요양병원의 이용만족도 조사와 한양방협진이 만족요인에 미치는 영향 : 전북지역을 중심으로 A Survey on Satisfaction in Utilization of Long-Term Care Hospitals and Effects of Collaboration of Estern-Western Medicine on Satisfaction Factor : Focused on Jeonbuk Area원문보기
본 연구는 요양병원 입원환자를 대상으로 요양병원 이용만족요인과의 관련변수를 파악하고, 요양병원 이용만족요인과 전반적 만족도, 재이용 및 추천의사 간의 인과관계를 분석하며, 이와 더불어 한양방협진 만족도가 요양병원의 전반적 만족도와 재이용 및 추천의사에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 통하여 요양병원 이용만족도 향상에 있어 한양방협진이 갖는 중요성을 확인하고, 나아가 요양병원의 경쟁력 강화를 위한 병원경영 전략개발에 기초자료를 제공하고자 하였다. 이를 위해 전라북도 지역에 소재한 요양병원 4개 기관의 입원환자를 대상으로 2013년 2월 25일부터 3월 15일까지 약 3주에 걸쳐 설문조사를 실시하였으며, 수된 설문지 총 400부 중 응답이 불성실하거나 완전하지 못한 설문지 21부를 제외한 총 379부를 ...
본 연구는 요양병원 입원환자를 대상으로 요양병원 이용만족요인과의 관련변수를 파악하고, 요양병원 이용만족요인과 전반적 만족도, 재이용 및 추천의사 간의 인과관계를 분석하며, 이와 더불어 한양방협진 만족도가 요양병원의 전반적 만족도와 재이용 및 추천의사에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 통하여 요양병원 이용만족도 향상에 있어 한양방협진이 갖는 중요성을 확인하고, 나아가 요양병원의 경쟁력 강화를 위한 병원경영 전략개발에 기초자료를 제공하고자 하였다. 이를 위해 전라북도 지역에 소재한 요양병원 4개 기관의 입원환자를 대상으로 2013년 2월 25일부터 3월 15일까지 약 3주에 걸쳐 설문조사를 실시하였으며, 수된 설문지 총 400부 중 응답이 불성실하거나 완전하지 못한 설문지 21부를 제외한 총 379부를 분석대상으로 하였다. 분석방법으로는 SPSS 20.0 통계프로그램을 이용하여 요인분석과 신뢰도 검증을 통해 요양병원 이용만족요인을 도출하였고, 빈도분석, 기술통계, t-test와 ANOVA(Duncan의 사후검정), Pearson 상관관계분석, 선형회귀분석과 위계적 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 요양병원 이용만족요인은 친절, 시설, 이용편의, 접근, 신뢰의 5개 요인으로 도출되었다. 둘째, 요양병원 친절요인에 대한 만족도는 인구사회학적 특성 중 연령, 거주지, 학력, 직업, 가구소득에 따라, 요양병원 이용특성 중 주된 질환, 입원기간, 보험종류, 이용동기에 따라, 한양방협진특성 중 협진경험에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 시설요인에 대한 만족도는 인구사회학적 특성 중 연령, 직업, 가구소득에 따라, 요양병원 이용특성 중 주된 질환, 방문소요시간, 비용부담자에 따라 유의한 차이가 있었다. 이용편의요인은 인구사회학적 특성 중 연령, 거주지, 직업, 가구소득에 따라, 요양병원 이용특성 중 주된 질환, 이용동기에 따라, 한양방협진특성 중 협진인지에 따라 만족도에 유의한 차이가 있었다. 접근요인에 대한 만족도는 인구사회학적 특성 중 거주지, 학력, 직업, 가구소득에 따라, 요양병원 이용특성 중 주된 질환, 방문소요시간, 비용부담자에 따라, 한양방협진특성 중 협진인지, 협진경험에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 신뢰요인은 인구사회학적 특성 중 연령, 직업에 따라, 요양병원 이용특성 중 주된 질환, 보험종류에 따라, 한양방협진특성 중 협진인지, 협진경험에 따라 만족도에 유의한 차이가 있었다. 