2009 개정 미술과 교육과정에서는 표현영역의 ‘표현 방법’에 표현 재료와 용구 및 표현과정을 포함하여 제시함에 따라 표현 재료와 용구에 따른 새로운 표현 방법과 매체의 활용 방법을 탐색한 다음 이를 활용하여 제작하도록 하였다. 정크 아트란 폐품, 잡동사니, 고철 등 현대 사회에서 버려진 물체 등을 이용하여 작품을 창조하는 것을 의미하며 때로는 스크랩 아트라고도 한다. 이러한 정크 아트는 20세기 초 입체주의자들의 파피에콜레와 ...
국 문 초 록
정크아트를 적용한 자기 주도적 미술 수업 연구
노 영 화 교육학과 미술교육전공 우석대학교 교육대학원 지도교수 : 서 동 석
2009 개정 미술과 교육과정에서는 표현영역의 ‘표현 방법’에 표현 재료와 용구 및 표현과정을 포함하여 제시함에 따라 표현 재료와 용구에 따른 새로운 표현 방법과 매체의 활용 방법을 탐색한 다음 이를 활용하여 제작하도록 하였다. 정크 아트란 폐품, 잡동사니, 고철 등 현대 사회에서 버려진 물체 등을 이용하여 작품을 창조하는 것을 의미하며 때로는 스크랩 아트라고도 한다. 이러한 정크 아트는 20세기 초 입체주의자들의 파피에콜레와 콜라주에서 비롯되었으나 실질적인 정크 아트는 로버트 라우션버그의 컴바인 페인팅에서 그 연원을 찾을 수 있다. 정크아트 수업은 다양한 재료와 방법을 활용한 탐색 활동 및 발상 지도를 통하여 청소년들의 표현 동기를 높여준다. 표현활동은 계획 할 때 환경 문제를 고려하고 표현 재료와 용구의 선택 및 활용 방법에 대한 지도가 충분히 이루어지도록 하며 안전에 유의하도록 한다. 자기 주도적 미술 활동은 청소년 스스로가 문제 해결을 위해 동기 유발이 되고 주어진 학습 목표를 성실하게 수행하기 위해 계획하며 문제해결을 해 나가며 타 교과에 비해 학생들의 자발적 참여가 더 중요시되는 과목으로 스스로가 주체가 되어 미술 표현 활동을 하여야 하며 적정한 인원, 적정한 수업 시간, 잠재성을 발휘 할 수 있도록 공간, 전통적 수업 방식에서 벗어난 청소년 중심의 교수-학습방식의 프로그램 개발도 필수적으로 갖추어져야 한다. 자기 주도적 학습이론은 학생들의 자기 주도성을 신장하고 학습의 즐거움과 기초적인 능력을 갖춤으로써 효율적인 수업이 될 수 있으며 경험 중심이론은 표현의 자율성이 향상되고 문제해결 중심학습이론을 통해 창의적 표현활동을 증진 할 수 있다. 관찰행동 중심이론은 학습과정 전체를 구성하는 관계를 창조하는 능력이 향상된다. 자기 주도 학습은 기초학습능력 향상, 문제해결능력을 향상으로 현대 청소년 사회 문제의 대처방안에도 도움을 준다. 따라서 높은 수준의 학습효과를 기대하기 위해서 환경조성, 교사의 사고와 역할, 노력이 필수적인 것이다. 자기 주도적 수업을 통한 정크아트 수업의 교육적 가치는 다양한 재활용품 재료에서 연상되는 이미지를 구체화 시키는 조형 활동으로 스스로 문제 해결하며 창조적인 태도를 가지므로 창의적 표현 능력의 신장이다. 일상에서 발견되는 오브제를 입체화시켜 미적가치를 발견하고 재활용하면서 한계점을 극복하고 의사 전달의 폭에 대한 의식을 높이며 새로운 재료의 발견과 체험이다. 환경문제를 해결할 수 있는 역할에는 매우 제한적이지만 문제가 무엇인가 인식하며 환경보전에 대한 의식을 높이기에 효과적이며 환경보전에 대한 교육이다. 본 논문에서는 자기 주도적 수업을 통한 정크아트 수업의 교육적 가치를 알아보았다. 실제 미술 수업 지도 방안 연구와 교사의 역할, 재활용품들을 활용하여 환경에 대한 미학적으로 의미 있는 물건으로 전환, 환경을 다시 한 번 생각해 보도록 하며 폐품도 예술작품으로 재창조된다는 중요한 사실을 인식 시키는데 목적을 두었다.
