본 연구의 목적은 중학교 체육수업에서 태권도 수련을 통해 청소년들이 가지고 있는 태권도의 인식변화와 학교체육으로서 태권도의 교육적 가치를 확인하는데 있다. 이를 위해서 경기도 용인시 소재에 있는 B중학교 3학년 중 한 학급을 선정하여 체육수업시간에 주 1회 2시간씩 총 10주 동안 태권도 수업을 진행하였다. 문서자료를 통하여 기본적인 정보 수집을 하였으며, 태권도수업 전후 반구조화된 면담과 연구자의 참여관찰을 통해 수업 전반에 관한 다양한 변화...
본 연구의 목적은 중학교 체육수업에서 태권도 수련을 통해 청소년들이 가지고 있는 태권도의 인식변화와 학교체육으로서 태권도의 교육적 가치를 확인하는데 있다. 이를 위해서 경기도 용인시 소재에 있는 B중학교 3학년 중 한 학급을 선정하여 체육수업시간에 주 1회 2시간씩 총 10주 동안 태권도 수업을 진행하였다. 문서자료를 통하여 기본적인 정보 수집을 하였으며, 태권도수업 전후 반구조화된 면담과 연구자의 참여관찰을 통해 수업 전반에 관한 다양한 변화를 살펴보았다. 이상과 같은 연구절차와 과정을 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자들이 태권도 수련 전 가지고 있던 인식은 크게 긍정적, 부정적으로 나누어진다. 긍정적 인식은 “멋있다”, “경험해 보고 싶다” 등 수련에 앞서 기대감을 드러냈지만 부정적 인식은 태권도를 그저 학령기 전에나 하는 취미활동 정도로 생각하거나 또는 위험하고 어려운 스포츠로 인식하고 있었다. 하지만 태권도 수련 후에는 태권도에 대한 긍정적 인식을 가졌던 참여자들은 그대로 유지하였으며 부정적 인식이 강했던 참여자들도 긍정적 인식의 변화를 나타냈다. 또한 체육시간 자체를 기피했던 참여자들에게도 긍정적 인식을 이끌어 내었으며 그들의 능동적 참여도 유도할 수 있었다. 둘째, 본 연구를 통하여 중학교 체육교육의 목표에 있어 태권도가 부합한다는 결론을 얻을 수 있었다. 연구 참여자들은 태권도 수련 후에 ‘나’ 보다는 ‘우리’를 소중히 여기는 공동체 의식의 변화를 이끌어 낼 수 있었다. 이것은 태권도 수련을 통한 사회적 측면의 효과라고 볼 수 있다. 그리고 정신적 측면의 효과로는 연구 참여자들이 태권도 수련 후, 스트레스 해소에 도움이 되었으며 태권도 수련 속에 포함된 명상 훈련은 일상생활에서 마음의 동요를 조절하는데 도움이 된 부분도 확인할 수 있었다. 또한 신체적 측면의 효과로는 태권도 수업이 주1회 2시간으로 제한되어져 본 연구를 통해 체중감량에는 다소 어려움이 있었으나 참여자들의 기초체력 증진에는 도움이 된 부분을 확인하였다. 다음과 같은 내용을 종합해 볼 때, 중학생의 사회적, 정신적, 신체적 여러 측면에서 긍정적인 효과를 불 수 있는 태권도 수련이 체육수업으로 매우 적합하다고 판단된다. 향후 중학교의 체육수업으로 태권도를 시행하는 학교가 점차적으로 늘어야 할 것이다. 중학생의 경우, 아동기를 지나 신체적·정신적 변화가 가장 크게 나타나는 시기이다. 이런 측면에서 중학생들에게 영향을 미칠 수 있는 태권도의 교육적 가치에 대한 연구가 지속적으로 시행되어야 할 것이다.
