본 논문은 한국 현대 소설에서 드러나는 소설적 공간의 발견 및 장소성의 형성 과정에 주목한다. 소설의 사건은 자아의 소외되고 망각된 본질을 발견하는 계기이자 사건이 일어나는 공간을 변화시킨다. 본래 공간은 사회적 규범에 의해 기능과 의미가 정의되었으나, 소설적 공간은 자아에 의해 특정한 의미를 지닌 장소가 된다. 이는 자아에게 주체가 될 수 있는 권리를 회복할 수 있는 가능성을 암시한다.
테오도르.W.아도르노에 의하면 계몽은 인간이 자연으로부터 벗어나 인간다운 삶을 살기 위한 시도였다. 그러나 자연의 지배 방식을 답습하면서 문명은 제2의 자연을 생산하는 모순된 결과를 맞는다. 자본주의 사회에서 인간은 노동력을 가진 상품이 되며, 생존을 위해 끊임없이 경쟁해야 한다. 이로 인해 자아는 본질을 형성하는 거주 기반을 유지할 수 없으며, 사회와 대등한 관계를 맺는 독립적인 주체가 될 수 없다. 사회는 사회가 부여한 역할에 동일시하기를 강요한다. 이로 인해 자아의 정체성과 소외된 본질 사이에는 괴리가 생긴다.
본 논문에서는 김사과, 천명관, 김숨의 단편 소설에서 사건이 일어나는 공간인 ‘공원’의 ...
본 논문은 한국 현대 소설에서 드러나는 소설적 공간의 발견 및 장소성의 형성 과정에 주목한다. 소설의 사건은 자아의 소외되고 망각된 본질을 발견하는 계기이자 사건이 일어나는 공간을 변화시킨다. 본래 공간은 사회적 규범에 의해 기능과 의미가 정의되었으나, 소설적 공간은 자아에 의해 특정한 의미를 지닌 장소가 된다. 이는 자아에게 주체가 될 수 있는 권리를 회복할 수 있는 가능성을 암시한다.
테오도르.W.아도르노에 의하면 계몽은 인간이 자연으로부터 벗어나 인간다운 삶을 살기 위한 시도였다. 그러나 자연의 지배 방식을 답습하면서 문명은 제2의 자연을 생산하는 모순된 결과를 맞는다. 자본주의 사회에서 인간은 노동력을 가진 상품이 되며, 생존을 위해 끊임없이 경쟁해야 한다. 이로 인해 자아는 본질을 형성하는 거주 기반을 유지할 수 없으며, 사회와 대등한 관계를 맺는 독립적인 주체가 될 수 없다. 사회는 사회가 부여한 역할에 동일시하기를 강요한다. 이로 인해 자아의 정체성과 소외된 본질 사이에는 괴리가 생긴다.
본 논문에서는 김사과, 천명관, 김숨의 단편 소설에서 사건이 일어나는 공간인 ‘공원’의 장소성을 분석한다. ‘공원’은 자연을 자본주의의 논리로 해석하고 기능화한 결과물로, 인간이 자연을 정복했다는 것을 증명하는 전리품이다. 소설의 사건을 통해 ‘공원’은 자아의 본질을 발견하는 장소가 된다.
2장에서는 현대 사회와 ‘공원’의 관계 및 형성 과정을 분석한다. ‘공원’은 현대 자본주의 사회의 복지 유토피아를 뒷받침하는 근거이자 생산과 교환 과정에서 생기는 잉여 가치의 수탈을 무마하는 수단이다. ‘공원’은 도시에서 접할 수 없는 녹색 자연을 재현하고 입장료를 내지 않아도 이용할 수 있다는 점에서 자본주의의 질서가 미치지 않는 예외 공간으로 정의되나, 실제로는 주변의 아파트 시세를 올리는 간접 자본이다. ‘공원’은 노동자들을 노동 현장으로 복귀시키기 위해 잠깐 동안의 휴식을 보장하는 공간이자 경쟁에서 밀려난 인간들이 머무를 수 있는 유일한 무자본의 공간이다. 자본주의의 논리를 정당화하고 강화하는 수단인 셈이다.
