스쿨존 어린이 통학로 안전성 평가에 관한 연구 : 신원초등학교를 중심으로 A Study on the Evaluation of Safety Level along the School Zone:Case Study of Sin-Won Elementary School, Il-San, Korea원문보기
본 논문에서 신원 초등학교를 두 가지 분석방법으로 평가해본 결과 신도시에 건설된 초등학교 임에도 불구하고 어린이교통사고 위험성이 높은 것으로 판단되었다. 이것을 환경적, 안전 시설적, 안전 교육적 측면에서 다음과 같이 정리하였다. 환경적 측면에 있어서 신원 초등학교의 위치와 통학로 형태는 이미 확정되어 있는 상태 이므로 변경하기는 쉽지 않을 것이다. 하지만 교통의 특성, 도로의 특성을 충분히 분석하여 넓고 안전한 인도와 과속 방지턱, 가드레일 등 안전시설을 스쿨존 뿐만이 아닌 전체 통학로로 확보해야 할 것이다. 가장 중요한 것은 통일로를 지나서 오는 어린이들의 안전한 통학로를 확보하는 것이 중요하다. 안전 시설적 측면에서 신원 초등학교의 통학로를 편의 상 통일로 안쪽의 가로구간으로 정하고 횡단하는 구간을 교차로 구간으로 분류한 후 안전시설을 보강할 내용은 다음과 같다. 가로구간 통학로의 진입로에 ...
본 논문에서 신원 초등학교를 두 가지 분석방법으로 평가해본 결과 신도시에 건설된 초등학교 임에도 불구하고 어린이교통사고 위험성이 높은 것으로 판단되었다. 이것을 환경적, 안전 시설적, 안전 교육적 측면에서 다음과 같이 정리하였다. 환경적 측면에 있어서 신원 초등학교의 위치와 통학로 형태는 이미 확정되어 있는 상태 이므로 변경하기는 쉽지 않을 것이다. 하지만 교통의 특성, 도로의 특성을 충분히 분석하여 넓고 안전한 인도와 과속 방지턱, 가드레일 등 안전시설을 스쿨존 뿐만이 아닌 전체 통학로로 확보해야 할 것이다. 가장 중요한 것은 통일로를 지나서 오는 어린이들의 안전한 통학로를 확보하는 것이 중요하다. 안전 시설적 측면에서 신원 초등학교의 통학로를 편의 상 통일로 안쪽의 가로구간으로 정하고 횡단하는 구간을 교차로 구간으로 분류한 후 안전시설을 보강할 내용은 다음과 같다. 가로구간 통학로의 진입로에 어린이 보호구역 표지판을 설치하여 운전자의 감속을 유도한다. 또한 횡단보도를 일반 차도보다 높여 과속방지턱 기능을 할 수 있는 고원식 횡단보도를 설치한다. 마지막으로 어린이의 통행이 잦은 지점과 과속예상 지점에 CCTV를 설치하여 운전자의 감속을 유도한다. 교차로 구간(통일로구간)은 과속으로 달리는 운전자들에게 인근에 초등학교가 있음을 알리는 어린이 보호구역 표지판 설치, 운전자의 감속을 유도한다. 또한 횡단보도 신호주기를 기존 1초당 1m에서 어린이 보폭을 감안하여 1초당 0.8m로 녹색등을 보다 길게 주고 잔여시간 표시기를 설치한다. 또한, 통일로 횡단보도에 육교 설치 통일로의 10차로에 육교를 설치하여 어린이들이 등 · 하교 시 통일로 도로 횡단 위험성을 감소시켜 주어야한다. 본 논문에서 가장 중요하고 생각하는 것이 안전 교육적 측면이다. 전문가들의 델파이 조사는 물론 선진국의 선행 연구 사례에서 나타나 있듯이 어린이 교통사고 예방에 가장 큰 영향을 미치는 요소는 가정과 학교에서의 안전 교육이다. 교통사고 사례분석을 해 본 결과 어린이 교통사고 중 보행 중에 발생하는 사고는 어린이들에게 안전한 도로횡단 방법을 알려준 후 실천 하도록 하면 대부분의 사고는 예방이 가능하다. 통학로에서 발생하는 어린이 교통사고 중 80% 이상이 보행 중에 발생하고 있음을 감안 한다면 비용이 전혀 들지 않고 당장 효과를 볼 수 있는 것은 안전 교육이다. 교육은 크게 두 가지로 나눌 수 있다. 첫째, 가정교육의 중요성은 어린이 교통사고는 취학 후 보다는 취학 전 6~7세 때가 더 많이 발생하고 사고 위험 역시 매우 높다. 따라서 이 시기에 집중적인 교통안전 교육이 요구되는데 우선 부모님이 먼저 최소한 통학로에서 발생하는 어린이 교통사고 유형과 예방법을 습득한 후 자녀에게 꾸준히 교육을 시켜주는 것이 요구 된다. 특히 어린이 교통사고 사망의 62%가 보행 중에 사망하고 있으므로 자녀에게 「안전하게 보행하기 위한 3가지 습관」만 어릴 때부터 길러 준다면 상기 보행 중 사고는 얼마든지 예방할 수 있다. 둘째, 운전자 교육과 홍보 강화이다. 도로교통공단, 교통안전공단, 해당 지방자치단체에서 운전자를 대상으로 안전교육을 실시 할 경우 최소한 통학로에서 많이 발생하는 사고 유형과 예방법, 통학로 내 운전자 준수사항, 미준수시 가중처벌 내용에 대한 교육과 홍보가 요구 된다
본 논문에서 신원 초등학교를 두 가지 분석방법으로 평가해본 결과 신도시에 건설된 초등학교 임에도 불구하고 어린이교통사고 위험성이 높은 것으로 판단되었다. 이것을 환경적, 안전 시설적, 안전 교육적 측면에서 다음과 같이 정리하였다. 환경적 측면에 있어서 신원 초등학교의 위치와 통학로 형태는 이미 확정되어 있는 상태 이므로 변경하기는 쉽지 않을 것이다. 하지만 교통의 특성, 도로의 특성을 충분히 분석하여 넓고 안전한 인도와 과속 방지턱, 가드레일 등 안전시설을 스쿨존 뿐만이 아닌 전체 통학로로 확보해야 할 것이다. 가장 중요한 것은 통일로를 지나서 오는 어린이들의 안전한 통학로를 확보하는 것이 중요하다. 안전 시설적 측면에서 신원 초등학교의 통학로를 편의 상 통일로 안쪽의 가로구간으로 정하고 횡단하는 구간을 교차로 구간으로 분류한 후 안전시설을 보강할 내용은 다음과 같다. 가로구간 통학로의 진입로에 어린이 보호구역 표지판을 설치하여 운전자의 감속을 유도한다. 또한 횡단보도를 일반 차도보다 높여 과속방지턱 기능을 할 수 있는 고원식 횡단보도를 설치한다. 