지각된 부모의 심리적 통제와 지연행동의 관계 : 심리적 반발심, 정서조절양식의 매개효과 The relationship between parental psychological control and procrastination : The mediating effect of psychological reactance and emotion-regulation styles원문보기
본 연구는 중‧고등학생들의 지연행동에 부모의 심리적 통제, 심리적 반발심과 정서조절 양식이 영향을 미친다고 보고 그 관계를 살펴보고자 하였다. 이에 연구문제로 첫째, 부모의 심리적 통제, 지연행동, 심리적반발심, 정서조절양식의 상관관계, 둘째, 부모의 심리적 통제와 지연행동의 관계에서 심리적 반발심의 매개효과, 셋째, 부모의 심리적 통제와 지연행동의 관계에서 정서조절양식의 매개효과를 확인하고자 하였다. 결과를 살펴보면 첫째, 부모의 심리적 통제와 심리적 반발심은 정적상관을 보이고, 심리적 반발심과 지연행동도 정적 상관을 보여, 부모로부터 심리적인 통제를 많이 지각하는 학생일수록 심리적 반발심이 높아지고, 지연행동도 많이 보이는 것으로 나타났다. 부모의 심리적 통제와 정서조절양식의 관계에서는 정서조절양식의 ...
본 연구는 중‧고등학생들의 지연행동에 부모의 심리적 통제, 심리적 반발심과 정서조절 양식이 영향을 미친다고 보고 그 관계를 살펴보고자 하였다. 이에 연구문제로 첫째, 부모의 심리적 통제, 지연행동, 심리적반발심, 정서조절양식의 상관관계, 둘째, 부모의 심리적 통제와 지연행동의 관계에서 심리적 반발심의 매개효과, 셋째, 부모의 심리적 통제와 지연행동의 관계에서 정서조절양식의 매개효과를 확인하고자 하였다. 결과를 살펴보면 첫째, 부모의 심리적 통제와 심리적 반발심은 정적상관을 보이고, 심리적 반발심과 지연행동도 정적 상관을 보여, 부모로부터 심리적인 통제를 많이 지각하는 학생일수록 심리적 반발심이 높아지고, 지연행동도 많이 보이는 것으로 나타났다. 부모의 심리적 통제와 정서조절양식의 관계에서는 정서조절양식의 하위 변인 중 회피분산적 양식과 지지추구적 양식이 유의미한 정적 상관을 보여 부모의 심리적 통제가 높으면 회피분산적 양식과 지지추구적 양식을 사용하는 경향이 있는 것으로 나타났다. 또한 심리적 반발심과 정서조절양식은 전체적으로 정적 상관을 보였다. 둘째, 심리적 반발심이 부모의 심리적 통제와 지연행동의 관계를 부분 매개하는 것으로 나타났다. 즉, 부모의 심리적 통제가 심리적 반발심을 통해 지연행동에 영향을 미치기도 하고, 부모의 심리적 통제가 지연행동에 직접 영향을 미치기도 한다. 부모의 심리적 통제가 높아지면 심리적 반발심이 높아져 지연행동을 많이 하는 것을 의미한다. 셋째, 정서조절양식이 부모의 심리적 통제와 지연행동의 관계를 부분 매개하는 것으로 나타났다. 즉, 부모의 심리적 통제가 정서조절양식의 하위변인 중 회피분산적 양식과 지지추구적 양식을 통해 지연행동에 영향을 미치기도 하고, 부모의 심리적 통제가 지연행동에 직접 영향을 미치기도 한다. 부모의 심리적 통제가 높아지면 회피분산적 양식과 지지추구적 양식을 추구하여 지연행동을 높인다. 본 연구는 지연행동에 영향을 미치는 변인을 다각적으로 살펴보고자, 외적 요소인 부모의 심리적 통제와 내적 요소인 심리적 반발심, 정서조절양식을 주요한 변인으로 선정하여 지연행동에 미치는 영향을 검증했다는 점에서 의의가 있다고 하겠다. 마지막으로 본 연구의 제한점 및 후속연구에 대한 제언을 제시하였다.
본 연구는 중‧고등학생들의 지연행동에 부모의 심리적 통제, 심리적 반발심과 정서조절 양식이 영향을 미친다고 보고 그 관계를 살펴보고자 하였다. 이에 연구문제로 첫째, 부모의 심리적 통제, 지연행동, 심리적반발심, 정서조절양식의 상관관계, 둘째, 부모의 심리적 통제와 지연행동의 관계에서 심리적 반발심의 매개효과, 셋째, 부모의 심리적 통제와 지연행동의 관계에서 정서조절양식의 매개효과를 확인하고자 하였다. 결과를 살펴보면 첫째, 부모의 심리적 통제와 심리적 반발심은 정적상관을 보이고, 심리적 반발심과 지연행동도 정적 상관을 보여, 부모로부터 심리적인 통제를 많이 지각하는 학생일수록 심리적 반발심이 높아지고, 지연행동도 많이 보이는 것으로 나타났다. 부모의 심리적 통제와 정서조절양식의 관계에서는 정서조절양식의 하위 변인 중 회피분산적 양식과 지지추구적 양식이 유의미한 정적 상관을 보여 부모의 심리적 통제가 높으면 회피분산적 양식과 지지추구적 양식을 사용하는 경향이 있는 것으로 나타났다. 또한 심리적 반발심과 정서조절양식은 전체적으로 정적 상관을 보였다. 둘째, 심리적 반발심이 부모의 심리적 통제와 지연행동의 관계를 부분 매개하는 것으로 나타났다. 즉, 부모의 심리적 통제가 심리적 반발심을 통해 지연행동에 영향을 미치기도 하고, 부모의 심리적 통제가 지연행동에 직접 영향을 미치기도 한다. 부모의 심리적 통제가 높아지면 심리적 반발심이 높아져 지연행동을 많이 하는 것을 의미한다. 셋째, 정서조절양식이 부모의 심리적 통제와 지연행동의 관계를 부분 매개하는 것으로 나타났다. 즉, 부모의 심리적 통제가 정서조절양식의 하위변인 중 회피분산적 양식과 지지추구적 양식을 통해 지연행동에 영향을 미치기도 하고, 부모의 심리적 통제가 지연행동에 직접 영향을 미치기도 한다. 부모의 심리적 통제가 높아지면 회피분산적 양식과 지지추구적 양식을 추구하여 지연행동을 높인다. 본 연구는 지연행동에 영향을 미치는 변인을 다각적으로 살펴보고자, 외적 요소인 부모의 심리적 통제와 내적 요소인 심리적 반발심, 정서조절양식을 주요한 변인으로 선정하여 지연행동에 미치는 영향을 검증했다는 점에서 의의가 있다고 하겠다. 마지막으로 본 연구의 제한점 및 후속연구에 대한 제언을 제시하였다.
