‘소아쟁 협주곡 <아라성> 2번’을 작품분석과 조현법으로 구분하여 분석한 바 결론은 다음과 같다. 작품분석에 있어서 <아라성>의 선율을 조성의 변화에 따라 ㉮, ㉯, ㉰ 세 개의 단락으로 나누고, 연주형태에 따라 ㉮단락은 도입부와 카덴자[1], A, 카덴자[2]부분으로, ㉯단락은 B부분과 C부분으로, ㉰단락은 D부분과 카덴자[3], E부분으로 나누어 분석하였다. 첫째, 곡의 선법과 음계는 판소리의 전형적인 계면길에서 나타나는 떠는청(미), 본청(라), 꺾는청(도-시)의 선율진행으로 ㉮단락과 ㉰단락은 떠는청 G음(미), 본청 C음(라), 꺾는청 Eb-D(도-시)음의 C본청(라) 계면길, ㉯단락은 떠는청 C음(미), 본청 F음(라), 꺾는청 Ab-G(도-시)음의 F본청(라) 계면길로 이루어져 있음을 알 수 있었다. 또한 C본청(라) 계면길에서의 Ab음(파)의 출현과 G음(미)에서 F#음(리)으로의 반음진행, 그리고 F본청 계면길에서의 Db음(파) 출현과 F음(라)에서 E♮음(세)으로 반음진행은 한국전통음악의 음계와 서양음악의 음계를 혼용하여 사용함으로써 곡의 단순함을 피하고 창작곡의 다채로운 면모를 보여준다. 둘째, 곡의 연주기법은 아르코, 레가토, 데타쉐, 피치카토, ...
‘소아쟁 협주곡 <아라성> 2번’을 작품분석과 조현법으로 구분하여 분석한 바 결론은 다음과 같다. 작품분석에 있어서 <아라성>의 선율을 조성의 변화에 따라 ㉮, ㉯, ㉰ 세 개의 단락으로 나누고, 연주형태에 따라 ㉮단락은 도입부와 카덴자[1], A, 카덴자[2]부분으로, ㉯단락은 B부분과 C부분으로, ㉰단락은 D부분과 카덴자[3], E부분으로 나누어 분석하였다. 첫째, 곡의 선법과 음계는 판소리의 전형적인 계면길에서 나타나는 떠는청(미), 본청(라), 꺾는청(도-시)의 선율진행으로 ㉮단락과 ㉰단락은 떠는청 G음(미), 본청 C음(라), 꺾는청 Eb-D(도-시)음의 C본청(라) 계면길, ㉯단락은 떠는청 C음(미), 본청 F음(라), 꺾는청 Ab-G(도-시)음의 F본청(라) 계면길로 이루어져 있음을 알 수 있었다. 또한 C본청(라) 계면길에서의 Ab음(파)의 출현과 G음(미)에서 F#음(리)으로의 반음진행, 그리고 F본청 계면길에서의 Db음(파) 출현과 F음(라)에서 E♮음(세)으로 반음진행은 한국전통음악의 음계와 서양음악의 음계를 혼용하여 사용함으로써 곡의 단순함을 피하고 창작곡의 다채로운 면모를 보여준다. 둘째, 곡의 연주기법은 아르코, 레가토, 데타쉐, 피치카토, 아르페지오, 글리산도, 테누토, 스타카토, 악센트, 스타카토악센트, 페르마타 총 11가지의 다양한 연주기법이 사용되었다. 전통음악에서 사용되지 않는 서양음악의 연주기법을 아쟁에 대입함으로써 새로운 연주기법을 보여주었다. 셋째, 조현법에 있어서 <아라성>은 본래 10현 소아쟁을 위한 곡으로 작곡 되었으나 이후 8현 소아쟁으로 연주되는 횟수가 증가하였고, 그에 따른 조현법도 다양해졌다. 현행 조현법이 통상적으로 사용되긴 하나 본고에서는 조성이 바뀔 때 마다 2개에서 7개의 안족을 옮기면서 발생하는 문제점을 해결하기 위한 방법으로 단 한 번의 조율로도 곡을 연주할 수 있는 8현 소아쟁 조현법(g-g-C-D-F-G-C´-F´)을 제안하였다. ‘소아쟁 협주곡 <아라성> 2번’은 새로운 아쟁 창작곡 배출에 훌륭한 본보기가 되는 곡이라 생각한다. 본 논문을 통해 이 곡을 연주하는 아쟁 연주자들의 효과적인 조현 방법에 도움이 되길 기대하며, 다양한 아쟁창작곡의 조현법도 연구할 필요성이 있음을 밝혀둔다.
