본 연구는 현재 유아교육기관에서 이뤄지고 있는 재활용품을 활용한 미술활동의 현황과 실태를 조사하여 문제점과 개선점을 파악하고 교육적 가치와 더불어 안전성에 대한 인식을 높이고 효율적인 미술활동이 이루어질 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 따라서 본 연구는 김해지역 유아교육기관 20곳을 연구대상으로 하여 현황 및 실태조사를 위한 질문지를 작성하여 사용하였다. 질문지는 교사의 기초 인적사항, 미술활동에 자주 사용되는 재활용품의 종류와 각 재료의 빈도수, 재활용품을 대상으로 한 미술활동의 현황과 실태, 교사의 인식 및 태도, 문제점 및 개선방안으로 나누어 재활용품을 활용한 미술활동의 현황과 문제점을 찾아 그 원인을 규명해보고자 하였다. 면담이 가능한 교사는 간단한 면담을 통해 연구 자료로 사용하였다. 수집된 자료들은 빈도와 백분율로 분석하여 평균과 ...
본 연구는 현재 유아교육기관에서 이뤄지고 있는 재활용품을 활용한 미술활동의 현황과 실태를 조사하여 문제점과 개선점을 파악하고 교육적 가치와 더불어 안전성에 대한 인식을 높이고 효율적인 미술활동이 이루어질 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 따라서 본 연구는 김해지역 유아교육기관 20곳을 연구대상으로 하여 현황 및 실태조사를 위한 질문지를 작성하여 사용하였다. 질문지는 교사의 기초 인적사항, 미술활동에 자주 사용되는 재활용품의 종류와 각 재료의 빈도수, 재활용품을 대상으로 한 미술활동의 현황과 실태, 교사의 인식 및 태도, 문제점 및 개선방안으로 나누어 재활용품을 활용한 미술활동의 현황과 문제점을 찾아 그 원인을 규명해보고자 하였다. 면담이 가능한 교사는 간단한 면담을 통해 연구 자료로 사용하였다. 수집된 자료들은 빈도와 백분율로 분석하여 평균과 표준 편차를 산출하였다. 본 조사 결과 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관에서 재활용품을 활용한 미술활동은 만 3세에서 만 5세 연령이 높을수록 활동의 빈도가 증가하였고, 재활용품은 유아교육기관에서 쉽게 구할 수 있는 우유팩, 요구르트병이 주 재료로 사용되고 있었다. 둘째, 재활용품을 활용한 미술활동은 유아교육기관마다 교사의 재량에 따라 연 3~5회이상 이루어지고 있었으며, 교사가 필요한 만큼의 충분한 재활용품 재료를 구비하는데 어려움을 겪는 경우가 많았다. 셋째, 유아교육기관의 교사들은 미술재료로 재활용품이 모두가 만장일치로 적합하다고 응답 할 만큼 재활용품은 미술활동 재료로 유아들의 흥미를 유발하고 창의력과 개성을 길러주기 좋은 미술활동 재료이다. 하지만 재활용품을 통한 세균감염위험성에 대해 뉴스나 기사 등을 접해본 경험이 있는 교사들도 있지만 없는 교사들도 있어 재료로 사용하는 재활용품 위생 관리의 필요성에 대한 인식이 부족한 경향이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 교사들은 대부분이 재활용 위생에 대해 재활용품을 활용할 때 위생관리에 더 철저히 신경을 써야겠다고 응답하였지만 위생을 위해 일일이 세척하기 어려움이 있음을 호소하고 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 유아들의 재활용품을 활용한 미술활동의 발전방향을 정리해 보면, 재활용품을 활용한 미술활동은 유아들에게 창의성을 길러줄 수 있는 교육적 가치가 높은 미술수업 재료이지만 대부분의 교사들이 수업 준비과정에서 안전과 위생에 관한 인식 부족으로 세균 등의 위험에서 안전하지 못한 상태일 수 있는 것으로 나타났다. 유아교육기관의 교사들 대부분이 교육적 가치에 치우쳐 유아들의 안전과 위생에는 인식이 부족한 현실이다. 유아의 안전과 위생 상태에 대하여 더 많은 관심이 필요하고, 재활용품 미술재료의 다양한 활용 및 안전에 대한 구체적인 연구가 필요하다고 본다.
