교육행정직 공무원의 직무만족과 스트레스 대처에 관한 연구 : 통합 청주시 청원군 지역의 일선학교 행정실 직원을 중심으로 A Study Related to Professional Satisfaction and Cope with Stress of The Administrative Education Government Officials : Focusing on employees of administration office within school of consolidate Cheongwon-gun and Cheongju-si, Chungcheong buk-do원문보기
공공조직의 구성원으로서 교육행정 조직은 교육수요자들의 교육에 대한 다양한 욕구와 이해당사자간의 갈등과 대립으로 열악한 근무환경을 직면하고 있다. 그리고 교육행정환경의 급변하는 상황과 여기에 대비하는 경쟁과 성과 중심적 대응방식들은 교육행정 조직구성원들의 직무환경 간의 부적합을 날로 심화시킴으로서 여러 가지 형태의 새로운 직무여건이 조성되고 있다. 더욱이 우리나라의 교육행정직공무원은‘12년4월1일 기준으로 초중고교수가 7854개교에 교사는 381,978명으로 교사 대비 12%인 45,700명의 교육행정직 공무원이 근무하고 있다. 최근 각종 조직구성원들의 직무여건에 따른 스트레스에 대한 연구가 시작되고 있으나 대부분 직무만족과 스트레스 범주 내 에서 연구되어왔다. 공무원 중에서도 교육행정직 공무원에 관한 연구는 다른 공무원 직종에 비해 연구가 대체로 활발히 연구되고 잇는 실정이다. 그러나 교육행정기관 중 단위 학교에 재직 중 에 있는 교육행정직의 직원은 다른 공공조직의 공무원들과는 어려운 직무환경 임에도 그들에 관한 연구가 미미한 상황이다. 그래서 본 연구에서는 농, 산촌과 중소도시의 일선 단위학교 교육행정직 공무원들이 행정을 집행하면서 느끼고 있는 직무만족도와 일상의 스트레스대처에 관한 연구하고자 한다 연구대상은 충청북도 교육청 소속 산하 청주시, 청원군지역의 초. 중. 고등학교의 행정 실 에 근무 중인 교육행정직 공무원을 중심으로 실시하였다. 충청북도의 초. 중. 고등학교의 수는 473개교이며 이중 40%가 청주, 청원지역에 산재 되여 있어 청주. 청원지역의 174개교를 연구대상 집단으로 설정하였다. ...
공공조직의 구성원으로서 교육행정 조직은 교육수요자들의 교육에 대한 다양한 욕구와 이해당사자간의 갈등과 대립으로 열악한 근무환경을 직면하고 있다. 그리고 교육행정환경의 급변하는 상황과 여기에 대비하는 경쟁과 성과 중심적 대응방식들은 교육행정 조직구성원들의 직무환경 간의 부적합을 날로 심화시킴으로서 여러 가지 형태의 새로운 직무여건이 조성되고 있다. 더욱이 우리나라의 교육행정직공무원은‘12년4월1일 기준으로 초중고교수가 7854개교에 교사는 381,978명으로 교사 대비 12%인 45,700명의 교육행정직 공무원이 근무하고 있다. 최근 각종 조직구성원들의 직무여건에 따른 스트레스에 대한 연구가 시작되고 있으나 대부분 직무만족과 스트레스 범주 내 에서 연구되어왔다. 공무원 중에서도 교육행정직 공무원에 관한 연구는 다른 공무원 직종에 비해 연구가 대체로 활발히 연구되고 잇는 실정이다. 그러나 교육행정기관 중 단위 학교에 재직 중 에 있는 교육행정직의 직원은 다른 공공조직의 공무원들과는 어려운 직무환경 임에도 그들에 관한 연구가 미미한 상황이다. 