청소년 교리교사의 영성교육 : 인천교구 교리교사·상담교사 양성 프로그램을 중심으로 Spirituality education of youth catechist : with a sub-focus on the catechist and counseling teacher's training program of Incheon diocese원문보기
가톨릭교회는 모든 사람에게 복음을 선포하라는 주님의 명령에 따라 청소년에게도 복음을 전한다. 교회의 가르침은 청소년을 성숙된 신앙인으로 양성한다. 하지만 교회에 나오는 청소녀의 수가 줄어들고 있다. 청소년의 감소를 줄이기 위해선 그 이유를 알아야 한다.
교리교사는 청소년과 관계를 맺고 있어 그들의 감소를 막을 수 있는 방안이 될 수 있다. 교리교사는 청소년에게 교회의 가르침을 전수하며 그들의 신앙을 돌볼 책임을 갖는다. 청소년은 교리교사의 신앙생활을 보고 자신의 신앙을 키워나갈 수 있다. 청소년에게 모범이 되어야 하는 교리교사는 그만큼 자신의 신앙생활을 확인해볼 필요가 있다.
인천교구에서는 교리교사의 올바른 신앙생활을 위해 교리교사 아카데미와 상담 교리교사 아카데미를 운영하고 있다. 아카데미는 교리교사의 신앙을 북돋우며 교리교사가 청소년에게 교리를 가르칠 때 힘을 북돋아준다. 교리교사는 이 과정을 거치면서 신앙생활에 있어서 하느님과의 관계, 교회와의 관계, 이웃과의 ...
가톨릭교회는 모든 사람에게 복음을 선포하라는 주님의 명령에 따라 청소년에게도 복음을 전한다. 교회의 가르침은 청소년을 성숙된 신앙인으로 양성한다. 하지만 교회에 나오는 청소녀의 수가 줄어들고 있다. 청소년의 감소를 줄이기 위해선 그 이유를 알아야 한다.
교리교사는 청소년과 관계를 맺고 있어 그들의 감소를 막을 수 있는 방안이 될 수 있다. 교리교사는 청소년에게 교회의 가르침을 전수하며 그들의 신앙을 돌볼 책임을 갖는다. 청소년은 교리교사의 신앙생활을 보고 자신의 신앙을 키워나갈 수 있다. 청소년에게 모범이 되어야 하는 교리교사는 그만큼 자신의 신앙생활을 확인해볼 필요가 있다.
인천교구에서는 교리교사의 올바른 신앙생활을 위해 교리교사 아카데미와 상담 교리교사 아카데미를 운영하고 있다. 아카데미는 교리교사의 신앙을 북돋우며 교리교사가 청소년에게 교리를 가르칠 때 힘을 북돋아준다. 교리교사는 이 과정을 거치면서 신앙생활에 있어서 하느님과의 관계, 교회와의 관계, 이웃과의 관계성을 회복할 수가 있으며 자신의 신원에 대한 확신을 갖게 된다.
본고는 청소년에게 모범이 되어야 할 교리교사를 양성하는 시스템인 교리교사 아카데미와 상담 교리교사 아카데미를 살펴보고 이러한 교육과정을 거친 교리교사가 관계성에 있어서 어떠한 모습을 보여줄 수 있을지 본다.
1장은 가톨릭 교회의 사명과 청소년기에 드러나는 어려움과 교리교사가 겪고 있는 문제점을 본다. 교회의 청소년이 줄어들고 있는 문제점을 분석하고 청소년기의 특징과 청소년과 교리교사가 겪고 있는 관계를 통해 해결점을 찾고자 한다. 또한 교리교사의 신원과 그들의 영성생활의 어려움을 조명한다.
