[학위논문]여중생의 SNS 사용정도, 자아존중감, 사회적 효능감의 관계 A Study on the relationships among the SNS(Social network service) usage, self-esteem, and social efficacy of girls’ middle school students원문보기
본 연구는 여중생의 SNS 사용실태를 파악한 후, SNS사용 시간정도에 따른 SNS 사용의존성, 자아존중감 및 사회적 효능감과 관계가 어떠한가를 확인하는 데에 목적이 있었다. 연구 대상은 경기도 포천시에 있는 여중생 289명이며, 2013년 10월에 설문을 실시하였으며, 검사도구는 SNS 사용정도 자가진다 척도와 자아존중감 검사 및 사회적 효능감 검사를 통해 조사하였다. 조사한 자료는 ...
본 연구는 여중생의 SNS 사용실태를 파악한 후, SNS사용 시간정도에 따른 SNS 사용의존성, 자아존중감 및 사회적 효능감과 관계가 어떠한가를 확인하는 데에 목적이 있었다. 연구 대상은 경기도 포천시에 있는 여중생 289명이며, 2013년 10월에 설문을 실시하였으며, 검사도구는 SNS 사용정도 자가진다 척도와 자아존중감 검사 및 사회적 효능감 검사를 통해 조사하였다. 조사한 자료는 SPSS Win.18을 사용하여 평균과 표준편차를 구하고, 카이스퀘어 검증과 분산분석을 하였다. 본 연구를 통하여 밝혀진 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, SNS 유형 중에서 가장 많은 전체의 58.2%가 카카오스토리를 사용하였다. SNS 1일 1시간 이상 사용자가 72%로 가장 많았으며, 하루 중에서 학교 일과 시작 전과 방과 후에 가장 많이 사용하였다. 둘째, SNS 사용자 중에서 고위험군 7.4%, 잠재적 위험군 78.5%로 각각 나타났다. 셋째, SNS 1일 사용 시간이 3 시간 이상 되는 학생은 1시간 미만 사용하는 학생에 비하여 SNS 의존성이 더 높았다. 넷째, SNS 사용시간과 자아존중감, 사회효능감 사이에는 유의미한 상관이 없었다. 전반적으로 연구 대상자는 SNS를 과다하게 사용하고 있는 것으로 판단된다. 그러나 이것으로 인해 자아존중감이나 사회효능감에 부정적 영향을 주는 정도는 아닌 것으로 판단되지만 SNS 사용에 대한 사전 지도가 요구된다.
본 연구는 여중생의 SNS 사용실태를 파악한 후, SNS사용 시간정도에 따른 SNS 사용의존성, 자아존중감 및 사회적 효능감과 관계가 어떠한가를 확인하는 데에 목적이 있었다. 연구 대상은 경기도 포천시에 있는 여중생 289명이며, 2013년 10월에 설문을 실시하였으며, 검사도구는 SNS 사용정도 자가진다 척도와 자아존중감 검사 및 사회적 효능감 검사를 통해 조사하였다. 조사한 자료는 SPSS Win.18을 사용하여 평균과 표준편차를 구하고, 카이스퀘어 검증과 분산분석을 하였다. 본 연구를 통하여 밝혀진 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, SNS 유형 중에서 가장 많은 전체의 58.2%가 카카오스토리를 사용하였다. SNS 1일 1시간 이상 사용자가 72%로 가장 많았으며, 하루 중에서 학교 일과 시작 전과 방과 후에 가장 많이 사용하였다. 둘째, SNS 사용자 중에서 고위험군 7.4%, 잠재적 위험군 78.5%로 각각 나타났다. 셋째, SNS 1일 사용 시간이 3 시간 이상 되는 학생은 1시간 미만 사용하는 학생에 비하여 SNS 의존성이 더 높았다. 넷째, SNS 사용시간과 자아존중감, 사회효능감 사이에는 유의미한 상관이 없었다. 전반적으로 연구 대상자는 SNS를 과다하게 사용하고 있는 것으로 판단된다. 그러나 이것으로 인해 자아존중감이나 사회효능감에 부정적 영향을 주는 정도는 아닌 것으로 판단되지만 SNS 사용에 대한 사전 지도가 요구된다.
The purpose of the study was to verify the relationships among the SNS(Social network service) usage, self-esteem, and social efficacy of girls’ middle school students. For this study, 289 students of a girls’ middle school in Pocheon-si Gyeonggi-do were surveyed on October 2013. Three kind of quest...
The purpose of the study was to verify the relationships among the SNS(Social network service) usage, self-esteem, and social efficacy of girls’ middle school students. For this study, 289 students of a girls’ middle school in Pocheon-si Gyeonggi-do were surveyed on October 2013. Three kind of questionnaires, self-diagnostic scale for SNS usage, self-esteem test, social efficacy test, were administered. The collected data were analyzed by using SPSS Win.18 program and the average and standard deviation were calculated. Chi-square verification and analysis of variance were used to analyze the collected data. The results of this study are as follows: First, the most popular type of SNS was Kakao story which accounted for 58.2% of the total. In terms of the amount of using SNS, 72% of subjects answered they use SNS more than one hour a day. As for the time for access to SNS, before or after school was the most popular time to use SNS. Second, 7.4% out of all subjects was in the high-risk group and 78.5% in the potential risk group. Third, the more subjects used SNS, the higher their dependence on SNS was. In other words, disability, and withdrawal symptoms might be increased. Students using SNS more than three hours a day have higher dependency on SNS, compared to students using SNS less than one hour a day. Fourth, there was no meaningful relationship among the amount of time using SNS, the self-esteem and social efficacy. Overall, the study shows that most of the study subjects use SNS excessively. Therefore, the time for using SNS should less than one hour a day, if controlled. Although the excessive use of SNS might not negatively affect self-esteem and social efficacy, the proper guidance in using SNS should be offered to students in advance.
The purpose of the study was to verify the relationships among the SNS(Social network service) usage, self-esteem, and social efficacy of girls’ middle school students. For this study, 289 students of a girls’ middle school in Pocheon-si Gyeonggi-do were surveyed on October 2013. Three kind of questionnaires, self-diagnostic scale for SNS usage, self-esteem test, social efficacy test, were administered. The collected data were analyzed by using SPSS Win.18 program and the average and standard deviation were calculated. Chi-square verification and analysis of variance were used to analyze the collected data. The results of this study are as follows: First, the most popular type of SNS was Kakao story which accounted for 58.2% of the total. In terms of the amount of using SNS, 72% of subjects answered they use SNS more than one hour a day. As for the time for access to SNS, before or after school was the most popular time to use SNS. Second, 7.4% out of all subjects was in the high-risk group and 78.5% in the potential risk group. Third, the more subjects used SNS, the higher their dependence on SNS was. In other words, disability, and withdrawal symptoms might be increased. Students using SNS more than three hours a day have higher dependency on SNS, compared to students using SNS less than one hour a day. Fourth, there was no meaningful relationship among the amount of time using SNS, the self-esteem and social efficacy. Overall, the study shows that most of the study subjects use SNS excessively. Therefore, the time for using SNS should less than one hour a day, if controlled. Although the excessive use of SNS might not negatively affect self-esteem and social efficacy, the proper guidance in using SNS should be offered to students in advance.
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