The purpose of the thesis is to study the characteristics of family narratives in the novels of female authors, focusing on the works of Han Kang, Kwon Yeo-seon, and Pyeon Hye-young who started their literary career in 1990-2000. The source of human existence is rooted in the family. In psychoanalysis, humanity originates from the family and is considered to form through the family. During the formation of modern Korean literature, family narratives in women's literature focused on feminine writing and femininity. In the ...
The purpose of the thesis is to study the characteristics of family narratives in the novels of female authors, focusing on the works of Han Kang, Kwon Yeo-seon, and Pyeon Hye-young who started their literary career in 1990-2000. The source of human existence is rooted in the family. In psychoanalysis, humanity originates from the family and is considered to form through the family. During the formation of modern Korean literature, family narratives in women's literature focused on feminine writing and femininity. In the transition period, when the accelerated industrialization changed from a traditional family to a modern family, the characters in the works recognized women's identity and tried to acquire subjectivity. In the 1990s, as the issues of women's individuality and desires were dealt with in earnest, the reconstruction of family narratives began to appear in their works. While the existing novels of female authors mainly depicted feminine writing and femininity, the works of Han Kang, Kwon Yeo-sun, and Pyeon Hye-young described the absence of family members and the characteristics of the space symbolizing "home." Chapter II analyzed the trauma of the absence of family members. Humans take the destruction of their families as a tragedy because they have a strong illusion on their families. Freud defined identification as an emotional bond feeling the pain of others as their own. At the center of identification is the ego. The ego identifies the egos of various external objects and keeps the balance between the outside world and internal impulses. The ‘absence of a sister’ appears in the Han Kang's first full-length novel "Black Deer"(검은 사슴) and “Tree Flame”(나무 불꽃) in the sequence novel, "Vegetarian."(채식주의자) In Kwon Yeo-seon's short novels "When Autumn Comes"(가을이 오면) and "Mom's Name,"(엄마의 이름) the trauma on her mother's absence appears. In Pyeon Hye-young's full-length novel “Hall”(홀), trauma on her father's absence appears. Each character with trauma resulted from the absence tries to overcome by identification. Chapter III analyzed the symbolic meaning of 'house'. If the source of human existence begins with the family, the starting point of life is home. Foucault referred to the utopia existing in reality as heterotopia. Various forms of heterotopia appear according to the relationship between society and individuals. The sea in "Black Deer"(검은 사슴) and the forest in "Tree Flame"(나무 불꽃) of the Han Kang‘s works are symbolic places for "home." The fare in "When Autumn Comes,"(가을이 오면) and the household and Banhee's house in “Mom's Name”(엄마의 이름) of Kwon Yeo-seon's works as well as the wife's garden and the mother-in-law's hole of Pyeon Hye-young's "Hall,"(홀) are represented as symbolic places of the house. This study analyzed family narratives focusing on the works of Han Kang, Kwon Yeo-seon and Pyeon Hye-young. While the feminine writing and femininity that appeared in the existing female author’s novels were centered, above three authors’ works were characterized by the trauma caused by the absence of family members and the symbolism of "home." The absence of family members during the ego-formation results in trauma. In the process of overcoming it, they identify themselves with others. In addition, through spatial research symbolizing home, it was found that the space called "home" had a great influence on the formation of a person's identity.