2장은 인천 교구의 교리교사 양성 시스템인 교리교사 아카데미와 상담 교리교사 아카데미를 살핀다. 각 아카데미의 목표와 교육 과정을 통해 현재 이루어지고 있는 교리교사 양성 시스템을 짚어본다. 2장은 먼저, 교리교사 아카데미의 3단계를 보면서 신입 교리교사가 전문적인 신학 지식을 갖춘 교리교사로 양성되는 과정을 본다. 그 다음 청소년과의 관계성 향상을 위한 과정으로 상담 교리교사 아카데미의 1년 과정을 본다. 상담 교리교사 아카데미는 교리교사가 교리교사로서 역할을 하면서 청소년의 어려움을 덜어줄 수 있는 역할도 할 수 있도록 돕는데 목표를 두고 있다. 교리교사 아카데미와 상담 교리교사 아카데미를 분석한 다음 상담 교리교사 아카데미의 교육내용이 지닌 요소를 분석한다. 상담 교리교사 아카데미는 교리교사 아카데미 1단계를 이수한 학생부터 신청이 가능하기에 교리교사 아카데미의 1단계의 내용도 다루고 있다. 여기서는 상담 교리교사 아카데미의 교육내용을 신학, 영성, 심리학적 요소로 구분하여 살핀다. 교육내용에 이어서 상담 교리교사 아카데미를 수강한 학생들의 만족도를 살펴본다. 더불어 상담 교리교사 아카데미가 겪고 있는 문제점을 조명하여 그 해결점이 무엇인지를 찾아본다.
3장은 교리교사 아카데미와 상담 교리교사 아카데미를 통해 양성된 교리교사가 보여주는 관계성을 다룬다. 그 관계는 하느님과의 관계, 교회와의 관계, 이웃과의 관계로 구분된다. 하느님과의 관계는 전례, 성사 그리고 기도의 관점으로 바라본다. 교회와의 관계는 교리교사가 교회와 맺는 관계를 봉사의 관점으로 바라본다. 교리교사가 교회에 하는 봉사가 교회의 건설의 차원에서 이루어지는 역할임을 조명한다. 이웃과의 관계는 소통의 측면에서 접근한다. 이 소통은 겉에서 이루어지는 것을 넘어 내면을 바라보며 상대를 이해하는 입장으로 시작된다.
인천교구에서는 교리교사 아카데미와 상담 교리교사 아카데미를 통해 더욱 많은 교사들이 아이들과 친해지며 그들의 어려움에 다가갈 수 있도록 돕는다. 교리교사는 교리교육만으로 자신의 역할에 충실할 수 있지만 그것으로는 청소년에게 다가가는데 어려움을 겪는다. 청소년을 교회로 불러오기 위해선 그들의 문제를 직관할 수 있는 교리교사가 요청된다. 교리교육뿐만 아니라 그들과 소통을 할 줄 아는 교리교사가 필요하다. 교리교사 아카데미와 상담 교리교사 아카데미는 교리교사가 이 역할을 수행할 수 있도록 돕는다. 두 아카데미의 과정을 통해 교리교사는 청소년의 어려움을 바라보고 이해한다. 상담 교리교사와 교리교사 아카데미를 거친 교리교사는 교회가 청소년에게 다가갈 수 있는 힘이 된다. 하지만 인천교구 상담 교리교사 아카데미는 창설된 지 얼마 되지 않고 여러 가지 어려움을 갖고 있다. 상담 교리교사 아카데미가 어려움을 극복하기 위해 필요한 것은 관심이다. 관심 속에서 상담 교리교사 아카데미는 성장할 수 있다. 상담 교리교사 아카데미를 통해 교리교사는 청소년은 물론 자신도 바라보고 영성생활에도 큰 성장을 거둘 것이다. 그것은 교회의 발전에 큰 도움을 줄 것이다.
가톨릭교회는 모든 사람에게 복음을 선포하라는 주님의 명령에 따라 청소년에게도 복음을 전한다. 교회의 가르침은 청소년을 성숙된 신앙인으로 양성한다. 하지만 교회에 나오는 청소녀의 수가 줄어들고 있다. 청소년의 감소를 줄이기 위해선 그 이유를 알아야 한다.
