본 논문은 19세기 말엽에 유입된 서양음악의 영향으로 현재 한국전통음악의 새로운 갈래로 자리 잡은 국악창작음악을 분석하여 작품 속에 내재되어 있는 전통적인 요소들을 추출하고자 하는 연구다.
본 연구를 위하여 본 연구자가 선택한 작품은 국악창작곡들 중에서 창작성악곡인 김성경 작곡의 <판소리 가수를 위한 노래 ‘낭인의 봄’>(이하 <낭인의 봄>)이다. 본 연구의 목적은 작품의 분석을 통하여 노래의 선율과 매우 큰 음량의 반주악기들이 조화롭게 어울릴 수 있는 작곡어법을 알아보는 데에 있다. 또한 작곡자가 차용하고 있는 전통적인 요소들...
본 논문은 19세기 말엽에 유입된 서양음악의 영향으로 현재 한국전통음악의 새로운 갈래로 자리 잡은 국악창작음악을 분석하여 작품 속에 내재되어 있는 전통적인 요소들을 추출하고자 하는 연구다.
본 연구를 위하여 본 연구자가 선택한 작품은 국악창작곡들 중에서 창작성악곡인 김성경 작곡의 <판소리 가수를 위한 노래 ‘낭인의 봄’>(이하 <낭인의 봄>)이다. 본 연구의 목적은 작품의 분석을 통하여 노래의 선율과 매우 큰 음량의 반주악기들이 조화롭게 어울릴 수 있는 작곡어법을 알아보는 데에 있다. 또한 작곡자가 차용하고 있는 전통적인 요소들을 추출해 냄으로써 이 곡을 연주하고자 하는 연주자들이 인성을 위한 반주형태의 연주기법을 충분히 이해하여 보다 효과적인 연주를 하도록 돕고자 하는 데에 본 연구의 필요성을 두고 있다.
본고의 연구방법으로는 전체악곡의 형식을 분석하고 각 단락별로 조성, 박자, 장단, 속도 등을 파악하고 노래와 반주악기군의 선율과 역할 등을 분석하여 작곡자의 작곡기법을 정리하였다. 또한 이 곡에서 사용된 전통적 요소들을 추출해 내었다.
<낭인의 봄>은 판소리가수를 위한 국악창작성악곡으로 작품의 분석을 통하여 노래의 선율과 매우 큰 음량의 반주악기들이 조화롭게 어울리도록 전통적인 음악형식과 서양음악의 작곡형식을 적절히 사용하여 보다 현대적으로 전개시킨 곡이라는 것을 알 수 있었다.
첫째, 이 작품의 형식은 다음과 같다.
단악장의 총 108마디로 전체적으로 A- B - B′- A′의 네 단락으로 구성되어 있다. 이와 같은 형식은 서양음악의 소나타형식을 차용하고 있다. 또한 전통민요의 메기고 받는 형식을 도입하여 선율을 전개하고 있다.
둘째, 조성 및 박자, 장단, 속도는 다음과 같다.
A 단락의 조성은 Eb장조와 C 본청남도계면조의 복합조로 구성되어있다. 장단 및 박자는 12/8박자의 자진모리장단으로 빠르기는♩.= 90이다. B 단락의 조성은 gb본청남도계면조이며 10/8박자의 엇모리장단, ♪= 220의 속도이다. B′단락의 조성은 g minor 화성단음계이며 엇모리장단을 속도와 리듬에서 13/8박자로 변형하여 ♪= 110의 속도로 부른다. A‘ 단락은 A단락이 재현되어 발전되는 부분으로 조성과 장단, 박자 빠르기 등이 A단락과 동일하다.
셋째, 분석한 결과를 토대로 추출된 전통적인 작곡용재는 형식에서 민요의 메기고 받는 형식을, 조성에서는 남도 계면조의 선법과 경기민요의 도선법등을 사용하고 있음을 알 수 있다. 서양음악적 작곡기법으로는 주제선율을 동일 반복, 변형하거나 축약, 반복, 도치, 역행, 확대, 첨가 등의 다양한 선율 진행법을 복합적으로 사용하였다. 전체적인 형식은 소나타형식을 차용하고 조성에서 화성단음계적 선율진행이 나타나고 있다.
이와 같은 결과로 김성경 작곡의 <판소리가수를 위한 노래‘낭인의 봄’>은 전통의 기반에 현대적인 어법의 작곡방식을 보여주고 있는 작품이라고 할 수 있겠다.
본 논문은 19세기 말엽에 유입된 서양음악의 영향으로 현재 한국전통음악의 새로운 갈래로 자리 잡은 국악창작음악을 분석하여 작품 속에 내재되어 있는 전통적인 요소들을 추출하고자 하는 연구다.
