본 연구에서는 오감융합놀이 활동이 유아의 창의성 증진에 효과적인지를 확인하고자 하였다. 연구대상은 만 5세 유아를 대상으로 하였고, 동질성을 확보하기 위하여 과천에 소재한 기관의 만 5세의 두 학급 중 한 한급을 실험집단으로 다른 학급을 통제집단으로 무선 배정 하여 실험집단에는 오감융합놀이 활동을 진행하였고, 통제집단에는 누리과정 프로그램을 실시하였다. 실험은 2017년 10월 10일부터 11월 16일 까지 약 6주에 걸쳐 총 12회를 실시하였으며, 오전 대집단 활동으로 진행하였다. 유아의 창의성의 증진효과를 알아보기 위해 표준화된 창의성 검사도구인 이경화(2014)의 ‘유아의 통합창의성검사(K-ICT)'를 사용하였고 2017년 9월 27일 두 집단 간의 사전검사, 2017년 11월 15일과 16일 양일간 사후검사를 실시하였다. 실험을 실시하기 전 사전검사를 토대로 실험집단과 통제집단의 동질성을 확보하였으며, 실험실시 후 ...
본 연구에서는 오감융합놀이 활동이 유아의 창의성 증진에 효과적인지를 확인하고자 하였다. 연구대상은 만 5세 유아를 대상으로 하였고, 동질성을 확보하기 위하여 과천에 소재한 기관의 만 5세의 두 학급 중 한 한급을 실험집단으로 다른 학급을 통제집단으로 무선 배정 하여 실험집단에는 오감융합놀이 활동을 진행하였고, 통제집단에는 누리과정 프로그램을 실시하였다. 실험은 2017년 10월 10일부터 11월 16일 까지 약 6주에 걸쳐 총 12회를 실시하였으며, 오전 대집단 활동으로 진행하였다. 유아의 창의성의 증진효과를 알아보기 위해 표준화된 창의성 검사도구인 이경화(2014)의 ‘유아의 통합창의성검사(K-ICT)'를 사용하였고 2017년 9월 27일 두 집단 간의 사전검사, 2017년 11월 15일과 16일 양일간 사후검사를 실시하였다. 실험을 실시하기 전 사전검사를 토대로 실험집단과 통제집단의 동질성을 확보하였으며, 실험실시 후 SPSS 24.0을 이용하여 분석하고, t-test를 통해 두 집단 간의 차이를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 오감융합놀이 활동의 창의적 능력 중 언어 창의성 증진에 효과적이다. 본 연구의 오감융합놀이 활동을 실험집단 유아들에게 실시한 결과 언어 창의성의 하위요인인 융통성, 유창성, 독창성이 증진되는 결과를 얻었다. 그리고 동질성에 나타나지 않았던 상상력에 대해 공분산분석을 실시한 결과 집단 간의 차이가 통계적으로 유의하게 나타났다. 이와 같은 결과를 통해 오감융합놀이 활동이 유아의 언어창의성 증진에 효과적임이 입증되었다. 둘째, 오감융합놀이 활동이 유아의 창의적 능력 중 도형 창의성 증진의 하위요소 중 새로운 요소의 첨가, 주제, 전체 도형영역에서 효과적이다. 하지만 연속성 및 연결성, 완성도, 비관습성의 경우 집단 간의 차이를 확인 할 수 없어 효과가 입증되지 않았다. 셋째, 오감융합놀이 활동이 창의적 성격 증진에 효과적이다. 실험결과 호기심, 독립심, 모험심, 과제집착력, 전체 창의적 성격 모두 통계적으로 유의한 차이로 평균 향상 효과를 확인하였으므로 오감융합놀이 활동이 창의적 성격증진에 효과적임이 입증되었다. 넷째, 오감융합놀이 활동이 통합 창의성 증진에 효과적이다. 창의적 사고능력과 창의적 성격증진에 효과적임을 확인하고, 창의성 향상 효과를 집단 간 차이를 검증하였더니 실험집단의 창의성 평균이 통제집단의 창의성의 평균에 비해 높았으며, 통계적으로도 유의한 것으로 나와 창의성증진에 효과적이라 할 수 있다. 이상의 연구결과를 종합하면 오감융합놀이 활동이 유아의 창의성 증진에 효과적이라 할 수 있다. 따라서 유아들이 오감을 활용하고 주제와 상관없이 다양한 방법을 융합한 놀이 활동을 한다면 유아의 창의성이 발달하며 증진될 수 있을 것이다.