셋째, 한양방협진 수진자의 협진에 대한 만족도는 요양병원 이용특성 중 주된 질환과 현재상태에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 넷째, 요양병원 이용만족요인은 시설, 친절, 신뢰, 이용편의, 접근요인 순으로 모두 전반적 만족도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미쳤으며, 한양방협진 수진자의 협진에 대한 만족도는 모든 요양병원 이용만족요인과 함께 전반적 만족도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 다섯째, 요양병원에 대한 전반적 만족도는 재이용의사와 추천의사에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미쳤으며, 한양방협진 수진자의 전반적 만족도 또한 재이용의사와 추천의사에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 본 연구의 결과는 요양병원에 대한 요인별 만족도는 개인의 인구사회학적 특성, 요양병원 이용특성, 한양방협진 특성 등에 따라 다르게 나타나고, 요양병원 이용에 따른 각각의 이용만족요인과 한양방협진 만족도는 전반적 만족도에 긍정적인 영향을 미치며, 전반적 만족도는 다시 재이용의사와 추천의사에 긍정적인 영향을 미친다는 인과관계를 실증적으로 보여주는 결과이다. 따라서 요양병원의 만족도 제고 및 경쟁력 강화를 위해서는 무엇보다 환자중심 의료서비스제공을 위한 제공자의 인식전환이 이루어져야 하며, 각 요양병원에서는 환자들에 대한 특성을 면밀히 분석하여 환자의 특성에 맞는 맞춤형 의료서비스를 제공하고자 하는 노력이 필요하다. 또한 한양방협진에 적합한 진료형태와 구조를 개선하고 한양방협진의 프로토콜 개발을 통한 진료지침의 개발과 현장적용을 통해 한양방협진의 활성화와 함께 한양방협진에 대한 환자들의 만족도를 제고해야 할 것이다. 마지막으로 의료서비스에 대한 만족도를 보다 효율적으로 계획?관리하기 위해 병원의 자체 고객만족팀을 구성하여 정기적인 고객관리를 실시함으로써 환자의 만족도를 향상시킬 수 있는 경쟁우위 경영전략을 지속적으로 실행해 나가야 할 것이다.
본 연구는 요양병원 입원환자를 대상으로 요양병원 이용만족요인과의 관련변수를 파악하고, 요양병원 이용만족요인과 전반적 만족도, 재이용 및 추천의사 간의 인과관계를 분석하며, 이와 더불어 한양방협진 만족도가 요양병원의 전반적 만족도와 재이용 및 추천의사에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 통하여 요양병원 이용만족도 향상에 있어 한양방협진이 갖는 중요성을 확인하고, 나아가 요양병원의 경쟁력 강화를 위한 병원경영 전략개발에 기초자료를 제공하고자 하였다. 이를 위해 전라북도 지역에 소재한 요양병원 4개 기관의 입원환자를 대상으로 2013년 2월 25일부터 3월 15일까지 약 3주에 걸쳐 설문조사를 실시하였으며, 수된 설문지 총 400부 중 응답이 불성실하거나 완전하지 못한 설문지 21부를 제외한 총 379부를 분석대상으로 하였다. 분석방법으로는 SPSS 20.0 통계프로그램을 이용하여 요인분석과 신뢰도 검증을 통해 요양병원 이용만족요인을 도출하였고, 빈도분석, 기술통계, t-test와 ANOVA(Duncan의 사후검정), Pearson 상관관계분석, 선형회귀분석과 위계적 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 요양병원 이용만족요인은 친절, 시설, 이용편의, 접근, 신뢰의 5개 요인으로 도출되었다. 