The purpose of this study was to examine whether parental psychological control, psychological reactance, and emotion-regulation styles have influences on teenagers’ procrastinating behaviors, and to investigate the relationships among these variables. For this study, the correlation among the four ...
The purpose of this study was to examine whether parental psychological control, psychological reactance, and emotion-regulation styles have influences on teenagers’ procrastinating behaviors, and to investigate the relationships among these variables. For this study, the correlation among the four variables, which are parental psychological control, procrastination, psychological reactance, and emotion-regulation styles was conducted. The mediating effects of psychological reactance and emotion-regulation styles on the relationship between parental psychological control and procrastination were examined as well. The results are as follows. First, there were positive relationships between parental psychological control and psychological reactance, and between psychological reactance and procrastination. That is, students who perceive a high level of parental psychological control are likely to show high levels of psychological reactance and procrastination. There were significant positive relationships between parental psychological control and the two subtypes of emotion-regulation styles, avoidant-distractive style and support-seeking style. In other words, as the level of parental psychological control is higher, teenagers are likely to use avoidant-distractive and support-seeking styles. Moreover, psychological reactance had a positive relationship with emotion-regulation styles on the whole. Second, psychological reactance partially mediated the relationship between parental psychological control and procrastination. It may indicate that parental psychological control affects procrastination through psychological reactance or that parental psychological control has a direct effect on procrastination. In the similar sense, when a high level of parental psychological control is given to students, psychological reactance increases among them, leading to more procrastinating behaviors. Third, there was a partial mediating effect of emotion-regulation styles on the relationship between parental psychological control and procrastination. That is, parental psychological control affects procrastination through the two subtypes of emotion-regulation styles, avoidant-distractive style and support-seeking style. This result also indicates that parental psychological control has a direct effect on procrastination. When parental psychological control is high, students are likely to pursue avoidant-distractive style and support-seeking style, which increases frequency of procrastination. This study has significant implication in that in order to examine variables that affect procrastination in multilateral ways, an external variable, which is parental psychological control, and internal variables, which are psychological reactance and emotion-regulation styles, were examined and proved to have an effect on procrastination. In conclusion, limitations of this study and suggestions for future studies were discussed.
The purpose of this study was to examine whether parental psychological control, psychological reactance, and emotion-regulation styles have influences on teenagers’ procrastinating behaviors, and to investigate the relationships among these variables. For this study, the correlation among the four variables, which are parental psychological control, procrastination, psychological reactance, and emotion-regulation styles was conducted. The mediating effects of psychological reactance and emotion-regulation styles on the relationship between parental psychological control and procrastination were examined as well. The results are as follows. First, there were positive relationships between parental psychological control and psychological reactance, and between psychological reactance and procrastination. That is, students who perceive a high level of parental psychological control are likely to show high levels of psychological reactance and procrastination. There were significant positive relationships between parental psychological control and the two subtypes of emotion-regulation styles, avoidant-distractive style and support-seeking style. In other words, as the level of parental psychological control is higher, teenagers are likely to use avoidant-distractive and support-seeking styles. Moreover, psychological reactance had a positive relationship with emotion-regulation styles on the whole. Second, psychological reactance partially mediated the relationship between parental psychological control and procrastination. It may indicate that parental psychological control affects procrastination through psychological reactance or that parental psychological control has a direct effect on procrastination. In the similar sense, when a high level of parental psychological control is given to students, psychological reactance increases among them, leading to more procrastinating behaviors. Third, there was a partial mediating effect of emotion-regulation styles on the relationship between parental psychological control and procrastination. That is, parental psychological control affects procrastination through the two subtypes of emotion-regulation styles, avoidant-distractive style and support-seeking style. This result also indicates that parental psychological control has a direct effect on procrastination. When parental psychological control is high, students are likely to pursue avoidant-distractive style and support-seeking style, which increases frequency of procrastination. This study has significant implication in that in order to examine variables that affect procrastination in multilateral ways, an external variable, which is parental psychological control, and internal variables, which are psychological reactance and emotion-regulation styles, were examined and proved to have an effect on procrastination. In conclusion, limitations of this study and suggestions for future studies were discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.