이 연구의 목적은 프레젠테이션 소프트웨어인 프레지를 활용한 교수·학습 자료를 개발하여 오페라 감상수업에서 보다 효과적인 수업이 이루어 질 수 있도록 지도방안을 제시하는 것이다. 먼저, 프레젠테이션 활용교육과 음악 감상교육에서의 적용방향, 프레지의 개념과 특징, 오페라 감상교육의 성격과 방향, 오페라 감상교육에서의 프레지 활용성에 대한 문헌연구를 하였다. 이를 바탕으로 오페라 감상수업의 내용과 구성, 활용할 도구로서 프레지의 적합성에 대한 근거를 정립하였다. 이후 교과서 분석을 통하여 음악 외에 맥락적인 다양한 스토리와 종합예술로서 상·하위 계층적요소를 지니고 있는 오페라 『리골레토』 제 3막 中 ‘여자의 마음’을 제재곡으로 선정하여 고등학교 1학년을 대상으로 1차시 수업에 쓰일 교수·학습 자료를 개발하였다. 실제 교수·학습 자료의 화면구성은 다음과 같다. 세부적으로는 오페라와 제재곡 『리골레토』의 맥락적 지식들을 프레지의 특징인 ...
이 연구의 목적은 프레젠테이션 소프트웨어인 프레지를 활용한 교수·학습 자료를 개발하여 오페라 감상수업에서 보다 효과적인 수업이 이루어 질 수 있도록 지도방안을 제시하는 것이다. 먼저, 프레젠테이션 활용교육과 음악 감상교육에서의 적용방향, 프레지의 개념과 특징, 오페라 감상교육의 성격과 방향, 오페라 감상교육에서의 프레지 활용성에 대한 문헌연구를 하였다. 이를 바탕으로 오페라 감상수업의 내용과 구성, 활용할 도구로서 프레지의 적합성에 대한 근거를 정립하였다. 이후 교과서 분석을 통하여 음악 외에 맥락적인 다양한 스토리와 종합예술로서 상·하위 계층적요소를 지니고 있는 오페라 『리골레토』 제 3막 中 ‘여자의 마음’을 제재곡으로 선정하여 고등학교 1학년을 대상으로 1차시 수업에 쓰일 교수·학습 자료를 개발하였다. 실제 교수·학습 자료의 화면구성은 다음과 같다. 세부적으로는 오페라와 제재곡 『리골레토』의 맥락적 지식들을 프레지의 특징인 프레임(Frame)으로 묶어 구조화하고, 구성요소들은 프레지의 특징인 줌인-줌아웃과 줌 레벨을 활용하여 상·하위 계층을 시각화 하였다. 전체적으로는 화면의 이동과 전환, 줌인-줌아웃으로 하는 프레지의 기법을 활용으로 음악적인 요소와 음악외의 맥락적 지식요소들의 연관성을 시각화하여 흐름을 파악할 수 있도록 하였다. 프레지의 특징인 ZUI 방식(줌인/줌아웃), 줌 레벨, 이동(Path)경로의 설정, 프레임(Frame)으로 묶는 등의 기능들은 오페라 감상교육에 있어서 학습내용간의 위계와 구조를 시각화하고 세부적인 내용부터 전체적인 맥락을 시각적으로 잘 나타내주어 스토리텔링적 구성으로 적합하기에 이해학습과 감상활동 영역의 통합적 학습에 영향을 미칠 것이다. 따라서 교사들은 이를 교육적으로 활용하여 효과적인 오페라 감상 수업이 될 수 있도록 해야 하며, 프레지를 활용한 음악 교육영역에서의 연구가 좀 더 활성화되기를 기대한다.