둘째, 요양병원 친절요인에 대한 만족도는 인구사회학적 특성 중 연령, 거주지, 학력, 직업, 가구소득에 따라, 요양병원 이용특성 중 주된 질환, 입원기간, 보험종류, 이용동기에 따라, 한양방협진특성 중 협진경험에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 시설요인에 대한 만족도는 인구사회학적 특성 중 연령, 직업, 가구소득에 따라, 요양병원 이용특성 중 주된 질환, 방문소요시간, 비용부담자에 따라 유의한 차이가 있었다. 이용편의요인은 인구사회학적 특성 중 연령, 거주지, 직업, 가구소득에 따라, 요양병원 이용특성 중 주된 질환, 이용동기에 따라, 한양방협진특성 중 협진인지에 따라 만족도에 유의한 차이가 있었다. 접근요인에 대한 만족도는 인구사회학적 특성 중 거주지, 학력, 직업, 가구소득에 따라, 요양병원 이용특성 중 주된 질환, 방문소요시간, 비용부담자에 따라, 한양방협진특성 중 협진인지, 협진경험에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 신뢰요인은 인구사회학적 특성 중 연령, 직업에 따라, 요양병원 이용특성 중 주된 질환, 보험종류에 따라, 한양방협진특성 중 협진인지, 협진경험에 따라 만족도에 유의한 차이가 있었다. 셋째, 한양방협진 수진자의 협진에 대한 만족도는 요양병원 이용특성 중 주된 질환과 현재상태에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 넷째, 요양병원 이용만족요인은 시설, 친절, 신뢰, 이용편의, 접근요인 순으로 모두 전반적 만족도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미쳤으며, 한양방협진 수진자의 협진에 대한 만족도는 모든 요양병원 이용만족요인과 함께 전반적 만족도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 다섯째, 요양병원에 대한 전반적 만족도는 재이용의사와 추천의사에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미쳤으며, 한양방협진 수진자의 전반적 만족도 또한 재이용의사와 추천의사에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미쳤다. 본 연구의 결과는 요양병원에 대한 요인별 만족도는 개인의 인구사회학적 특성, 요양병원 이용특성, 한양방협진 특성 등에 따라 다르게 나타나고, 요양병원 이용에 따른 각각의 이용만족요인과 한양방협진 만족도는 전반적 만족도에 긍정적인 영향을 미치며, 전반적 만족도는 다시 재이용의사와 추천의사에 긍정적인 영향을 미친다는 인과관계를 실증적으로 보여주는 결과이다. 따라서 요양병원의 만족도 제고 및 경쟁력 강화를 위해서는 무엇보다 환자중심 의료서비스제공을 위한 제공자의 인식전환이 이루어져야 하며, 각 요양병원에서는 환자들에 대한 특성을 면밀히 분석하여 환자의 특성에 맞는 맞춤형 의료서비스를 제공하고자 하는 노력이 필요하다. 또한 한양방협진에 적합한 진료형태와 구조를 개선하고 한양방협진의 프로토콜 개발을 통한 진료지침의 개발과 현장적용을 통해 한양방협진의 활성화와 함께 한양방협진에 대한 환자들의 만족도를 제고해야 할 것이다. 마지막으로 의료서비스에 대한 만족도를 보다 효율적으로 계획?관리하기 위해 병원의 자체 고객만족팀을 구성하여 정기적인 고객관리를 실시함으로써 환자의 만족도를 향상시킬 수 있는 경쟁우위 경영전략을 지속적으로 실행해 나가야 할 것이다.
The purpose of this research is to comprehend the associate variables of satisfaction factors of medical care hospitals with respect to the inpatients and to analyze the causal relationship among the satisfaction factors and satisfaction level of medical care hospitals and doctors who recommended to...