본 연구는 현재 유아교육기관에서 이뤄지고 있는 재활용품을 활용한 미술활동의 현황과 실태를 조사하여 문제점과 개선점을 파악하고 교육적 가치와 더불어 안전성에 대한 인식을 높이고 효율적인 미술활동이 이루어질 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 따라서 본 연구는 김해지역 유아교육기관 20곳을 연구대상으로 하여 현황 및 실태조사를 위한 질문지를 작성하여 사용하였다. 질문지는 교사의 기초 인적사항, 미술활동에 자주 사용되는 재활용품의 종류와 각 재료의 빈도수, 재활용품을 대상으로 한 미술활동의 현황과 실태, 교사의 인식 및 태도, 문제점 및 개선방안으로 나누어 재활용품을 활용한 미술활동의 현황과 문제점을 찾아 그 원인을 규명해보고자 하였다. 면담이 가능한 교사는 간단한 면담을 통해 연구 자료로 사용하였다. 수집된 자료들은 빈도와 백분율로 분석하여 평균과 표준 편차를 산출하였다. 본 조사 결과 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관에서 재활용품을 활용한 미술활동은 만 3세에서 만 5세 연령이 높을수록 활동의 빈도가 증가하였고, 재활용품은 유아교육기관에서 쉽게 구할 수 있는 우유팩, 요구르트병이 주 재료로 사용되고 있었다. 둘째, 재활용품을 활용한 미술활동은 유아교육기관마다 교사의 재량에 따라 연 3~5회이상 이루어지고 있었으며, 교사가 필요한 만큼의 충분한 재활용품 재료를 구비하는데 어려움을 겪는 경우가 많았다. 셋째, 유아교육기관의 교사들은 미술재료로 재활용품이 모두가 만장일치로 적합하다고 응답 할 만큼 재활용품은 미술활동 재료로 유아들의 흥미를 유발하고 창의력과 개성을 길러주기 좋은 미술활동 재료이다. 하지만 재활용품을 통한 세균감염위험성에 대해 뉴스나 기사 등을 접해본 경험이 있는 교사들도 있지만 없는 교사들도 있어 재료로 사용하는 재활용품 위생 관리의 필요성에 대한 인식이 부족한 경향이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 교사들은 대부분이 재활용 위생에 대해 재활용품을 활용할 때 위생관리에 더 철저히 신경을 써야겠다고 응답하였지만 위생을 위해 일일이 세척하기 어려움이 있음을 호소하고 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 유아들의 재활용품을 활용한 미술활동의 발전방향을 정리해 보면, 재활용품을 활용한 미술활동은 유아들에게 창의성을 길러줄 수 있는 교육적 가치가 높은 미술수업 재료이지만 대부분의 교사들이 수업 준비과정에서 안전과 위생에 관한 인식 부족으로 세균 등의 위험에서 안전하지 못한 상태일 수 있는 것으로 나타났다. 유아교육기관의 교사들 대부분이 교육적 가치에 치우쳐 유아들의 안전과 위생에는 인식이 부족한 현실이다. 유아의 안전과 위생 상태에 대하여 더 많은 관심이 필요하고, 재활용품 미술재료의 다양한 활용 및 안전에 대한 구체적인 연구가 필요하다고 본다.
The purpose of this study was to grasp the problems and improvement of artistic activity that use recycled items carried out currently in preschool education institutes by investigating the current status and condition, to raise recognition of educational values and safety, and to promote an efficie...