본 연구에서는 오감융합놀이 활동이 유아의 창의성 증진에 효과적인지를 확인하고자 하였다. 연구대상은 만 5세 유아를 대상으로 하였고, 동질성을 확보하기 위하여 과천에 소재한 기관의 만 5세의 두 학급 중 한 한급을 실험집단으로 다른 학급을 통제집단으로 무선 배정 하여 실험집단에는 오감융합놀이 활동을 진행하였고, 통제집단에는 누리과정 프로그램을 실시하였다. 실험은 2017년 10월 10일부터 11월 16일 까지 약 6주에 걸쳐 총 12회를 실시하였으며, 오전 대집단 활동으로 진행하였다. 유아의 창의성의 증진효과를 알아보기 위해 표준화된 창의성 검사도구인 이경화(2014)의 ‘유아의 통합창의성검사(K-ICT)'를 사용하였고 2017년 9월 27일 두 집단 간의 사전검사, 2017년 11월 15일과 16일 양일간 사후검사를 실시하였다. 실험을 실시하기 전 사전검사를 토대로 실험집단과 통제집단의 동질성을 확보하였으며, 실험실시 후 SPSS 24.0을 이용하여 분석하고, t-test를 통해 두 집단 간의 차이를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 오감융합놀이 활동의 창의적 능력 중 언어 창의성 증진에 효과적이다. 본 연구의 오감융합놀이 활동을 실험집단 유아들에게 실시한 결과 언어 창의성의 하위요인인 융통성, 유창성, 독창성이 증진되는 결과를 얻었다. 그리고 동질성에 나타나지 않았던 상상력에 대해 공분산분석을 실시한 결과 집단 간의 차이가 통계적으로 유의하게 나타났다. 이와 같은 결과를 통해 오감융합놀이 활동이 유아의 언어창의성 증진에 효과적임이 입증되었다. 둘째, 오감융합놀이 활동이 유아의 창의적 능력 중 도형 창의성 증진의 하위요소 중 새로운 요소의 첨가, 주제, 전체 도형영역에서 효과적이다. 하지만 연속성 및 연결성, 완성도, 비관습성의 경우 집단 간의 차이를 확인 할 수 없어 효과가 입증되지 않았다. 셋째, 오감융합놀이 활동이 창의적 성격 증진에 효과적이다. 실험결과 호기심, 독립심, 모험심, 과제집착력, 전체 창의적 성격 모두 통계적으로 유의한 차이로 평균 향상 효과를 확인하였으므로 오감융합놀이 활동이 창의적 성격증진에 효과적임이 입증되었다. 넷째, 오감융합놀이 활동이 통합 창의성 증진에 효과적이다. 창의적 사고능력과 창의적 성격증진에 효과적임을 확인하고, 창의성 향상 효과를 집단 간 차이를 검증하였더니 실험집단의 창의성 평균이 통제집단의 창의성의 평균에 비해 높았으며, 통계적으로도 유의한 것으로 나와 창의성증진에 효과적이라 할 수 있다. 이상의 연구결과를 종합하면 오감융합놀이 활동이 유아의 창의성 증진에 효과적이라 할 수 있다. 따라서 유아들이 오감을 활용하고 주제와 상관없이 다양한 방법을 융합한 놀이 활동을 한다면 유아의 창의성이 발달하며 증진될 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to examine whether integrated activities using the five senses are effective in promoting creativity of young children. The subjects of this study were two classes of five-year-old children in an institution in Gwacheon. In the experimental group, integrated activities ...
