본 연구에서는 최근 국내건설시장은 원자재비 상승과 발주감소 등 건설경영난으로 인하여 급격히 위축되고 있다. 이에 따라 정부는 건설기술의 경쟁력을 강화하고 관련 산업의 발전을 도모하기 위하여 건설기술 관리체계를 규제 중심에서 관련 산업의 진흥과 지원 중심으로 전환하고 업무 영역 및 건설기술인력 분야를 통합하여 국내 건설기술산업의 해외진출과 경쟁력 향상을 도모하려고 제명을 건설기술관리법에서 건설기술 진흥법으로 개정하였다. 국토교통부는 공공건설공사의...
본 연구에서는 최근 국내건설시장은 원자재비 상승과 발주감소 등 건설경영난으로 인하여 급격히 위축되고 있다. 이에 따라 정부는 건설기술의 경쟁력을 강화하고 관련 산업의 발전을 도모하기 위하여 건설기술 관리체계를 규제 중심에서 관련 산업의 진흥과 지원 중심으로 전환하고 업무 영역 및 건설기술인력 분야를 통합하여 국내 건설기술산업의 해외진출과 경쟁력 향상을 도모하려고 제명을 건설기술관리법에서 건설기술 진흥법으로 개정하였다. 국토교통부는 공공건설공사의 예산절감, 가치향상, 품질향상 등을 도모하고자 설계의 경제성 등 검토(설계VE)를 확대하여 효과적인 목적 달성하도록 노력하고 있다. 그러나 건설산업은 국가경제 발전의 주축으로 지속적인 성장을 담당해 왔으나 급격한 성장위주의 국가경제 정책으로 낟은 생산성과 취약한 기술역량, 공공사업의 성과부실 등과 같은 여러 문제점을 내포하고 있다. 또한 설계VE에 대한 관심과 용역발주 증가에도 불구하고 VE업무에 대한 인식부족과 발주방법에 대한 세부기준 미흡과 최저가낙찰제도의 폐해로 효과적인 업무수행을 위한 업체선정이 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 입찰참여제한에 따라 VE수행을 위한 기술력과 무관하게 특정한 업무분야 및 지역에 소속된 업체만이 입찰 참여가 가능토록 하여 우량의 적격업체가 입찰참여조차 하지 못하는 사례가 발생하고 있다. 이러한 문제점을 해결하기 위하여 본 연구에서는 기존문헌조사 및 공공건설공사 발주기관에서 시행하고 있는 설계VE 발주제도에 대한 문제점을 파악하고 이를 해결하기 위한 설계VE 발주제도 개선방안을 다음과 같이 제시하였다. 설계VE 개념과 설계VE 발주제도 현황 및 사례분석, 종류, 유형, 특성을 조사 및 분석하였으며 문제점 요소를 파악하기 위해 입․낙찰방식, 입찰참여조건, 낙찰자 선정방법의 문제점을 파악하였다. 이를 개선하기 위하여 각 분야 전문가를 통하여 입․낙찰방식, 입찰참여조건, 지역제한 조건, 낙찰자선정방법에 대한 설문조사를 실시하여 문제점 도출과 개선방안을 설문조사 등을 통하여 입․낙찰방식, 입찰참여조건, 낙찰자 선정방법에 대한 개선방안을 제안 하였다. 본 연구를 통해 현재 건설사업의 수요기관인 발주처에서 고시한 설계VE 발주제도에 대한 입․낙찰방식, 입찰참여조건, 지역제한 조건, 낙찰자선정방법의 최저가낙찰제 등에서 발생되는 문제점을 개선함으로 설계VE 초기단계인 발주제도 문제점 및 설계VE 업무 수행 간 발생되는 문제점을 효율적으로 개선할 수 있으며 설계VE 수행 및 검토에 필요한 전문성을 강화하여 설계개선의 중요한 활동으로 활용 될 수 있도록 설계VE 발주제도의 개선과 더불어 건설산업의 예산절감 및 가치향상을 기대 할 수 있다.
