오늘날 우리사회가 맞이한 노인문제를 보다 효과적으로 해결하기 위해서는 무엇보다 올바른 노인교육의 필요성이 절실히 요구되어진다. 이에 본 연구에서는 한국 노인교육의 현황과 실태를 파악하고 여기에서 나타나는 여러 노인교육의 문제점들을 진단하여 그에 따른 개선방안을 제시하려는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 이 연구에서 다룬 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 고령화사회의 변화추이와 노인의 개념 및 특성, 노인교육의 개념과 필요성을 세분화하였고 주요선진국의 노인교육 정책을 국가별로 분석하였다. 둘째, 노인교육의 실태를 살펴보기 위하여 관련 법령, 관련 정책, 관련 기관 및 시설 그리고 관련 교육프로그램 등의 실태를 파악하여 서술하였다. 셋째, 오늘날 한국 노인교육의 문제점을 관련 법령의 문제점, 관련 정책의 문제점, 관련 기관 및 시설의 문제점, 관련 프로그램의 문제점 등 이상의 네 가지로 분류하여 각각의 문제점을 진단하였다. 넷째, 앞서 진단한 우리나라 노인교육의 문제점들의 개선 방안을 관련 법령의 개선방안, 관련 정책의 개선방안, 관련 기관 및 시설의 개선방안, 관련 프로그램의 개선방안 등 이상의 네 가지로 분류하여 각각의 개선방안을 탐색하였다. 위와 같은 내용을 살펴보면서 본 연구내용을 분석한 결과, 오늘날 노인교육의 현황에서 발생하는 문제점의 개선방안을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 관련 법령의 개선방안이다. 모든 정책은 법과 규정에 의해 제도화 될 때 실현가능성이 커진다. 노인들이 계속교육을 유지하고 촉진하기 위해서는 노인학습자에 대한 재정적인 지원정책이 적극 고려되어야 할 것이다. 또한 각 부처는 노인평생교육 연구 및 ...
오늘날 우리사회가 맞이한 노인문제를 보다 효과적으로 해결하기 위해서는 무엇보다 올바른 노인교육의 필요성이 절실히 요구되어진다. 이에 본 연구에서는 한국 노인교육의 현황과 실태를 파악하고 여기에서 나타나는 여러 노인교육의 문제점들을 진단하여 그에 따른 개선방안을 제시하려는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 이 연구에서 다룬 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 고령화사회의 변화추이와 노인의 개념 및 특성, 노인교육의 개념과 필요성을 세분화하였고 주요선진국의 노인교육 정책을 국가별로 분석하였다. 둘째, 노인교육의 실태를 살펴보기 위하여 관련 법령, 관련 정책, 관련 기관 및 시설 그리고 관련 교육프로그램 등의 실태를 파악하여 서술하였다. 셋째, 오늘날 한국 노인교육의 문제점을 관련 법령의 문제점, 관련 정책의 문제점, 관련 기관 및 시설의 문제점, 관련 프로그램의 문제점 등 이상의 네 가지로 분류하여 각각의 문제점을 진단하였다. 넷째, 앞서 진단한 우리나라 노인교육의 문제점들의 개선 방안을 관련 법령의 개선방안, 관련 정책의 개선방안, 관련 기관 및 시설의 개선방안, 관련 프로그램의 개선방안 등 이상의 네 가지로 분류하여 각각의 개선방안을 탐색하였다. 위와 같은 내용을 살펴보면서 본 연구내용을 분석한 결과, 오늘날 노인교육의 현황에서 발생하는 문제점의 개선방안을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 관련 법령의 개선방안이다. 모든 정책은 법과 규정에 의해 제도화 될 때 실현가능성이 커진다. 노인들이 계속교육을 유지하고 촉진하기 위해서는 노인학습자에 대한 재정적인 지원정책이 적극 고려되어야 할 것이다. 또한 각 부처는 노인평생교육 연구 및 인프라 구축에 대한 장기육성 발전계획을 마련하고 노인교육을 지원할 수 있는 재정을 확보하도록 해야 할 것이다. 둘째, 관련 정책의 개선방안이다. 노인교육 전담부서를 설치하여 노인을 위한 평생교육 제도를 연구, 개발 하게 해야 한다. 또한 정부는 각 부처와 민간기구의 사회교육정책을 조정하기 위하여 교육부에 사회교육정책조정위원회를 시․도 교육위원회에는 사회교육심의회를 구성하도록 하고 노인교육기관 운영자도 이 심의회에 참여 할 수 있도록 해야 할 것이다. 셋째, 관련 기관 및 시설의 개선방안이다. 노인교육기관 간의 연계구축을 위해서는 노인교육을 진행하는 시설에 공통적으로 적용할 수 있는 법적인 근거를 마련하는 제도가 시급하다. 또한 노인교육전담기관이 아니더라도 노인교육 프로그램을 운영하는 경우, 노인교육 전담기관에 준하는 위상을 갖추도록 함으로써 여러 기관에서 프로그램이 운영될 수 있는 법적 기반을 마련해야 할 것이다. 넷째, 관련 프로그램의 개선방안이다. 노인들의 학습욕구의 증대와 더불어 노인교육 프로그램의 교육 내용역시 다양해야 한다. 또한 해당 프로그램의 교육내용이 그저 여가선용의 개념으로 가볍지 않은 전문성이 필요하다. 이상으로 제시한 여러 방안들을 개선하여 노인교육에 활용한다면 보다 노인들을 위한 진정한 의미의 노인교육이 될 것이다. 또한 노인교육은 단순한 복지 차원을 넘어 전 생애에 걸친 평생교육의 차원에서 노인들의 교육으로 정립되어야 할 것이다.
오늘날 우리사회가 맞이한 노인문제를 보다 효과적으로 해결하기 위해서는 무엇보다 올바른 노인교육의 필요성이 절실히 요구되어진다. 이에 본 연구에서는 한국 노인교육의 현황과 실태를 파악하고 여기에서 나타나는 여러 노인교육의 문제점들을 진단하여 그에 따른 개선방안을 제시하려는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 이 연구에서 다룬 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 고령화사회의 변화추이와 노인의 개념 및 특성, 노인교육의 개념과 필요성을 세분화하였고 주요선진국의 노인교육 정책을 국가별로 분석하였다. 둘째, 노인교육의 실태를 살펴보기 위하여 관련 법령, 관련 정책, 관련 기관 및 시설 그리고 관련 교육프로그램 등의 실태를 파악하여 서술하였다. 셋째, 오늘날 한국 노인교육의 문제점을 관련 법령의 문제점, 관련 정책의 문제점, 관련 기관 및 시설의 문제점, 관련 프로그램의 문제점 등 이상의 네 가지로 분류하여 각각의 문제점을 진단하였다. 