그래서 본 연구에서는 농, 산촌과 중소도시의 일선 단위학교 교육행정직 공무원들이 행정을 집행하면서 느끼고 있는 직무만족도와 일상의 스트레스대처에 관한 연구하고자 한다 연구대상은 충청북도 교육청 소속 산하 청주시, 청원군지역의 초. 중. 고등학교의 행정 실 에 근무 중인 교육행정직 공무원을 중심으로 실시하였다. 충청북도의 초. 중. 고등학교의 수는 473개교이며 이중 40%가 청주, 청원지역에 산재 되여 있어 청주. 청원지역의 174개교를 연구대상 집단으로 설정하였다. 모집단 특성상 1개교 1인으로 174개교에 설문지를 우편으로 발송하였다. 그 결과 3월 15일부터 3월 30일까지 회수된 수는 145부로 회수율이 83,3%로 이중에 23부는 제외하고 122부를 분석하였다. 설문지 문항의 설계는 아래와 같다. 첫째, 실험 모집단의 일반적 특성을 남여, 학급, 학생 수, 응답자의 직급별, 근무연수 등 11개항에 대해 설문하였다. 둘째, 직무의 만족도 부분에서는 인사관리, 인간관계, 업무관계, 직무특성, 조직의분위기, 업무능력 ,조직외적영향요인들을 설문하였다. 셋째, 일상적인스트레스에서 사회경제적요인과 환경적요인 에 대하여 설문하였다. 넷째, 직무스트레스 척도에서는 업무요구도, 의사결정권한, 기량의 활용성, 직장의 사회적 지지측면을 설문하였다. 다섯째, 스트레스대처 방식에서는 문제에 대한 해결, 조력추구, 정서적인 완화, 문제회피, 소망적 사고방식으로 설문하였다. 본 논문의 연구도구는 아래와 같이 시행하였다. 첫째, 인구학적 통계의 특성을 위해 빈도분석(Frequency Analysis)을 시행하였으며, 둘째, 일상적인 스트레스와 직무만족도, 직무 스트레스에 관한 설문들의 타당도 검증으로 요인분석을 하였다. 셋째, 일상적인 스트레스와 직무만족도, 직무 스트레스 및 대처에 관한 각 설문의 신뢰도 검증을 시행하여 설문간의 신뢰도를 측정함으로서 예측에 대한가능성과 정확성 을 관찰하였으며 설문간의 신뢰도는 Cronbach‘s α계수 로 판단하였다. 본 논문의 자료처리 및 분석방법은 아래의 기술과 같다. 첫째, 인구학적 통계의 특성에 따른 일상적인 스트레스와 직무만족도, 직무 스트레스, 스트레스대처방식에 대한분석은 일원변량분석과 t-test로 분석 하였다. 그리고 다중범위검정으로 p<.05으로 유의미 있는 값을 검정하였다. 둘째, 일상적인 스트레스 와 직무 스트레스가 직무만족도 에 끼치는 상태를 분석하기 위하여 다중회귀분석과 상관분석을 실시하였다. 셋째, 업무 스트레스와 대처방법이 업무만족도에 끼치는 상태를 파악하기 위하여 상관분석, 그리고 다중회귀분석을 하였다. 넷째, 실증분석은 전체를 유의수준 5%범위 에서 검증하고, 통계처리를 SPSSWIN 18.0 을 이용하였다. 연구결과 그 내용은 아래 기술과 같다. 첫째, 통계의 인구학적 분석에서는 ‘남성’이 53.3%이며 연령은 ‘30대’ 34.%로 나타났고 대학교 졸업’이 74.6%로 대부분이었고 기혼’이 81.1%, 학교 급은 ‘초등학교’가 44.3%였으며, 학교규모는 ‘21-35학급’ 45.9% 직급은 ‘6급’은 37.7%로 나타났으며 ‘5급’ 7.4% 순이었으며, 경력은 ‘21-30년’ 을 근무한 집단이 33.6%이며, 음주는 ‘전혀 안 한다’가 전체의 44.3% 흡연은 ‘피우지 않는다’가 86.1%로 대부분이었고, 종교는 ‘없다’ 55.7%, ‘불교’ 18.0%, ‘기독교’ 16.4%, 순으로 조사 되었다. 