국 문 초 록
정크아트를 적용한 자기 주도적 미술 수업 연구
노 영 화 교육학과 미술교육전공 우석대학교 교육대학원 지도교수 : 서 동 석
2009 개정 미술과 교육과정에서는 표현영역의 ‘표현 방법’에 표현 재료와 용구 및 표현과정을 포함하여 제시함에 따라 표현 재료와 용구에 따른 새로운 표현 방법과 매체의 활용 방법을 탐색한 다음 이를 활용하여 제작하도록 하였다. 정크 아트란 폐품, 잡동사니, 고철 등 현대 사회에서 버려진 물체 등을 이용하여 작품을 창조하는 것을 의미하며 때로는 스크랩 아트라고도 한다. 이러한 정크 아트는 20세기 초 입체주의자들의 파피에콜레와 콜라주에서 비롯되었으나 실질적인 정크 아트는 로버트 라우션버그의 컴바인 페인팅에서 그 연원을 찾을 수 있다. 정크아트 수업은 다양한 재료와 방법을 활용한 탐색 활동 및 발상 지도를 통하여 청소년들의 표현 동기를 높여준다. 표현활동은 계획 할 때 환경 문제를 고려하고 표현 재료와 용구의 선택 및 활용 방법에 대한 지도가 충분히 이루어지도록 하며 안전에 유의하도록 한다. 자기 주도적 미술 활동은 청소년 스스로가 문제 해결을 위해 동기 유발이 되고 주어진 학습 목표를 성실하게 수행하기 위해 계획하며 문제해결을 해 나가며 타 교과에 비해 학생들의 자발적 참여가 더 중요시되는 과목으로 스스로가 주체가 되어 미술 표현 활동을 하여야 하며 적정한 인원, 적정한 수업 시간, 잠재성을 발휘 할 수 있도록 공간, 전통적 수업 방식에서 벗어난 청소년 중심의 교수-학습방식의 프로그램 개발도 필수적으로 갖추어져야 한다. 자기 주도적 학습이론은 학생들의 자기 주도성을 신장하고 학습의 즐거움과 기초적인 능력을 갖춤으로써 효율적인 수업이 될 수 있으며 경험 중심이론은 표현의 자율성이 향상되고 문제해결 중심학습이론을 통해 창의적 표현활동을 증진 할 수 있다. 관찰행동 중심이론은 학습과정 전체를 구성하는 관계를 창조하는 능력이 향상된다. 자기 주도 학습은 기초학습능력 향상, 문제해결능력을 향상으로 현대 청소년 사회 문제의 대처방안에도 도움을 준다. 따라서 높은 수준의 학습효과를 기대하기 위해서 환경조성, 교사의 사고와 역할, 노력이 필수적인 것이다. 자기 주도적 수업을 통한 정크아트 수업의 교육적 가치는 다양한 재활용품 재료에서 연상되는 이미지를 구체화 시키는 조형 활동으로 스스로 문제 해결하며 창조적인 태도를 가지므로 창의적 표현 능력의 신장이다. 일상에서 발견되는 오브제를 입체화시켜 미적가치를 발견하고 재활용하면서 한계점을 극복하고 의사 전달의 폭에 대한 의식을 높이며 새로운 재료의 발견과 체험이다. 환경문제를 해결할 수 있는 역할에는 매우 제한적이지만 문제가 무엇인가 인식하며 환경보전에 대한 의식을 높이기에 효과적이며 환경보전에 대한 교육이다. 본 논문에서는 자기 주도적 수업을 통한 정크아트 수업의 교육적 가치를 알아보았다. 실제 미술 수업 지도 방안 연구와 교사의 역할, 재활용품들을 활용하여 환경에 대한 미학적으로 의미 있는 물건으로 전환, 환경을 다시 한 번 생각해 보도록 하며 폐품도 예술작품으로 재창조된다는 중요한 사실을 인식 시키는데 목적을 두었다.
Abstract A study on self-initiated fine arts classes which apply junk art -Focused to middle school students-
Roh, young-hwa Major in Art Education Dept. of Fine Art Graduate School of Woo-suk University
Directed by Prof. Seo, Dong-suk
As the ...