넷째, 앞서 진단한 우리나라 노인교육의 문제점들의 개선 방안을 관련 법령의 개선방안, 관련 정책의 개선방안, 관련 기관 및 시설의 개선방안, 관련 프로그램의 개선방안 등 이상의 네 가지로 분류하여 각각의 개선방안을 탐색하였다. 위와 같은 내용을 살펴보면서 본 연구내용을 분석한 결과, 오늘날 노인교육의 현황에서 발생하는 문제점의 개선방안을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 관련 법령의 개선방안이다. 모든 정책은 법과 규정에 의해 제도화 될 때 실현가능성이 커진다. 노인들이 계속교육을 유지하고 촉진하기 위해서는 노인학습자에 대한 재정적인 지원정책이 적극 고려되어야 할 것이다. 또한 각 부처는 노인평생교육 연구 및 인프라 구축에 대한 장기육성 발전계획을 마련하고 노인교육을 지원할 수 있는 재정을 확보하도록 해야 할 것이다. 둘째, 관련 정책의 개선방안이다. 노인교육 전담부서를 설치하여 노인을 위한 평생교육 제도를 연구, 개발 하게 해야 한다. 또한 정부는 각 부처와 민간기구의 사회교육정책을 조정하기 위하여 교육부에 사회교육정책조정위원회를 시․도 교육위원회에는 사회교육심의회를 구성하도록 하고 노인교육기관 운영자도 이 심의회에 참여 할 수 있도록 해야 할 것이다. 셋째, 관련 기관 및 시설의 개선방안이다. 노인교육기관 간의 연계구축을 위해서는 노인교육을 진행하는 시설에 공통적으로 적용할 수 있는 법적인 근거를 마련하는 제도가 시급하다. 또한 노인교육전담기관이 아니더라도 노인교육 프로그램을 운영하는 경우, 노인교육 전담기관에 준하는 위상을 갖추도록 함으로써 여러 기관에서 프로그램이 운영될 수 있는 법적 기반을 마련해야 할 것이다. 넷째, 관련 프로그램의 개선방안이다. 노인들의 학습욕구의 증대와 더불어 노인교육 프로그램의 교육 내용역시 다양해야 한다. 또한 해당 프로그램의 교육내용이 그저 여가선용의 개념으로 가볍지 않은 전문성이 필요하다. 이상으로 제시한 여러 방안들을 개선하여 노인교육에 활용한다면 보다 노인들을 위한 진정한 의미의 노인교육이 될 것이다. 또한 노인교육은 단순한 복지 차원을 넘어 전 생애에 걸친 평생교육의 차원에서 노인들의 교육으로 정립되어야 할 것이다.
In order to provide more effective solutions for the problems of the elderly that Korean society is facing today, there is an imperative requirement for appropriate education for the elderly. Therefore, this study aims to identify the current situation and condition of education for the elderly in K...
In order to provide more effective solutions for the problems of the elderly that Korean society is facing today, there is an imperative requirement for appropriate education for the elderly. Therefore, this study aims to identify the current situation and condition of education for the elderly in Korea and to propose solutions for improvement by diagnosing diverse problems in education for the elderly that are revealed herein. For achieving such research purposes, the study adopted the following research contents. First, the study segmented the changing trends of an aging society, the concept and characteristics of the elderly, and the concept and necessity of education for the elderly. Then, the study analyzed the policy for the education of the elderly in major developed countries. Second, with a view to reviewing the current condition of education for the elderly, the study considered and delineated relevant laws and ordinances, policies, organizations and facilities, and educational programs. Third, the study classified the problems in today’s education for the elderly in Korea into four types, namely problems in relevant laws and ordinances, problems in relevant policies, problems in relevant organizations and facilities, and problems in relevant programs, and diagnosed each of the problems. Fourth, the study classified solutions for improvement of previously diagnosed problems in education for the elderly in Korea into four types, namely improvement solutions for relevant laws and ordinances, improvement solutions for relevant policies, improvement solutions for relevant