둘째, 사회적 환경에 대한 스트레스는 남성의 스트레스가 더 높았으며 직급은 6급 이하 공무원의 스트레스가 가장 높았고 종교 가 있는 공무원의 스트레스가 더 높았다. 물리적 환경에 대한 스트레스는 여성의 스트레스가 더 높았으며 기혼인 공무원의 스트레스가 더 높았다. 셋째, 직무만족도 는 ‘인간관계 및 조직외적영향’에 관한 만족도가 제일 높았고 ‘조직분위기’ ‘업무능력’ ‘인사관리’ 순으로 나타났다. 넷째, 직무 스트레스 부분에서는 경력발달 에 대한 스트레스가 가장 높 고 양적 역할고, 역할갈등 및 모호성 순으로 나타났다. 다섯째, 업무
공공조직의 구성원으로서 교육행정 조직은 교육수요자들의 교육에 대한 다양한 욕구와 이해당사자간의 갈등과 대립으로 열악한 근무환경을 직면하고 있다. 그리고 교육행정환경의 급변하는 상황과 여기에 대비하는 경쟁과 성과 중심적 대응방식들은 교육행정 조직구성원들의 직무환경 간의 부적합을 날로 심화시킴으로서 여러 가지 형태의 새로운 직무여건이 조성되고 있다. 더욱이 우리나라의 교육행정직공무원은‘12년4월1일 기준으로 초중고교수가 7854개교에 교사는 381,978명으로 교사 대비 12%인 45,700명의 교육행정직 공무원이 근무하고 있다. 최근 각종 조직구성원들의 직무여건에 따른 스트레스에 대한 연구가 시작되고 있으나 대부분 직무만족과 스트레스 범주 내 에서 연구되어왔다. 공무원 중에서도 교육행정직 공무원에 관한 연구는 다른 공무원 직종에 비해 연구가 대체로 활발히 연구되고 잇는 실정이다. 그러나 교육행정기관 중 단위 학교에 재직 중 에 있는 교육행정직의 직원은 다른 공공조직의 공무원들과는 어려운 직무환경 임에도 그들에 관한 연구가 미미한 상황이다. 그래서 본 연구에서는 농, 산촌과 중소도시의 일선 단위학교 교육행정직 공무원들이 행정을 집행하면서 느끼고 있는 직무만족도와 일상의 스트레스대처에 관한 연구하고자 한다 연구대상은 충청북도 교육청 소속 산하 청주시, 청원군지역의 초. 중. 고등학교의 행정 실 에 근무 중인 교육행정직 공무원을 중심으로 실시하였다. 충청북도의 초. 중. 고등학교의 수는 473개교이며 이중 40%가 청주, 청원지역에 산재 되여 있어 청주. 청원지역의 174개교를 연구대상 집단으로 설정하였다. 모집단 특성상 1개교 1인으로 174개교에 설문지를 우편으로 발송하였다. 그 결과 3월 15일부터 3월 30일까지 회수된 수는 145부로 회수율이 83,3%로 이중에 23부는 제외하고 122부를 분석하였다. 설문지 문항의 설계는 아래와 같다. 첫째, 실험 모집단의 일반적 특성을 남여, 학급, 학생 수, 응답자의 직급별, 근무연수 등 11개항에 대해 설문하였다. 둘째, 직무의 만족도 부분에서는 인사관리, 인간관계, 업무관계, 직무특성, 조직의분위기, 업무능력 ,조직외적영향요인들을 설문하였다. 셋째, 일상적인스트레스에서 사회경제적요인과 환경적요인 에 대하여 설문하였다. 넷째, 직무스트레스 척도에서는 업무요구도, 의사결정권한, 기량의 활용성, 직장의 사회적 지지측면을 설문하였다. 