발터 벤야민은 기술재생산 시대의 예술 작품을 분석하면서 아우라의 붕괴를 선언하였다. 아우라의 해체는 예술의 가치 변화를 가져왔다. 전통 예술 작품이 제의적 가치를 중시했다면 아우라의 해체 이후 나타난 예술 작품은 숭배적 가치의 대상이 아니라 즐김의 대상으로 변화했다. 이러한 아우라는 기술복제시대 이후 다양한 매체를 통해 대중들의 지각 방식마저도 변화시키게 되었다. 벤야민은 매체의 변화를 통해 대중들의 지각 방식과 전통 예술 작품의 아우라 현상이 사라짐을 지각하면서 아우라의 해체를 선언하였다. 하지만 그가 선언한 아우라의 해체는 제...
발터 벤야민은 기술재생산 시대의 예술 작품을 분석하면서 아우라의 붕괴를 선언하였다. 아우라의 해체는 예술의 가치 변화를 가져왔다. 전통 예술 작품이 제의적 가치를 중시했다면 아우라의 해체 이후 나타난 예술 작품은 숭배적 가치의 대상이 아니라 즐김의 대상으로 변화했다. 이러한 아우라는 기술복제시대 이후 다양한 매체를 통해 대중들의 지각 방식마저도 변화시키게 되었다. 벤야민은 매체의 변화를 통해 대중들의 지각 방식과 전통 예술 작품의 아우라 현상이 사라짐을 지각하면서 아우라의 해체를 선언하였다. 하지만 그가 선언한 아우라의 해체는 제의적 숭배가치의 붕괴인 것이지 아우라 개념 존재 자체의 붕괴가 아니다. 그는 사진과 영화를 통해 변화된 지각 방식과 예술 작품의 형식을 설명하면서 아우라 개념 또한 변화할 수 있다는 것을 염두해 두고 있었을지 모른다.
이러한 아우라 개념에 대한 논의들은 오늘날까지도 활발히 이루어지고 있다. 오늘날 대중들은 아우라 개념을 벤야민이 정의한 의미와 다른 아주 광범위한 의미에서 사용하고 있다. 오늘날 아우라 개념은 일상생활 속에서도 흔히 사용되며 대중들에게 친숙해져 있다. 벤야민이 선언한 아우라의 해체가 과연 진짜 이루어 졌는가에 대한 의문이 제기된다. 그가 아우라를 정의한 시대와 오늘날은 아주 다른 상황 속에 처해있다. 그의 논의는 그가 살아있었던 시대에는 적합했을지 몰라도 오늘날 상황에서 그의 아우라 개념을 그대로 논의하기에는 많은 문제들이 뒤따른다. 벤야민이 아우라 개념을 철학적 태제로 변화시켰지만 그가 정의한 아우라의 모습은 오늘날 시대상황에 알맞지 않다. 그리하여 오늘날 현대 미술에 드러나는 변화된 아우라의 모습을 찾고자 한다. 오늘날 아우라 개념은 그가 정의한 아우라에 기초하고 있지만 매체 형식과 상황에 맞게 적절히 변화된 모습으로 또는 확대된 모습으로 등장한다.
본 연구는 벤야민이 정립한 아우라 개념은 고정된 어떤 한 가지 의미로 존재하는 것이 아니라, 시대와 상황에 따라 변화된 모습으로 존재하고 있음을 밝혀보고자 한다. 그러기 위해서는 그가 논의하고 있는 아우라 개념에 대해 면밀히 살펴보고 그가 선언한 아우라의 해체를 고찰해보아야 한다. 변화하는 아우라 개념을 살펴보기 위해 벤야민이 선언한 아우라의 해체 이후 아우라에 대한 여러 논의들을 살펴보면서 20세기 후반 미술에 등장하는 변화된 아우라에 대해 논의해보고자 한다. 20세기 후반 미술의 팝아트(Pop Art), 대지미술(Land Art), 개념미술(Conceptual Art), 뉴미디어 아트(New Media Art)에서 아우라를 고찰해보고자 하는 이유는 벤야민이 아우라의 해체를 선언한 이후 나타난 미술들이며 그가 경험해 보지 못한 새로운 형식의 미술들이기 때문이다. 그가 기술복제시대의 등장으로 전통 예술 작품의 제의적 숭배가치로서의 아우라가 해체된다고 파악한 것처럼, 새로운 미술 형식들을 통해 아우라는 변화된 모습으로 관람자들에게 나타나게 된다. 본 연구의 목적은 벤야민이 정립한 아우라 개념을 20세기 후반 예술 작품을 통해 확대되고 변화된 아우라의 모습을 밝히는데 있다.