본 연구에서는 최근 국내건설시장은 원자재비 상승과 발주감소 등 건설경영난으로 인하여 급격히 위축되고 있다. 이에 따라 정부는 건설기술의 경쟁력을 강화하고 관련 산업의 발전을 도모하기 위하여 건설기술 관리체계를 규제 중심에서 관련 산업의 진흥과 지원 중심으로 전환하고 업무 영역 및 건설기술인력 분야를 통합하여 국내 건설기술산업의 해외진출과 경쟁력 향상을 도모하려고 제명을 건설기술관리법에서 건설기술 진흥법으로 개정하였다. 국토교통부는 공공건설공사의 예산절감, 가치향상, 품질향상 등을 도모하고자 설계의 경제성 등 검토(설계VE)를 확대하여 효과적인 목적 달성하도록 노력하고 있다. 그러나 건설산업은 국가경제 발전의 주축으로 지속적인 성장을 담당해 왔으나 급격한 성장위주의 국가경제 정책으로 낟은 생산성과 취약한 기술역량, 공공사업의 성과부실 등과 같은 여러 문제점을 내포하고 있다. 또한 설계VE에 대한 관심과 용역발주 증가에도 불구하고 VE업무에 대한 인식부족과 발주방법에 대한 세부기준 미흡과 최저가낙찰제도의 폐해로 효과적인 업무수행을 위한 업체선정이 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 입찰참여제한에 따라 VE수행을 위한 기술력과 무관하게 특정한 업무분야 및 지역에 소속된 업체만이 입찰 참여가 가능토록 하여 우량의 적격업체가 입찰참여조차 하지 못하는 사례가 발생하고 있다. 이러한 문제점을 해결하기 위하여 본 연구에서는 기존문헌조사 및 공공건설공사 발주기관에서 시행하고 있는 설계VE 발주제도에 대한 문제점을 파악하고 이를 해결하기 위한 설계VE 발주제도 개선방안을 다음과 같이 제시하였다. 설계VE 개념과 설계VE 발주제도 현황 및 사례분석, 종류, 유형, 특성을 조사 및 분석하였으며 문제점 요소를 파악하기 위해 입․낙찰방식, 입찰참여조건, 낙찰자 선정방법의 문제점을 파악하였다. 이를 개선하기 위하여 각 분야 전문가를 통하여 입․낙찰방식, 입찰참여조건, 지역제한 조건, 낙찰자선정방법에 대한 설문조사를 실시하여 문제점 도출과 개선방안을 설문조사 등을 통하여 입․낙찰방식, 입찰참여조건, 낙찰자 선정방법에 대한 개선방안을 제안 하였다. 본 연구를 통해 현재 건설사업의 수요기관인 발주처에서 고시한 설계VE 발주제도에 대한 입․낙찰방식, 입찰참여조건, 지역제한 조건, 낙찰자선정방법의 최저가낙찰제 등에서 발생되는 문제점을 개선함으로 설계VE 초기단계인 발주제도 문제점 및 설계VE 업무 수행 간 발생되는 문제점을 효율적으로 개선할 수 있으며 설계VE 수행 및 검토에 필요한 전문성을 강화하여 설계개선의 중요한 활동으로 활용 될 수 있도록 설계VE 발주제도의 개선과 더불어 건설산업의 예산절감 및 가치향상을 기대 할 수 있다.
Recently, domestic construction market is rapidly shrinking due to construction business difficulties such as raw material price increase and work order decrease. Accordingly, government changed the construction technology administration system from regulation-oriented to support-oriented on related...