3장과 4장, 5장에서는 김사과의 「정오의 산책」, 천명관의 「숟가락아, 구부러져라」, 김숨의 「노인」을 차례대로 분석한다. 각 장은 2절로 구성된다. 1절에서는 소설 속 ‘공원’이 제시되는 묘사 방식에 대하여, 2절에서는 ‘공원’에서 벌어지는 사건에 대한 인물의 반응-응답의 기반이 되는 인물의 개별적 서사와 본질을 분석한다.
6장은 본 논문의 결론으로, 각 장에서 연구하고 분석한 내용을 정리하고 소설적 공간과 장소의 상호작용을 통한 새로운 문학적 정치 참여의 가능성을 열어 두고자 한다. ‘공원’은 현 자본주의 계몽의 실패와 야만적인 제2의 자연을 보여주는 거울로, 소설의 인물들이 자본주의 사회의 폭력을 직시하고 소외된 자신의 본질을 발견하게 한다. 비록 소설이 가상에 불과하다는 편견이 있다 한들, 소설 언어의 본질은 감성과 이성 사이의 긴장을 유지하며 표현할 수 없는 불가능에 접근하기를 시도하는 것이다. 소설적 공간과 장소는 자본주의 사회의 구조와 논리에 저항하고 주체의 권리를 박탈당한 자아의 복권을 시도한다. 이러한 시도를 통해 가상으로 폄하되는 소설은 현실의 새로운 전복을 야기하는 하나의 가능성으로서 환기될 수 있을 것이다.
본 논문은 한국 현대 소설에서 드러나는 소설적 공간의 발견 및 장소성의 형성 과정에 주목한다. 소설의 사건은 자아의 소외되고 망각된 본질을 발견하는 계기이자 사건이 일어나는 공간을 변화시킨다. 본래 공간은 사회적 규범에 의해 기능과 의미가 정의되었으나, 소설적 공간은 자아에 의해 특정한 의미를 지닌 장소가 된다. 이는 자아에게 주체가 될 수 있는 권리를 회복할 수 있는 가능성을 암시한다.
테오도르.W.아도르노에 의하면 계몽은 인간이 자연으로부터 벗어나 인간다운 삶을 살기 위한 시도였다. 그러나 자연의 지배 방식을 답습하면서 문명은 제2의 자연을 생산하는 모순된 결과를 맞는다. 자본주의 사회에서 인간은 노동력을 가진 상품이 되며, 생존을 위해 끊임없이 경쟁해야 한다. 이로 인해 자아는 본질을 형성하는 거주 기반을 유지할 수 없으며, 사회와 대등한 관계를 맺는 독립적인 주체가 될 수 없다. 사회는 사회가 부여한 역할에 동일시하기를 강요한다. 이로 인해 자아의 정체성과 소외된 본질 사이에는 괴리가 생긴다.
본 논문에서는 김사과, 천명관, 김숨의 단편 소설에서 사건이 일어나는 공간인 ‘공원’의 장소성을 분석한다. ‘공원’은 자연을 자본주의의 논리로 해석하고 기능화한 결과물로, 인간이 자연을 정복했다는 것을 증명하는 전리품이다. 소설의 사건을 통해 ‘공원’은 자아의 본질을 발견하는 장소가 된다.
2장에서는 현대 사회와 ‘공원’의 관계 및 형성 과정을 분석한다. ‘공원’은 현대 자본주의 사회의 복지 유토피아를 뒷받침하는 근거이자 생산과 교환 과정에서 생기는 잉여 가치의 수탈을 무마하는 수단이다. ‘공원’은 도시에서 접할 수 없는 녹색 자연을 재현하고 입장료를 내지 않아도 이용할 수 있다는 점에서 자본주의의 질서가 미치지 않는 예외 공간으로 정의되나, 실제로는 주변의 아파트 시세를 올리는 간접 자본이다. ‘공원’은 노동자들을 노동 현장으로 복귀시키기 위해 잠깐 동안의 휴식을 보장하는 공간이자 경쟁에서 밀려난 인간들이 머무를 수 있는 유일한 무자본의 공간이다. 자본주의의 논리를 정당화하고 강화하는 수단인 셈이다.