본 논문은 1990~2000년에 등단한 한강, 권여선, 편혜영 작품을 중심으로 여성작가 소설에 나타난 가족서사의 특징을 연구하는 것을 목적으로 한다. 인간 존재의 근원은 가족으로부터 시작된다. 정신분석학에서도 인간성은 가정에서부터 시작되고 가족을 통해 인간이 되는 것으로 보았다. 근대 형성기 여성문학에서의 가족서사는 여성적 글쓰기나 여성성 중심으로 이루어졌다. 산업화의 발달로 전통적인 가족에서 현대적인 가족으로 이행되는 과도기시기에서는 인물들이 여성의 정체성을 인식하고 주체성을 획득하려고 하는 서사가 나타났다. 1990년대에서는 여성의 개체성과 욕망의 문제가 본격적으로 다루면서 가족서사의 재구성이 이루어지기 시작한다. 한강, 권여선 편혜영 작품에서는 기존의 여성작가 소설에 나타난 가족서사의 특징인 여성적 글쓰기와 여성성이 아닌 가족구성원의 부재와 ‘집’을 상징하는 공간의 특징으로 나타났다. Ⅱ장에서는 가족구성원 부재의 트라우마를 분석하였다. 인간은 가족에 대한 강한 환상을 가지고 있기 때문에 가족의 파괴를 비극으로 받아드린다. 프로이트는 타인의 고통이 자신의 고통으로 되는 감정적 유대를 동일시라고 했다. 동일시를 담당하는 중심은 자아로서, 자아는 다양한 외부 개체의 자아들과 동일시하며 외부 세상과 내부 충동의 사이에서 균형을 유지하게 된다. 한강의 첫 장편소설 검은 사슴과 연작소설채식주의자에 수록된 「나무 불꽃」에서는 나타난 ‘누이의 부재’가 나타난다. 권여선의 단편소설 「가을이 오면」과 엄마의 이름에서는 ‘어머니의 부재’에 대한 트라우마가 나타난다. 편혜영의 장편소설 홀에는 나타난 ‘아버지의 부재’에 대한 트라우마가 나타난다. 부재로 인해 트라우마를 가진 각 인물들은 타인과 동일시하는 것을 통해 이를 극복하고자 했다. Ⅲ장에서는 ‘집’의 상징적 의미를 분석하였다. 인간 존재의 근원이 가족에서부터 시작되었다면 생활의 출발점은 집이다. 푸코는 현실의 존재하는 유토피아를 헤테로포피아라고 명명했다. 헤테로토피아는 사회와 개인이 관계를 맺는 것에 따라 다양한 형태로 나타난다. 한강의 검은 사슴에서 바다. 「나무불꽃」에서는 숲이 ‘집’의 상징적인 장소로 나타난다. 권여선의 「가을이 오면」에서는 시장. 엄마의 이름에서는 ‘가정’과 ‘반희의 집’이 ‘집’의 상징적인 장소로 나타난다. 편혜영의 홀에서는 아내의 ‘정원’과 장모의 ‘구멍’이 집의 상징적인 장소로 나타났다. 본 연구는 한강, 권여선, 편혜영 작품을 중심으로 가족서사를 분석하면서 기존의 여성작가 소설에 나타난 여성적 글쓰기와 여성성이 중심인 것에서, 가족구성원의 부재의 트라우마와 ‘집’의 상징성이 특징으로 나타난 것을 볼 수 있다. 인물의 자아형성에 있어 가족구성원의 부재는 트라우마를 형성하고 이를 극복하는 과정에서 타인과 자신을 동일시하는 것으로 나타났다. 또한, 집을 상징하는 공간 연구를 통해 ‘집’이라는 공간이 인물의 정체성 형성에 큰 영향을 끼치는 것을 파악했다.
The purpose of the thesis is to study the characteristics of family narratives in the novels of female authors, focusing on the works of Han Kang, Kwon Yeo-seon, and Pyeon Hye-young who started their literary career in 1990-2000. The source of human existence is rooted in the family. In psychoanalysis, humanity originates from the family and is considered to form through the family. During the formation of modern Korean literature, family narratives in women's literature focused on feminine writing and femininity. In the transition period, when the accelerated industrialization changed from a traditional family to a modern family, the characters in the works recognized women's identity and tried to acquire subjectivity. In the 1990s, as the issues of women's individuality and desires were dealt with in earnest, the reconstruction of family narratives began to appear in their works. While the existing novels of female authors mainly depicted feminine writing and femininity, the works of Han Kang, Kwon Yeo-sun, and Pyeon Hye-young described the absence of family members and the characteristics of the space symbolizing "home." Chapter II analyzed the trauma of the absence of family members. Humans take the destruction of their families as a tragedy because they have a strong illusion on their families. Freud defined identification as an emotional bond feeling the pain of others as their own. At the center of identification is the ego. The ego identifies the egos of various external objects and keeps the balance between the outside world and internal impulses. The ‘absence of a sister’ appears in the Han Kang's first full-length novel "Black Deer"(검은 사슴) and “Tree Flame”(나무 불꽃) in the sequence novel, "Vegetarian."