Recently, domestic construction market is rapidly shrinking due to construction business difficulties such as raw material price increase and work order decrease. Accordingly, government changed the construction technology administration system from regulation-oriented to support-oriented on related industry so that the competitiveness of construction technology would be reinforced and related industries would advance. Government also changed the law name from Construction Technology Management Act to Construction Technology Promotion Act. Ministry of Land, Infrastructure and Transport is also putting effort on effective project objective achievement by expanding design economics review (design VE) for the sake of budget saving, value improvement and quality enhancement of public construction work. Korean construction industry has been supporting continuous growth of national economic advance till now; however, it still has multiple issues such as low productivity, poor technical capability and unsatisfactory achievement in public projects while following the growth-oriented national economic policy. Though interest on design VE and ordering of design VE service are increasing, satisfactory selection of a design VE company for effective project execution is not being done due to insufficient awareness on VE work, incomplete detail standard on ordering method and the harmful effect of lowest price system. The current tender participation limitation system only allows the companies, who belong to certain work field or certain region which has nothing to do with VE performance, participate in design VE tenders; while good qualified design VE companies are not allowed to participate in tenders. Accordingly, this study explored existing literatures and the issues in current design VE ordering system being enforced by public construction project ordering agencies and suggested an improvement plan on design VE ordering system as following. The concept of design VE, the status, case analysis, kinds, types and characteristics of design VE ordering system were investigated and analyzed. Tender method, tender participation qualification and successful bidder selection method were studied to find the issues. A questionnaire survey was done with specialists in various fields on the tender method, tender participation qualification, area limitation and successful bidder selection. An improvement plan is suggested on tender method, tender participation qualification and successful bidder selection method based on the drawn issues and the result of questionnaire survey above. The issues presently occurring under the design VE ordering system announced by the ordering party of current construction projects (including tender method, tender participation qualification, area limitation and successful bidder selection) can be improved by the result of this study. The issues in ordering system, which is the early stage of design VE, and the issues occurring during design VE work performance can be also improved. Budget saving and value increase in construction industry are expected when design VE ordering system would be improved by reinforcing the expertise required in design VE execution/review and improving the design VE ordering system so that design VE can be utilized in design improvement as an important element.
Recently, domestic construction market is rapidly shrinking due to construction business difficulties such as raw material price increase and work order decrease. Accordingly, government changed the construction technology administration system from regulation-oriented to support-oriented on related industry so that the competitiveness of construction technology would be reinforced and related industries would advance. Government also changed the law name from Construction Technology Management Act to Construction Technology Promotion Act. Ministry of Land, Infrastructure and Transport is also putting effort on effective project objective achievement by expanding design economics review (design VE) for the sake of budget saving, value improvement and quality enhancement of public construction work. Korean construction industry has been supporting continuous growth of national economic advance till now; however, it still has multiple issues such as low productivity, poor technical capability and unsatisfactory achievement in public projects while following the growth-oriented national economic policy. Though interest on design VE and ordering of design VE service are increasing, satisfactory selection of a design VE company for effective project execution is not being done due to insufficient awareness on VE work, incomplete detail standard on ordering method and the harmful effect of lowest price system. The current tender participation limitation system only allows the companies, who belong to certain work field or certain region which has nothing to do with VE performance, participate in design VE tenders; while good qualified design VE companies are not allowed to participate in tenders. Accordingly, this study explored existing literatures and the issues in current design VE ordering system being enforced by public construction project ordering agencies and suggested an improvement plan on design VE ordering system as following. The concept of design VE, the status, case analysis, kinds, types and characteristics of design VE ordering system were investigated and analyzed. Tender method, tender participation qualification and successful bidder selection method were studied to find the issues. A questionnaire survey was done with specialists in various fields on the tender method, tender participation qualification, area limitation and successful bidder selection. An improvement plan is suggested on tender method, tender participation qualification and successful bidder selection method based on the drawn issues and the result of questionnaire survey above. The issues presently occurring under the design VE ordering system announced by the ordering party of current construction projects (including tender method, tender participation qualification, area limitation and successful bidder selection) can be improved by the result of this study. The issues in ordering system, which is the early stage of design VE, and the issues occurring during design VE work performance can be also improved. Budget saving and value increase in construction industry are expected when design VE ordering system would be improved by reinforcing the expertise required in design VE execution/review and improving the design VE ordering system so that design VE can be utilized in design improvement as an important element.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.