발터 벤야민은 기술재생산 시대의 예술 작품을 분석하면서 아우라의 붕괴를 선언하였다. 아우라의 해체는 예술의 가치 변화를 가져왔다. 전통 예술 작품이 제의적 가치를 중시했다면 아우라의 해체 이후 나타난 예술 작품은 숭배적 가치의 대상이 아니라 즐김의 대상으로 변화했다. 이러한 아우라는 기술복제시대 이후 다양한 매체를 통해 대중들의 지각 방식마저도 변화시키게 되었다. 벤야민은 매체의 변화를 통해 대중들의 지각 방식과 전통 예술 작품의 아우라 현상이 사라짐을 지각하면서 아우라의 해체를 선언하였다. 하지만 그가 선언한 아우라의 해체는 제의적 숭배가치의 붕괴인 것이지 아우라 개념 존재 자체의 붕괴가 아니다. 그는 사진과 영화를 통해 변화된 지각 방식과 예술 작품의 형식을 설명하면서 아우라 개념 또한 변화할 수 있다는 것을 염두해 두고 있었을지 모른다.
이러한 아우라 개념에 대한 논의들은 오늘날까지도 활발히 이루어지고 있다. 오늘날 대중들은 아우라 개념을 벤야민이 정의한 의미와 다른 아주 광범위한 의미에서 사용하고 있다. 오늘날 아우라 개념은 일상생활 속에서도 흔히 사용되며 대중들에게 친숙해져 있다. 벤야민이 선언한 아우라의 해체가 과연 진짜 이루어 졌는가에 대한 의문이 제기된다. 그가 아우라를 정의한 시대와 오늘날은 아주 다른 상황 속에 처해있다. 그의 논의는 그가 살아있었던 시대에는 적합했을지 몰라도 오늘날 상황에서 그의 아우라 개념을 그대로 논의하기에는 많은 문제들이 뒤따른다. 벤야민이 아우라 개념을 철학적 태제로 변화시켰지만 그가 정의한 아우라의 모습은 오늘날 시대상황에 알맞지 않다. 그리하여 오늘날 현대 미술에 드러나는 변화된 아우라의 모습을 찾고자 한다. 오늘날 아우라 개념은 그가 정의한 아우라에 기초하고 있지만 매체 형식과 상황에 맞게 적절히 변화된 모습으로 또는 확대된 모습으로 등장한다.
본 연구는 벤야민이 정립한 아우라 개념은 고정된 어떤 한 가지 의미로 존재하는 것이 아니라, 시대와 상황에 따라 변화된 모습으로 존재하고 있음을 밝혀보고자 한다. 그러기 위해서는 그가 논의하고 있는 아우라 개념에 대해 면밀히 살펴보고 그가 선언한 아우라의 해체를 고찰해보아야 한다. 변화하는 아우라 개념을 살펴보기 위해 벤야민이 선언한 아우라의 해체 이후 아우라에 대한 여러 논의들을 살펴보면서 20세기 후반 미술에 등장하는 변화된 아우라에 대해 논의해보고자 한다. 20세기 후반 미술의 팝아트(Pop Art), 대지미술(Land Art), 개념미술(Conceptual Art), 뉴미디어 아트(New Media Art)에서 아우라를 고찰해보고자 하는 이유는 벤야민이 아우라의 해체를 선언한 이후 나타난 미술들이며 그가 경험해 보지 못한 새로운 형식의 미술들이기 때문이다. 그가 기술복제시대의 등장으로 전통 예술 작품의 제의적 숭배가치로서의 아우라가 해체된다고 파악한 것처럼, 새로운 미술 형식들을 통해 아우라는 변화된 모습으로 관람자들에게 나타나게 된다. 본 연구의 목적은 벤야민이 정립한 아우라 개념을 20세기 후반 예술 작품을 통해 확대되고 변화된 아우라의 모습을 밝히는데 있다.
Walter Benjamin analyzed artworks in the era of reproduction-technology, and declared the collapse of aura. The collapse of aura results in the change of artistic value. While traditional artworks stressed ritual values, artworks after the collapse of aura changed from the object of worshiping value...