다섯째, 스트레스대처 방식에서는 문제에 대한 해결, 조력추구, 정서적인 완화, 문제회피, 소망적 사고방식으로 설문하였다. 본 논문의 연구도구는 아래와 같이 시행하였다. 첫째, 인구학적 통계의 특성을 위해 빈도분석(Frequency Analysis)을 시행하였으며, 둘째, 일상적인 스트레스와 직무만족도, 직무 스트레스에 관한 설문들의 타당도 검증으로 요인분석을 하였다. 셋째, 일상적인 스트레스와 직무만족도, 직무 스트레스 및 대처에 관한 각 설문의 신뢰도 검증을 시행하여 설문간의 신뢰도를 측정함으로서 예측에 대한가능성과 정확성 을 관찰하였으며 설문간의 신뢰도는 Cronbach‘s α계수 로 판단하였다. 본 논문의 자료처리 및 분석방법은 아래의 기술과 같다. 첫째, 인구학적 통계의 특성에 따른 일상적인 스트레스와 직무만족도, 직무 스트레스, 스트레스대처방식에 대한분석은 일원변량분석과 t-test로 분석 하였다. 그리고 다중범위검정으로 p<.05으로 유의미 있는 값을 검정하였다. 둘째, 일상적인 스트레스 와 직무 스트레스가 직무만족도 에 끼치는 상태를 분석하기 위하여 다중회귀분석과 상관분석을 실시하였다. 셋째, 업무 스트레스와 대처방법이 업무만족도에 끼치는 상태를 파악하기 위하여 상관분석, 그리고 다중회귀분석을 하였다. 넷째, 실증분석은 전체를 유의수준 5%범위 에서 검증하고, 통계처리를 SPSSWIN 18.0 을 이용하였다. 연구결과 그 내용은 아래 기술과 같다. 첫째, 통계의 인구학적 분석에서는 ‘남성’이 53.3%이며 연령은 ‘30대’ 34.%로 나타났고 대학교 졸업’이 74.6%로 대부분이었고 기혼’이 81.1%, 학교 급은 ‘초등학교’가 44.3%였으며, 학교규모는 ‘21-35학급’ 45.9% 직급은 ‘6급’은 37.7%로 나타났으며 ‘5급’ 7.4% 순이었으며, 경력은 ‘21-30년’ 을 근무한 집단이 33.6%이며, 음주는 ‘전혀 안 한다’가 전체의 44.3% 흡연은 ‘피우지 않는다’가 86.1%로 대부분이었고, 종교는 ‘없다’ 55.7%, ‘불교’ 18.0%, ‘기독교’ 16.4%, 순으로 조사 되었다. 둘째, 사회적 환경에 대한 스트레스는 남성의 스트레스가 더 높았으며 직급은 6급 이하 공무원의 스트레스가 가장 높았고 종교 가 있는 공무원의 스트레스가 더 높았다. 물리적 환경에 대한 스트레스는 여성의 스트레스가 더 높았으며 기혼인 공무원의 스트레스가 더 높았다. 셋째, 직무만족도 는 ‘인간관계 및 조직외적영향’에 관한 만족도가 제일 높았고 ‘조직분위기’ ‘업무능력’ ‘인사관리’ 순으로 나타났다. 넷째, 직무 스트레스 부분에서는 경력발달 에 대한 스트레스가 가장 높 고 양적 역할고, 역할갈등 및 모호성 순으로 나타났다. 다섯째, 업무
As compositional members of public organizations, the educational administrationagency are faced with a poor work environment and conflict between stakeholders, as well as various demands on education by education consumers. Also, the competition and performance-focused measures that handle such rap...