organizations and facilities, and improvement solutions for relevant programs, and looked at each of the solutions for improvement. As a result of analyzing the research contents that were addressed while reviewing the above contents, the solutions for improvement for problems occurring in the current situation of today’s education for the elderly may be summarized as follows. First, for solutions for improvement of relevant laws and ordinances, all polices have a greater possibility of being realized in case they are institutionalized by laws and regulations. In order for continuing education for the elderly to be maintained and promoted, it is necessary to consider actively a financial support policy for elderly learners. Also, each ministry should prepare long-term cultivation and advancement plans for research and the establishment of an infrastructure regarding lifelong education for the elderly and ensure finance that can support education for the elderly. Second, for improvement solutions for relevant policies, it is necessary to install a department exclusively for education for the elderly and to have the department conduct research and develop a lifelong education system for the elderly. Also, the government is encouraged to compose a social education policy mediation committee at the Ministry of Education for mediating the social education policies of each ministry and private organizations and to compose a social education council in each city and provincial education committee. Also, the operators of educational institutions for the elderly should be allowed to participate in these councils. Third, for improvement solutions for relevant organizations and facilities, in order to construct a relationship between educational institutions for the elderly, it is imperative to create a system that prepares a legal basis which can be applied to facilities so that they proceed in common with education for the elderly. In addition, in case of operating education programs for the elderly, even if they are not offered by institutions exclusively for the elderly, it is necessary to prepare a legal basis on which such programs may be operated at various institutions by enabling them to be prepared to have a status equivalent to that of an institution exclusively for education for the elderly. Fourth, for improvement solutions for relevant programs, along with an increase in the desire of the elderly for learning, the contents of an education program for the elderly should vary. Also, it is necessary for the educational contents of the program to have a specialty that is not merely a concept of recreational activity. Provided that the above proposed various solutions can be improved and utilized in education for the elderly, it may be possible to realize in a more true meaning education for the elderly. Furthermore, education for the elderly should be established as education for the elderly at the level of lifelong education for all a person’s life while exceeding the level of simple welfare.