Walter Benjamin analyzed artworks in the era of reproduction-technology, and declared the collapse of aura. The collapse of aura results in the change of artistic value. While traditional artworks stressed ritual values, artworks after the collapse of aura changed from the object of worshiping values to the object of enjoyment. Since the era of reproduction- technology, the aura changed even the public’s method of perception through various media. Walter Benjamin perceived that the public’s method of perception and the phenomena of aura in traditional artworks vanished, and declared the collapse of aura. However, the collapse of aura he declared is not the collapse of concept of aura but the collapse of ritual worshiping value. He might consider that the concept of aura could also change, describing changed methods of perception and the form of artworks through photographs and films.
Discussions about this concept of aura still take place actively today. At present, the public uses the concept of aura in a broader sense, unlike the meaning that Walter Benjamin defined. The recent concept of aura is used frequently in the public’s daily lives, and is already familiar with them. Questions are rising over whether the collapse of aura he declared really took place. The situations of the era that Walter Benjamin defined the aura and ones of today are very different. Although his argument might be suited in the era that he lived, discussing his concept of aura as it is causes a lot of problems in the situations of today. Walter Benjamin turned the concept of aura into philosophical theses, but the form of aura that he defined is unfitted for the situation of today. Thus, this study attempts to find a changed aura in the contemporary art. Although the recent concept of aura is based on the aura that he defined, it appears with properly changed or expanded forms suitable for the form of media and situations.
This study attempts to clarify that the concept of aura which Walter Benjamin established exists as changed forms according to the era and situation, not as a fixed meaning. To achieve that, this study carefully examined the concept of aura that he argued, and inquired into the collapse of aura that he declared. To find the changing concept of aura, this study investigates various arguments about the aura after the collapse of aura that he declared, and discusses the changed aura that appears art in the late 20th century. The reason why the researcher attempts to examine the aura in the pop art, land art, and conceptual art of the late 20th century is that they appear after Walter Benjamin’s collapse declaration of aura and have new forms. As he found that the aura as a ritual worshiping value in traditional artworks was collapsed by the advent of the era of reproduction- technology, the aura appeared with changed forms through new art forms in front of viewers. The purpose of this study is to clarify the form of aura that is changed from the concept of aura that Walter Benjamin established, by the artworks of the late 20th century.
Walter Benjamin analyzed artworks in the era of reproduction-technology, and declared the collapse of aura. The collapse of aura results in the change of artistic value. While traditional artworks stressed ritual values, artworks after the collapse of aura changed from the object of worshiping values to the object of enjoyment. Since the era of reproduction- technology, the aura changed even the public’s method of perception through various media. Walter Benjamin perceived that the public’s method of perception and the phenomena of aura in traditional artworks vanished, and declared the collapse of aura. However, the collapse of aura he declared is not the collapse of concept of aura but the collapse of ritual worshiping value. He might consider that the concept of aura could also change, describing changed methods of perception and the form of artworks through photographs and films.
Discussions about this concept of aura still take place actively today. At present, the public uses the concept of aura in a broader sense, unlike the meaning that Walter Benjamin defined. The recent concept of aura is used frequently in the public’s daily lives, and is already familiar with them. Questions are rising over whether the collapse of aura he declared really took place. The situations of the era that Walter Benjamin defined the aura and ones of today are very different. Although his argument might be suited in the era that he lived, discussing his concept of aura as it is causes a lot of problems in the situations of today. Walter Benjamin turned the concept of aura into philosophical theses, but the form of aura that he defined is unfitted for the situation of today. Thus, this study attempts to find a changed aura in the contemporary art. Although the recent concept of aura is based on the aura that he defined, it appears with properly changed or expanded forms suitable for the form of media and situations.
This study attempts to clarify that the concept of aura which Walter Benjamin established exists as changed forms according to the era and situation, not as a fixed meaning. To achieve that, this study carefully examined the concept of aura that he argued, and inquired into the collapse of aura that he declared. To find the changing concept of aura, this study investigates various arguments about the aura after the collapse of aura that he declared, and discusses the changed aura that appears art in the late 20th century. The reason why the researcher attempts to examine the aura in the pop art, land art, and conceptual art of the late 20th century is that they appear after Walter Benjamin’s collapse declaration of aura and have new forms. As he found that the aura as a ritual worshiping value in traditional artworks was collapsed by the advent of the era of reproduction- technology, the aura appeared with changed forms through new art forms in front of viewers. The purpose of this study is to clarify the form of aura that is changed from the concept of aura that Walter Benjamin established, by the artworks of the late 20th century.
주제어
#발터 벤야민 아우라 20세기 후반
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.