본 연구를 위하여 본 연구자가 선택한 작품은 국악창작곡들 중에서 창작성악곡인 김성경 작곡의 <판소리 가수를 위한 노래 ‘낭인의 봄’>(이하 <낭인의 봄>)이다. 본 연구의 목적은 작품의 분석을 통하여 노래의 선율과 매우 큰 음량의 반주악기들이 조화롭게 어울릴 수 있는 작곡어법을 알아보는 데에 있다. 또한 작곡자가 차용하고 있는 전통적인 요소들을 추출해 냄으로써 이 곡을 연주하고자 하는 연주자들이 인성을 위한 반주형태의 연주기법을 충분히 이해하여 보다 효과적인 연주를 하도록 돕고자 하는 데에 본 연구의 필요성을 두고 있다.
본고의 연구방법으로는 전체악곡의 형식을 분석하고 각 단락별로 조성, 박자, 장단, 속도 등을 파악하고 노래와 반주악기군의 선율과 역할 등을 분석하여 작곡자의 작곡기법을 정리하였다. 또한 이 곡에서 사용된 전통적 요소들을 추출해 내었다.
<낭인의 봄>은 판소리가수를 위한 국악창작성악곡으로 작품의 분석을 통하여 노래의 선율과 매우 큰 음량의 반주악기들이 조화롭게 어울리도록 전통적인 음악형식과 서양음악의 작곡형식을 적절히 사용하여 보다 현대적으로 전개시킨 곡이라는 것을 알 수 있었다.
첫째, 이 작품의 형식은 다음과 같다.
단악장의 총 108마디로 전체적으로 A- B - B′- A′의 네 단락으로 구성되어 있다. 이와 같은 형식은 서양음악의 소나타형식을 차용하고 있다. 또한 전통민요의 메기고 받는 형식을 도입하여 선율을 전개하고 있다.
둘째, 조성 및 박자, 장단, 속도는 다음과 같다.
A 단락의 조성은 Eb장조와 C 본청남도계면조의 복합조로 구성되어있다. 장단 및 박자는 12/8박자의 자진모리장단으로 빠르기는♩.= 90이다. B 단락의 조성은 gb본청남도계면조이며 10/8박자의 엇모리장단, ♪= 220의 속도이다. B′단락의 조성은 g minor 화성단음계이며 엇모리장단을 속도와 리듬에서 13/8박자로 변형하여 ♪= 110의 속도로 부른다. A‘ 단락은 A단락이 재현되어 발전되는 부분으로 조성과 장단, 박자 빠르기 등이 A단락과 동일하다.
셋째, 분석한 결과를 토대로 추출된 전통적인 작곡용재는 형식에서 민요의 메기고 받는 형식을, 조성에서는 남도 계면조의 선법과 경기민요의 도선법등을 사용하고 있음을 알 수 있다. 서양음악적 작곡기법으로는 주제선율을 동일 반복, 변형하거나 축약, 반복, 도치, 역행, 확대, 첨가 등의 다양한 선율 진행법을 복합적으로 사용하였다. 전체적인 형식은 소나타형식을 차용하고 조성에서 화성단음계적 선율진행이 나타나고 있다.
이와 같은 결과로 김성경 작곡의 <판소리가수를 위한 노래‘낭인의 봄’>은 전통의 기반에 현대적인 어법의 작곡방식을 보여주고 있는 작품이라고 할 수 있겠다.
This study is work for analyzing original traditional Korean music, which has now find its place as a novel genre in traditional Korean music under the influence of western music introduced in the end of the 19thcentury, and extracting intrinsically traditional elements from one of its works.
The wo...
This study is work for analyzing original traditional Korean music, which has now find its place as a novel genre in traditional Korean music under the influence of western music introduced in the end of the 19thcentury, and extracting intrinsically traditional elements from one of its works.
The work selected by the current researcher for the purpose of this study is ‘Jobless Men’s Spring,’ A Song for Pansori Singers (hence forth Jobless Men’s Spring), an original vocal song among other original traditional Korean songs, composed by Seong-kyung Kim. With the analysis of the work, the purpose of this study is to explore a compositional grammar in which melodies and accompanied instruments with great volume can be agreeably harmonized. On the other hand, the necessity of this study is for helping players who want to play this music with more effective performance by enabling them to sufficiently understand playing techniques in the form of accompany for voice with the extraction of the traditional elements the composer adopted. As for the research method for this study, I have analyzed the whole form of music, grasped the make-up, time, beat, and tempo of each phrase, and analyzed the melodies and roles of accompanied instrumental groups to describe the composer’s compositional techniques. Also, I have extracted the traditional elements used in this song.
I have learned from the analysis of the original traditional Korean vocal song for Pansori singers, Jobless Men’s Spring, that it is a song of modern unfolding with an appropriate adoption of the traditional musical form and the compositional form of western music in order to agreeably harmonize the melodies and the accompanied instruments.