3장과 4장, 5장에서는 김사과의 「정오의 산책」, 천명관의 「숟가락아, 구부러져라」, 김숨의 「노인」을 차례대로 분석한다. 각 장은 2절로 구성된다. 1절에서는 소설 속 ‘공원’이 제시되는 묘사 방식에 대하여, 2절에서는 ‘공원’에서 벌어지는 사건에 대한 인물의 반응-응답의 기반이 되는 인물의 개별적 서사와 본질을 분석한다.
6장은 본 논문의 결론으로, 각 장에서 연구하고 분석한 내용을 정리하고 소설적 공간과 장소의 상호작용을 통한 새로운 문학적 정치 참여의 가능성을 열어 두고자 한다. ‘공원’은 현 자본주의 계몽의 실패와 야만적인 제2의 자연을 보여주는 거울로, 소설의 인물들이 자본주의 사회의 폭력을 직시하고 소외된 자신의 본질을 발견하게 한다. 비록 소설이 가상에 불과하다는 편견이 있다 한들, 소설 언어의 본질은 감성과 이성 사이의 긴장을 유지하며 표현할 수 없는 불가능에 접근하기를 시도하는 것이다. 소설적 공간과 장소는 자본주의 사회의 구조와 논리에 저항하고 주체의 권리를 박탈당한 자아의 복권을 시도한다. 이러한 시도를 통해 가상으로 폄하되는 소설은 현실의 새로운 전복을 야기하는 하나의 가능성으로서 환기될 수 있을 것이다.
This paper focuses on the discovery of fictional place and a process of placeness formation. Fictional action is an opportunity to identify the essential ego, which is not only alienated but also buried in oblivion, and changes the space where it takes place. Whereas the definition and function of t...
This paper focuses on the discovery of fictional place and a process of placeness formation. Fictional action is an opportunity to identify the essential ego, which is not only alienated but also buried in oblivion, and changes the space where it takes place. Whereas the definition and function of the general sense of space may be outlined by social norms, fictional space can be a place tinged with a specific meaning generated by the ego. It alludes to the possibility for the ego to recover its rights of being a subject.
According to Theodore W. Adorno, enlightenment was a attempt for mankind to live a human life outside nature. However, they imitated the ways in which nature rules, and, as the result, the civilization of mankind ironically became another form of nature. In the capitalistic society, human beings are goods providing labor, and compete with one another to survive. Hence, the ego cannot maintain their habitable base that forms its essence and maintain its status as an independent subject equivalent to society. The community forces the ego to identify itself with roles assigned to it. Thus, there exists a chasm between the identity and the alienated essence of the ego.
In this thesis, I studied the ‘placeness’ of parks, where fictional actions arise in short stories written by Sagwa Kim, Myonggwan Cheon, and Soom Kim. The park is a product of interpreting and functionalizing nature with capitalism, and also symbolic of the fact that humans have conquered nature. The park is a place where the ego retrieves its essence through fictional actions.
In the second chapter, I scrutinize the relations between modern society and the park and its process of formation. The park is a rationale behind welfare utopia extensively pervaded in modern capital society, and is an expedient way to nullify a plunder of surplus value generated in the process of production and exchange. The park represents a green nature that city dwellers seldom come in contact with and is open to all for free. In these regards, the park may be defined as space unswayed by capitalism. In truth, it is a space of indirect capital, insofar as it tends to boost the market price of apartments that surround it. The park is a space where workers repose themselves for a while, before returning to their respective workplace, and where those who were ousted from competition can linger. In other words, the park is a means to not only justify the capitalism, but also reinforce it.