The purpose of this research is to comprehend the associate variables of satisfaction factors of medical care hospitals with respect to the inpatients and to analyze the causal relationship among the satisfaction factors and satisfaction level of medical care hospitals and doctors who recommended to re-visit the hospital and to analyze effect of the satisfaction level of cooperative practices between estern medicines and western medicines on overall satisfaction of the medical care hospital and doctors of recommendation. In accordance with this, the purpose of this research is to verify the importance of the cooperative practices between estern medicines and western medicines on improving the satisfaction level in regards to the medical care hospital and to provide fundamental information for developing hospital management strategy in order to enhance the competitiveness of medical care hospitals. In order to conduct the research, a 3-weeks survey, from February 25 to March 15, 2013, was conducted on the inpatients of 4 medical care hospitals located in Jeollabuk-do. A total of 379 responses out of 400 responses, excluding the 21 surveys which were incomplete and undependable, were collected and studied. The satisfaction factors in regards to the medical care hospital were derived by analysis on primary factor and reliability verification, utilizing the SPSS 20.0 statistical program. Frequency analysis, descriptive statistics, t-test and ANOVA, Pearson correlation, linear regression and hierarchical multiple regression analysis were conducted as well. The result of this study can be described as follows. First, there are 5 satisfaction factors in regards to the medical care hospitals, which are quality of service, facility, convenience, accessability and trust. Second, there were statistically significant differences in satisfaction level on the quality of service of the medical care hospitals, with regard to age, residence, education, occupation, household incomes for the demographic characteristics and primary disease, period of hospital stay, type of insurance, motive for the characteristics of medical care hospitals. There were significant differences in satisfaction level on the facility factors, with regard to age, occupation, household income for the demographic characteristics and primary disease, visit time, person responsible for expenses for the characteristics of medical care hospitals. There were significant differences in satisfaction level with regard to age, residence, occupation, household income for the demographic characteristics and primary disease, purpose of visit, cooperative practices between estern medicines and western medicines for the characteristics of medical care hospitals. There were statistically significant differences in satisfaction level on the accessibility factors, with regard to residence, education, occupation, household income for the demographic characteristics and primary disease, visit time, person responsible for expenses, cooperative practices between estern medicines and western medicines, for the characteristics of medical care hospitals. There were significant differences in satisfaction level on the trust factors, with regard to age, occupation for the demographic characteristics and primary disease, type of insurance, cooperative practices between estern medicines and western medicines for the characteristics of medical care hospitals. Third, there were statistically significant differences in the satisfaction level on the examinee of the cooperative practices between estern medicines and western medicines, with regard to primary disease and current condition for the characteristics of medical care hospital. Fourth, the satisfaction factors of medical care hospitals had statistically positive effects on overall satisfaction level in the order of facility, quality of service, trust, convenience and accessibility. The satisfaction level on the examinee of the cooperative practices between estern medicines and western medicines had statistically positive effect on overall satisfaction in company with all satisfaction factors of medical care hospitals. Fifth, overall satisfaction level on medical care hospitals had statistically positive effect on the intention of re-visit and the intention of recommendation to others. Overall satisfaction level on the examinee of the cooperative practices between estern medicines and western medicines also had statistically positive effect on the intention of re-visit and the intention of recommendation to others. The result of this study yields that the satisfaction level for each factor in regard to the medical care hospitals are different by the demographic characteristics, the characteristics of medical care hospitals and the characteristics of cooperative practices of estern medicines and western medicines and that each satisfaction factor in regard to the use of medical care hospitals and the satisfaction level on cooperative practices between estern medicines and western medicines have positive effect on overall satisfaction and that the overall satisfaction level, as a result, shows a positive effect on the intention of re-visit and the intention of recommendation to others. Therefore, it is strongly suggested that there should be, in order to enhance the satisfaction level and competitiveness of medical care hospital, a change of recognition from the service providers so that the patient-oriented medical care service can be provided. Each medical care hospital should strive to provide the customized medical services which perfectly corresponds to the characteristics of each patient. The satisfaction level of patients and promotion of the cooperative practices of estern medicines and western medicines can also be improved by enhancing the medical type and structure for the cooperative practices of estern medicines and western medicines and developing the medical practice guide through developing the protocol for the cooperative practices of estern medicines and western medicines. Lastly, the satisfaction level on medical service should be effectively managed and planned by establishing a department of customer service in the medical care hospital itself and periodically conducting management on customers, which would help them implement the management strategy that can enhance the satisfaction level of patients.
