우리나라는 세계에서 그 유래를 찾을 수 없을 정도로 빠르게 고령화가 진전되고 있다. 저 출산 및 국민소득과 생활수준의 향상, 의학의 발달, 보건 위생의 개선에 의한 평균수명의 연장 등의 요인으로 인해 노인인구는 급속하게 증가하여 2014년 전체 인구 중 65세 이상의 노인 인구가 12.7%를 차지하였으며, 2024년에는 19.0%, 2040년에는 32.3%로 초고령사회로 진입할 것으로 예상된다. 평균 수명의 연장으로 인해 늘어난 노년기를 효율적이고 유익하게 보내기 위해서는 반드시 노인을 위한 교육이 필요하다. 그러나 현재 우리나라의 노인평생교육은 이를 총괄하는 주무부처나 관련 법제가 혼재되어 있고 확립되어 있지 않은 실정이며 노인평생교육기관에 대한 정확한 조사도 없어 체계적인 교육이 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 노인평생교육의 문제점을 개선하고 노인평생교육의 활성화를 위한 향후 과제에 대해 다음과 같이 제언을 하고자 한다. 첫째, 노인평생교육 행정체제 효율화 및 재정지원을 강화하여야 한다. 효율적인 노인평생교육의 정책을 수립하고 실행하기 위해서는 노인평생교육 업무를 관장하는 부처 간의 명확한 업무 분담과 협력체계를 구축하고 재정적 뒷받침이 선행되어야 한다. 둘째, 노인평생교육의 전문성 제고를 위하여 전문가 양성을 위한 제도적인 기반이 마련되어야 한다. 현행 평생교육사 과정을 더욱 강화하고 세분화하여 전문적인 노인평생교육사 과정을 대학의 학부 수준에서 운영함으로써 전문성을 갖춘 노인평생교육 전문가를 양성하여야 한다. 또한 노인평생교육전문 인력의 배치를 의무화하고 지도와 관리감독에 대해 법적인 기준을 강화하여야 한다. 셋째, 노인평생교육의 다양한 기회를 확대하여야 한다. 다양한 노인평생교육 프로그램의 개발을 통해 노인평생교육에 대한 인식을 제고시키고 노인 학습자들의 ...
우리나라는 세계에서 그 유래를 찾을 수 없을 정도로 빠르게 고령화가 진전되고 있다. 저 출산 및 국민소득과 생활수준의 향상, 의학의 발달, 보건 위생의 개선에 의한 평균수명의 연장 등의 요인으로 인해 노인인구는 급속하게 증가하여 2014년 전체 인구 중 65세 이상의 노인 인구가 12.7%를 차지하였으며, 2024년에는 19.0%, 2040년에는 32.3%로 초고령사회로 진입할 것으로 예상된다. 평균 수명의 연장으로 인해 늘어난 노년기를 효율적이고 유익하게 보내기 위해서는 반드시 노인을 위한 교육이 필요하다. 그러나 현재 우리나라의 노인평생교육은 이를 총괄하는 주무부처나 관련 법제가 혼재되어 있고 확립되어 있지 않은 실정이며 노인평생교육기관에 대한 정확한 조사도 없어 체계적인 교육이 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 노인평생교육의 문제점을 개선하고 노인평생교육의 활성화를 위한 향후 과제에 대해 다음과 같이 제언을 하고자 한다. 첫째, 노인평생교육 행정체제 효율화 및 재정지원을 강화하여야 한다. 효율적인 노인평생교육의 정책을 수립하고 실행하기 위해서는 노인평생교육 업무를 관장하는 부처 간의 명확한 업무 분담과 협력체계를 구축하고 재정적 뒷받침이 선행되어야 한다. 둘째, 노인평생교육의 전문성 제고를 위하여 전문가 양성을 위한 제도적인 기반이 마련되어야 한다. 현행 평생교육사 과정을 더욱 강화하고 세분화하여 전문적인 노인평생교육사 과정을 대학의 학부 수준에서 운영함으로써 전문성을 갖춘 노인평생교육 전문가를 양성하여야 한다. 또한 노인평생교육전문 인력의 배치를 의무화하고 지도와 관리감독에 대해 법적인 기준을 강화하여야 한다. 