청소년 자원봉사 동기가 지속의지에 미치는 영향 : 사회적 책임의식의 매개효과를 중심으로 Influence of Adolescents' Volunteer Motivations on their Willingness to Continue Volunteering : focused on mediation effect of consciousness of social responsibility원문보기
본 연구는 청소년 자원봉사 참여자들의 봉사참여 상황과 자원봉사 관련 인식 및 봉사활동의 동기 유형별 공감도를 파악하고, 청소년들의 자원봉사 참여 동기, 사회적 책임의식, 봉사활동 지속의지들 사이의 인과연쇄를 검정해 보며, 봉사활동 지속의지와 그러한 의지에 영향을 끼치는 요인들 사이의 관계를 규명함으로써, 청소년 자원봉사자들의 지속의지를 진작시킬 방안의 모색을 위하는 데 그 목적이 있다. 지역사회의 중학교 2-3학년을 대상으로 한 설문...
본 연구는 청소년 자원봉사 참여자들의 봉사참여 상황과 자원봉사 관련 인식 및 봉사활동의 동기 유형별 공감도를 파악하고, 청소년들의 자원봉사 참여 동기, 사회적 책임의식, 봉사활동 지속의지들 사이의 인과연쇄를 검정해 보며, 봉사활동 지속의지와 그러한 의지에 영향을 끼치는 요인들 사이의 관계를 규명함으로써, 청소년 자원봉사자들의 지속의지를 진작시킬 방안의 모색을 위하는 데 그 목적이 있다. 지역사회의 중학교 2-3학년을 대상으로 한 설문조사 응답지를 분석 자료로 활용하였다. 최종분석의 대상이 된 응답자의 성별 분포는 남학생 186명(42.5%), 여학생 252명(57.5%)이며, 학년별 분포는 3학년 179명(40.9%), 2학년 259명(59.1%)이다.
청소년의 자원봉사 참여 동기가 지속의지에 미치는 영향과 사회적 책임의식의 매개여부를 분석한 결과, 청소년의 자기개발적 동기와 대의적 동기가 강할수록 자원봉사를 지속하고자 하는 의지가 강하며, 이러한 영향은 사회적 책임의식에 의해 부분적으로 매개된다는 사실이 검증되었다. 또한 청소년의 타인지향적 동기는 사회적 책임감에 의해 완전히 매개되는 것으로 분석되었는데, 이 동기가 강할수록 사회적 책임감은 약해지며, 따라서 자원봉사 지속의지가 감소되는 결과를 보였다. 이러한 연구결과를 바탕으로 청소년 자원봉사의 지속성 강화와 활성화를 위해 다음과 같이 제언한다.
첫째, 청소년의 봉사참여 지속의지를 높이려면 청소년 개개인의 자원봉사 참여 동기를 파악해서 이를 적절히 지도할 필요가 있다.
둘째, 청소년 자원봉사자들의 지속성 있는 봉사활동을 유도하고 활성화시키기 위해서는 교육이나 인정보상 방법의 활용보다는 참여 동기를 포함한 의식 차원의 지원을 적극 활용하는 편이 더욱 효과적일 수 있다.
셋째, 미래세대의 자원봉사 지속성을 강화하기 위해서는 현재의 성인세대의 자원봉사 참여활동을 진작하거나, 가족단위 봉사를 독려하는 프로그램을 개발할 필요가 있다.
넷째, 자원봉사를 통한 청소년의 사회적 책임의식 및 지속의지 강화를 꾀하는 지도를 할 경우에는 청소년의 연령이나 성별 차이를 고려하여 차별성 있는 접근을 할 필요가 있다.
다섯째, 청소년 봉사활동 전문지도자를 양성하여 배치할 필요가 있다.
여섯째, 청소년 자원봉사포털 사이트를 포함한 자원봉사 인증관리 체계를 발전시켜 나갈 필요가 있다.
일곱째, 청소년을 겨냥한 자원봉사 관련 교육이나 학습이 외형적 실적 위주로 추진되기보다는 청소년들의 흥미와 관심을 자극함으로써 실질적인 성과를 기대할 만한 것이 되도록 할 필요가 있다.