In the third, fourth, and fifth chapter, I analyze Sagwa Kim’s Walk at Noon, Myonggwan Cheon’s Spoon, Be Crooking, and Soom Kim’s Old Man in turn. Each chapter is comprised of two sections. I examine the description of the park in the first section, also the personal narrative and the essence of the character whose reaction and response to the actions in the park form the basis for the second section.
In the sixth chapter, the conclusion section, I summarize the considerations discussed in each chapter, and leave the door open for new political participation of literature through the interaction between the fictional space and place. The park is a reflecting mirror that echoes the failure of enlightenment of current capitalism and violent nature represented by humans. It lets fictional characters face the violence of the capitalism and recognize their marginalized selves. Although there is a stereotype that the novel is a fabrication, the kernel of the fictional language maintains the tension between emotion and reason, and tries to approach ineffable impossibilities. The fictional space resist against the capitalistic system and its logic, and attempts to regain the divested ego. Through this struggle, the novel, albeit a fictional product, may provide new possibilities for the cure of social ills in the real world.
This paper focuses on the discovery of fictional place and a process of placeness formation. Fictional action is an opportunity to identify the essential ego, which is not only alienated but also buried in oblivion, and changes the space where it takes place. Whereas the definition and function of the general sense of space may be outlined by social norms, fictional space can be a place tinged with a specific meaning generated by the ego. It alludes to the possibility for the ego to recover its rights of being a subject.
According to Theodore W. Adorno, enlightenment was a attempt for mankind to live a human life outside nature. However, they imitated the ways in which nature rules, and, as the result, the civilization of mankind ironically became another form of nature. In the capitalistic society, human beings are goods providing labor, and compete with one another to survive. Hence, the ego cannot maintain their habitable base that forms its essence and maintain its status as an independent subject equivalent to society. The community forces the ego to identify itself with roles assigned to it. Thus, there exists a chasm between the identity and the alienated essence of the ego.
In this thesis, I studied the ‘placeness’ of parks, where fictional actions arise in short stories written by Sagwa Kim, Myonggwan Cheon, and Soom Kim. The park is a product of interpreting and functionalizing nature with capitalism, and also symbolic of the fact that humans have conquered nature. The park is a place where the ego retrieves its essence through fictional actions.
In the second chapter, I scrutinize the relations between modern society and the park and its process of formation. The park is a rationale behind welfare utopia extensively pervaded in modern capital society, and is an expedient way to nullify a plunder of surplus value generated in the process of production and exchange. The park represents a green nature that city dwellers seldom come in contact with and is open to all for free. In these regards, the park may be defined as space unswayed by capitalism. In truth, it is a space of indirect capital, insofar as it tends to boost the market price of apartments that surround it. The park is a space where workers repose themselves for a while, before returning to their respective workplace, and where those who were ousted from competition can linger. In other words, the park is a means to not only justify the capitalism, but also reinforce it.
In the third, fourth, and fifth chapter, I analyze Sagwa Kim’s Walk at Noon, Myonggwan Cheon’s Spoon, Be Crooking, and Soom Kim’s Old Man in turn. Each chapter is comprised of two sections. I examine the description of the park in the first section, also the personal narrative and the essence of the character whose reaction and response to the actions in the park form the basis for the second section.
In the sixth chapter, the conclusion section, I summarize the considerations discussed in each chapter, and leave the door open for new political participation of literature through the interaction between the fictional space and place. The park is a reflecting mirror that echoes the failure of enlightenment of current capitalism and violent nature represented by humans. It lets fictional characters face the violence of the capitalism and recognize their marginalized selves. Although there is a stereotype that the novel is a fabrication, the kernel of the fictional language maintains the tension between emotion and reason, and tries to approach ineffable impossibilities. The fictional space resist against the capitalistic system and its logic, and attempts to regain the divested ego. Through this struggle, the novel, albeit a fictional product, may provide new possibilities for the cure of social ills in the real world.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.