본 연구는 고등학생이 지각한 진로장벽이 진로결정 자기효능감과 진로태도성숙에 미치는 영향을 살펴보았다. 본 연구의 대상은 고등학교 1학년, 2학년 학생으로 경기도 소재 3개의 고등학교 317명(남 158명, 여 159명)이며, 진로장벽, 진로결정 자기효능감, 진로태도성숙은 자기 보고형 설문지로 측정하였다. 측정 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 사용하여 ...
본 연구는 고등학생이 지각한 진로장벽이 진로결정 자기효능감과 진로태도성숙에 미치는 영향을 살펴보았다. 본 연구의 대상은 고등학교 1학년, 2학년 학생으로 경기도 소재 3개의 고등학교 317명(남 158명, 여 159명)이며, 진로장벽, 진로결정 자기효능감, 진로태도성숙은 자기 보고형 설문지로 측정하였다. 측정 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 사용하여 기술 통계치, t검증, 상관분석, 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 얻은 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 진로장벽, 진로결정 자기효능감, 진로태도성숙에 있어서 남학생과 여학생 사이에 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 진로장벽은 진로결정 자기효능감과 진로태도성숙에 통계적으로 유의미하게 부적상관을 보였다. 그리고 진로결정 자기효능감은 진로태도성숙에 정적인 상관을 보였다. 셋째, 남학생의 진로장벽은 진로결정 자기효능감의 목표선택을 39.2%, 미래계획을 34.1% 설명하였다. 여학생의 경우 진로장벽이 진로결정 자기효능감의 미래계획을 55.1%, 목표선택을 48,2%를 설명하였다. 넷째, 남학생이 지각한 진로장벽은 진로태도성숙의 결정성 48.4%, 확신성 39.8%를 설명하였고, 여학생의 경우는 진로장벽이 진로태도성숙의 확신성 60.2%, 결정성 58.1%를 설명하였다. 본 연구의 합의점은 고등학생의 진로선택과 진로발달과정에서 진로결정 자기효능감과 진로태도성숙의 증진을 돕기 위해서는 남학생과 여학생의 진로 장벽 요인들을 이해하고 다양한 진로프로그램과 진로상담을 통하여 진로장벽을 이겨내고 극복할 수 있도록 도와야 한다는 것이다.
본 연구는 고등학생이 지각한 진로장벽이 진로결정 자기효능감과 진로태도성숙에 미치는 영향을 살펴보았다. 본 연구의 대상은 고등학교 1학년, 2학년 학생으로 경기도 소재 3개의 고등학교 317명(남 158명, 여 159명)이며, 진로장벽, 진로결정 자기효능감, 진로태도성숙은 자기 보고형 설문지로 측정하였다. 측정 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 사용하여 기술 통계치, t검증, 상관분석, 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 얻은 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 진로장벽, 진로결정 자기효능감, 진로태도성숙에 있어서 남학생과 여학생 사이에 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 진로장벽은 진로결정 자기효능감과 진로태도성숙에 통계적으로 유의미하게 부적상관을 보였다. 그리고 진로결정 자기효능감은 진로태도성숙에 정적인 상관을 보였다. 셋째, 남학생의 진로장벽은 진로결정 자기효능감의 목표선택을 39.2%, 미래계획을 34.1% 설명하였다. 여학생의 경우 진로장벽이 진로결정 자기효능감의 미래계획을 55.1%, 목표선택을 48,2%를 설명하였다. 넷째, 남학생이 지각한 진로장벽은 진로태도성숙의 결정성 48.4%, 확신성 39.8%를 설명하였고, 여학생의 경우는 진로장벽이 진로태도성숙의 확신성 60.2%, 결정성 58.1%를 설명하였다. 본 연구의 합의점은 고등학생의 진로선택과 진로발달과정에서 진로결정 자기효능감과 진로태도성숙의 증진을 돕기 위해서는 남학생과 여학생의 진로 장벽 요인들을 이해하고 다양한 진로프로그램과 진로상담을 통하여 진로장벽을 이겨내고 극복할 수 있도록 도와야 한다는 것이다.
The purpose of this study was to first examine the influence of career barriers perceived by high school students on career decision making self-efficacy and career attitude maturity. 317 students(male 158, female 159) of three high schools located in Gyeonggi province completed career barriers scal...
The purpose of this study was to first examine the influence of career barriers perceived by high school students on career decision making self-efficacy and career attitude maturity. 317 students(male 158, female 159) of three high schools located in Gyeonggi province completed career barriers scale, career decision making self-efficacy scale and career attitude maturity scale. Collected data was processed by descriptive statistics and t-verification analysis, and correlation analysis and multiple regression analysis using SPSS/WIN 20.0. The result of this study is followed. First, There was a statistically meaningful differences between male high school students and female high school students in career barriers and career decision-making self-efficacy and career attitude maturity. Second, Career barriers showed statistically significant negative correlation in the career decision self-efficacy and career attitude maturity. And Career decision self-efficacy showed static correlation in the career attitude maturity. Third, Career barriers of male students explain 39.2% for goal selection of career decision self-efficacy and 34.1% for future plan. As for female students, career barriers explain 55.1% for future plan and 48.2% for goal selection. Forth, Career barriers perceived by male students explain 48.4% for career attitude maturity and 39.8% for certainty, and as for female students career barriers explain 60.2% for certainty of career attitude maturity and 58.1% for detrminacy. The consensus of this study is, in order to help high school students’ career choice and promotion of career decision self-efficacy in the process of career development and career attitude maturity we should understand the factors of career barriers of male and female students’ and should help them to overcome and overcoming the career barriers through variety of career programs and career counseling. Keyword : career barriers, career decision-making self-efficacy, career attitude maturity.
The purpose of this study was to first examine the influence of career barriers perceived by high school students on career decision making self-efficacy and career attitude maturity. 317 students(male 158, female 159) of three high schools located in Gyeonggi province completed career barriers scale, career decision making self-efficacy scale and career attitude maturity scale. Collected data was processed by descriptive statistics and t-verification analysis, and correlation analysis and multiple regression analysis using SPSS/WIN 20.0. The result of this study is followed. First, There was a statistically meaningful differences between male high school students and female high school students in career barriers and career decision-making self-efficacy and career attitude maturity. Second, Career barriers showed statistically significant negative correlation in the career decision self-efficacy and career attitude maturity. And Career decision self-efficacy showed static correlation in the career attitude maturity. Third, Career barriers of male students explain 39.2% for goal selection of career decision self-efficacy and 34.1% for future plan. As for female students, career barriers explain 55.1% for future plan and 48.2% for goal selection. Forth, Career barriers perceived by male students explain 48.4% for career attitude maturity and 39.8% for certainty, and as for female students career barriers explain 60.2% for certainty of career attitude maturity and 58.1% for detrminacy. The consensus of this study is, in order to help high school students’ career choice and promotion of career decision self-efficacy in the process of career development and career attitude maturity we should understand the factors of career barriers of male and female students’ and should help them to overcome and overcoming the career barriers through variety of career programs and career counseling. Keyword : career barriers, career decision-making self-efficacy, career attitude maturity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.