First, the form of this work is as follows.
It consists of four phrases of A-B-B’-A’ at large with a total of 108 measures in minor movement. Such a form is an adoption from the form of sonata in western music. Furthermore, its melodies are unfolded with the introduction of traditional folk songs’ form of leading and receiving.
Second, the make-up, time, beat, and tempo of this work are as follows.
Phrase A consists of a complex key with Eb major, C, and Boncheongnamdo Gyemyeonjo. Its time and beat is Jajinmori with a 12/8 beat, and its tempo is ♩.= 90. The make-up of phrase B includes Gb and Boncheongnamdo Gyemyeonjo, Eotmori with a 10/8 beat, and a tempo of ♪= 220. The make-up of phrase B’ includes Gb harmonic minor scale, a transformation of Eotmoriinto a 13/8 beat, and a tempo of ♪=110. Phrase A’, a part developed by reconstruction of phrase A, is identical with phrase A in make-up, time, beat, and tempo.
Third, based on the results from the analysis, we can see that the extracted traditional compositional materials include the folk song form of leading and receiving, the melodics of Namdo Gyemyeonjo and Doseonbeop of Gyeonggi folk songs in make-up. As for western music style compositional techniques, it identically repeats or transforms the thematic melody, or complexly uses various melodic movements like contraction, repetition, conversion, reverse, extension, addition etc. Its entire form adopts the form of sonata, and its make-up shows the melodic movement of harmonic minor scale.
With this result, ‘Jobless Men’s Spring,’ A Song for Pansori Singers (hence forth Jobless Men’s Spring), composed by Seong-kyeong Kim, can be said to be a work that shows modern compositional methods in modern grammar on a traditional basis.
This study is work for analyzing original traditional Korean music, which has now find its place as a novel genre in traditional Korean music under the influence of western music introduced in the end of the 19thcentury, and extracting intrinsically traditional elements from one of its works.
The work selected by the current researcher for the purpose of this study is ‘Jobless Men’s Spring,’ A Song for Pansori Singers (hence forth Jobless Men’s Spring), an original vocal song among other original traditional Korean songs, composed by Seong-kyung Kim. With the analysis of the work, the purpose of this study is to explore a compositional grammar in which melodies and accompanied instruments with great volume can be agreeably harmonized. On the other hand, the necessity of this study is for helping players who want to play this music with more effective performance by enabling them to sufficiently understand playing techniques in the form of accompany for voice with the extraction of the traditional elements the composer adopted. As for the research method for this study, I have analyzed the whole form of music, grasped the make-up, time, beat, and tempo of each phrase, and analyzed the melodies and roles of accompanied instrumental groups to describe the composer’s compositional techniques. Also, I have extracted the traditional elements used in this song.
I have learned from the analysis of the original traditional Korean vocal song for Pansori singers, Jobless Men’s Spring, that it is a song of modern unfolding with an appropriate adoption of the traditional musical form and the compositional form of western music in order to agreeably harmonize the melodies and the accompanied instruments.
First, the form of this work is as follows.
It consists of four phrases of A-B-B’-A’ at large with a total of 108 measures in minor movement. Such a form is an adoption from the form of sonata in western music. Furthermore, its melodies are unfolded with the introduction of traditional folk songs’ form of leading and receiving.
Second, the make-up, time, beat, and tempo of this work are as follows.
Phrase A consists of a complex key with Eb major, C, and Boncheongnamdo Gyemyeonjo. Its time and beat is Jajinmori with a 12/8 beat, and its tempo is ♩.= 90. The make-up of phrase B includes Gb and Boncheongnamdo Gyemyeonjo, Eotmori with a 10/8 beat, and a tempo of ♪= 220. The make-up of phrase B’ includes Gb harmonic minor scale, a transformation of Eotmoriinto a 13/8 beat, and a tempo of ♪=110. Phrase A’, a part developed by reconstruction of phrase A, is identical with phrase A in make-up, time, beat, and tempo.
Third, based on the results from the analysis, we can see that the extracted traditional compositional materials include the folk song form of leading and receiving, the melodics of Namdo Gyemyeonjo and Doseonbeop of Gyeonggi folk songs in make-up. As for western music style compositional techniques, it identically repeats or transforms the thematic melody, or complexly uses various melodic movements like contraction, repetition, conversion, reverse, extension, addition etc. Its entire form adopts the form of sonata, and its make-up shows the melodic movement of harmonic minor scale.
With this result, ‘Jobless Men’s Spring,’ A Song for Pansori Singers (hence forth Jobless Men’s Spring), composed by Seong-kyeong Kim, can be said to be a work that shows modern compositional methods in modern grammar on a traditional basis.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.