소설에서 사건과 배경의 중심에 있는 것은 인물이다. 사건이 벌어질 수 있는 것은 인물이 있기 때문이고, 배경을 사실적으로 보여주는 것도 시대적인 언어나 공간 묘사가 아닌, 그 언어를 구사하고 공간 속에서 활동하는 인물이기 때문이다. 또한 인물은 작품의 시대성을 드러내는 중요한 요소이기도 하다. 연구자가 소설의 구성 요소 중 ‘인물’에 초점을 두고 본 연구의 제목을 「소설 창작과 인물 설정 연구」라고 붙인 이유가 여기에 있다. 인물 설정 중에서 ‘아버지’는 본 연구의 주인공이자 소설 창작 기법 속의 주인공이다. 아버지가 선택된 이유...
소설에서 사건과 배경의 중심에 있는 것은 인물이다. 사건이 벌어질 수 있는 것은 인물이 있기 때문이고, 배경을 사실적으로 보여주는 것도 시대적인 언어나 공간 묘사가 아닌, 그 언어를 구사하고 공간 속에서 활동하는 인물이기 때문이다. 또한 인물은 작품의 시대성을 드러내는 중요한 요소이기도 하다. 연구자가 소설의 구성 요소 중 ‘인물’에 초점을 두고 본 연구의 제목을 「소설 창작과 인물 설정 연구」라고 붙인 이유가 여기에 있다. 인물 설정 중에서 ‘아버지’는 본 연구의 주인공이자 소설 창작 기법 속의 주인공이다. 아버지가 선택된 이유는 ‘아버지’는 보편성과 특수성을 동시에 지니고 있어서 다양한 인간의 모습을 보여주기에 효과적이기 때문이다. 또한 ‘아버지’는 시대 변화에 따라 그 지위나 인식 역시 변화를 겪어왔으므로, 시대에 따라 변하는 인간의 가치관을 보여주기에 매우 효과적이다. 본 연구에서 다루는 아버지는 ‘현대적 아버지’이다. 이때 ‘현대’는 시대 구분으로서의 현대가 아니라 어떤 인물이 존재하는 그 자체로의 ‘지금’, ‘현재’를 의미한다. 즉, 여기에서의 ‘현대적’이라는 말은 ‘어떤 주체가 존재하는 현재의 특징적인 것’이라는 의미이다. 그 시대의 현대적 특징을 아버지라는 인물로 형상화하기 위해 각각 조선시대, 일제 식민지 시대, 그리고 오늘날을 배경으로 소설을 창작했다. 그런데 이 서로 다른 세 시대의 현대적 아버지들은 본 연구에서 ‘현대적인’ 아버지로 탈바꿈한다. 그 시대의 현대적인 것들, 특히 아버지라는 인물의 가치를 ‘지금-여기서’ 재조명하는 작업이기 때문이다. 즉, 각 시대의 현대적 특징을 형상화한 인물들을 오늘날의 관점에서 살펴봄으로써 그것이 현대소설 창작에서 어떻게 반영될 수 있는지를 알아보고자 한 것이다. 제1장에서는 본 연구의 목적과 창작소설의 창작 동기에 대해 밝히고, 앞선 연구들에 대해 살펴본다. 제2장에서는 서로 유기적인 관계에 있는 소설의 사건, 배경, 인물의 설정에 대해 알아보고, 이를 바탕으로 창조된 ‘현대적 아버지’를 통해 인물 설정의 실제를 살펴본다. 제3장에서는 이와 같은 창작 이론을 배경으로 한 창작 단편소설 세 편을 보여준다. 첫 번째 창작소설 「잔향」은 조선시대를 배경으로 한 작품으로, 이 시대의 현대적 아버지는 ‘권위적이고 봉건적인 아버지’로 나타난다. 아버지의 눈을 피해 비밀스럽게 가야금 교습을 받는 딸과 그런 딸을 결국 좌절시키고 마는 아버지의 갈등을 통해 경직된 유교사회의 폐쇄성과 억압성을 그리고자 하였다. 일제 식민지 시대를 배경으로 한 두 번째 창작소설 「질라래비훨훨」의 현대적 아버지는 소시민적인 모습이다. 이 아버지는 딸에게는 권위적이지만 사회에서는 한없이 비굴하다. 또한 시대 상황이 그러했던 것처럼 이 아버지는 근대의식과 봉건적 가치관을 동시에 지니고 있는 인물이다. 이러한 점 때문에 딸과 갈등하지만, 일제라는 압제자가 표면에 드러나면서 결국 이 아버지는 딸에게 화해의 실마리를 제공한다. 그것은 식민지 현실이라는 배경 속에서 실질적인 적대자는 따로 있었다는 것을 보여주고자 했기 때문이다. 세 번째 창작소설 「발자국을 위한 축제」는 오늘날의 현대적 아버지를 그리고 있다. 이때의 아버지는 매우 양면적이고 극단적인 형태로 드러나는데 이는 개인의 가치관과 사회적 구성원으로서의 의무 사이에서 끊임없이 갈등할 수밖에 없는 현대인의 내적 갈등을 반영한 결과이다. 이 소설에서 아버지는 실체로 존재하지 않고 다만 딸의 진술 속에서만 존재한다. 이 역시 아버지의 존재감이 희미해진 현실을 드러내는 일환으로, 여기에서 아버지는 주인공을 무기력하게 만드는 그림자, 흉터처럼 남은 발자국으로 형상화된다. 현대적 특징을 담아낸 이 아버지들은 현대소설의 인물 설정에서 새로운 인물형의 본보기가 된다. 이 아버지들은 한 시대의 구체적인 형상으로서, 그 시대 혹은 당시의 보편적 가치관에 대한 이해의 바탕을 제공하며 이는 결국 새로운 가치관과 정서를 환기시키기 때문이다. 즉 ‘현대적 아버지’라는 인물 설정 작업은 결국 소설 창작에 있어서 새로운 인물형의 창조로 귀결되는 것이다.
소설에서 사건과 배경의 중심에 있는 것은 인물이다. 사건이 벌어질 수 있는 것은 인물이 있기 때문이고, 배경을 사실적으로 보여주는 것도 시대적인 언어나 공간 묘사가 아닌, 그 언어를 구사하고 공간 속에서 활동하는 인물이기 때문이다. 또한 인물은 작품의 시대성을 드러내는 중요한 요소이기도 하다. 연구자가 소설의 구성 요소 중 ‘인물’에 초점을 두고 본 연구의 제목을 「소설 창작과 인물 설정 연구」라고 붙인 이유가 여기에 있다. 인물 설정 중에서 ‘아버지’는 본 연구의 주인공이자 소설 창작 기법 속의 주인공이다. 아버지가 선택된 이유는 ‘아버지’는 보편성과 특수성을 동시에 지니고 있어서 다양한 인간의 모습을 보여주기에 효과적이기 때문이다. 또한 ‘아버지’는 시대 변화에 따라 그 지위나 인식 역시 변화를 겪어왔으므로, 시대에 따라 변하는 인간의 가치관을 보여주기에 매우 효과적이다. 본 연구에서 다루는 아버지는 ‘현대적 아버지’이다. 이때 ‘현대’는 시대 구분으로서의 현대가 아니라 어떤 인물이 존재하는 그 자체로의 ‘지금’, ‘현재’를 의미한다. 즉, 여기에서의 ‘현대적’이라는 말은 ‘어떤 주체가 존재하는 현재의 특징적인 것’이라는 의미이다. 그 시대의 현대적 특징을 아버지라는 인물로 형상화하기 위해 각각 조선시대, 일제 식민지 시대, 그리고 오늘날을 배경으로 소설을 창작했다. 그런데 이 서로 다른 세 시대의 현대적 아버지들은 본 연구에서 ‘현대적인’ 아버지로 탈바꿈한다. 그 시대의 현대적인 것들, 특히 아버지라는 인물의 가치를 ‘지금-여기서’ 재조명하는 작업이기 때문이다. 즉, 각 시대의 현대적 특징을 형상화한 인물들을 오늘날의 관점에서 살펴봄으로써 그것이 현대소설 창작에서 어떻게 반영될 수 있는지를 알아보고자 한 것이다. 제1장에서는 본 연구의 목적과 창작소설의 창작 동기에 대해 밝히고, 앞선 연구들에 대해 살펴본다. 