이 연구의 목적은 프레젠테이션 소프트웨어인 프레지를 활용한 교수·학습 자료를 개발하여 오페라 감상수업에서 보다 효과적인 수업이 이루어 질 수 있도록 지도방안을 제시하는 것이다. 먼저, 프레젠테이션 활용교육과 음악 감상교육에서의 적용방향, 프레지의 개념과 특징, 오페라 감상교육의 성격과 방향, 오페라 감상교육에서의 프레지 활용성에 대한 문헌연구를 하였다. 이를 바탕으로 오페라 감상수업의 내용과 구성, 활용할 도구로서 프레지의 적합성에 대한 근거를 정립하였다. 이후 교과서 분석을 통하여 음악 외에 맥락적인 다양한 스토리와 종합예술로서 상·하위 계층적요소를 지니고 있는 오페라 『리골레토』 제 3막 中 ‘여자의 마음’을 제재곡으로 선정하여 고등학교 1학년을 대상으로 1차시 수업에 쓰일 교수·학습 자료를 개발하였다. 실제 교수·학습 자료의 화면구성은 다음과 같다. 세부적으로는 오페라와 제재곡 『리골레토』의 맥락적 지식들을 프레지의 특징인 프레임(Frame)으로 묶어 구조화하고, 구성요소들은 프레지의 특징인 줌인-줌아웃과 줌 레벨을 활용하여 상·하위 계층을 시각화 하였다. 전체적으로는 화면의 이동과 전환, 줌인-줌아웃으로 하는 프레지의 기법을 활용으로 음악적인 요소와 음악외의 맥락적 지식요소들의 연관성을 시각화하여 흐름을 파악할 수 있도록 하였다. 프레지의 특징인 ZUI 방식(줌인/줌아웃), 줌 레벨, 이동(Path)경로의 설정, 프레임(Frame)으로 묶는 등의 기능들은 오페라 감상교육에 있어서 학습내용간의 위계와 구조를 시각화하고 세부적인 내용부터 전체적인 맥락을 시각적으로 잘 나타내주어 스토리텔링적 구성으로 적합하기에 이해학습과 감상활동 영역의 통합적 학습에 영향을 미칠 것이다. 따라서 교사들은 이를 교육적으로 활용하여 효과적인 오페라 감상 수업이 될 수 있도록 해야 하며, 프레지를 활용한 음악 교육영역에서의 연구가 좀 더 활성화되기를 기대한다.
The purpose of this study is to suggest a method of teaching and learning which was developed using presentation software ‘Prezi’ so that opera appreciation class could be more effective. First, this study conducted the literature research about these five elements: Application education of presenta...
The purpose of this study is to suggest a method of teaching and learning which was developed using presentation software ‘Prezi’ so that opera appreciation class could be more effective. First, this study conducted the literature research about these five elements: Application education of presentation, application of presentation in appreciating music, concept and characteristics of Prezi, characteristics and direction of opera appreciation education, availability of prezi for opera appreciation. Based on the research, this paper made basis which prove prezi could be the tool for opera appreciation class and introduced the contents and construction of opera appreciation class. After this, ‘La donna è mobile’ in Act 3 of was selected as a music material through analyzing of textbook because it shows upper-lower rank as a synthetic art and has various stories apart from musical elements. The composition of a picture for the teaching and learning materials is as followed. To be specific, the contextual knowledge of opera and the music material 『Rigolletto』 is bound by Frame which is one of the features of Prezi, and upper-lower rank of the components were visualized by using zoom-in and zoom-out and zoom levels which are the features of Prezi. ZUI (zoom-in and zoom-out), zoom level, path (to set up the course) and the feature of tying something by Frame which are the features of Prezi can visualize the structure of leaning contents and details as well as overall context. So, they are appropriate as a plot of story-telling and would affect to integrative learning of comprehension instruction and appreciation realm. So, teachers have to use them for education to make opera appreciation class more effective. Also, studies on music education realm using Prezi should be more activated.
The purpose of this study is to suggest a method of teaching and learning which was developed using presentation software ‘Prezi’ so that opera appreciation class could be more effective. First, this study conducted the literature research about these five elements: Application education of presentation, application of presentation in appreciating music, concept and characteristics of Prezi, characteristics and direction of opera appreciation education, availability of prezi for opera appreciation. Based on the research, this paper made basis which prove prezi could be the tool for opera appreciation class and introduced the contents and construction of opera appreciation class. After this, ‘La donna è mobile’ in Act 3 of was selected as a music material through analyzing of textbook because it shows upper-lower rank as a synthetic art and has various stories apart from musical elements. The composition of a picture for the teaching and learning materials is as followed. To be specific, the contextual knowledge of opera and the music material 『Rigolletto』 is bound by Frame which is one of the features of Prezi, and upper-lower rank of the components were visualized by using zoom-in and zoom-out and zoom levels which are the features of Prezi. ZUI (zoom-in and zoom-out), zoom level, path (to set up the course) and the feature of tying something by Frame which are the features of Prezi can visualize the structure of leaning contents and details as well as overall context. So, they are appropriate as a plot of story-telling and would affect to integrative learning of comprehension instruction and appreciation realm. So, teachers have to use them for education to make opera appreciation class more effective. Also, studies on music education realm using Prezi should be more activated.
주제어
#프레지 오페라 감상수업 프레젠테이션 소프트웨어 교수학습 자료개발 prezi presentation software Opera Appreciation Class
학위논문 정보
저자
송가영
학위수여기관
상명대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육전공
지도교수
김미숙
발행연도
2014
총페이지
66
키워드
프레지 오페라 감상수업 프레젠테이션 소프트웨어 교수학습 자료개발 prezi presentation software Opera Appreciation Class
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.