국립극장과 한국공연예술센터의 무용 제작과정 분석을 통한 무용제작시스템의 효율적 모델 방안 연구 A study on Effective Model Method of System of Making Dance through Analyzing Process of Making Dance in the National Theater and Korea Performing Arts Center원문보기
현대인들의 질적 풍요로움을 추구하면서 ‘문화예술’을 보고 즐기며 체험하는 활동들로 여가활동이 확산되고 점차 비중의 확장과 함께 대중예술뿐만 아니라 순수예술에 대한 관심도 확장되었다. 순수예술 분야 중 ‘무용’은 일반인들의 발레예술교육과 함께 보편화되어 예전에 비 관심분야의 장르라는 예술적 포지션에서 벗어나고 있다. 그러나 아직까지 발레를 제외한 한국무용분야나 현대무용의 분야는 아방가르드적인 전문적인 예술적 이상향을 추구하고 있다. 이러한 상황에서 발레 장르를 제외한 순수공연예술로써의 ‘무용’은 대중의 흥행과는 상반될 수 없어 산업적 영역으로 들어서기에는 아직 어려운 점이 있다. 모든 산업은 기초과학이나 기초예술 위에서 발전의 촉매제로서의 역할을 담당할 수 있음으로 순수예술의 예술적 가치를 산업적인 가치로만 성과를 치부해서는 안 된다. 순수예술이 기초예술로서의 가치를 보존․유지 할 필요가 있으며, 그 가치 안에서 공연예술로써의 무용제작 방식에 대한 현대화와 체계적 과정이 확립되어져야 한다. 사실 현 상황에서 순수 무용계의 개인단체들이 많은 비중을 차지하는 것이 현실이며, 이러한 개인단체의 높은 비중은 제작방식에서의 현대화나 기술화를 이루기 어려운 부분이 존재한다. 이에 본 연구에서는 순수예술 분야 중 대중성이 낮은 ‘무용’을 대상으로 무용장르의 발전적 방안 모색의 한 방편으로서 무용제작 방식에 대해 논의해 보고자 한다. 특히 개인단체들을 배제하고 체계화와 현대적 제작시스템이 존재하는 국공립 극장 중 국립극장과 한국공연예술센터를 중점으로 제작과정을 장단점을 살펴보았다. 이를 통해 제작과정 속의 문제점을 파악하여 각각의 기관의 장점을 서로 대입하여 무용제작 공연의 체계적인 과정확립과 무용제작과정을 통한 질 높은 무용공연작품 생산을 위한 이상적 모델을 구축하는데 그 목적을 두었다. 본 연구를 통해 분석한 결과, 각각의 기관에서 무용작품 제작과정의 문제점을 도출해낼 수 있었다. 국립극장의 경우는 산하 단체인 무용단을 위한 관리 인력이 부족하다는 점, 작품의 새로운 캐스팅이 필요하다는 점, 레퍼토리 작품과 기획 작품의 효율적 배분이 필요하다는 점이 나타났다. 한국공연예술센터의 경우는 무용작품 제작을 위한 계약직고용으로 인한 지속적이고 안정적인 전문 인력의 부족과 획일화된 홍보방식에 따른 관객층의 한계성, 적은 예산에 따른 창작비용의 부족에 있었다. 두 기관의 문제점을 살펴본 결과, 공통적인 점은 전문적 구성인력이 부족과 제한적인 마케팅 전략방식의 문제점을 도출해 낼 수 있었으며 그에 따른 방안을 제시하였다. 첫 번째, 무용제작 분야의 전문적 인력 발굴과 양성 및 환경 구축 두 번째, 다양한 홍보방식의 방안마련과 성공적 전략의 DB 구축 두 기관의 문제점 및 보완점 도출과정에서 각각의 기관의 다른 장점이 서로 교차하여 시스템에 대입하였을 때 효율적인 시스템 구축의 가능성을 보였으며, 그에 따른 각 기관의 효율적인 방안에 대해 다음과 같이 제시하였다. (1) 국립극장의 효율적 모델에 대한 제안 첫 번째, 한국공연예술센터의 공연프로젝트의 안무가 선정방법을 대입, 국립극장 작품의 외부안무가를 섭외, 무용공연의 발전과 작품의 다양성을 추구 두 번째, 한국공연예술센터의 다양한 무용수 선정을 대입, 주역무용수의 오디션방식을 도입하여 고정적 레퍼토리의 예술적 성장과 고정적 관객을 유치 (2) 한국공연예술센터의 효율적 모델에 대한 제안 첫 번째, 국립극장의 고정적 인력배치방식을 대입, 무용제작 분야의 전문적 인력 구축으로 제작과정의 효율성을 높임 두 번째, 국립극장의 제작공연에 대한 전체구성의 비중도를 높였던 점을 바탕으로 한국공연예술센터에서의 무용제작 프로젝트의 정기적 진행과 발전가능성을 열어둠 세 번째, 제작비중도에 따라 무용제작비용에 대한 투자를 확대, 창작과정의 비용부담을 덜어 작품의 다양한 ...