제2장에서는 서로 유기적인 관계에 있는 소설의 사건, 배경, 인물의 설정에 대해 알아보고, 이를 바탕으로 창조된 ‘현대적 아버지’를 통해 인물 설정의 실제를 살펴본다. 제3장에서는 이와 같은 창작 이론을 배경으로 한 창작 단편소설 세 편을 보여준다. 첫 번째 창작소설 「잔향」은 조선시대를 배경으로 한 작품으로, 이 시대의 현대적 아버지는 ‘권위적이고 봉건적인 아버지’로 나타난다. 아버지의 눈을 피해 비밀스럽게 가야금 교습을 받는 딸과 그런 딸을 결국 좌절시키고 마는 아버지의 갈등을 통해 경직된 유교사회의 폐쇄성과 억압성을 그리고자 하였다. 일제 식민지 시대를 배경으로 한 두 번째 창작소설 「질라래비훨훨」의 현대적 아버지는 소시민적인 모습이다. 이 아버지는 딸에게는 권위적이지만 사회에서는 한없이 비굴하다. 또한 시대 상황이 그러했던 것처럼 이 아버지는 근대의식과 봉건적 가치관을 동시에 지니고 있는 인물이다. 이러한 점 때문에 딸과 갈등하지만, 일제라는 압제자가 표면에 드러나면서 결국 이 아버지는 딸에게 화해의 실마리를 제공한다. 그것은 식민지 현실이라는 배경 속에서 실질적인 적대자는 따로 있었다는 것을 보여주고자 했기 때문이다. 세 번째 창작소설 「발자국을 위한 축제」는 오늘날의 현대적 아버지를 그리고 있다. 이때의 아버지는 매우 양면적이고 극단적인 형태로 드러나는데 이는 개인의 가치관과 사회적 구성원으로서의 의무 사이에서 끊임없이 갈등할 수밖에 없는 현대인의 내적 갈등을 반영한 결과이다. 이 소설에서 아버지는 실체로 존재하지 않고 다만 딸의 진술 속에서만 존재한다. 이 역시 아버지의 존재감이 희미해진 현실을 드러내는 일환으로, 여기에서 아버지는 주인공을 무기력하게 만드는 그림자, 흉터처럼 남은 발자국으로 형상화된다. 현대적 특징을 담아낸 이 아버지들은 현대소설의 인물 설정에서 새로운 인물형의 본보기가 된다. 이 아버지들은 한 시대의 구체적인 형상으로서, 그 시대 혹은 당시의 보편적 가치관에 대한 이해의 바탕을 제공하며 이는 결국 새로운 가치관과 정서를 환기시키기 때문이다. 즉 ‘현대적 아버지’라는 인물 설정 작업은 결국 소설 창작에 있어서 새로운 인물형의 창조로 귀결되는 것이다.
Characters are in the center of events and background in novels. events are caused by characters and background is shown actually by characters who speak the language and act in the space, neither periodical language nor spatial description. Also, characters are also an important factor which shows ...
Characters are in the center of events and background in novels. events are caused by characters and background is shown actually by characters who speak the language and act in the space, neither periodical language nor spatial description. Also, characters are also an important factor which shows periodical characteristics of work. Therefore, researcher named the tile as A Study on Creation of Novel and Creation of Character by focusing on 'characters' among the factors organizing novel. ‘Father’ is a hero of this study and hero of creative method of novel. Father was selected because 'father' has both universality and distinctiveness, so he is effective to show various human appearances. In addition, 'father' has experienced the changes of status and recognition by periodical changes, so it's very effective to show human's value changed by periods. The father treated in this study is ‘modern father’. At this time, ‘modern period’ means 'now' and 'present' when some character exists, not for the periodical division. In other words, the word of 'modern' means 'characteristics of present when some subject exists'. The novel was created under the background of Joseon Period, Japanese colonial period and current period so as to describe modern characteristics of the period with the character of father. But, modern fathers of different three periods changed to 'modern' father in this study. Modern things of the period, especially, the value of character, father, is refocused ‘now-in here’. In other words, it intended to examine characters forming modern characteristics of each period from the standpoint of present and examine how they can be reflected in the creation of modern novel. In the first chapter, the purposes of this study and creation motives of created novel are explained and precedent studies are examined. In the second