교리교사는 청소년과 관계를 맺고 있어 그들의 감소를 막을 수 있는 방안이 될 수 있다. 교리교사는 청소년에게 교회의 가르침을 전수하며 그들의 신앙을 돌볼 책임을 갖는다. 청소년은 교리교사의 신앙생활을 보고 자신의 신앙을 키워나갈 수 있다. 청소년에게 모범이 되어야 하는 교리교사는 그만큼 자신의 신앙생활을 확인해볼 필요가 있다.
인천교구에서는 교리교사의 올바른 신앙생활을 위해 교리교사 아카데미와 상담 교리교사 아카데미를 운영하고 있다. 아카데미는 교리교사의 신앙을 북돋우며 교리교사가 청소년에게 교리를 가르칠 때 힘을 북돋아준다. 교리교사는 이 과정을 거치면서 신앙생활에 있어서 하느님과의 관계, 교회와의 관계, 이웃과의 관계성을 회복할 수가 있으며 자신의 신원에 대한 확신을 갖게 된다.
본고는 청소년에게 모범이 되어야 할 교리교사를 양성하는 시스템인 교리교사 아카데미와 상담 교리교사 아카데미를 살펴보고 이러한 교육과정을 거친 교리교사가 관계성에 있어서 어떠한 모습을 보여줄 수 있을지 본다.
1장은 가톨릭 교회의 사명과 청소년기에 드러나는 어려움과 교리교사가 겪고 있는 문제점을 본다. 교회의 청소년이 줄어들고 있는 문제점을 분석하고 청소년기의 특징과 청소년과 교리교사가 겪고 있는 관계를 통해 해결점을 찾고자 한다. 또한 교리교사의 신원과 그들의 영성생활의 어려움을 조명한다.
2장은 인천 교구의 교리교사 양성 시스템인 교리교사 아카데미와 상담 교리교사 아카데미를 살핀다. 각 아카데미의 목표와 교육 과정을 통해 현재 이루어지고 있는 교리교사 양성 시스템을 짚어본다. 2장은 먼저, 교리교사 아카데미의 3단계를 보면서 신입 교리교사가 전문적인 신학 지식을 갖춘 교리교사로 양성되는 과정을 본다. 그 다음 청소년과의 관계성 향상을 위한 과정으로 상담 교리교사 아카데미의 1년 과정을 본다. 상담 교리교사 아카데미는 교리교사가 교리교사로서 역할을 하면서 청소년의 어려움을 덜어줄 수 있는 역할도 할 수 있도록 돕는데 목표를 두고 있다. 교리교사 아카데미와 상담 교리교사 아카데미를 분석한 다음 상담 교리교사 아카데미의 교육내용이 지닌 요소를 분석한다. 상담 교리교사 아카데미는 교리교사 아카데미 1단계를 이수한 학생부터 신청이 가능하기에 교리교사 아카데미의 1단계의 내용도 다루고 있다. 여기서는 상담 교리교사 아카데미의 교육내용을 신학, 영성, 심리학적 요소로 구분하여 살핀다. 교육내용에 이어서 상담 교리교사 아카데미를 수강한 학생들의 만족도를 살펴본다. 더불어 상담 교리교사 아카데미가 겪고 있는 문제점을 조명하여 그 해결점이 무엇인지를 찾아본다.
3장은 교리교사 아카데미와 상담 교리교사 아카데미를 통해 양성된 교리교사가 보여주는 관계성을 다룬다. 그 관계는 하느님과의 관계, 교회와의 관계, 이웃과의 관계로 구분된다. 하느님과의 관계는 전례, 성사 그리고 기도의 관점으로 바라본다. 교회와의 관계는 교리교사가 교회와 맺는 관계를 봉사의 관점으로 바라본다. 교리교사가 교회에 하는 봉사가 교회의 건설의 차원에서 이루어지는 역할임을 조명한다. 이웃과의 관계는 소통의 측면에서 접근한다. 이 소통은 겉에서 이루어지는 것을 넘어 내면을 바라보며 상대를 이해하는 입장으로 시작된다.
