본 연구의 목적은 협동학습 모형을 적용한 오페라 감상지도 전략을 연구하는데 있다. 연구절차는 기초 이론조사, 『고등학교 음악과 생활』교과서 10종에 수록 되어있는 오페라 분석, 분석을 바탕으로 수업내용 구성, 적합한 협동학습 모형 선정, 교수-학습 전략 개발 및 교수-학습 지도안 작성의 순서로 진행하였다.협동학습 모형을 적용한 오페라 감상지도 전략은 3단계로 구성되어있고, 내용은 다음과 같다. 첫째, 교사의 설명과 이질적인 학...
본 연구의 목적은 협동학습 모형을 적용한 오페라 감상지도 전략을 연구하는데 있다. 연구절차는 기초 이론조사, 『고등학교 음악과 생활』교과서 10종에 수록 되어있는 오페라 분석, 분석을 바탕으로 수업내용 구성, 적합한 협동학습 모형 선정, 교수-학습 전략 개발 및 교수-학습 지도안 작성의 순서로 진행하였다.협동학습 모형을 적용한 오페라 감상지도 전략은 3단계로 구성되어있고, 내용은 다음과 같다. 첫째, 교사의 설명과 이질적인 학습자들의 소그룹 학습을 통해서 오페라를 접근하는 방법과 개념을 익힌다. 둘째, 동질적인 학습자 간에 토너먼트 게임을 통하여, 배운 내용을 재학습 하고, 획득한 점수로 원 집단에 기여한다. 셋째, 학습 한 내용을 바탕으로 탐구할 작품을 선정하고 분석하여 학습 자료를 만들어 보고, 이것을 토대로 발표하고 평가한다. 위의 전략을 바탕으로 한 협동학습을 적용한 오페라 감상 지도전략의 연구 목표는 다음과 같다. 첫째, 오페라를 감상하는 다양한 접근방법을 협동학습을 통하여 경험하고, 작품 전체를 감상할 수 있는 안목을 기른다. 둘째, 모둠원과 오페라 전체 작품을 감상 및 분석하고, 다른 모둠원들에게 설명할 수 있다. 차시별 학습 지도안은 6차시 수업으로 진행되고, 관련 악곡은 2009 개정 교육과정 『고등학교 음악과 생활』 교과서 10종에 수록되어있는 오페라 감상곡 및 제재곡, 참고곡을 재구성하여 적용하였다.
본 연구의 목적은 협동학습 모형을 적용한 오페라 감상지도 전략을 연구하는데 있다. 연구절차는 기초 이론조사, 『고등학교 음악과 생활』교과서 10종에 수록 되어있는 오페라 분석, 분석을 바탕으로 수업내용 구성, 적합한 협동학습 모형 선정, 교수-학습 전략 개발 및 교수-학습 지도안 작성의 순서로 진행하였다.협동학습 모형을 적용한 오페라 감상지도 전략은 3단계로 구성되어있고, 내용은 다음과 같다. 첫째, 교사의 설명과 이질적인 학습자들의 소그룹 학습을 통해서 오페라를 접근하는 방법과 개념을 익힌다. 둘째, 동질적인 학습자 간에 토너먼트 게임을 통하여, 배운 내용을 재학습 하고, 획득한 점수로 원 집단에 기여한다. 셋째, 학습 한 내용을 바탕으로 탐구할 작품을 선정하고 분석하여 학습 자료를 만들어 보고, 이것을 토대로 발표하고 평가한다. 위의 전략을 바탕으로 한 협동학습을 적용한 오페라 감상 지도전략의 연구 목표는 다음과 같다. 첫째, 오페라를 감상하는 다양한 접근방법을 협동학습을 통하여 경험하고, 작품 전체를 감상할 수 있는 안목을 기른다. 둘째, 모둠원과 오페라 전체 작품을 감상 및 분석하고, 다른 모둠원들에게 설명할 수 있다. 차시별 학습 지도안은 6차시 수업으로 진행되고, 관련 악곡은 2009 개정 교육과정 『고등학교 음악과 생활』 교과서 10종에 수록되어있는 오페라 감상곡 및 제재곡, 참고곡을 재구성하여 적용하였다.
The purpose of this study is to study a strategy for the opera appreciation teaching applied by the cooperative learning. The research procedures were progressed in the order of the basic theory research, analysis of operas in 10 kinds of 『High school Music and Life』 textbooks, composition of co...
The purpose of this study is to study a strategy for the opera appreciation teaching applied by the cooperative learning. The research procedures were progressed in the order of the basic theory research, analysis of operas in 10 kinds of 『High school Music and Life』 textbooks, composition of course work based on the analysis, selection of the proper cooperative learning model, and development of the teaching-learning plan and creating learning guidance plan. The strategy for the opera appreciation teaching applied by the cooperative learning model is composed of three stages, and the following are the contents: First, Through the teacher’s explanation and the heterogeneous learners small group learning, learners study approaches to opera and concepts. Second, contents learned through a tournament between homogeneous learners are relearned and the secured scores contribute to the original group. Third, operas to be explored are selected and analyzed based on the learned content, and materials to be learned are made, presented based on these, and evaluated. The objectives of studying a strategy for opera appreciation applied by the cooperative learning based on the above strategy are as follows: First, it is to experience various approaches to opera appreciation through the cooperative learning and to develop the appreciation of the whole operas. Second, it is to appreciate and analyze the whole operas with group members and to explain the explored features of opera to other group members. The learning guidance plan by class was progressed as 6 classes, and the opera appreciation music and repertoires in 10 kinds of 『High school Music and Life』 textbooks of the 2009 revised curriculum were reorganized as the relevant music and applied. When this study is applied to the opera appreciation class, the learning materials are needed to be more specified, amended and complemented suitably for schools and verified to be applied. In addition, through the study of applying and developing the cooperative learning model in other fields, there should be an effort to apply various teaching methods of music to class.
The purpose of this study is to study a strategy for the opera appreciation teaching applied by the cooperative learning. The research procedures were progressed in the order of the basic theory research, analysis of operas in 10 kinds of 『High school Music and Life』 textbooks, composition of course work based on the analysis, selection of the proper cooperative learning model, and development of the teaching-learning plan and creating learning guidance plan. The strategy for the opera appreciation teaching applied by the cooperative learning model is composed of three stages, and the following are the contents: First, Through the teacher’s explanation and the heterogeneous learners small group learning, learners study approaches to opera and concepts. Second, contents learned through a tournament between homogeneous learners are relearned and the secured scores contribute to the original group. Third, operas to be explored are selected and analyzed based on the learned content, and materials to be learned are made, presented based on these, and evaluated. The objectives of studying a strategy for opera appreciation applied by the cooperative learning based on the above strategy are as follows: First, it is to experience various approaches to opera appreciation through the cooperative learning and to develop the appreciation of the whole operas. Second, it is to appreciate and analyze the whole operas with group members and to explain the explored features of opera to other group members. The learning guidance plan by class was progressed as 6 classes, and the opera appreciation music and repertoires in 10 kinds of 『High school Music and Life』 textbooks of the 2009 revised curriculum were reorganized as the relevant music and applied. When this study is applied to the opera appreciation class, the learning materials are needed to be more specified, amended and complemented suitably for schools and verified to be applied. In addition, through the study of applying and developing the cooperative learning model in other fields, there should be an effort to apply various teaching methods of music to class.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.