최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국산학기술학회논문지 = Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, v.14 no.11, 2013년, pp.5423 - 5433
조성제 (동방대학원대학교교육학과) , 이종관 (동방대학원대학교교육학과)
This study has analyzed the factors related to everyday stress, professional stress, and professional satisfaction experienced while performing administrative duties in unit of school, concerning administrative education government officials. The study period was set from March 10 to March 30, 2013,...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
교육행정이란 무엇인가? | 교육행정이란 사회적․공공적․조직적 활동으로 의 교육을 대상으로 하는 교육목표의 설물적, 기타 지원조건의 정비 확립, 목표달성을 위한 계획과 결정, 집행과 지도, 통제와 평가 등을 포함하는 일련의 봉사와 교육체제 내에서의 집단적 협동행위를 위하여 효과적으로 지원하는 것을 의미한다[4]. | |
교육행정 직원이 스트레스를 받는 이유는 무엇인가? | 그러나 교육행정 영역은 기본 소양만 갖추면 누구나 쉽게 수행할 수 있는 업무로 잘못 인식되고 있으며, 간접 교육활동의 영역을 경시하는 조직풍토가 만연해 있어 교육행정 직원에게 많은 스트레스 요인으로 작용하고 있다[9]. | |
직무스트레스의 역기능은 무엇을 야기하는가? | 이러한 직무 스트레스를 조직 구성원이 적절히 관리하지 못할 경우, 조직 내 인적자원을 효율적으로 활용할 수 없게 될 뿐만 아니라 개인적으로는 역기능 스트레스로 인한 교육행정의 질 저하, 책임감 및 창조성의 감소, 사기 저하 등 심리적 불균형 상태를 초래하게 된다. 따라서 직무스트레스의 역기능을 최소화하거나 제거함으로써 조직 몰입을 유도할 수 있는 방안을 마련해야 할 것이다[3]. |
W. G. Baek, "Public Administration", Pakyoungsa, 1997.
J. H. Chun, "A Study about Job Stress Level and Influence-Factors of Educational Administration Officials, Department of Public Administration", Graduate School of Public Administration Kyonggi University, December, 2011.
H. A. Shim, "Study Related to the Professional Stress and Professional Satisfaction of Governmental Officials in Technical Posts in Schools in Suwon-si", Ajoo University Graduate School of Education, Education Administration Major, Master's in Education Graduate Thesis,Jun, 2010.
Y. S. Yoo, "Study Related to the Motivation Enhancement Measure in Administrative Education Government Officials-Focused on Administrative Education Government Officials within Schools-", Gangwon University Graduate School of Management, Master's in Administration Thesis, Dec, 2003.
S. A. Eom, "The Improvement of Educational Administrative Officials Morale in the Public Schools", Incheon University Graduate School of Administration, Nov 2006.
Y J. Han, "A Study on Job Stress, Treatment Method and Job Contentment-with Workes in University Hospitals in the Center", Department of Social Welfare Graduate School of Public Administration, Yeungnam University, June, 2009.
S. M. Eam. "A study of on the Job Satisfaction of Educational Administrative Official", Graduate School of Education, Gumho University, June, 2006.
Y. M. Kim "An Empirical Study on the Influence of the Organizational Commitment by Job Stressors", Dong A University, 1999
Y. O . Jo, "A Study on the Awareness Related to the Work Execution of Teachers and Administrative Staff", Daejeon University, 2004.
M. S. An, "The Moderating Effects of Ega-Resilience on the Relationship between Salaried Employees' Daily Stress and quality of Life", The Graduate School of Chonbuk National University. 2010.
H. C. Jo, "Study on the Moderating Effects of Job Stress", Jeonju University Graduate School, 1996.
D. D.Kin, "A Study Related to Work Stress and Work Satisfaction of Education Administrative Civil Servants", Ajou University, 2006.
T. W. Jang, "The Mediation Effectiveness of Self-efficacy in the Relationship between Educational Administration Staff's Job Stress an Job Satisfaction", Kyungpook University Graduate School of Education : Graduate School of Education Educational Administration Major, August 2013.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.