본 연구의 목적은 중학교 체육수업에서 태권도 수련을 통해 청소년들이 가지고 있는 태권도의 인식변화와 학교체육으로서 태권도의 교육적 가치를 확인하는데 있다. 이를 위해서 경기도 용인시 소재에 있는 B중학교 3학년 중 한 학급을 선정하여 체육수업시간에 주 1회 2시간씩 총 10주 동안 태권도 수업을 진행하였다. 문서자료를 통하여 기본적인 정보 수집을 하였으며, 태권도수업 전후 반구조화된 면담과 연구자의 참여관찰을 통해 수업 전반에 관한 다양한 변화를 살펴보았다. 이상과 같은 연구절차와 과정을 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 연구 참여자들이 태권도 수련 전 가지고 있던 인식은 크게 긍정적, 부정적으로 나누어진다. 긍정적 인식은 “멋있다”, “경험해 보고 싶다” 등 수련에 앞서 기대감을 드러냈지만 부정적 인식은 태권도를 그저 학령기 전에나 하는 취미활동 정도로 생각하거나 또는 위험하고 어려운 스포츠로 인식하고 있었다. 하지만 태권도 수련 후에는 태권도에 대한 긍정적 인식을 가졌던 참여자들은 그대로 유지하였으며 부정적 인식이 강했던 참여자들도 긍정적 인식의 변화를 나타냈다. 또한 체육시간 자체를 기피했던 참여자들에게도 긍정적 인식을 이끌어 내었으며 그들의 능동적 참여도 유도할 수 있었다. 둘째, 본 연구를 통하여 중학교 체육교육의 목표에 있어 태권도가 부합한다는 결론을 얻을 수 있었다. 연구 참여자들은 태권도 수련 후에 ‘나’ 보다는 ‘우리’를 소중히 여기는 공동체 의식의 변화를 이끌어 낼 수 있었다. 이것은 태권도 수련을 통한 사회적 측면의 효과라고 볼 수 있다. 그리고 정신적 측면의 효과로는 연구 참여자들이 태권도 수련 후, 스트레스 해소에 도움이 되었으며 태권도 수련 속에 포함된 명상 훈련은 일상생활에서 마음의 동요를 조절하는데 도움이 된 부분도 확인할 수 있었다. 또한 신체적 측면의 효과로는 태권도 수업이 주1회 2시간으로 제한되어져 본 연구를 통해 체중감량에는 다소 어려움이 있었으나 참여자들의 기초체력 증진에는 도움이 된 부분을 확인하였다. 다음과 같은 내용을 종합해 볼 때, 중학생의 사회적, 정신적, 신체적 여러 측면에서 긍정적인 효과를 불 수 있는 태권도 수련이 체육수업으로 매우 적합하다고 판단된다. 향후 중학교의 체육수업으로 태권도를 시행하는 학교가 점차적으로 늘어야 할 것이다. 중학생의 경우, 아동기를 지나 신체적·정신적 변화가 가장 크게 나타나는 시기이다. 이런 측면에서 중학생들에게 영향을 미칠 수 있는 태권도의 교육적 가치에 대한 연구가 지속적으로 시행되어야 할 것이다.
The objective of this study is to identify the changes in the teenager’s perception on Taekwondo and the educational value of Taekwondo as a physical education class by training them. To do this I chose one third grade class in Yongin city, Gyeonggi-do and taught them Taekwondo for 2 hours a class, ...
The objective of this study is to identify the changes in the teenager’s perception on Taekwondo and the educational value of Taekwondo as a physical education class by training them. To do this I chose one third grade class in Yongin city, Gyeonggi-do and taught them Taekwondo for 2 hours a class, one time a week for 10 weeks. I gathered basic information through documents, and before and after the Taekwondo classes I observed the various changes throughout the class by participating in semi-structured interviews. The conclusion I came up with through the procedures above are the following. First, the participant’s perception before taking the Taekwondo class was either positive or negative. The participants with positive perceptions showed expectation to the training like “cool”, “I want to try it” ect., but the participants with negative perceptions thought of Taekwondo as a hobby they could do before graduation or as a dangerous and difficult sport. However, after their Taekwondo training the participants who showed positive perceptions maintained their perception and the participants with strong negative perceptions became positive. In addition, the training was able to derive positive perceptions to participants who shunned P.E. class and thus inducing their active participation. Second, I was able to conclude that Taekwondo conformed with the goal of physical education in middle school. After the Taekwondo training, the participants had a change in the sense of community which cherishes the meaning of “we” than “I”. This can be seen as an effect of Taekwondo training on a social aspect. Also, I could confirm that the psychological effect of the participants was the relieving of stress and the meditation training which is in the course of Taekwondo helps to control the agitation of the mind. In addition, because the Taekwondo classes were limited to two hours per week, it was difficult to lose weight, but I could verify that it helped to promote physical fitness of the participants. Looking at this information as a whole, I concluded that Taekwondo is a great match for physical education class which gives positive effects on social, emotional, and physical aspects on middle school students.
The objective of this study is to identify the changes in the teenager’s perception on Taekwondo and the educational value of Taekwondo as a physical education class by training them. To do this I chose one third grade class in Yongin city, Gyeonggi-do and taught them Taekwondo for 2 hours a class, one time a week for 10 weeks. I gathered basic information through documents, and before and after the Taekwondo classes I observed the various changes throughout the class by participating in semi-structured interviews. The conclusion I came up with through the procedures above are the following. First, the participant’s perception before taking the Taekwondo class was either positive or negative. The participants with positive perceptions showed expectation to the training like “cool”, “I want to try it” ect., but the participants with negative perceptions thought of Taekwondo as a hobby they could do before graduation or as a dangerous and difficult sport. However, after their Taekwondo training the participants who showed positive perceptions maintained their perception and the participants with strong negative perceptions became positive. In addition, the training was able to derive positive perceptions to participants who shunned P.E. class and thus inducing their active participation. Second, I was able to conclude that Taekwondo conformed with the goal of physical education in middle school. After the Taekwondo training, the participants had a change in the sense of community which cherishes the meaning of “we” than “I”. This can be seen as an effect of Taekwondo training on a social aspect. Also, I could confirm that the psychological effect of the participants was the relieving of stress and the meditation training which is in the course of Taekwondo helps to control the agitation of the mind. In addition, because the Taekwondo classes were limited to two hours per week, it was difficult to lose weight, but I could verify that it helped to promote physical fitness of the participants. Looking at this information as a whole, I concluded that Taekwondo is a great match for physical education class which gives positive effects on social, emotional, and physical aspects on middle school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.