(채식주의자) In Kwon Yeo-seon's short novels "When Autumn Comes"(가을이 오면) and "Mom's Name,"(엄마의 이름) the trauma on her mother's absence appears. In Pyeon Hye-young's full-length novel “Hall”(홀), trauma on her father's absence appears. Each character with trauma resulted from the absence tries to overcome by identification. Chapter III analyzed the symbolic meaning of 'house'. If the source of human existence begins with the family, the starting point of life is home. Foucault referred to the utopia existing in reality as heterotopia. Various forms of heterotopia appear according to the relationship between society and individuals. The sea in "Black Deer"(검은 사슴) and the forest in "Tree Flame"(나무 불꽃) of the Han Kang‘s works are symbolic places for "home." The fare in "When Autumn Comes,"(가을이 오면) and the household and Banhee's house in “Mom's Name”(엄마의 이름) of Kwon Yeo-seon's works as well as the wife's garden and the mother-in-law's hole of Pyeon Hye-young's "Hall,"(홀) are represented as symbolic places of the house. This study analyzed family narratives focusing on the works of Han Kang, Kwon Yeo-seon and Pyeon Hye-young. While the feminine writing and femininity that appeared in the existing female author’s novels were centered, above three authors’ works were characterized by the trauma caused by the absence of family members and the symbolism of "home." The absence of family members during the ego-formation results in trauma. In the process of overcoming it, they identify themselves with others. In addition, through spatial research symbolizing home, it was found that the space called "home" had a great influence on the formation of a person's identity.본 논문은 1990~2000년에 등단한 한강, 권여선, 편혜영 작품을 중심으로 여성작가 소설에 나타난 가족서사의 특징을 연구하는 것을 목적으로 한다. 인간 존재의 근원은 가족으로부터 시작된다. 정신분석학에서도 인간성은 가정에서부터 시작되고 가족을 통해 인간이 되는 것으로 보았다. 근대 형성기 여성문학에서의 가족서사는 여성적 글쓰기나 여성성 중심으로 이루어졌다. 산업화의 발달로 전통적인 가족에서 현대적인 가족으로 이행되는 과도기시기에서는 인물들이 여성의 정체성을 인식하고 주체성을 획득하려고 하는 서사가 나타났다. 1990년대에서는 여성의 개체성과 욕망의 문제가 본격적으로 다루면서 가족서사의 재구성이 이루어지기 시작한다. 한강, 권여선 편혜영 작품에서는 기존의 여성작가 소설에 나타난 가족서사의 특징인 여성적 글쓰기와 여성성이 아닌 가족구성원의 부재와 ‘집’을 상징하는 공간의 특징으로 나타났다. Ⅱ장에서는 가족구성원 부재의 트라우마를 분석하였다. 인간은 가족에 대한 강한 환상을 가지고 있기 때문에 가족의 파괴를 비극으로 받아드린다. 프로이트는 타인의 고통이 자신의 고통으로 되는 감정적 유대를 동일시라고 했다. 동일시를 담당하는 중심은 자아로서, 자아는 다양한 외부 개체의 자아들과 동일시하며 외부 세상과 내부 충동의 사이에서 균형을 유지하게 된다. 한강의 첫 장편소설 검은 사슴과 연작소설채식주의자에 수록된 「나무 불꽃」에서는 나타난 ‘누이의 부재’가 나타난다. 권여선의 단편소설 「가을이 오면」과 엄마의 이름에서는 ‘어머니의 부재’에 대한 트라우마가 나타난다. 편혜영의 장편소설 홀에는 나타난 ‘아버지의 부재’에 대한 트라우마가 나타난다. 부재로 인해 트라우마를 가진 각 인물들은 타인과 동일시하는 것을 통해 이를 극복하고자 했다. Ⅲ장에서는 ‘집’의 상징적 의미를 분석하였다. 인간 존재의 근원이 가족에서부터 시작되었다면 생활의 출발점은 집이다. 푸코는 현실의 존재하는 유토피아를 헤테로포피아라고 명명했다. 헤테로토피아는 사회와 개인이 관계를 맺는 것에 따라 다양한 형태로 나타난다. 한강의 검은 사슴에서 바다. 「나무불꽃」에서는 숲이 ‘집’의 상징적인 장소로 나타난다. 권여선의 「가을이 오면」에서는 시장. 엄마의 이름에서는 ‘가정’과 ‘반희의 집’이 ‘집’의 상징적인 장소로 나타난다. 편혜영의 홀에서는 아내의 ‘정원’과 장모의 ‘구멍’이 집의 상징적인 장소로 나타났다. 본 연구는 한강, 권여선, 편혜영 작품을 중심으로 가족서사를 분석하면서 기존의 여성작가 소설에 나타난 여성적 글쓰기와 여성성이 중심인 것에서, 가족구성원의 부재의 트라우마와 ‘집’의 상징성이 특징으로 나타난 것을 볼 수 있다. 인물의 자아형성에 있어 가족구성원의 부재는 트라우마를 형성하고 이를 극복하는 과정에서 타인과 자신을 동일시하는 것으로 나타났다. 또한, 집을 상징하는 공간 연구를 통해 ‘집’이라는 공간이 인물의 정체성 형성에 큰 영향을 끼치는 것을 파악했다.
주제어
#한강, 권여선, 편혜영, 여성작가 소설, 가족서사, 가족의 부재, 트라우마, 동일시, 헤테로토피아, 공간, 집
학위논문 정보
저자
박연수
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
국어국문학과
지도교수
서덕순
발행연도
2022
총페이지
[iii], 58 p.
키워드
한강, 권여선, 편혜영, 여성작가 소설, 가족서사, 가족의 부재, 트라우마, 동일시, 헤테로토피아, 공간, 집
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.