전통적인 교통수요예측 4단계 기법의 마지막 단계인 통행배정 단계에서 교통수요에 영향을 미치는 대표적인 요인으로는 크게 교통존의 설정, 존 센트로이드의 위치, 센트로이드 커넥터의 배치 등의 존 특성요인과 링크의 용량, 초기속도, 설계속도 및 링크 간 연결성 등의 네트워크 특성요인으로 구분할 수 있다. 존 특성요인과 관련된 존과 센트로이드, 그리고 커넥터는 정적 통행배정기법에서 이용되는 가상의 개념들로 ‘모든 통행이 오직 한 존을 대표하는 특별한 가상의 노드인 존 센트로이드를 통해서만 발생하고 도착한다.’는 가정을 분석에 적용하기 위한 도구로써 이용된다. 한편, 현실에서 통행의 발생과 도착은 존 전체에 골고루 분포되어 있으며 이로 인해 통행배정 과정을 거쳐 추정되는 각 링크의 배정교통량이 실제 관측 교통량보다 지나치게 크거나 작게 나타나는 문제가 발생하게 된다. 이러한 문제는 센트로이드를 통한 현재의 통행배정기법이 가지고 있는 한계로써 정산수준의 신뢰도를 낮추는 주원인 중 하나이며, 따라서 교통망 정산수준의 신뢰도를 높이기 위한 방법 중 하나로써, 존 특성요인들로 인한 오차를 감소시킬 필요가 있다. 따라서 이를 위해 해당 문제가 발생하는 지점을 진단하고 구체적인 오차 요인을 분석 및 검증하기 위한 기법이 필요하다. 본 연구에서는 센트로이드 기반 통행배정에서 발생하는 교통량 오차의 요인을 검토하여 이러한 오차요인을 가장 잘 설명해주는 평가지표를 결정함으로써 센트로이드 기반 통행배정의 문제가 발생하는 존을 진단하기 위한 기법을 제시한다. 또한, 평가지표를 이용하여 추정-관측 교통량 간 오차가 큰 존들을 선정하고 이러한 존들을 대상으로 존 내부통행 비율 및 링크 통행발생/도착 분담률 등 ...
전통적인 교통수요예측 4단계 기법의 마지막 단계인 통행배정 단계에서 교통수요에 영향을 미치는 대표적인 요인으로는 크게 교통존의 설정, 존 센트로이드의 위치, 센트로이드 커넥터의 배치 등의 존 특성요인과 링크의 용량, 초기속도, 설계속도 및 링크 간 연결성 등의 네트워크 특성요인으로 구분할 수 있다. 존 특성요인과 관련된 존과 센트로이드, 그리고 커넥터는 정적 통행배정기법에서 이용되는 가상의 개념들로 ‘모든 통행이 오직 한 존을 대표하는 특별한 가상의 노드인 존 센트로이드를 통해서만 발생하고 도착한다.’는 가정을 분석에 적용하기 위한 도구로써 이용된다. 한편, 현실에서 통행의 발생과 도착은 존 전체에 골고루 분포되어 있으며 이로 인해 통행배정 과정을 거쳐 추정되는 각 링크의 배정교통량이 실제 관측 교통량보다 지나치게 크거나 작게 나타나는 문제가 발생하게 된다. 이러한 문제는 센트로이드를 통한 현재의 통행배정기법이 가지고 있는 한계로써 정산수준의 신뢰도를 낮추는 주원인 중 하나이며, 따라서 교통망 정산수준의 신뢰도를 높이기 위한 방법 중 하나로써, 존 특성요인들로 인한 오차를 감소시킬 필요가 있다. 따라서 이를 위해 해당 문제가 발생하는 지점을 진단하고 구체적인 오차 요인을 분석 및 검증하기 위한 기법이 필요하다. 본 연구에서는 센트로이드 기반 통행배정에서 발생하는 교통량 오차의 요인을 검토하여 이러한 오차요인을 가장 잘 설명해주는 평가지표를 결정함으로써 센트로이드 기반 통행배정의 문제가 발생하는 존을 진단하기 위한 기법을 제시한다. 또한, 평가지표를 이용하여 추정-관측 교통량 간 오차가 큰 존들을 선정하고 이러한 존들을 대상으로 존 내부통행 비율 및 링크 통행발생/도착 분담률 등 내비게이션 자료를 검증지표로 활용하여 센트로이드 기반 통행배정의 결과를 검증함으로써 오차의 주요인 및 해당 요인들과 배정교통량의 과다/과소추정 문제 사이의 관계를 제시한다.