마지막으로 어린이의 통행이 잦은 지점과 과속예상 지점에 CCTV를 설치하여 운전자의 감속을 유도한다. 교차로 구간(통일로구간)은 과속으로 달리는 운전자들에게 인근에 초등학교가 있음을 알리는 어린이 보호구역 표지판 설치, 운전자의 감속을 유도한다. 또한 횡단보도 신호주기를 기존 1초당 1m에서 어린이 보폭을 감안하여 1초당 0.8m로 녹색등을 보다 길게 주고 잔여시간 표시기를 설치한다. 또한, 통일로 횡단보도에 육교 설치 통일로의 10차로에 육교를 설치하여 어린이들이 등 · 하교 시 통일로 도로 횡단 위험성을 감소시켜 주어야한다. 본 논문에서 가장 중요하고 생각하는 것이 안전 교육적 측면이다. 전문가들의 델파이 조사는 물론 선진국의 선행 연구 사례에서 나타나 있듯이 어린이 교통사고 예방에 가장 큰 영향을 미치는 요소는 가정과 학교에서의 안전 교육이다. 교통사고 사례분석을 해 본 결과 어린이 교통사고 중 보행 중에 발생하는 사고는 어린이들에게 안전한 도로횡단 방법을 알려준 후 실천 하도록 하면 대부분의 사고는 예방이 가능하다. 통학로에서 발생하는 어린이 교통사고 중 80% 이상이 보행 중에 발생하고 있음을 감안 한다면 비용이 전혀 들지 않고 당장 효과를 볼 수 있는 것은 안전 교육이다. 교육은 크게 두 가지로 나눌 수 있다. 첫째, 가정교육의 중요성은 어린이 교통사고는 취학 후 보다는 취학 전 6~7세 때가 더 많이 발생하고 사고 위험 역시 매우 높다. 따라서 이 시기에 집중적인 교통안전 교육이 요구되는데 우선 부모님이 먼저 최소한 통학로에서 발생하는 어린이 교통사고 유형과 예방법을 습득한 후 자녀에게 꾸준히 교육을 시켜주는 것이 요구 된다. 특히 어린이 교통사고 사망의 62%가 보행 중에 사망하고 있으므로 자녀에게 「안전하게 보행하기 위한 3가지 습관」만 어릴 때부터 길러 준다면 상기 보행 중 사고는 얼마든지 예방할 수 있다. 둘째, 운전자 교육과 홍보 강화이다. 도로교통공단, 교통안전공단, 해당 지방자치단체에서 운전자를 대상으로 안전교육을 실시 할 경우 최소한 통학로에서 많이 발생하는 사고 유형과 예방법, 통학로 내 운전자 준수사항, 미준수시 가중처벌 내용에 대한 교육과 홍보가 요구 된다
As a result of evaluating Sinwon Elementary School with two analysis methods, it presented a high risk of children's traffic accident regardless of the fact that it is an elementary school built in new town. The result was summarized as following in aspect of environment, safety facility, and safety...
As a result of evaluating Sinwon Elementary School with two analysis methods, it presented a high risk of children's traffic accident regardless of the fact that it is an elementary school built in new town. The result was summarized as following in aspect of environment, safety facility, and safety education. In aspect of environment, the location of Sinwon Elementary School and commuting path to school are already fixed thus it would be difficult to change them. However, the safety facility including broad and safe sidewalks, speed bumps, guard rail, and others shall be secured in not only school zone but also all commuting paths to school by conducting thorough analysis on the trait of traffic and road. Above all, it is essential to secure the safe commuting paths for children who comes to school by walking across Tongil-ro. In aspect of safety facility, arterial link section toward the center of Tongil-ro shall be designated as a commuting path to Sinwon Elementary School and the section that crosses the path shall be classified as the intersection. The measures to reinforce the safety facility are as following. The school zone signs shall be installed at entry to commuting path in arterial link section to induce the deceleration of driver. Also, the raised crosswalks that function as speed bump by raising the crosswalks