아동들에게 자신감의 배양, 상호작용을 통한 창의력 개발, 자기문제해결, 배려와 관심을 발달시킬 수 있는지를 프로그램 진행을 통해 확인할 수 있었다. 연구대상으로 지역아동센터 아동 10명을 선정하였으며 25회기에 걸쳐 프로그램을 진행하되, 아동들에게 직접적인 제시보다는 자율성을 강조하여 스스로 문제점을 해결하는 방안을 제시하면서 프로그램을 진행하였다. 프로그램을 진행하면서 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
첫째, 창의력 개발이다. 서예의 다양한 재료와 제작과정을 통해 창의적인 작품을 만들어 낼 수 있었다.
둘째, 협동심 발달이다. 인지프로그램과 공동작업을 통하여 아동들의 협동심을 이끌어 낼 수 있었다.
셋째, 상호작용을 통한 행복감이다. 수업을 하면서 작품에 대한 각자의 이야기를 통해 작업을 통해서 아동들이 행복감을 느낀다는 것을 알 수 있었다.
넷째, 자존감 확립이다. 아동들이 제작한 작품을 평가하는 과정에서 자신이 이 그룹에 속해있다는 소속감을 느끼게 되었고, 작품발표를 통해 자기 자신에 대한 자신감을 가지게 되었다.
다섯째, 정서발달과 심리적 안정이다. 다양한 도구를 통한 작업으로 집중력을 향상하고 행복했던 순간을 기억해내는 시간을 갖는 등 아동들이 프로그램을 통해 정서적, 심리적 안정감을 찾았다.
이처럼 서예문화예술교육은 아동들에게 창의력개발과 협동심발달, 상호작용을 통한 행복감과 자존감확립, 정서발달과 심리적 안정에 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다.
현대에 와서 급변하는 문명적 발전과 사회적 변화는 인간의 편리함은 가져왔으나 수많은 사회적 문제를 야기하고 있다. 그 가운데 일생을 통해 가장 중요한 시기에 해당하는 청소년기의 사회적인 문제에 대하여서는 아무리 강조하여도 지나치지 않을 것이다. 이에 대한 문제를 해결하고자 나타난 것이 지역아동센터다. 지역아동센터에서는 다양한 교육으로 아동들의 문제를 해결하고 있으며, 그중에서 최근에 가장 많은 관심을 주목하게 하는 교육이 문화예술교육이다. 이에 본 논문은 서예문화예술교육을 통해 지역아동센터의 아동들이 변화하는 모습을 고찰하였다.
문화예술교육은 예술이라는 도구를 이용하여 행복한 마음으로 참여하고, 문화예술교육 활동을 통하여 자신의 내면에 있는 잠재능력을 끌어내어 인격적인 성장을 하는 것을 목적으로 한다. 기존의 서예가 공급자중심교육이라면 서예문화예술교육은 수요자중심교육이다. 수요자중심교육은 교사중심의 지시적인 교육이 아니라, 학습자의 자율적인 의사를 존중하여 최대한으로 자신을 발휘하도록 하는 것을 돕는 교육의 형태를 말한다.
논자는 서예문화예술교육을 통하여 아동들에게 자신감의 배양, 상호작용을 통한 창의력 개발, 자기문제해결, 배려와 관심을 발달시킬 수 있는지를 프로그램 진행을 통해 확인할 수 있었다. 연구대상으로 지역아동센터 아동 10명을 선정하였으며 25회기에 걸쳐 프로그램을 진행하되, 아동들에게 직접적인 제시보다는 자율성을 강조하여 스스로 문제점을 해결하는 방안을 제시하면서 프로그램을 진행하였다. 프로그램을 진행하면서 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
첫째, 창의력 개발이다. 서예의 다양한 재료와 제작과정을 통해 창의적인 작품을 만들어 낼 수 있었다.
둘째, 협동심 발달이다. 인지프로그램과 공동작업을 통하여 아동들의 협동심을 이끌어 낼 수 있었다.
셋째, 상호작용을 통한 행복감이다. 수업을 하면서 작품에 대한 각자의 이야기를 통해 작업을 통해서 아동들이 행복감을 느낀다는 것을 알 수 있었다.
넷째, 자존감 확립이다. 아동들이 제작한 작품을 평가하는 과정에서 자신이 이 그룹에 속해있다는 소속감을 느끼게 되었고, 작품발표를 통해 자기 자신에 대한 자신감을 가지게 되었다.