현대인들의 질적 풍요로움을 추구하면서 ‘문화예술’을 보고 즐기며 체험하는 활동들로 여가활동이 확산되고 점차 비중의 확장과 함께 대중예술뿐만 아니라 순수예술에 대한 관심도 확장되었다. 순수예술 분야 중 ‘무용’은 일반인들의 발레예술교육과 함께 보편화되어 예전에 비 관심분야의 장르라는 예술적 포지션에서 벗어나고 있다. 그러나 아직까지 발레를 제외한 한국무용분야나 현대무용의 분야는 아방가르드적인 전문적인 예술적 이상향을 추구하고 있다. 이러한 상황에서 발레 장르를 제외한 순수공연예술로써의 ‘무용’은 대중의 흥행과는 상반될 수 없어 산업적 영역으로 들어서기에는 아직 어려운 점이 있다. 모든 산업은 기초과학이나 기초예술 위에서 발전의 촉매제로서의 역할을 담당할 수 있음으로 순수예술의 예술적 가치를 산업적인 가치로만 성과를 치부해서는 안 된다. 순수예술이 기초예술로서의 가치를 보존․유지 할 필요가 있으며, 그 가치 안에서 공연예술로써의 무용제작 방식에 대한 현대화와 체계적 과정이 확립되어져야 한다. 사실 현 상황에서 순수 무용계의 개인단체들이 많은 비중을 차지하는 것이 현실이며, 이러한 개인단체의 높은 비중은 제작방식에서의 현대화나 기술화를 이루기 어려운 부분이 존재한다. 이에 본 연구에서는 순수예술 분야 중 대중성이 낮은 ‘무용’을 대상으로 무용장르의 발전적 방안 모색의 한 방편으로서 무용제작 방식에 대해 논의해 보고자 한다. 특히 개인단체들을 배제하고 체계화와 현대적 제작시스템이 존재하는 국공립 극장 중 국립극장과 한국공연예술센터를 중점으로 제작과정을 장단점을 살펴보았다. 이를 통해 제작과정 속의 문제점을 파악하여 각각의 기관의 장점을 서로 대입하여 무용제작 공연의 체계적인 과정확립과 무용제작과정을 통한 질 높은 무용공연작품 생산을 위한 이상적 모델을 구축하는데 그 목적을 두었다. 본 연구를 통해 분석한 결과, 각각의 기관에서 무용작품 제작과정의 문제점을 도출해낼 수 있었다. 국립극장의 경우는 산하 단체인 무용단을 위한 관리 인력이 부족하다는 점, 작품의 새로운 캐스팅이 필요하다는 점, 레퍼토리 작품과 기획 작품의 효율적 배분이 필요하다는 점이 나타났다. 한국공연예술센터의 경우는 무용작품 제작을 위한 계약직고용으로 인한 지속적이고 안정적인 전문 인력의 부족과 획일화된 홍보방식에 따른 관객층의 한계성, 적은 예산에 따른 창작비용의 부족에 있었다. 두 기관의 문제점을 살펴본 결과, 공통적인 점은 전문적 구성인력이 부족과 제한적인 마케팅 전략방식의 문제점을 도출해 낼 수 있었으며 그에 따른 방안을 제시하였다. 첫 번째, 무용제작 분야의 전문적 인력 발굴과 양성 및 환경 구축 두 번째, 다양한 홍보방식의 방안마련과 성공적 전략의 DB 구축 두 기관의 문제점 및 보완점 도출과정에서 각각의 기관의 다른 장점이 서로 교차하여 시스템에 대입하였을 때 효율적인 시스템 구축의 가능성을 보였으며, 그에 따른 각 기관의 효율적인 방안에 대해 다음과 같이 제시하였다. (1) 국립극장의 효율적 모델에 대한 제안 첫 번째, 한국공연예술센터의 공연프로젝트의 안무가 선정방법을 대입, 국립극장 작품의 외부안무가를 섭외, 무용공연의 발전과 작품의 다양성을 추구 두 번째, 한국공연예술센터의 다양한 무용수 선정을 대입, 주역무용수의 오디션방식을 도입하여 고정적 레퍼토리의 예술적 성장과 고정적 관객을 유치 (2) 한국공연예술센터의 효율적 모델에 대한 제안 첫 번째, 국립극장의 고정적 인력배치방식을 대입, 무용제작 분야의 전문적 인력 구축으로 제작과정의 효율성을 높임 두 번째, 국립극장의 제작공연에 대한 전체구성의 비중도를 높였던 점을 바탕으로 한국공연예술센터에서의 무용제작 프로젝트의 정기적 진행과 발전가능성을 열어둠 세 번째, 제작비중도에 따라 무용제작비용에 대한 투자를 확대, 창작과정의 비용부담을 덜어 작품의 다양한 콘텐츠가 실현될 수 있도록 함
현대인들의 질적 풍요로움을 추구하면서 ‘문화예술’을 보고 즐기며 체험하는 활동들로 여가활동이 확산되고 점차 비중의 확장과 함께 대중예술뿐만 아니라 순수예술에 대한 관심도 확장되었다. 순수예술 분야 중 ‘무용’은 일반인들의 발레예술교육과 함께 보편화되어 예전에 비 관심분야의 장르라는 예술적 포지션에서 벗어나고 있다. 그러나 아직까지 발레를 제외한 한국무용분야나 현대무용의 분야는 아방가르드적인 전문적인 예술적 이상향을 추구하고 있다. 이러한 상황에서 발레 장르를 제외한 순수공연예술로써의 ‘무용’은 대중의 흥행과는 상반될 수 없어 산업적 영역으로 들어서기에는 아직 어려운 점이 있다. 모든 산업은 기초과학이나 기초예술 위에서 발전의 촉매제로서의 역할을 담당할 수 있음으로 순수예술의 예술적 가치를 산업적인 가치로만 성과를 치부해서는 안 된다. 순수예술이 기초예술로서의 가치를 보존․유지 할 필요가 있으며, 그 가치 안에서 공연예술로써의 무용제작 방식에 대한 현대화와 체계적 과정이 확립되어져야 한다. 사실 현 상황에서 순수 무용계의 개인단체들이 많은 비중을 차지하는 것이 현실이며, 이러한 개인단체의 높은 비중은 제작방식에서의 현대화나 기술화를 이루기 어려운 부분이 존재한다. 이에 본 연구에서는 순수예술 분야 중 대중성이 낮은 ‘무용’을 대상으로 무용장르의 발전적 방안 모색의 한 방편으로서 무용제작 방식에 대해 논의해 보고자 한다. 특히 개인단체들을 배제하고 체계화와 현대적 제작시스템이 존재하는 국공립 극장 중 국립극장과 한국공연예술센터를 중점으로 제작과정을 장단점을 살펴보았다. 이를 통해 제작과정 속의 문제점을 파악하여 각각의 기관의 장점을 서로 대입하여 무용제작 공연의 체계적인 과정확립과 무용제작과정을 통한 질 높은 무용공연작품 생산을 위한 이상적 모델을 구축하는데 그 목적을 두었다. 본 연구를 통해 분석한 결과, 각각의 기관에서 무용작품 제작과정의 문제점을 도출해낼 수 있었다. 