셋째, 노인평생교육의 다양한 기회를 확대하여야 한다. 다양한 노인평생교육 프로그램의 개발을 통해 노인평생교육에 대한 인식을 제고시키고 노인 학습자들의 삶의 질 향상과 자아실현을 통해 사회와 국가에 기여할 수 있도록 폭넓은 참여기회를 확대하여야 한다. 이를 위해서는 우선 노인평생교육전문가 양성과정을 활성화하고 다양한 교재 개발 및 프로그램에 관한 매뉴얼과 교수매체가 개발될 수 있도록 지원하여야 한다. 넷째, 노인들의 잠재적 인적자원(hidden human resource)을 활용하여야 한다. 노인의 사회 참여를 확대하고 노년기의 자립과 자활능력을 강화하여 사회 및 개인의 노인에 대한 부양 부담을 줄이고 고령화로 인한 생산성 저하 현상을 완화시킴으로써 노년기 삶의 질을 향상시킬 수 있다. 노인 대상 직업교육 제공, 노인 전문직종의 개발 및 취업적합 직종의 확대, 사회적 일자리 및 노인 자원봉사 활성화 등 노인 인적자원의 사회적 가치 창출 방안 마련이 요구된다. 다섯째, 노인평생교육의 네트워크를 강화하여야 한다. 노인평생교육을 담당하는 인적자원과 노인평생교육에 관한 교수자료 및 매체 등의 물적 자원, 관련 기관과 시설 등에 대한 정보를 지역 내 네트워크(inter-community network)를 통하여 공유함으로써 저비용·고효율의 교육효과를 향상시킬 수 있다. 또한 다양한 세대공동체 활동 및 교육 프로그램을 활성화시켜 지역사회 발전을 도모하여야 한다. 여섯째, 노인평생교육 분야에 대한 연구를 활성화시켜야 한다. 이를 위해서는 노인 및 노인평생교육과 관련된 기초 연구 및 현장에서의 실천연구가 활성화되어야 한다. 현재 한국의 노년학 연구 분야는 전문가의 부족 및 재정적 지원의 부족으로 노인평생교육의 현황 및 시설이나 프로그램에 대한 정확한 현황 조사가 체계적으로 이루어지지 못한 상태이므로 노인평생교육에 대한 독립적인 관리체계의 구축과 연구기관의 설립이 추진되어야 한다. 노인들이 급변하는 현대의 지식정보사회에서 효율적으로 적응하고 사회구성원으로서의 역할 수행 및 사회변화에 적응하기 위해서는 다양한 차원의 교육이 이루어져야 하며 노인들 개인의 발전 및 사회발전을 위해 공헌할 수 있도록 정부는 개개인의 인생주기에 맞는 교육정책을 수립하여 노인들이 자신의 정체성을 확립하고 삶의 보람을 느끼며 활동적인 노년을 보낼 수 있도록 제도적인 지원이 필요하다.
우리나라는 세계에서 그 유래를 찾을 수 없을 정도로 빠르게 고령화가 진전되고 있다. 저 출산 및 국민소득과 생활수준의 향상, 의학의 발달, 보건 위생의 개선에 의한 평균수명의 연장 등의 요인으로 인해 노인인구는 급속하게 증가하여 2014년 전체 인구 중 65세 이상의 노인 인구가 12.7%를 차지하였으며, 2024년에는 19.0%, 2040년에는 32.3%로 초고령사회로 진입할 것으로 예상된다. 평균 수명의 연장으로 인해 늘어난 노년기를 효율적이고 유익하게 보내기 위해서는 반드시 노인을 위한 교육이 필요하다. 그러나 현재 우리나라의 노인평생교육은 이를 총괄하는 주무부처나 관련 법제가 혼재되어 있고 확립되어 있지 않은 실정이며 노인평생교육기관에 대한 정확한 조사도 없어 체계적인 교육이 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 노인평생교육의 문제점을 개선하고 노인평생교육의 활성화를 위한 향후 과제에 대해 다음과 같이 제언을 하고자 한다. 첫째, 노인평생교육 행정체제 효율화 및 재정지원을 강화하여야 한다. 