다섯째, 정서발달과 심리적 안정이다. 다양한 도구를 통한 작업으로 집중력을 향상하고 행복했던 순간을 기억해내는 시간을 갖는 등 아동들이 프로그램을 통해 정서적, 심리적 안정감을 찾았다.
이처럼 서예문화예술교육은 아동들에게 창의력개발과 협동심발달, 상호작용을 통한 행복감과 자존감확립, 정서발달과 심리적 안정에 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다.
Cultural development and societal change undergo a sudden change in modern times. Those bring conveniece for human beings but also cause many social issues. Adolescence is the most important period through whole life. Therefore, it cannot focus too strongly on social problems during that time. It is...
Cultural development and societal change undergo a sudden change in modern times. Those bring conveniece for human beings but also cause many social issues. Adolescence is the most important period through whole life. Therefore, it cannot focus too strongly on social problems during that time. It is Communty Child Center that appears to solve the problems related to adolescent. Community Child Center resolves children's problems throughout various educational contents, and Cultural artistic education receivs a lot of attention among them. This thesis studies the change of children through calligraphic culture and arts education.
Cultural and artistic education aims to develop personality by drawing potential ability through activity while using tools and participating with happiness. Calligraphic culture and arts education is user centered education whereas existing calligraphy is supplier centered. User centered education is not a referential education by instructors but a form of education which helps learners demonstrate their maximum ability as respecting learners' autonomous intention.
The writer can make sure during the process of program whether children develop self-respect, creativity through interaction, skill of problem-solving by themselves, consideration and interest through calligraphic culutre and arts education. 10 children from Community Children Center were selected and they were asked to solve their problem voulntarily rather than giving them direct suggestion deuring 25 sessions. We can get those results while conducting program.
First, development of creativity. Children can develop their own piece from the various materials of calligraphy and production process.
Second, developing the spirit of team work. Children's cooperative spirt can be drawn by recognized program and group work.
Third, happiness thorugh interaction. It can be known that children feel happy when they speak their story abouth their piece during classes.
Fourth, establishment of self-respect. Children feel a sense of belonging while the procedure of assesing the works made by them. They also have self-respect from presentations.
Finally, emotional development and psycological stability. Children find emotional and psychological relaxation from programs. Those programs use various tools to do works. Children increase their concetration and memorize the happy moments from these.
We can find that calligraphic culture and arts education influences on development of creativity and cooperative spirit, establishment of self- respect, happiness thorough interaction, emotional development and psycological stability for children in these ways.
Cultural development and societal change undergo a sudden change in modern times. Those bring conveniece for human beings but also cause many social issues. Adolescence is the most important period through whole life. Therefore, it cannot focus too strongly on social problems during that time. It is Communty Child Center that appears to solve the problems related to adolescent. Community Child Center resolves children's problems throughout various educational contents, and Cultural artistic education receivs a lot of attention among them. This thesis studies the change of children through calligraphic culture and arts education.
Cultural and artistic education aims to develop personality by drawing potential ability through activity while using tools and participating with happiness. Calligraphic culture and arts education is user centered education whereas existing calligraphy is supplier centered. User centered education is not a referential education by instructors but a form of education which helps learners demonstrate their maximum ability as respecting learners' autonomous intention.
The writer can make sure during the process of program whether children develop self-respect, creativity through interaction, skill of problem-solving by themselves, consideration and interest through calligraphic culutre and arts education. 10 children from Community Children Center were selected and they were asked to solve their problem voulntarily rather than giving them direct suggestion deuring 25 sessions. We can get those results while conducting program.
First, development of creativity. Children can develop their own piece from the various materials of calligraphy and production process.
Second, developing the spirit of team work. Children's cooperative spirt can be drawn by recognized program and group work.
Third, happiness thorugh interaction. It can be known that children feel happy when they speak their story abouth their piece during classes.
Fourth, establishment of self-respect. Children feel a sense of belonging while the procedure of assesing the works made by them. They also have self-respect from presentations.
Finally, emotional development and psycological stability. Children find emotional and psychological relaxation from programs. Those programs use various tools to do works. Children increase their concetration and memorize the happy moments from these.
We can find that calligraphic culture and arts education influences on development of creativity and cooperative spirit, establishment of self- respect, happiness thorough interaction, emotional development and psycological stability for children in these ways.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.