In order to provide more effective solutions for the problems of the elderly that Korean society is facing today, there is an imperative requirement for appropriate education for the elderly. Therefore, this study aims to identify the current situation and condition of education for the elderly in Korea and to propose solutions for improvement by diagnosing diverse problems in education for the elderly that are revealed herein. For achieving such research purposes, the study adopted the following research contents. First, the study segmented the changing trends of an aging society, the concept and characteristics of the elderly, and the concept and necessity of education for the elderly. Then, the study analyzed the policy for the education of the elderly in major developed countries. Second, with a view to reviewing the current condition of education for the elderly, the study considered and delineated relevant laws and ordinances, policies, organizations and facilities, and educational programs. Third, the study classified the problems in today’s education for the elderly in Korea into four types, namely problems in relevant laws and ordinances, problems in relevant policies, problems in relevant organizations and facilities, and problems in relevant programs, and diagnosed each of the problems. Fourth, the study classified solutions for improvement of previously diagnosed problems in education for the elderly in Korea into four types, namely improvement solutions for relevant laws and ordinances, improvement solutions for relevant policies, improvement solutions for relevant organizations and facilities, and improvement solutions for relevant programs, and looked at each of the solutions for improvement. As a result of analyzing the research contents that were addressed while reviewing the above contents, the solutions for improvement for problems occurring in the current situation of today’s education for the elderly may be summarized as follows. First, for solutions for improvement of relevant laws and ordinances, all polices have a greater possibility of being realized in case they are institutionalized by laws and regulations. In order for continuing education for the elderly to be maintained and promoted, it is necessary to consider actively a financial support policy for elderly learners. Also, each ministry should prepare long-term cultivation and advancement plans for research and the establishment of an infrastructure regarding lifelong education for the elderly and ensure finance that can support education for the elderly. Second, for improvement solutions for relevant policies, it is necessary to install a department exclusively for education for the elderly and to have the department conduct research and develop a lifelong education system for the elderly. Also, the government is encouraged to compose a social education policy mediation committee at the Ministry of Education for mediating the social education policies of each ministry and private organizations and to compose a social education council in each city and provincial education committee. Also, the operators of educational institutions for the elderly should be allowed to participate in these councils. Third, for improvement solutions for relevant organizations and facilities, in order to construct a relationship between educational institutions for the elderly, it is imperative to create a system that prepares a legal basis which can be applied to facilities so that they proceed in common with education for the elderly. In addition, in case of operating education programs for the elderly, even if they are not offered by institutions exclusively for the elderly, it is necessary to prepare a legal basis on which such programs may be operated at various institutions by enabling them to be prepared to have a status equivalent to that of an institution exclusively for education for the elderly. Fourth, for improvement solutions for relevant programs, along with an increase in the desire of the elderly for learning, the contents of an education program for the elderly should vary. Also, it is necessary for the educational contents of the program to have a specialty that is not merely a concept of recreational activity. Provided that the above proposed various solutions can be improved and utilized in education for the elderly, it may be possible to realize in a more true meaning education for the elderly. Furthermore, education for the elderly should be established as education for the elderly at the level of lifelong education for all a person’s life while exceeding the level of simple welfare.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.