인천교구에서는 교리교사 아카데미와 상담 교리교사 아카데미를 통해 더욱 많은 교사들이 아이들과 친해지며 그들의 어려움에 다가갈 수 있도록 돕는다. 교리교사는 교리교육만으로 자신의 역할에 충실할 수 있지만 그것으로는 청소년에게 다가가는데 어려움을 겪는다. 청소년을 교회로 불러오기 위해선 그들의 문제를 직관할 수 있는 교리교사가 요청된다. 교리교육뿐만 아니라 그들과 소통을 할 줄 아는 교리교사가 필요하다. 교리교사 아카데미와 상담 교리교사 아카데미는 교리교사가 이 역할을 수행할 수 있도록 돕는다. 두 아카데미의 과정을 통해 교리교사는 청소년의 어려움을 바라보고 이해한다. 상담 교리교사와 교리교사 아카데미를 거친 교리교사는 교회가 청소년에게 다가갈 수 있는 힘이 된다. 하지만 인천교구 상담 교리교사 아카데미는 창설된 지 얼마 되지 않고 여러 가지 어려움을 갖고 있다. 상담 교리교사 아카데미가 어려움을 극복하기 위해 필요한 것은 관심이다. 관심 속에서 상담 교리교사 아카데미는 성장할 수 있다. 상담 교리교사 아카데미를 통해 교리교사는 청소년은 물론 자신도 바라보고 영성생활에도 큰 성장을 거둘 것이다. 그것은 교회의 발전에 큰 도움을 줄 것이다.
Catholic church proclaims the Gospel to young people according to order which is the Lord tell us 'Go and proclaim the Gospel to all.' The instruction of church training young people to mature devotee. But the number of young people who come to church is decreasing. We have to know that reason in o...
Catholic church proclaims the Gospel to young people according to order which is the Lord tell us 'Go and proclaim the Gospel to all.' The instruction of church training young people to mature devotee. But the number of young people who come to church is decreasing. We have to know that reason in order to prevent the reduction.
Catechism teachers can be a method preventing reduction of young people, because they have relation with them. They have responsibility to instruct adolescent to take care of their faith. Catechism teachers' life of faith can be an example to adolescent. So they can raise their faith thanks to Catechism teachers. Likewise Catechism teachers need to check their life of faith.
In InChoen diocese, for a desirable religious life of Catechism teachers, there are Academies for catechism teachers and counseling catechism teacher. They cultivate teachers' faith. And they encourage the teachers when they teach young people. In the life of faith, through these course catechism teachers can recover the relationship with God, with church, with neighbors and make sure their identity.
This report looks into catechism teacher academy and counseling catechism teacher academy which is the system training catechism teachers to be an example for adolescent. And we will observe an aspect which the catechism who took these curriculums can show in relationship.
In chapter 1 we look into the mission of catholic church and problems of adolescent and catechism teacher. Concretely we analyze the problem about reduction of young people and grope for the solution through the relation that young people have with catechism teacher. Also we illuminate the catechism teacher's identity and a difficulties of their spiritual life.
In chapter 2 we investigate the academy mentioned before. Through this part, observing a goal of academy and a curriculum we can see the catechism teacher training system which is now running. Definitely, first looking into the three steps in the academy, we can understand the process that a new teacher gets the professional theological knowledge. Further we need to see an year course of this academy. Because it is a course which improves the relationship between young people and teachers. The counseling catechism teacher academy aims for helping catechism teachers to relax young people's difficulties.
Likewise we analyze the contents of education of these academies. The counseling catechism teacher academy receive only student who completed the 1st course of catechism teacher academy, because its curriculum includes the contents of the 1st course of catechism teacher academy. In this, dividing into theological, spiritual, psychological elements, the contents of education can be analyzed. Further we investigate students' degree of satisfaction about this academy. Moreover we illuminate problems of this academy and look for the solutions.
In chapter 3 we can see the relationship between catechism teacher who have trained by these academies and students. The relationship is classified three topics, which are relation with God, with church, with neighbors.
The first thing, relation with God, is focused on ritual, sacrament and prayer.
The second thing is meant for service. Indeed, catechism teacher's service for church is the role which is carrying out on dimension of construction of church.
The third thing, that is, relationship with neighbor, is focused on communication, which starts from going over the outer and looking at inner.