‘소아쟁 협주곡 <아라성> 2번’을 작품분석과 조현법으로 구분하여 분석한 바 결론은 다음과 같다. 작품분석에 있어서 <아라성>의 선율을 조성의 변화에 따라 ㉮, ㉯, ㉰ 세 개의 단락으로 나누고, 연주형태에 따라 ㉮단락은 도입부와 카덴자[1], A, 카덴자[2]부분으로, ㉯단락은 B부분과 C부분으로, ㉰단락은 D부분과 카덴자[3], E부분으로 나누어 분석하였다. 첫째, 곡의 선법과 음계는 판소리의 전형적인 계면길에서 나타나는 떠는청(미), 본청(라), 꺾는청(도-시)의 선율진행으로 ㉮단락과 ㉰단락은 떠는청 G음(미), 본청 C음(라), 꺾는청 Eb-D(도-시)음의 C본청(라) 계면길, ㉯단락은 떠는청 C음(미), 본청 F음(라), 꺾는청 Ab-G(도-시)음의 F본청(라) 계면길로 이루어져 있음을 알 수 있었다. 또한 C본청(라) 계면길에서의 Ab음(파)의 출현과 G음(미)에서 F#음(리)으로의 반음진행, 그리고 F본청 계면길에서의 Db음(파) 출현과 F음(라)에서 E♮음(세)으로 반음진행은 한국전통음악의 음계와 서양음악의 음계를 혼용하여 사용함으로써 곡의 단순함을 피하고 창작곡의 다채로운 면모를 보여준다. 둘째, 곡의 연주기법은 아르코, 레가토, 데타쉐, 피치카토, 아르페지오, 글리산도, 테누토, 스타카토, 악센트, 스타카토악센트, 페르마타 총 11가지의 다양한 연주기법이 사용되었다. 전통음악에서 사용되지 않는 서양음악의 연주기법을 아쟁에 대입함으로써 새로운 연주기법을 보여주었다. 셋째, 조현법에 있어서 <아라성>은 본래 10현 소아쟁을 위한 곡으로 작곡 되었으나 이후 8현 소아쟁으로 연주되는 횟수가 증가하였고, 그에 따른 조현법도 다양해졌다. 현행 조현법이 통상적으로 사용되긴 하나 본고에서는 조성이 바뀔 때 마다 2개에서 7개의 안족을 옮기면서 발생하는 문제점을 해결하기 위한 방법으로 단 한 번의 조율로도 곡을 연주할 수 있는 8현 소아쟁 조현법(g-g-C-D-F-G-C´-F´)을 제안하였다. ‘소아쟁 협주곡 <아라성> 2번’은 새로운 아쟁 창작곡 배출에 훌륭한 본보기가 되는 곡이라 생각한다. 본 논문을 통해 이 곡을 연주하는 아쟁 연주자들의 효과적인 조현 방법에 도움이 되길 기대하며, 다양한 아쟁창작곡의 조현법도 연구할 필요성이 있음을 밝혀둔다.
The purpose of this study is to analyze So-ajaeng concerto ‘Araseong No. 2’ by classifying the piece into work analysis and tuning methods. The conclusions of this study are as follows. For work analysis, this study divided the melodies of ‘Araseong’ into three paragraphs including ㉮, ㉯, and ㉰ a...