Abstract A study on self-initiated fine arts classes which apply junk art -Focused to middle school students-
Roh, young-hwa Major in Art Education Dept. of Fine Art Graduate School of Woo-suk University
Directed by Prof. Seo, Dong-suk
As the fine arts curriculum revised in 2009 included and presented the expression of the materials, tools, and process in the ‘expression method’ of expression domain, it explored new expression methodologies and the methodology of utilizing media and made students utilize this. Junk art means creation of works by using objects which are thrown out in modern society including wastes and scrap irons. It is sometimes called scrap art. This Junk art came from Papier Colle and collage of the Cubists in the early 20th century, however real junk art’s origination can be found in combine Painting of Robert Rauschenberg. Junk art classes can enhance learners’ motivation in expression through exploration activities with various materials and teachers’ idea teachings. In the expression activities, environmental issues should be considered when activities are planned, guidance on the methodologies to select and utilize expression materials should be provided. The self‐initiated fine arts activities should make students motivate themselves to solve their problems and be planned to fulfill their goals. These activities are the subject that students’ voluntary participation is more important than any other subjects. Students should do their activities to express the fine arts becoming their main agents themselves. And proper number of persons, proper class hours, space to make students reveal their potential, and program development of learner‐centered teaching methods which are escaped from the traditional teaching methods should be prepared. The self‐initiated learning theory can be efficient by increasing students’ self‐direction and making them enjoy the class, have their basic learning ability. And the experience‐centered theory can increase the creative expression activities and solve their problems by improving their autonomy and through the learning theory. The observation and behavior‐centered theory improves the ability to create the relationship which compose the whole learning process. Self‐directed learning is helpful for coping method of youth social problem by increasing students’ basic learning skills and problem solving abilities. Therefore, to get high level of learning effects, promotion of educational environment, teachers’ thoughts, roles, and efforts are essential. Educational value of junk art class through self‐initiated classes is to increase the ability to express things creative as learners solve problems by themselves and have the creative attitude by the formative activities which give shape to images which associate with various waste materials. It finds aesthetic values by three dimensional expression of objects found in everyday life overcomes uppermost limit by reusing waste, and increase awareness about communication, and discovery and experiences of new materials. It is very limited in the role to be able to solve environmental problems. But it’s effective for realizing what problems are and increasing awareness about environment preservation and education about it. This paper examined educational value of junk art classes through self‐directed classes. The purpose is to examine the study on plans to guide students through the fine art classes and the teachers’ roles, think of environment again by changing recycled products to aesthetic and meaningful objects about environment, and recognize the important fact that waste is recreated into artwork
Abstract A study on self-initiated fine arts classes which apply junk art -Focused to middle school students-
Roh, young-hwa Major in Art Education Dept. of Fine Art Graduate School of Woo-suk University
Directed by Prof. Seo, Dong-suk
As the fine arts curriculum revised in 2009 included and presented the expression of the materials, tools, and process in the ‘expression method’ of expression domain, it explored new expression methodologies and the methodology of utilizing media and made students utilize this. Junk art means creation of works by using objects which are thrown out in modern society including wastes and scrap irons. It is sometimes called scrap art. This Junk art came from Papier Colle and collage of the Cubists in the early 20th century, however real junk art’s origination can be found in combine Painting of Robert Rauschenberg. Junk art classes can enhance learners’ motivation in expression through exploration activities with various materials and teachers’ idea teachings. In the expression activities, environmental issues should be considered when activities are planned, guidance on the methodologies to select and utilize expression materials should be provided. The self‐initiated fine arts activities should make students motivate themselves to solve their problems and be planned to fulfill their goals. These activities are the subject that students’ voluntary participation is more important than any other subjects. Students should do their activities to express the fine arts becoming their main agents themselves. And proper number of persons, proper class hours, space to make students reveal their potential, and program development of learner‐centered teaching methods which are escaped from the traditional teaching methods should be prepared. The self‐initiated learning theory can be efficient by increasing students’ self‐direction and making them enjoy the class, have their basic learning ability. And the experience‐centered theory can increase the creative expression activities and solve their problems by improving their autonomy and through the learning theory. The observation and behavior‐centered theory improves the ability to create the relationship which compose the whole learning process. Self‐directed learning is helpful for coping method of youth social problem by increasing students’ basic learning skills and problem solving abilities. Therefore, to get high level of learning effects, promotion of educational environment, teachers’ thoughts, roles, and efforts are essential. Educational value of junk art class through self‐initiated classes is to increase the ability to express things creative as learners solve problems by themselves and have the creative attitude by the formative activities which give shape to images which associate with various waste materials. It finds aesthetic values by three dimensional expression of objects found in everyday life overcomes uppermost limit by reusing waste, and increase awareness about communication, and discovery and experiences of new materials. It is very limited in the role to be able to solve environmental problems. But it’s effective for realizing what problems are and increasing awareness about environment preservation and education about it. This paper examined educational value of junk art classes through self‐directed classes. The purpose is to examine the study on plans to guide students through the fine art classes and the teachers’ roles, think of environment again by changing recycled products to aesthetic and meaningful objects about environment, and recognize the important fact that waste is recreated into artwork
주제어
#Junk art Self-initiated learning Fine arts classe
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.