chapter, the creation of events, background and characters which have organic relations in novel is examined and the actualities of character setting is examined by 'modern father' created by focusing on it. In the third chapter, three short novels created, whose background is the creation theory, are shown. The first novel created, Reverberation, has the background of Joseon period and modern father of the period is ‘authoritative and feudal father'. Through the conflict between daughter who learns to play gayageum secretly by avoiding father's eyes and father who frustrates her finally, this novel intended to draw closeness and pressure of uncomfortable Confucian society. The second novel created under the background of Japanese colonial period is Jalalaebihwalhwal whose modern father shows bourgeois appearance. This father is authoritative to his daughter, but much servile to society. Also, as the situation of the period, this father has modern awareness and feudal value at the same time. Because of the fact, he has a conflict with his daughter, but the suppressor, Japan, is appeared to the surface. Meanwhile, this father provides the clue of reconciliation to his daughter finally because it intended to show that real antagonist existed separately under the background of colonial actualities. The third novel created, festival for footprint, draws modern father of the present. This father is drawn by very ambivalent and extreme form, It is reflected by inner conflict of modern people who cannot but being anxious continuously between individual value and duty as a social member. The father of this novel existed in only daughter's explanation, not existed actually. It means the reality father's existence becomes vague and in here, father is drawn as shadow making a hero lethargic and footprint remained as a scar. Those fathers drawing modern characteristics become an example of new character in the character setting of modern novel because they are the concrete form of one period, provide the foundation of understanding the period and call attention to new value and emotion. In other words, this study explains that the setting of character, 'modern father', is finally a creation of new character in the creation of novel.
Characters are in the center of events and background in novels. events are caused by characters and background is shown actually by characters who speak the language and act in the space, neither periodical language nor spatial description. Also, characters are also an important factor which shows periodical characteristics of work. Therefore, researcher named the tile as A Study on Creation of Novel and Creation of Character by focusing on 'characters' among the factors organizing novel. ‘Father’ is a hero of this study and hero of creative method of novel. Father was selected because 'father' has both universality and distinctiveness, so he is effective to show various human appearances. In addition, 'father' has experienced the changes of status and recognition by periodical changes, so it's very effective to show human's value changed by periods. The father treated in this study is ‘modern father’. At this time, ‘modern period’ means 