As compositional members of public organizations, the educational administrationagency are faced with a poor work environment and conflict between stakeholders, as well as various demands on education by education consumers. Also, the competition and performance-focused measures that handle such rapid change of the educational administration environment intensifies the unsuitability between work environments of educational administration members, which is leading to the composition of various forms of new work conditions. As of April 1, 2012, the number of educational administrative public officials in Korea is 45,700, which accounts for 12% compared to 381,978 teachers of 7854 elementary, middle, and high schools. Studies related to stress based on work conditions of various organizational members have recently begun, but the majority of these studies are conducted within the scope of occupational satisfaction and stress. Studies related to public officials, particularly to educational administrative public officials are actively conducted, in general comparison to studies on other public official positions. However, studies on educational administrative public official working at standard schools among all educational administrative organizations are weak, regardless of the poor work environment of these public officials compared to public officials of other public organizations. The study was conducted on educational administrative public officials employed at elementary, middle, and high schools in Cheongju and Cheongwon region under the jurisdiction of the Chungcheongbuk-do Education Office. There are 473 elementary, middle, and high schools in Chungcheongbuk-do, among which 40% are scattered in Cheongju and Cheongwon regions, which led this study to set the study target as 174 schools of the Cheongju and Cheongwon regions. One person of each school of 174 schools were selected and sent surveys. From March 15 to March 30, 145 copies of the survey were returned, to result in a return rate of 83.3%, among which 23 copies were excluded and 122 copies were analyzed. The structure of the survey questions is as follows. First, 11 questions were set on the standard properties of the study target, in categories including sex, class, number of students, position of the responder, and year of experience as a teaching staff. Second, personnel management, personal relationship, work relationship, occupational properties, the atmosphere of the organization, work skills, and extra-organizational effects were surveyed in the occupational satisfaction section. Third, the socio-economic causes and environmental causes of everyday stress have been surveyed. Fourth, occupational needs, decision-making right, use of capacity, and social support of work were surveyed in the section of occupational stress. Fifth, problem-solving, pursuit of aid, emotional relief, problem avoidance, and hopeful thinking method were surveyed concerning stress relieving method. The study tools of this thesis are as follows. First, frequency analysis was conducted for demographic properties; second, the causes were analyzed in order to verify the validity of the survey questions on everyday stress, occupational satisfaction, and occupational stress. Third, the predictability and accuracy have been examined by measuring the credibility of the questions through a credibility test on each question concerning everyday stress, occupational satisfaction, occupational stress and relief, and the credibility of the questions was judged with Cronbach’s coefficient. Data processing and analysis methods used in this thesis are as follows. First, for the assessment of the difference of everyday stress, occupational satisfaction, occupational stress, stress relief methods based on demographic properties, the one-way ANOVA and t-test were fulfillment , and the significant difference was assessed at p<.05 through Scheffe’s multiple range test. Second, the multiple regression analysis and correlation analysis were fulfillment to examine into details the effects of everyday stress and occupational stress on occupational satisfaction. Third, the multiple regression analysis and correlation analysis were performed to examine the effects of occupational stress and relief method on occupational satisfaction. Fourth, the verification analysiswas performed at a 5% significant level and the statistical process was analyzed using the SPSSWIN 18.0 program. The detailed a matter of great of the study results are as follows. First, the demographic analysis, there were 53.5% ‘males’ with 34% being in the '30's' age group, and most were ‘university graduates’ with a proportion of 74.6%. 81.1% were ‘married’, with 44.3% in ‘elementary schools’, 45.9% in school scales of ’21-35 classes’, and the highest proportionof responders were in the ‘level 6’ rank at 37.7%, followed by 7.4% in ‘level 5’. The highest proportion of responders had ’21-30 years’ experience at 33.6%, 44.3% of all responders ‘do not drink at all’ with 86.1% responding that they ‘do not smoke’. Concerning religion, 55.7% answered to have ‘no religion’, 18.0% being ‘Buddists’, and 16.4% ‘Christians’. Second, in relation to stress caused by social environment, men had higher levels of stress, with public officials in positions less than a level 6 rank having the highest level of stress, and those with a religion also had higher levels of stress. Concerning stress caused by physical environment, women had higher levels of stress, with married public officials also having higher levels of stress. Third, in relation to occupational satisfaction, the satisfaction level concerning ‘personal relationships and extra-organizational effects’ was the highest, followed by ‘organizational atmosphere’, ‘work capacity’, and ‘personnel management’. Fourt
