문학텍스트를 활용한 고등학생 영어독해력 지도방안 연구 : F.Scott Fitzgerald의 『위대한 개츠비』를 중심으로 A Study On The Teaching Method for High school Students' Reading Capacity with literature texts : Focused on F.Scott Fitzgerald's 'The Great Gatsby'원문보기
국문 요약 문학텍스트를 활용한 영어독해력 지도 방안 연구 : F. Scott Fitzgerald 의 『위대한 개츠비』를 중심으로 본 논문은 문학텍스트를 활용한 고등학생 영어 독해력 향상을 위한 지도 방안 연구이다. 연구의 목적은 문학텍스트를 활용한 독해지도에 대한 선행연구들을 살펴보고, 학습자의 독해력 향상을 위한 효과적인 방안을 제시하는데 있다. 특히, 스키마 이론을 적용한 독해지도에서 읽기 자료로서의 문학텍스트가 가진 장점에 대해 알아보고 ...
국문 요약 문학텍스트를 활용한 영어독해력 지도 방안 연구 : F. Scott Fitzgerald 의 『위대한 개츠비』를 중심으로 본 논문은 문학텍스트를 활용한 고등학생 영어 독해력 향상을 위한 지도 방안 연구이다. 연구의 목적은 문학텍스트를 활용한 독해지도에 대한 선행연구들을 살펴보고, 학습자의 독해력 향상을 위한 효과적인 방안을 제시하는데 있다. 특히, 스키마 이론을 적용한 독해지도에서 읽기 자료로서의 문학텍스트가 가진 장점에 대해 알아보고 학습자의 배경지식을 활성화하기 위한 구체적인 방법도 모색하고자 하였다. 연구대상은 고등학교 3학년이며, 피츠제럴드(F. Scott Fitzgerald: 1896 -1940)의 소설「위대한 개츠비」(The Great Gatsby, New York : Oxford university press, 1998)를 텍스트로 활용하였다. 소설 「위대한 개츠비」는 고등학교 3학년 학습자가 텍스트 전체의 글을 읽어내기에 어려운 측면이 있으므로 중요 사건이 담긴 일부의 텍스트를 읽기 자료로 하여 독해지도 수업을 계획하였고, 학습자가 시대가 인정한 명작으로 꼽히는 문학텍스트「위대한 개츠비」의 일부분을 읽은 후, 독해에 자신감을 얻고 더 나아가 학습자 스스로 독해에 대한 동기를 부여를 받는 것에 의미를 두었다. 또한, 최근 이 소설를 원작으로 루어만(Mark Anthony Luhrmann)이 감독한 영화'위대한 개츠비‘(The Great Gatsby, 2013)도 학습자의 배경지식 활성화를 위해 활용하는데 적합하다고 판단하였다. 문헌 연구의 결과, 독해지도에 있어서 문학텍스트의 활용은 스키마 이론에서 중요시 되는 문화적 측면에서 배경지식을 쌓는 데 도움을 줄 수 있고, 맥락이 주어진 언어의 쓰임을 익힐 수 있다는 점에서 언어적 측면의 가치를 확인하였다. 또한, 문학텍스트는 학습자가 문학을 읽는 즐거움을 경험할 수 있는 동시에 학습자의 사고력 신장에 영향을 줄 수 있는 문학적 측면의 장점도 지니고 있었다. 본 연구는 문학텍스트를 활용한 독해 지도 방안으로서, 소설이 쓰여진 시대적 상황과 작가 소개하기, 영화장면을 통한 주인공 유추하기와 등장인물의 관계 파악하기를 통한 내용 유추하기 등을 통해 시각적인 자료와 지적 호기심을 자극 하는 방법으로 작품 속에 쉽게 몰입할 수 있고 학습자의 스키마를 활성화할 수 있는 활동을 중점적으로 읽기 전 배경설명을 위한 활동으로 제시하였다. 본 연구는 내용 파악을 위한 읽기 중 활동으로 문맥을 통한 어휘와 표현 익히기, 훑어 읽기(Skimming)를 통한 글의 흐름과 내용 파악하기와 문법적 지식 쌓기를 통한 문장 분석하기, 글의 분위기와 글 속에 나타난 상징적 의미 파악하기, 내용에 대한 사실 구분하기를 통해 구체적인 지도 방안을 계획하였다. 또, 읽기 후 활동에는 주인공의 입장이 되어 결말 수정하기, 전체의 내용을 영어로 질문하고 답하기를 통해 요약하기와 소설 속 멋진 대사들을 찾아보고 자신의 생각을 글로 표현하기 등을 활용하여 토론하기와 글쓰기가 추가 되었다. 또한, 이러한 다양한 활동을 바탕으로 하여 본 연구는 실제 독해수업을 위한 수업지도안을 제시하였다. 끝으로, 본 연구자는 폭넓은 읽기 자료에 대한 이해와 대학에서의 수학능력 쌓기를 목표로 하고 있는 고등학교 학생들의 영어 독해 실력의 향상을 위해 문학텍스트를 활용한 독해력 지도 방안이 적극 활용될 수 있는 교육환경이 주어지길 기대해 본다.