국립극장의 경우는 산하 단체인 무용단을 위한 관리 인력이 부족하다는 점, 작품의 새로운 캐스팅이 필요하다는 점, 레퍼토리 작품과 기획 작품의 효율적 배분이 필요하다는 점이 나타났다. 한국공연예술센터의 경우는 무용작품 제작을 위한 계약직고용으로 인한 지속적이고 안정적인 전문 인력의 부족과 획일화된 홍보방식에 따른 관객층의 한계성, 적은 예산에 따른 창작비용의 부족에 있었다. 두 기관의 문제점을 살펴본 결과, 공통적인 점은 전문적 구성인력이 부족과 제한적인 마케팅 전략방식의 문제점을 도출해 낼 수 있었으며 그에 따른 방안을 제시하였다. 첫 번째, 무용제작 분야의 전문적 인력 발굴과 양성 및 환경 구축 두 번째, 다양한 홍보방식의 방안마련과 성공적 전략의 DB 구축 두 기관의 문제점 및 보완점 도출과정에서 각각의 기관의 다른 장점이 서로 교차하여 시스템에 대입하였을 때 효율적인 시스템 구축의 가능성을 보였으며, 그에 따른 각 기관의 효율적인 방안에 대해 다음과 같이 제시하였다. (1) 국립극장의 효율적 모델에 대한 제안 첫 번째, 한국공연예술센터의 공연프로젝트의 안무가 선정방법을 대입, 국립극장 작품의 외부안무가를 섭외, 무용공연의 발전과 작품의 다양성을 추구 두 번째, 한국공연예술센터의 다양한 무용수 선정을 대입, 주역무용수의 오디션방식을 도입하여 고정적 레퍼토리의 예술적 성장과 고정적 관객을 유치 (2) 한국공연예술센터의 효율적 모델에 대한 제안 첫 번째, 국립극장의 고정적 인력배치방식을 대입, 무용제작 분야의 전문적 인력 구축으로 제작과정의 효율성을 높임 두 번째, 국립극장의 제작공연에 대한 전체구성의 비중도를 높였던 점을 바탕으로 한국공연예술센터에서의 무용제작 프로젝트의 정기적 진행과 발전가능성을 열어둠 세 번째, 제작비중도에 따라 무용제작비용에 대한 투자를 확대, 창작과정의 비용부담을 덜어 작품의 다양한 콘텐츠가 실현될 수 있도록 함
As contemporary men have pursued qualitative richness, leisure has expanded to activities watching, enjoying, and experiencing ‘Cultural Art’ and interest about not only popular art but also pure art has expanded with graduated extension of portion. ‘Dance’ among pure arts is generalized with ballet...
As contemporary men have pursued qualitative richness, leisure has expanded to activities watching, enjoying, and experiencing ‘Cultural Art’ and interest about not only popular art but also pure art has expanded with graduated extension of portion. ‘Dance’ among pure arts is generalized with ballet education for ordinary people, so has diverged from artistic position like the nonmainstream. However, Korean dance or modern dance except for ballet have pursued avant-garde, professional, and artistic utopia. ‘Dance’ as pure performing art except for ballet cannot be separated from popular run in such situation, so it is difficult for this dance to enter industrial field. All industries can hold role of catalyst for development on basic science or basic art, so value of pure art should not be evaluated with industrial value. It is necessary to preserve and keep value of pure art as basic art, and modernization and systematization should be established about method of making dance as performing art in this value. In fact, individual organizations in the world of pure dance represent an increasing share in this situation, and such high sharing of individual organizations makes modernization and systematization of making method difficult. Therefore, this study desires to discuss about method of making dance as one expedient of groping expansive method of dance targeting ‘dance’ whose popular appeal is low among pure arts. Especially, the researcher excluded individual organizations, and examined pros and cons of making process, focusing on the National Theater and Korea Performing Arts Center among national