효율적인 노인평생교육의 정책을 수립하고 실행하기 위해서는 노인평생교육 업무를 관장하는 부처 간의 명확한 업무 분담과 협력체계를 구축하고 재정적 뒷받침이 선행되어야 한다. 둘째, 노인평생교육의 전문성 제고를 위하여 전문가 양성을 위한 제도적인 기반이 마련되어야 한다. 현행 평생교육사 과정을 더욱 강화하고 세분화하여 전문적인 노인평생교육사 과정을 대학의 학부 수준에서 운영함으로써 전문성을 갖춘 노인평생교육 전문가를 양성하여야 한다. 또한 노인평생교육전문 인력의 배치를 의무화하고 지도와 관리감독에 대해 법적인 기준을 강화하여야 한다. 셋째, 노인평생교육의 다양한 기회를 확대하여야 한다. 다양한 노인평생교육 프로그램의 개발을 통해 노인평생교육에 대한 인식을 제고시키고 노인 학습자들의 삶의 질 향상과 자아실현을 통해 사회와 국가에 기여할 수 있도록 폭넓은 참여기회를 확대하여야 한다. 이를 위해서는 우선 노인평생교육전문가 양성과정을 활성화하고 다양한 교재 개발 및 프로그램에 관한 매뉴얼과 교수매체가 개발될 수 있도록 지원하여야 한다. 넷째, 노인들의 잠재적 인적자원(hidden human resource)을 활용하여야 한다. 노인의 사회 참여를 확대하고 노년기의 자립과 자활능력을 강화하여 사회 및 개인의 노인에 대한 부양 부담을 줄이고 고령화로 인한 생산성 저하 현상을 완화시킴으로써 노년기 삶의 질을 향상시킬 수 있다. 노인 대상 직업교육 제공, 노인 전문직종의 개발 및 취업적합 직종의 확대, 사회적 일자리 및 노인 자원봉사 활성화 등 노인 인적자원의 사회적 가치 창출 방안 마련이 요구된다. 다섯째, 노인평생교육의 네트워크를 강화하여야 한다. 노인평생교육을 담당하는 인적자원과 노인평생교육에 관한 교수자료 및 매체 등의 물적 자원, 관련 기관과 시설 등에 대한 정보를 지역 내 네트워크(inter-community network)를 통하여 공유함으로써 저비용·고효율의 교육효과를 향상시킬 수 있다. 또한 다양한 세대공동체 활동 및 교육 프로그램을 활성화시켜 지역사회 발전을 도모하여야 한다. 여섯째, 노인평생교육 분야에 대한 연구를 활성화시켜야 한다. 이를 위해서는 노인 및 노인평생교육과 관련된 기초 연구 및 현장에서의 실천연구가 활성화되어야 한다. 현재 한국의 노년학 연구 분야는 전문가의 부족 및 재정적 지원의 부족으로 노인평생교육의 현황 및 시설이나 프로그램에 대한 정확한 현황 조사가 체계적으로 이루어지지 못한 상태이므로 노인평생교육에 대한 독립적인 관리체계의 구축과 연구기관의 설립이 추진되어야 한다. 노인들이 급변하는 현대의 지식정보사회에서 효율적으로 적응하고 사회구성원으로서의 역할 수행 및 사회변화에 적응하기 위해서는 다양한 차원의 교육이 이루어져야 하며 노인들 개인의 발전 및 사회발전을 위해 공헌할 수 있도록 정부는 개개인의 인생주기에 맞는 교육정책을 수립하여 노인들이 자신의 정체성을 확립하고 삶의 보람을 느끼며 활동적인 노년을 보낼 수 있도록 제도적인 지원이 필요하다.
In South Korea, the aging has been on a fast pace that never can be found in world history. Due to the factors such as low birth, improvement of national income and living standard, extension of average life expectancy by development of medicine and improved health care, etc., the elderly population...