국문 요약 문학텍스트를 활용한 영어독해력 지도 방안 연구 : F. Scott Fitzgerald 의 『위대한 개츠비』를 중심으로 본 논문은 문학텍스트를 활용한 고등학생 영어 독해력 향상을 위한 지도 방안 연구이다. 연구의 목적은 문학텍스트를 활용한 독해지도에 대한 선행연구들을 살펴보고, 학습자의 독해력 향상을 위한 효과적인 방안을 제시하는데 있다. 특히, 스키마 이론을 적용한 독해지도에서 읽기 자료로서의 문학텍스트가 가진 장점에 대해 알아보고 학습자의 배경지식을 활성화하기 위한 구체적인 방법도 모색하고자 하였다. 연구대상은 고등학교 3학년이며, 피츠제럴드(F. Scott Fitzgerald: 1896 -1940)의 소설「위대한 개츠비」(The Great Gatsby, New York : Oxford university press, 1998)를 텍스트로 활용하였다. 소설 「위대한 개츠비」는 고등학교 3학년 학습자가 텍스트 전체의 글을 읽어내기에 어려운 측면이 있으므로 중요 사건이 담긴 일부의 텍스트를 읽기 자료로 하여 독해지도 수업을 계획하였고, 학습자가 시대가 인정한 명작으로 꼽히는 문학텍스트「위대한 개츠비」의 일부분을 읽은 후, 독해에 자신감을 얻고 더 나아가 학습자 스스로 독해에 대한 동기를 부여를 받는 것에 의미를 두었다. 또한, 최근 이 소설를 원작으로 루어만(Mark Anthony Luhrmann)이 감독한 영화'위대한 개츠비‘(The Great Gatsby, 2013)도 학습자의 배경지식 활성화를 위해 활용하는데 적합하다고 판단하였다. 문헌 연구의 결과, 독해지도에 있어서 문학텍스트의 활용은 스키마 이론에서 중요시 되는 문화적 측면에서 배경지식을 쌓는 데 도움을 줄 수 있고, 맥락이 주어진 언어의 쓰임을 익힐 수 있다는 점에서 언어적 측면의 가치를 확인하였다. 또한, 문학텍스트는 학습자가 문학을 읽는 즐거움을 경험할 수 있는 동시에 학습자의 사고력 신장에 영향을 줄 수 있는 문학적 측면의 장점도 지니고 있었다. 본 연구는 문학텍스트를 활용한 독해 지도 방안으로서, 소설이 쓰여진 시대적 상황과 작가 소개하기, 영화장면을 통한 주인공 유추하기와 등장인물의 관계 파악하기를 통한 내용 유추하기 등을 통해 시각적인 자료와 지적 호기심을 자극 하는 방법으로 작품 속에 쉽게 몰입할 수 있고 학습자의 스키마를 활성화할 수 있는 활동을 중점적으로 읽기 전 배경설명을 위한 활동으로 제시하였다. 본 연구는 내용 파악을 위한 읽기 중 활동으로 문맥을 통한 어휘와 표현 익히기, 훑어 읽기(Skimming)를 통한 글의 흐름과 내용 파악하기와 문법적 지식 쌓기를 통한 문장 분석하기, 글의 분위기와 글 속에 나타난 상징적 의미 파악하기, 내용에 대한 사실 구분하기를 통해 구체적인 지도 방안을 계획하였다. 또, 읽기 후 활동에는 주인공의 입장이 되어 결말 수정하기, 전체의 내용을 영어로 질문하고 답하기를 통해 요약하기와 소설 속 멋진 대사들을 찾아보고 자신의 생각을 글로 표현하기 등을 활용하여 토론하기와 글쓰기가 추가 되었다. 또한, 이러한 다양한 활동을 바탕으로 하여 본 연구는 실제 독해수업을 위한 수업지도안을 제시하였다. 끝으로, 본 연구자는 폭넓은 읽기 자료에 대한 이해와 대학에서의 수학능력 쌓기를 목표로 하고 있는 고등학교 학생들의 영어 독해 실력의 향상을 위해 문학텍스트를 활용한 독해력 지도 방안이 적극 활용될 수 있는 교육환경이 주어지길 기대해 본다.