theaters having systematic and modern making system. Through this, this study substituted strength of each institution by grasping problem in making process, so desires to establish systematic process of dance production performance and to build ideal model for production of dance performing works of a high quality through the process of making dance. As a result of analysis, problems of making process of dance works can be drown from each institution. In case of the National Theater, administration manpower is insufficient for Dance Company under the National Theater, new casting of works is necessary, and it is necessary to distribute repertoire works and the planning works economically. Problems of Korea Performing Arts Center are insufficient continuous and stable specialty manpower by hiring contract employees for production of dance works, limitation of audience type according to standardized public relations, and insufficient making cost by a low budget. As a result of examining problems of two institutions, common problem is the lack of professional manpower and problem of restrictive marketing strategy, so the study suggested methods according to this. First, hunting and training professional manpower for field of making dance and building environment. Second, preparation of various public relations and building DB with successful strategy. Different strength of each institute has mixed each other in generating process of problems and supplement points of two institutions, so when this substituted to system, it is possible to build effective system. And according to this, effective methods of each institution were suggested as follows. (1) The suggestions about effective model of the National Theater First, substituting methods of choreographer choice of performing project in Korea Performing Arts Center, casting outside choreographer of works of the National Theater, seeking development of dance performance and diversity of works. Second, substituting selection of various dancers of Korea Performing Arts Center, artistic growth of static repertoire and inducement of static audience by audition to delegate the principal dancers. (2) The suggestions about effective model of Korea Performing Arts Center. First, substitution of static method about manpower arrangement of the National Theater, enhancing efficiency of making process by building professional manpower of field of making dance. Second, opening regular progress and development possibility of the project for making dance in Korea Performing Arts Center based on enhancing portion of the whole composition about making performance of the National Theater. Third, extension of investment about cost of making dance according to portion of production, realizing various contents of works by lightening the burden about cost of making process.