The purpose of this study was to examine whether integrated activities using the five senses are effective in promoting creativity of young children. The subjects of this study were two classes of five-year-old children in an institution in Gwacheon. In the experimental group, integrated activities using the five senses were carried out, and in the control group, the Nuri Curriculum program was implemented. The experiment was conducted from Oct. 10, 2017 to Nov. 16, 2008, for a total of 12 sessions over 6 weeks, and it was conducted as the Morning Group Activity. In order to investigate the improvement of creativity in young children, a standardized creativity test tool: K-ICT (Integrated Creativity Test) of Lee Kyung Hwa (2014) was used, and on September 27, 2017, preliminary inspections were conducted, and on November 15 and 16, 2017, post inspections were carried out. The results of this study are as follows: Firstly, integrated activities using the five senses are effective in improving language creativity among creative abilities. As a result of implementing integrated activities using the five senses on the children of the experimental group, flexibility, fluency, and creativity, which are sub-factors of language creativity, were improved. These results show that integrated activities using the five senses are effective in promoting language creativity in young children. Secondly, integrated activities using the five senses are effective in improving addition of new elements, subject, and the overall area of figures, which are sub-factors of figure creativity among creative abilities. However, impacts on continuity and connectivity, completeness, and unconventionalism were not proven to be effective, as differences between groups could not be identified. Thirdly, integrated activities using the five senses are effective in promoting a creative personality. As a result of the experiment, there was a statistically significant difference between curiosity, independence, desire for adventure, task attachment, and total creative personality, indicating that integrated activities using the five senses were effective in promoting a creative personality. Finally, integrated activities using the five senses are effective in promoting integrated creativity. After confirming that the activities are effective in enhancing creative thinking ability and creative personality, the difference of enhancement of creativity between the groups was tested, and since the creativity average of the experimental group was higher than that of the control group, it can be said that the activities are effective in promoting creativity These findings suggest that integrated activities using the five senses are effective in promoting the creativity of young children. Therefore, children's creativity can be developed and promoted if the children participate in play activities that utilize the five senses and blend various methods regardless of theme.
The purpose of this study was to examine whether integrated activities using the five senses are effective in promoting creativity of young children. The subjects of this study were two classes of five-year-old children in an institution in Gwacheon. In the experimental group, integrated activities using the five senses were carried out, and in the control group, the Nuri Curriculum program was implemented. The experiment was conducted from Oct. 10, 2017 to Nov. 16, 2008, for a total of 12 sessions over 6 weeks, and it was conducted as the Morning Group Activity. In order to investigate the improvement of creativity in young children, a standardized creativity test tool: K-ICT (Integrated Creativity Test) of Lee Kyung Hwa (2014) was used, and on September 27, 2017, preliminary inspections were conducted, and on November 15 and 16, 2017, post inspections were carried out. The results of this study are as follows: Firstly, integrated activities using the five senses are effective in improving language creativity among creative abilities. As a result of implementing integrated activities using the five senses on the children of the experimental group, flexibility, fluency, and creativity, which are sub-factors of language creativity, were improved. These results show that integrated activities using the five senses are effective in promoting language creativity in young children. Secondly, integrated activities using the five senses are effective in improving addition of new elements, subject, and the overall area of figures, which are sub-factors of figure creativity among creative abilities. However, impacts on continuity and connectivity, completeness, and unconventionalism were not proven to be effective, as differences between groups could not be identified. Thirdly, integrated activities using the five senses are effective in promoting a creative personality. As a result of the experiment, there was a statistically significant difference between curiosity, independence, desire for adventure, task attachment, and total creative personality, indicating that integrated activities using the five senses were effective in promoting a creative personality. Finally, integrated activities using the five senses are effective in promoting integrated creativity. After confirming that the activities are effective in enhancing creative thinking ability and creative personality, the difference of enhancement of creativity between the groups was tested, and since the creativity average of the experimental group was higher than that of the control group, it can be said that the activities are effective in promoting creativity These findings suggest that integrated activities using the five senses are effective in promoting the creativity of young children. Therefore, children's creativity can be developed and promoted if the children participate in play activities that utilize the five senses and blend various methods regardless of theme.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.