The purpose of this study is to analyze So-ajaeng concerto ‘Araseong No. 2’ by classifying the piece into work analysis and tuning methods. The conclusions of this study are as follows. For work analysis, this study divided the melodies of ‘Araseong’ into three paragraphs including ㉮, ㉯, and ㉰ according to the change of tonality, and then classified paragraph ㉮ into introduction, cadenza [1], part A, and cadenza [2], paragraph ㉯ into part B and part C, and paragraph ㉰ into part D, cadenza [3], and part E. First, the mode and scale of this piece showed the melody motion including Tteoneun Cheong(Mi), Bon Cheong(La), and Kkeokneun Cheong(Do-Si), which appears in the typical Gyemyeongil of Pansori. That is, paragraphs ㉮ and ㉰ were composed of C Bon Cheong(La) Gyemyeongil including Tteoneun Cheong G note(Mi), Bon Cheong C note(La), and Kkeokneun Cheong Eb-D(Do-Si), whereas paragraph ㉯ was composed of F Bon Cheong(La) Gyemyeongil including Tteoneun Cheong C note(Mi), Bon Cheong F note(La), and Kkeokneun Cheong Ab-G(Do-Si). In addition, the appearance of Ab note(Fa) and chromatic motion from G note(Mi) to F# note(Li) in C Bon Cheong(La) Gyemyeongil as well as the appearance of Db note(Fa) and chromatic motion from F note(La) to E♮ note(Se) in C Bon Cheong(La) Gyemyeongil mixed the scale of Korean traditional music with the scale of Western music, and so avoided the simplicity of this musical piece, and then displayed the colorfulness of this creative piece. Second, this musical piece used a total of 16 diverse performing techniques including arco, legato, détaché, pizzicato, arpeggio, glissando, tenuto, staccato, accent, staccato accent, and fermata. This concerto introduced Western performing techniques not to be used in traditional music into Ajaeng so as to show new performing techniques. Third, in tuning methods, although ‘Araseong’ had been originally composed for 10-string So-ajaeng(small-sized Ajaeng), later it has been increasingly performed for 8-string So-ajaeng, so that its tuning methods has been diverse. Even though the current tuning method are usually used, this study suggested its 8-string So-ajaeng tuning method (g-g-C-D-F-G-C´-F´) to be able to play the piece even with a single tuning, in order to solve the problem which occurs in moving 2-7 pieces of Anjok whenever tonality is changed. This study evaluates that So-ajaeng concerto ‘Araseong No. 2’ can be a good model for producing new Ajaeng creative pieces. This study expects to contribute to effective tuning methods for Ajaeng performers playing this piece. Further, it is necessary to study the tuning methods of diverse Ajaeng creative pieces in the future.
The purpose of this study is to analyze So-ajaeng concerto ‘Araseong No. 2’ by classifying the piece into work analysis and tuning methods. The conclusions of this study are as follows. For work analysis, this study divided the melodies of ‘Araseong’ into three paragraphs including ㉮, ㉯, and ㉰ according to the change of tonality, and then classified paragraph ㉮ into introduction, cadenza [1], part A, and cadenza [2], paragraph ㉯ into part B and part C, and paragraph ㉰ into part D, cadenza [3], and part E. First, the mode and scale of this piece showed the melody motion including Tteoneun Cheong(Mi), Bon Cheong(La), and Kkeokneun Cheong(Do-Si), which appears in the typical Gyemyeongil of Pansori. That is, paragraphs ㉮ and ㉰ were composed of C Bon Cheong(La) Gyemyeongil including Tteoneun Cheong G note(Mi), Bon Cheong C note(La), and Kkeokneun Cheong Eb-D(Do-Si), whereas paragraph ㉯ was composed of F Bon Cheong(La) Gyemyeongil including Tteoneun Cheong C note(Mi), Bon Cheong F note(La), and Kkeokneun Cheong Ab-G(Do-Si). In addition, the appearance of Ab note(Fa) and chromatic motion from G note(Mi) to F# note(Li) in C Bon Cheong(La) Gyemyeongil as well as the appearance of Db note(Fa) and chromatic motion from F note(La) to E♮ note(Se) in C Bon Cheong(La) Gyemyeongil mixed the scale of Korean traditional music with the scale of Western music, and so avoided the simplicity of this musical piece, and then displayed the colorfulness of this creative piece. Second, this musical piece used a total of 16 diverse performing techniques including arco, legato, détaché, pizzicato, arpeggio, glissando, tenuto, staccato, accent, staccato accent, and fermata. This concerto introduced Western performing techniques not to be used in traditional music into Ajaeng so as to show new performing techniques. Third, in tuning methods, although ‘Araseong’ had been originally composed for 10-string So-ajaeng(small-sized Ajaeng), later it has been increasingly performed for 8-string So-ajaeng, so that its tuning methods has been diverse. Even though the current tuning method are usually used, this study suggested its 8-string So-ajaeng tuning method (g-g-C-D-F-G-C´-F´) to be able to play the piece even with a single tuning, in order to solve the problem which occurs in moving 2-7 pieces of Anjok whenever tonality is changed. This study evaluates that So-ajaeng concerto ‘Araseong No. 2’ can be a good model for producing new Ajaeng creative pieces. This study expects to contribute to effective tuning methods for Ajaeng performers playing this piece. Further, it is necessary to study the tuning methods of diverse Ajaeng creative pieces in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.