above normal road shall be installed. Last, CCTV shall be installed to the site of frequent children passage and estimated site of speeding to induce the deceleration of drivers. The school zone signs shall be installed to intersection (Tongil-ro section) to inform speeding drivers that there is an elementary school nearby and induce the deceleration of drivers. Also, in regards to the cycle of traffic signal at crosswalks, the green light shall be lengthened from 1m/sec to 0.8m/sec considering the stride of children and remaining time indicator shall be installed. Also, the pedestrian bridges shall be installed to 10 lane-section of Tongil-ro to reduce the risk in walking across Tongil-ro when children commute to school. The aspect of safety education is considered as the most important in this study. Accordingly with the result of Delphi test conducted by the experts and preceding studies in advanced countries, the most influential factor in the prevention of children's traffic accidents is the safety education at home and school. As a result of conducting case studies on children's traffic accidents, most of accidents that occur while walking can be prevented by informing safe road crossing methods to children and tell them to practice such methods. Considering the fact that over 80% of children's traffic accidents during commute to school occur while walking, the safety education is the method with which can acquire an immediate effect without any cost. The safety education can largely be divided into two types. First, in regards to the importance of home education, children's traffic accidents occur more frequently in 6~7 year old children before the school attendance compared to school-age children and the risk of accident is also very high. Therefore, an intensive traffic safety education is necessary in this period. Parents shall acquire knowledge on the types of children's traffic accidents that can occur during the commute to school and preventive measures for them and educate their children on regular basis. Particularly, 62% of fatalities by children's traffic accident occurs while walking. Therefore, the accidents while walking can be prevented for good when parents get their children accustomed to 「3 habits for safe walking」from the early age. Second, it is the education and publicity for the drivers. When the safety education is conducted for drivers by Korea road Traffic Authority, Korea Transportation Safety Authority, and local governments, the education and publicity on types of accidents that frequently occur on commuting paths to school and preventive measures for them, driving regulations on commuting path to school, and aggravated punishment for no observance shall be conducted.