In South Korea, the aging has been on a fast pace that never can be found in world history. Due to the factors such as low birth, improvement of national income and living standard, extension of average life expectancy by development of medicine and improved health care, etc., the elderly population increased rapidly and the elderly population aged 65 and over accounted for 12.7% in the total population in 2014, 19.0% in 2024, 32.3% in 2040 so that it is expected to enter the super-aging society. Education for seniors is a must in order to live the old age which increases due to the extension of the average life expectancy effectively and profitably. However, current Korea’s life-long education for seniors is in a situation where the overseeing ministry and related legislation have been mixed and there’s no accurate investigation on life-long education institutions for seniors so that a systematic education has not been implemented. Regarding future suggestions for improving the issues of life-long education for seniors and activating life-long education for seniors, followings are proposed. First, streamlining administrative systemof life-long education for seniors and financial support should be strengthened. In order to establish and run effective policy of life-long education for seniors, a clear work division between departments overseeing life-long education for seniors and collaboration should be established and financial support should be preceded. Second, in order to enhance professionalism in the life-longeducation for seniors, the institutional infrastructure should be provided for expert training.Life-longeducation professionals with expertise should be produced by strengthening and refining the life-long education course and operating the professional life-long educationcourse at the undergraduate level of university. Third, various opportunities of life-long education for seniors should be expanded. Broad opportunities to participate should be expanded to raise awareness on life-long educationfor seniors through the development of various life-long education programs for seniors and contribute to society and country through improvement of the life quality and self-realization of senior learners. Fourth, the hidden human resource of seniors needs to be utilized. It is possible to improve the quality of old ages by mitigating the degradation of productivity caused by aging and reducing the careburden of society and individuals for seniors through expanding the social participation of seniors and strengthening the independence and self-sufficiency of old ages. Fifth, the network of life-long education forseniors should be strengthened. A low cost and high efficiency of education effectiveness can be implemented bysharing information on material resources, relevant institutions and facilities, etc. such as teaching materials, media, etc. on life-longeducation for seniors and the human resources who are responsible for life-long education for seniors. Sixth, the study on life-long education field for seniors should be activated. To do this, basic research and actual researches in the field which are related to seniors and life-long education for seniors should be activated. Currently, gerontology research area of South Korea is in a situation where an accurate status investigation has not been systemically done for the status of life-long education for seniors, facilities and programs due to the lack of experts and financial support so that the independent management system for life-longeducation for seniors and the establishment of research institutions should be promoted. Various levels of educations should be provided for seniors to be effectively adapted in today’s rapidly changing knowledge and information society, play a role as a member of society and be adjusted to social changes and the government needs to provide the institutional support for seniors to help them establish their identify, feel rewards of life and live active lively old ages by establishing the education policy which fits with the individual’s life cycle so that seniors can contribute to the individual development and social development.
In South Korea, the aging has been on a fast pace that never can be found in world history. Due to the factors such as low birth, improvement of national income and living standard, extension of average life expectancy by development of medicine and improved health care, etc., the elderly population increased rapidly and the elderly population aged 65 and over accounted for 12.7% in the total population in 2014, 19.0% in 2024, 32.3% in 2040 so that it is expected to enter the super-aging society. Education for seniors is a must in order to live the old age which increases due to the extension of the average life expectancy effectively and profitably. However, current Korea’s life-long education for seniors is in a situation where the overseeing ministry and related legislation have been mixed and there’s no accurate investigation on life-long education institutions for seniors so that a systematic education has not been implemented. Regarding future suggestions for improving the issues of life-long education for seniors and activating life-long education for seniors, followings are proposed. First, streamlining administrative systemof life-long education for seniors and financial support should be strengthened. In order to establish and run effective policy of life-long education for seniors, a clear work division between departments overseeing life-long education for seniors and collaboration should be established and financial support should be preceded. Second, in order to enhance professionalism in the life-longeducation for seniors, the institutional infrastructure should be provided for expert training.Life-longeducation professionals with expertise should be produced by strengthening and refining the life-long education course and operating the professional life-long educationcourse at the undergraduate level of university. Third, various opportunities of life-long education for seniors should be expanded. Broad opportunities to participate should be expanded to raise awareness on life-long educationfor seniors through the development of various life-long education programs for seniors and contribute to society and country through improvement of the life quality and self-realization of senior learners. Fourth, the hidden human resource of seniors needs to be utilized. It is possible to improve the quality of old ages by mitigating the degradation of productivity caused by aging and reducing the careburden of society and individuals for seniors through expanding the social participation of seniors and strengthening the independence and self-sufficiency of old ages. Fifth, the network of life-long education forseniors should be strengthened. A low cost and high efficiency of education effectiveness can be implemented bysharing information on material resources, relevant institutions and facilities, etc. such as teaching materials, media, etc. on life-longeducation for seniors and the human resources who are responsible for life-long education for seniors. Sixth, the study on life-long education field for seniors should be activated. To do this, basic research and actual researches in the field which are related to seniors and life-long education for seniors should be activated. Currently, gerontology research area of South Korea is in a situation where an accurate status investigation has not been systemically done for the status of life-long education for seniors, facilities and programs due to the lack of experts and financial support so that the independent management system for life-longeducation for seniors and the establishment of research institutions should be promoted. Various levels of educations should be provided for seniors to be effectively adapted in today’s rapidly changing knowledge and information society, play a role as a member of society and be adjusted to social changes and the government needs to provide the institutional support for seniors to help them establish their identify, feel rewards of life and live active lively old ages by establishing the education policy which fits with the individual’s life cycle so that seniors can contribute to the individual development and social development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.