As compositional members of public organizations, the educational administrationagency are faced with a poor work environment and conflict between stakeholders, as well as various demands on education by education consumers. Also, the competition and performance-focused measures that handle such rapid change of the educational administration environment intensifies the unsuitability between work environments of educational administration members, which is leading to the composition of various forms of new work conditions. As of April 1, 2012, the number of educational administrative public officials in Korea is 45,700, which accounts for 12% compared to 381,978 teachers of 7854 elementary, middle, and high schools. Studies related to stress based on work conditions of various organizational members have recently begun, but the majority of these studies are conducted within the scope of occupational satisfaction and stress. Studies related to public officials, particularly to educational administrative public officials are actively conducted, in general comparison to studies on other public official positions. However, studies on educational administrative public official working at standard schools among all educational administrative organizations are weak, regardless of the poor work environment of these public officials compared to public officials of other public organizations. The study was conducted on educational administrative public officials employed at elementary, middle, and high schools in Cheongju and Cheongwon region under the jurisdiction of the Chungcheongbuk-do Education Office. There are 473 elementary, middle, and high schools in Chungcheongbuk-do, among which 40% are scattered in Cheongju and Cheongwon regions, which led this study to set the study target as 174 schools of the Cheongju and Cheongwon regions. One person of each school of 174 schools were selected and sent surveys. From March 15 to March 30, 145 copies of the survey were returned, to result in a return rate of 83.3%, among which 23 copies were excluded and 122 copies were analyzed. The structure of the survey questions is as follows. First, 11 questions were set on the standard properties of the study target, in categories including sex, class, number of students, position of the responder, and year of experience as a teaching staff. Second, personnel management, personal relationship, work relationship, occupational properties, the atmosphere of the organization, work skills, and extra-organizational effects were surveyed in the occupational satisfaction section. Third, the socio-economic causes and environmental causes of everyday stress have been surveyed. Fourth, occupational needs, decision-making right, use of capacity, and social support of work were surveyed in the section of occupational stress. Fifth, problem-solving, pursuit of aid, emotional relief, problem avoidance, and hopeful thinking method were surveyed concerning stress relieving method. The study tools of this thesis are as follows. First, frequency analysis was conducted for demographic properties; second, the causes were analyzed in order to verify the validity of the survey questions on everyday stress, occupational satisfaction, and occupational stress. Third, the predictability and accuracy have been examined by measuring the credibility of the questions through a credibility test on each question concerning everyday stress, occupational satisfaction, occupational stress and relief, and the credibility of the questions was judged with Cronbach’s coefficient. Data processing and analysis methods used in this thesis are as follows. First, for the assessment of the difference of everyday stress, occupational satisfaction, occupational stress, stress relief methods based on demographic properties, the one-way ANOVA and t-test were fulfillment , and the significant difference was assessed at p<.05 through Scheffe’s multiple range test. Second, the multiple regression analysis and correlation analysis were fulfillment to examine into details the effects of everyday stress and occupational stress on occupational satisfaction. Third, the multiple regression analysis and correlation analysis were performed to examine the effects of occupational stress and relief method on occupational satisfaction. Fourth, the verification analysiswas performed at a 5% significant level and the statistical process was analyzed using the SPSSWIN 18.0 program. The detailed a matter of great of the study results are as follows. First, the demographic analysis, there were 53.5% ‘males’ with 34% being in the '30's' age group, and most were ‘university graduates’ with a proportion of 74.6%. 81.1% were ‘married’, with 44.3% in ‘elementary schools’, 45.9% in school scales of ’21-35 classes’, and the highest proportionof responders were in the ‘level 6’ rank at 37.7%, followed by 7.4% in ‘level 5’. The highest proportion of responders had ’21-30 years’ experience at 33.6%, 44.3% of all responders ‘do not drink at all’ with 86.1% responding that they ‘do not smoke’. Concerning religion, 55.7% answered to have ‘no religion’, 18.0% being ‘Buddists’, and 16.4% ‘Christians’. Second, in relation to stress caused by social environment, men had higher levels of stress, with public officials in positions less than a level 6 rank having the highest level of stress, and those with a religion also had higher levels of stress. Concerning stress caused by physical environment, women had higher levels of stress, with married public officials also having higher levels of stress. Third, in relation to occupational satisfaction, the satisfaction level concerning ‘personal relationships and extra-organizational effects’ was the highest, followed by ‘organizational atmosphere’, ‘work capacity’, and ‘personnel management’. Fourt
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.