As contemporary men have pursued qualitative richness, leisure has expanded to activities watching, enjoying, and experiencing ‘Cultural Art’ and interest about not only popular art but also pure art has expanded with graduated extension of portion. ‘Dance’ among pure arts is generalized with ballet education for ordinary people, so has diverged from artistic position like the nonmainstream. However, Korean dance or modern dance except for ballet have pursued avant-garde, professional, and artistic utopia. ‘Dance’ as pure performing art except for ballet cannot be separated from popular run in such situation, so it is difficult for this dance to enter industrial field. All industries can hold role of catalyst for development on basic science or basic art, so value of pure art should not be evaluated with industrial value. It is necessary to preserve and keep value of pure art as basic art, and modernization and systematization should be established about method of making dance as performing art in this value. In fact, individual organizations in the world of pure dance represent an increasing share in this situation, and such high sharing of individual organizations makes modernization and systematization of making method difficult. Therefore, this study desires to discuss about method of making dance as one expedient of groping expansive method of dance targeting ‘dance’ whose popular appeal is low among pure arts. Especially, the researcher excluded individual organizations, and examined pros and cons of making process, focusing on the National Theater and Korea Performing Arts Center among national theaters having systematic and modern making system. Through this, this study substituted strength of each institution by grasping problem in making process, so desires to establish systematic process of dance production performance and to build ideal model for production of dance performing works of a high quality through the process of making dance. As a result of analysis, problems of making process of dance works can be drown from each institution. In case of the National Theater, administration manpower is insufficient for Dance Company under the National Theater, new casting of works is necessary, and it is necessary to distribute repertoire works and the planning works economically. Problems of Korea Performing Arts Center are insufficient continuous and stable specialty manpower by hiring contract employees for production of dance works, limitation of audience type according to standardized public relations, and insufficient making cost by a low budget. As a result of examining problems of two institutions, common problem is the lack of professional manpower and problem of restrictive marketing strategy, so the study suggested methods according to this. First, hunting and training professional manpower for field of making dance and building environment. Second, preparation of various public relations and building DB with successful strategy. Different strength of each institute has mixed each other in generating process of problems and supplement points of two institutions, so when this substituted to system, it is possible to build effective system. And according to this, effective methods of each institution were suggested as follows. (1) The suggestions about effective model of the National Theater First, substituting methods of choreographer choice of performing project in Korea Performing Arts Center, casting outside choreographer of works of the National Theater, seeking development of dance performance and diversity of works. Second, substituting selection of various dancers of Korea Performing Arts Center, artistic growth of static repertoire and inducement of static audience by audition to delegate the principal dancers. (2) The suggestions about effective model of Korea Performing Arts Center. First, substitution of static method about manpower arrangement of the National Theater, enhancing efficiency of making process by building professional manpower of field of making dance. Second, opening regular progress and development possibility of the project for making dance in Korea Performing Arts Center based on enhancing portion of the whole composition about making performance of the National Theater. Third, extension of investment about cost of making dance according to portion of production, realizing various contents of works by lightening the burden about cost of making process.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.