전통적인 교통수요예측 4단계 기법의 마지막 단계인 통행배정 단계에서 교통수요에 영향을 미치는 대표적인 요인으로는 크게 교통존의 설정, 존 센트로이드의 위치, 센트로이드 커넥터의 배치 등의 존 특성요인과 링크의 용량, 초기속도, 설계속도 및 링크 간 연결성 등의 네트워크 특성요인으로 구분할 수 있다. 존 특성요인과 관련된 존과 센트로이드, 그리고 커넥터는 정적 통행배정기법에서 이용되는 가상의 개념들로 ‘모든 통행이 오직 한 존을 대표하는 특별한 가상의 노드인 존 센트로이드를 통해서만 발생하고 도착한다.’는 가정을 분석에 적용하기 위한 도구로써 이용된다. 한편, 현실에서 통행의 발생과 도착은 존 전체에 골고루 분포되어 있으며 이로 인해 통행배정 과정을 거쳐 추정되는 각 링크의 배정교통량이 실제 관측 교통량보다 지나치게 크거나 작게 나타나는 문제가 발생하게 된다. 이러한 문제는 센트로이드를 통한 현재의 통행배정기법이 가지고 있는 한계로써 정산수준의 신뢰도를 낮추는 주원인 중 하나이며, 따라서 교통망 정산수준의 신뢰도를 높이기 위한 방법 중 하나로써, 존 특성요인들로 인한 오차를 감소시킬 필요가 있다. 따라서 이를 위해 해당 문제가 발생하는 지점을 진단하고 구체적인 오차 요인을 분석 및 검증하기 위한 기법이 필요하다. 본 연구에서는 센트로이드 기반 통행배정에서 발생하는 교통량 오차의 요인을 검토하여 이러한 오차요인을 가장 잘 설명해주는 평가지표를 결정함으로써 센트로이드 기반 통행배정의 문제가 발생하는 존을 진단하기 위한 기법을 제시한다. 또한, 평가지표를 이용하여 추정-관측 교통량 간 오차가 큰 존들을 선정하고 이러한 존들을 대상으로 존 내부통행 비율 및 링크 통행발생/도착 분담률 등 내비게이션 자료를 검증지표로 활용하여 센트로이드 기반 통행배정의 결과를 검증함으로써 오차의 주요인 및 해당 요인들과 배정교통량의 과다/과소추정 문제 사이의 관계를 제시한다.
The traffic assignment is the last step of the travel demanding model based on the conventional four-step transportation forecasting process. And there are many factors which affect travel demand forecasting. These factors are separated into zone characteristic factors(setting traffic analysis zone ...
The traffic assignment is the last step of the travel demanding model based on the conventional four-step transportation forecasting process. And there are many factors which affect travel demand forecasting. These factors are separated into zone characteristic factors(setting traffic analysis zone (TAZ) and the placement of zone centroid and centroid connector) and network characteristic factors(free flow speed, design speed, capacity and connectivity of each links). Related with zone characteristic factors, the TAZ, zone centroid and centroid connector are imaginary components of static traffic assignment to apply an assumption that all trips are generated and arrived in zone centroid only. In reality, however, trip generation and arrival are evenly distributed over whole TAZ area, and it makes underestimation and overestimation problems between observation traffic volume by investigation and estimated traffic volume by traffic assignment on the links. This problem is the limitation of centroid-based traffic assignment and one of the main reasons to decrease the reliability of traffic network calibration. Therefore, it needs to reduce problems related zone characteristic factors to improve the reliability of traffic network calibration. As the solution, the methodology how to find TAZ happened underestimation and overestimated problem and to analyze and validate to the reasons is needed. In this study, I suggest the method to diagnose the problem of centroid-based traffic assignment by determining and using an evaluation criteria which explain the relationship between underestimation and overestimation problem and its factors. Also, I suggest the method to validate the results of centroid-based traffic assignment by using car navigation data, inner zone trip ratio and OD traffic volume sharing ratio of each links. Finally, I suggest the relationship between the results of the centroid-based traffic assignment and its reasons.
The traffic assignment is the last step of the travel demanding model based on the conventional four-step transportation forecasting process. And there are many factors which affect travel demand forecasting. These factors are separated into zone characteristic factors(setting traffic analysis zone (TAZ) and the placement of zone centroid and centroid connector) and network characteristic factors(free flow speed, design speed, capacity and connectivity of each links). Related with zone characteristic factors, the TAZ, zone centroid and centroid connector are imaginary components of static traffic assignment to apply an assumption that all trips are generated and arrived in zone centroid only. In reality, however, trip generation and arrival are evenly distributed over whole TAZ area, and it makes underestimation and overestimation problems between observation traffic volume by investigation and estimated traffic volume by traffic assignment on the links. This problem is the limitation of centroid-based traffic assignment and one of the main reasons to decrease the reliability of traffic network calibration. Therefore, it needs to reduce problems related zone characteristic factors to improve the reliability of traffic network calibration. As the solution, the methodology how to find TAZ happened underestimation and overestimated problem and to analyze and validate to the reasons is needed. In this study, I suggest the method to diagnose the problem of centroid-based traffic assignment by determining and using an evaluation criteria which explain the relationship between underestimation and overestimation problem and its factors. Also, I suggest the method to validate the results of centroid-based traffic assignment by using car navigation data, inner zone trip ratio and OD traffic volume sharing ratio of each links. Finally, I suggest the relationship between the results of the centroid-based traffic assignment and its reasons.
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