InCheon diocese helps more catechism teachers to be intimate with students and to approach their problems. Through only teaching dogma, the teachers can be faithful to their role, but they can't get close to young people. For gathering the adolescent, the catechism teacher who can see young people's problems is required. that is, not only teaching them but also communicating with them.
Two mentioned academies can help catechism teachers to carry out this role. Through these two process, catechism teachers see young people's problems and understand them. The catechism teachers who have complete these course can be a motive power for church to approach young people.
but the academies of Incheon diocese are immature and have many difficulties. To overcome these difficulties, it is interest that they need. Through interest the academy can improve. Also through this improved academy catechism teachers look at not only their young people but also themselves, so that they can get great improvement in their spiritual life. And it will be a help for development of church.
Catholic church proclaims the Gospel to young people according to order which is the Lord tell us 'Go and proclaim the Gospel to all.' The instruction of church training young people to mature devotee. But the number of young people who come to church is decreasing. We have to know that reason in order to prevent the reduction.
Catechism teachers can be a method preventing reduction of young people, because they have relation with them. They have responsibility to instruct adolescent to take care of their faith. Catechism teachers' life of faith can be an example to adolescent. So they can raise their faith thanks to Catechism teachers. Likewise Catechism teachers need to check their life of faith.
In InChoen diocese, for a desirable religious life of Catechism teachers, there are Academies for catechism teachers and counseling catechism teacher. They cultivate teachers' faith. And they encourage the teachers when they teach young people. In the life of faith, through these course catechism teachers can recover the relationship with God, with church, with neighbors and make sure their identity.
This report looks into catechism teacher academy and counseling catechism teacher academy which is the system training catechism teachers to be an example for adolescent. And we will observe an aspect which the catechism who took these curriculums can show in relationship.
In chapter 1 we look into the mission of catholic church and problems of adolescent and catechism teacher. Concretely we analyze the problem about reduction of young people and grope for the solution through the relation that young people have with catechism teacher. Also we illuminate the catechism teacher's identity and a difficulties of their spiritual life.
In chapter 2 we investigate the academy mentioned before. Through this part, observing a goal of academy and a curriculum we can see the catechism teacher training system which is now running. Definitely, first looking into the three steps in the academy, we can understand the process that a new teacher gets the professional theological knowledge. Further we need to see an year course of this academy. Because it is a course which improves the relationship between young people and teachers. The counseling catechism teacher academy aims for helping catechism teachers to relax young people's difficulties.
Likewise we analyze the contents of education of these academies. The counseling catechism teacher academy receive only student who completed the 1st course of catechism teacher academy, because its curriculum includes the contents of the 1st course of catechism teacher academy. In this, dividing into theological, spiritual, psychological elements, the contents of education can be analyzed. Further we investigate students' degree of satisfaction about this academy. Moreover we illuminate problems of this academy and look for the solutions.
In chapter 3 we can see the relationship between catechism teacher who have trained by these academies and students. The relationship is classified three topics, which are relation with God, with church, with neighbors.
The first thing, relation with God, is focused on ritual, sacrament and prayer.
The second thing is meant for service. Indeed, catechism teacher's service for church is the role which is carrying out on dimension of construction of church.
The third thing, that is, relationship with neighbor, is focused on communication, which starts from going over the outer and looking at inner.
InCheon diocese helps more catechism teachers to be intimate with students and to approach their problems. Through only teaching dogma, the teachers can be faithful to their role, but they can't get close to young people. For gathering the adolescent, the catechism teacher who can see young people's problems is required. that is, not only teaching them but also communicating with them.
Two mentioned academies can help catechism teachers to carry out this role. Through these two process, catechism teachers see young people's problems and understand them. The catechism teachers who have complete these course can be a motive power for church to approach young people.
but the academies of Incheon diocese are immature and have many difficulties. To overcome these difficulties, it is interest that they need. Through interest the academy can improve. Also through this improved academy catechism teachers look at not only their young people but also themselves, so that they can get great improvement in their spiritual life. And it will be a help for development of church.
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