As a result of evaluating Sinwon Elementary School with two analysis methods, it presented a high risk of children's traffic accident regardless of the fact that it is an elementary school built in new town. The result was summarized as following in aspect of environment, safety facility, and safety education. In aspect of environment, the location of Sinwon Elementary School and commuting path to school are already fixed thus it would be difficult to change them. However, the safety facility including broad and safe sidewalks, speed bumps, guard rail, and others shall be secured in not only school zone but also all commuting paths to school by conducting thorough analysis on the trait of traffic and road. Above all, it is essential to secure the safe commuting paths for children who comes to school by walking across Tongil-ro. In aspect of safety facility, arterial link section toward the center of Tongil-ro shall be designated as a commuting path to Sinwon Elementary School and the section that crosses the path shall be classified as the intersection. The measures to reinforce the safety facility are as following. The school zone signs shall be installed at entry to commuting path in arterial link section to induce the deceleration of driver. Also, the raised crosswalks that function as speed bump by raising the crosswalks above normal road shall be installed. Last, CCTV shall be installed to the site of frequent children passage and estimated site of speeding to induce the deceleration of drivers. The school zone signs shall be installed to intersection (Tongil-ro section) to inform speeding drivers that there is an elementary school nearby and induce the deceleration of drivers. Also, in regards to the cycle of traffic signal at crosswalks, the green light shall be lengthened from 1m/sec to 0.8m/sec considering the stride of children and remaining time indicator shall be installed. Also, the pedestrian bridges shall be installed to 10 lane-section of Tongil-ro to reduce the risk in walking across Tongil-ro when children commute to school. The aspect of safety education is considered as the most important in this study. Accordingly with the result of Delphi test conducted by the experts and preceding studies in advanced countries, the most influential factor in the prevention of children's traffic accidents is the safety education at home and school. As a result of conducting case studies on children's traffic accidents, most of accidents that occur while walking can be prevented by informing safe road crossing methods to children and tell them to practice such methods. Considering the fact that over 80% of children's traffic accidents during commute to school occur while walking, the safety education is the method with which can acquire an immediate effect without any cost. The safety education can largely be divided into two types. First, in regards to the importance of home education, children's traffic accidents occur more frequently in 6~7 year old children before the school attendance compared to school-age children and the risk of accident is also very high. Therefore, an intensive traffic safety education is necessary in this period. Parents shall acquire knowledge on the types of children's traffic accidents that can occur during the commute to school and preventive measures for them and educate their children on regular basis. Particularly, 62% of fatalities by children's traffic accident occurs while walking. Therefore, the accidents while walking can be prevented for good when parents get their children accustomed to 「3 habits for safe walking」from the early age. Second, it is the education and publicity for the drivers. When the safety education is conducted for drivers by Korea road Traffic Authority, Korea Transportation Safety Authority, and local governments, the education and publicity on types of accidents that frequently occur on commuting paths to school and preventive measures for them, driving regulations on commuting path to school, and aggravated punishment for no observance shall be conducted.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.