The purpose of this research is to comprehend the associate variables of satisfaction factors of medical care hospitals with respect to the inpatients and to analyze the causal relationship among the satisfaction factors and satisfaction level of medical care hospitals and doctors who recommended to re-visit the hospital and to analyze effect of the satisfaction level of cooperative practices between estern medicines and western medicines on overall satisfaction of the medical care hospital and doctors of recommendation. In accordance with this, the purpose of this research is to verify the importance of the cooperative practices between estern medicines and western medicines on improving the satisfaction level in regards to the medical care hospital and to provide fundamental information for developing hospital management strategy in order to enhance the competitiveness of medical care hospitals. In order to conduct the research, a 3-weeks survey, from February 25 to March 15, 2013, was conducted on the inpatients of 4 medical care hospitals located in Jeollabuk-do. A total of 379 responses out of 400 responses, excluding the 21 surveys which were incomplete and undependable, were collected and studied. The satisfaction factors in regards to the medical care hospital were derived by analysis on primary factor and reliability verification, utilizing the SPSS 20.0 statistical program. Frequency analysis, descriptive statistics, t-test and ANOVA, Pearson correlation, linear regression and hierarchical multiple regression analysis were conducted as well. The result of this study can be described as follows. First, there are 5 satisfaction factors in regards to the medical care hospitals, which are quality of service, facility, convenience, accessability and trust. Second, there were statistically significant differences in satisfaction level on the quality of service of the medical care hospitals, with regard to age, residence, education, occupation, household incomes for the demographic characteristics and primary disease, period of hospital stay, type of insurance, motive for the characteristics of medical care hospitals. There were significant differences in satisfaction level on the facility factors, with regard to age, occupation, household income for the demographic characteristics and primary disease, visit time, person responsible for expenses for the characteristics of medical care hospitals. There were significant differences in satisfaction level with regard to age, residence, occupation, household income for the demographic characteristics and primary disease, purpose of visit, cooperative practices between estern medicines and western medicines for the characteristics of medical care hospitals. There were statistically significant differences in satisfaction level on the accessibility factors, with regard to residence, education, occupation, household income for the demographic characteristics and primary disease, visit time, person responsible for expenses, cooperative practices between estern medicines and western medicines, for the characteristics of medical care hospitals. There were significant differences in satisfaction level on the trust factors, with regard to age, occupation for the demographic characteristics and primary disease, type of insurance, cooperative practices between estern medicines and western medicines for the characteristics of medical care hospitals. Third, there were statistically significant differences in the satisfaction level on the examinee of the cooperative practices between estern medicines and western medicines, with regard to primary disease and current condition for the characteristics of medical care hospital. Fourth, the satisfaction factors of medical care hospitals had statistically positive effects on overall satisfaction level in the order of facility, quality of service, trust, convenience and accessibility. The satisfaction level on the examinee of the cooperative practices between estern medicines and western medicines had statistically positive effect on overall satisfaction in company with all satisfaction factors of medical care hospitals. Fifth, overall satisfaction level on medical care hospitals had statistically positive effect on the intention of re-visit and the intention of recommendation to others. Overall satisfaction level on the examinee of the cooperative practices between estern medicines and western medicines also had statistically positive effect on the intention of re-visit and the intention of recommendation to others. The result of this study yields that the satisfaction level for each factor in regard to the medical care hospitals are different by the demographic characteristics, the characteristics of medical care hospitals and the characteristics of cooperative practices of estern medicines and western medicines and that each satisfaction factor in regard to the use of medical care hospitals and the satisfaction level on cooperative practices between estern medicines and western medicines have positive effect on overall satisfaction and that the overall satisfaction level, as a result, shows a positive effect on the intention of re-visit and the intention of recommendation to others. Therefore, it is strongly suggested that there should be, in order to enhance the satisfaction level and competitiveness of medical care hospital, a change of recognition from the service providers so that the patient-oriented medical care service can be provided. Each medical care hospital should strive to provide the customized medical services which perfectly corresponds to the characteristics of each patient. The satisfaction level of patients and promotion of the cooperative practices of estern medicines and western medicines can also be improved by enhancing the medical type and structure for the cooperative practices of estern medicines and western medicines and developing the medical practice guide through developing the protocol for the cooperative practices of estern medicines and western medicines. Lastly, the satisfaction level on medical service should be effectively managed and planned by establishing a department of customer service in the medical care hospital itself and periodically conducting management on customers, which would help them implement the management strategy that can enhance the satisfaction level of patients.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.