The purpose of this study was to grasp the problems and improvement of artistic activity that use recycled items carried out currently in preschool education institutes by investigating the current status and condition, to raise recognition of educational values and safety, and to promote an efficient artistic activity. Therefore, this study made and used questionnaires for current status and condition survey with the subjects of 20 preschool education institutes in Gimhae area. Questionnaire consists of basic personal matters of teacher, sort of recycled items used frequently for arts activity, frequency of each material, current status and condition of arts activity with objects of recycled items, teacher's recognition and attitude, problems and improvements. Questionnaires were used to find the current status and problems of arts activity that use recycled items, and to examine its cause and to present a solution. Teachers available for interview were used as research data through simple interview. Collected data were analyzed into frequency and percentage and its mean and standard deviation was calculated. Followings are the conclusion of this investigation. First, arts activity using recycled items in preschool education institutes showed the frequency of activity increasing as the age is higher in between 3 year and 5 years old. Main materials of recycled items were carton of milk and yogurt bottle available in preschool education institutes. Second, arts activity using recycled items in preschool education institutes is carried out over 3 to 5 times a year at teachers' discretion. In many cases, teachers had difficulty to get enough materials of recycled items. Third, recycled items are fine materials for arts activity enough to trigger infants' interest and to boost creativity and individuality, as teachers in preschool education institutes unanimously agreed with recycled items as arts materials. Some of the teachers, however, have heard news or reports about the danger of bacterial infection through recycled items, while some have not, showing insufficient recognition of necessity of health administration concerning recycled items under use. Lastly, most teachers, concerning hygiene of recycled items, answered they would be more careful about health administration, but appealed difficulty in cleaning each and every items for hygiene. Based on this result, developmental direction of artistic activity using recycled items has been arranged. Artistic activity using recycled items is educationally valuable material of arts lesson, but most teachers are insufficient in recognizing safety and hygiene in the stage of lesson preparation. Therefore it was found out not to be safe from the danger of bacteria. The reality is that most teachers in preschool education institutes are inclined to educational values, lacking recognition of children's safety and hygiene. More attention should be paid to the state of children's safety and hygiene, and a concrete research is necessary of various usage of recycled arts materials and safety.
The purpose of this study was to grasp the problems and improvement of artistic activity that use recycled items carried out currently in preschool education institutes by investigating the current status and condition, to raise recognition of educational values and safety, and to promote an efficient artistic activity. Therefore, this study made and used questionnaires for current status and condition survey with the subjects of 20 preschool education institutes in Gimhae area. Questionnaire consists of basic personal matters of teacher, sort of recycled items used frequently for arts activity, frequency of each material, current status and condition of arts activity with objects of recycled items, teacher's recognition and attitude, problems and improvements. Questionnaires were used to find the current status and problems of arts activity that use recycled items, and to examine its cause and to present a solution. Teachers available for interview were used as research data through simple interview. Collected data were analyzed into frequency and percentage and its mean and standard deviation was calculated. Followings are the conclusion of this investigation. First, arts activity using recycled items in preschool education institutes showed the frequency of activity increasing as the age is higher in between 3 year and 5 years old. Main materials of recycled items were carton of milk and yogurt bottle available in preschool education institutes. Second, arts activity using recycled items in preschool education institutes is carried out over 3 to 5 times a year at teachers' discretion. In many cases, teachers had difficulty to get enough materials of recycled items. Third, recycled items are fine materials for arts activity enough to trigger infants' interest and to boost creativity and individuality, as teachers in preschool education institutes unanimously agreed with recycled items as arts materials. Some of the teachers, however, have heard news or reports about the danger of bacterial infection through recycled items, while some have not, showing insufficient recognition of necessity of health administration concerning recycled items under use. Lastly, most teachers, concerning hygiene of recycled items, answered they would be more careful about health administration, but appealed difficulty in cleaning each and every items for hygiene. Based on this result, developmental direction of artistic activity using recycled items has been arranged. Artistic activity using recycled items is educationally valuable material of arts lesson, but most teachers are insufficient in recognizing safety and hygiene in the stage of lesson preparation. Therefore it was found out not to be safe from the danger of bacteria. The reality is that most teachers in preschool education institutes are inclined to educational values, lacking recognition of children's safety and hygiene. More attention should be paid to the state of children's safety and hygiene, and a concrete research is necessary of various usage of recycled arts materials and safety.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.