'now' and 'present' when some character exists, not for the periodical division. In other words, the word of 'modern' means 'characteristics of present when some subject exists'. The novel was created under the background of Joseon Period, Japanese colonial period and current period so as to describe modern characteristics of the period with the character of father. But, modern fathers of different three periods changed to 'modern' father in this study. Modern things of the period, especially, the value of character, father, is refocused ‘now-in here’. In other words, it intended to examine characters forming modern characteristics of each period from the standpoint of present and examine how they can be reflected in the creation of modern novel. In the first chapter, the purposes of this study and creation motives of created novel are explained and precedent studies are examined. In the second chapter, the creation of events, background and characters which have organic relations in novel is examined and the actualities of character setting is examined by 'modern father' created by focusing on it. In the third chapter, three short novels created, whose background is the creation theory, are shown. The first novel created, Reverberation, has the background of Joseon period and modern father of the period is ‘authoritative and feudal father'. Through the conflict between daughter who learns to play gayageum secretly by avoiding father's eyes and father who frustrates her finally, this novel intended to draw closeness and pressure of uncomfortable Confucian society. The second novel created under the background of Japanese colonial period is Jalalaebihwalhwal whose modern father shows bourgeois appearance. This father is authoritative to his daughter, but much servile to society. Also, as the situation of the period, this father has modern awareness and feudal value at the same time. Because of the fact, he has a conflict with his daughter, but the suppressor, Japan, is appeared to the surface. Meanwhile, this father provides the clue of reconciliation to his daughter finally because it intended to show that real antagonist existed separately under the background of colonial actualities. The third novel created, festival for footprint, draws modern father of the present. This father is drawn by very ambivalent and extreme form, It is reflected by inner conflict of modern people who cannot but being anxious continuously between individual value and duty as a social member. The father of this novel existed in only daughter's explanation, not existed actually. It means the reality father's existence becomes vague and in here, father is drawn as shadow making a hero lethargic and footprint remained as a scar. Those fathers drawing modern characteristics become an example of new character in the character setting of modern novel because they are the concrete form of one period, provide the foundation of understanding the period and call attention to new value and emotion. In other words, this study explains that the setting of character, 'modern father', is finally a creation of new character in the creation of novel.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.