Abstract A Study On The Teaching Method for High School Students’ Reading Capacity with Literature Texts : Focused on F. Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby Byun, Jung Won Major in English Education The Graduate School of Education Sangmyung University The significance of improving reading capacity ...
Abstract A Study On The Teaching Method for High School Students’ Reading Capacity with Literature Texts : Focused on F. Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby Byun, Jung Won Major in English Education The Graduate School of Education Sangmyung University The significance of improving reading capacity cannot be emphasized enough when teaching high school students since they need to prepare for the English section of scholastic ability test, which is mainly composed of questions that require competent reading comprehension. Also, it is important to have the ability to understand texts written in English to study in a university since many texts now incorporate more and more English. The purpose of this study is to search for various reading theories related to using literature texts and to provide suggestions of efficient methods for helping students in high school improve their reading skill. In addition, this study is focused on finding the advantages of using literature texts as materials for reading and also methods to activate students’ background knowledge, which is helpful to understand newly given texts readily. According to reading theories, using literature texts when teaching reading comprehension encourages students to build and elicit their cultural background knowledge when English is used as the native language. Language is provided in a context, so that it is more helpful to acquire and absorb the essentials of language usages. In addition, it enables students to experience the pleasure of reading literature and develops their ability to think. High school seniors were selected as research subjects, and F. Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby was chosen as the literature text to be used in this study. Although the text, The Great Gatsby seems to be rather difficult for high school students, it was used mainly for the reason of increasing students’ confidence in reading and provided a appropriate reason for students to reread sections of the book again after they have read some of the more challenging parts. Futhermore, the movie ‘the Great Gatsby’, which was made by the director, Mark Anthony Luhrmann in 2013, was suitable for pre-reading activities to help them to get involved in their reading more easily by creating interest and to provide clues for making it possible to understand sentences which describe the settings, characters’ behaviors and so on. As for the pre-reading activities, these activities include introducing the author and setting, guessing the story through titles and pictures, and vocabulary learning. These activities are created for the purpose of activating students’ schema and evoking their interest. While reading, specific activities are planned to allow students to understand and figure out the content in detail such as skimming, scanning for specific information, learning sentence structure, and understanding the meanings of symbols. After reading, discussions, writing practice, and summarizing are added to further develop their reading comprehension. Based on these activities, the teaching plan was designed specifically so that it could be used in a real classroom setting.
Abstract A Study On The Teaching Method for High School Students’ Reading Capacity with Literature Texts : Focused on F. Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby Byun, Jung Won Major in English Education The Graduate School of Education Sangmyung University The significance of improving reading capacity cannot be emphasized enough when teaching high school students since they need to prepare for the English section of scholastic ability test, which is mainly composed of questions that require competent reading comprehension. Also, it is important to have the ability to understand texts written in English to study in a university since many texts now incorporate more and more English. The purpose of this study is to search for various reading theories related to using literature texts and to provide suggestions of efficient methods for helping students in high school improve their reading skill. In addition, this study is focused on finding the advantages of using literature texts as materials for reading and also methods to activate students’ background knowledge, which is helpful to understand newly given texts readily. According to reading theories, using literature texts when teaching reading comprehension encourages students to build and elicit their cultural background knowledge when English is used as the native language. Language is provided in a context, so that it is more helpful to acquire and absorb the essentials of language usages. In addition, it enables students to experience the pleasure of reading literature and develops their ability to think. High school seniors were selected as research subjects, and F. Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby was chosen as the literature text to be used in this study. Although the text, The Great Gatsby seems to be rather difficult for high school students, it was used mainly for the reason of increasing students’ confidence in reading and provided a appropriate reason for students to reread sections of the book again after they have read some of the more challenging parts. Futhermore, the movie ‘the Great Gatsby’, which was made by the director, Mark Anthony Luhrmann in 2013, was suitable for pre-reading activities to help them to get involved in their reading more easily by creating interest and to provide clues for making it possible to understand sentences which describe the settings, characters’ behaviors and so on. As for the pre-reading activities, these activities include introducing the author and setting, guessing the story through titles and pictures, and vocabulary learning. These activities are created for the purpose of activating students’ schema and evoking their interest. While reading, specific activities are planned to allow students to understand and figure out the content in detail such as skimming, scanning for specific information, learning sentence structure, and understanding the meanings of symbols. After reading, discussions, writing practice, and summarizing are added to further develop their reading comprehension. Based on these activities, the teaching plan was designed specifically so that it could be used in a real classroom setting.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.