본 연구는 청소년 자원봉사 참여자들의 봉사참여 상황과 자원봉사 관련 인식 및 봉사활동의 동기 유형별 공감도를 파악하고, 청소년들의 자원봉사 참여 동기, 사회적 책임의식, 봉사활동 지속의지들 사이의 인과연쇄를 검정해 보며, 봉사활동 지속의지와 그러한 의지에 영향을 끼치는 요인들 사이의 관계를 규명함으로써, 청소년 자원봉사자들의 지속의지를 진작시킬 방안의 모색을 위하는 데 그 목적이 있다.
지역사회의 중학교 2-3학년을 대상으로 한 설문조사 응답지를 분석 자료로 활용하였다. 최종분석의 대상이 된 응답자의 성별 분포는 남학생 186명(42.5%), 여학생 252명(57.5%)이며, 학년별 분포는 3학년 179명(40.9%), 2학년 259명(59.1%)이다.
청소년의 자원봉사 참여 동기가 지속의지에 미치는 영향과 사회적 책임의식의 매개여부를 분석한 결과, 청소년의 자기개발적 동기와 대의적 동기가 강할수록 자원봉사를 지속하고자 하는 의지가 강하며, 이러한 영향은 사회적 책임의식에 의해 부분적으로 매개된다는 사실이 검증되었다. 또한 청소년의 타인지향적 동기는 사회적 책임감에 의해 완전히 매개되는 것으로 분석되었는데, 이 동기가 강할수록 사회적 책임감은 약해지며, 따라서 자원봉사 지속의지가 감소되는 결과를 보였다. 이러한 연구결과를 바탕으로 청소년 자원봉사의 지속성 강화와 활성화를 위해 다음과 같이 제언한다.
첫째, 청소년의 봉사참여 지속의지를 높이려면 청소년 개개인의 자원봉사 참여 동기를 파악해서 이를 적절히 지도할 필요가 있다.
둘째, 청소년 자원봉사자들의 지속성 있는 봉사활동을 유도하고 활성화시키기 위해서는 교육이나 인정보상 방법의 활용보다는 참여 동기를 포함한 의식 차원의 지원을 적극 활용하는 편이 더욱 효과적일 수 있다.
셋째, 미래세대의 자원봉사 지속성을 강화하기 위해서는 현재의 성인세대의 자원봉사 참여활동을 진작하거나, 가족단위 봉사를 독려하는 프로그램을 개발할 필요가 있다.
넷째, 자원봉사를 통한 청소년의 사회적 책임의식 및 지속의지 강화를 꾀하는 지도를 할 경우에는 청소년의 연령이나 성별 차이를 고려하여 차별성 있는 접근을 할 필요가 있다.
다섯째, 청소년 봉사활동 전문지도자를 양성하여 배치할 필요가 있다.
여섯째, 청소년 자원봉사포털 사이트를 포함한 자원봉사 인증관리 체계를 발전시켜 나갈 필요가 있다.
일곱째, 청소년을 겨냥한 자원봉사 관련 교육이나 학습이 외형적 실적 위주로 추진되기보다는 청소년들의 흥미와 관심을 자극함으로써 실질적인 성과를 기대할 만한 것이 되도록 할 필요가 있다.
This study was made to check the state of volunteer activities of the adolescents, to identify their appreciation of volunteering and motivations for it, and to test the relations among the motivations, consciousness of social responsibility and willingness to continue volunteering, in order to figu...
This study was made to check the state of volunteer activities of the adolescents, to identify their appreciation of volunteering and motivations for it, and to test the relations among the motivations, consciousness of social responsibility and willingness to continue volunteering, in order to figure out some methods to promote their willingness to continue volunteering.
Data were gathered from a survey the subjects of which were middle school students in a local city. The number of total respondents are 438, which are composed of 186 males(42.5%) and 252 females(57.5%), and of 179 3rd grade students(40.9%) and 259 2nd grade ones(59.1%).
As a result, it was proved that the greater the adolescents' self-developing and cause-directed motivations are, the stronger the willingness to continue volunteering is. This effect is partially mediated by consciousness of social responsibility. On the contrary the greater others-directed motivation of them is, the weaker the willingness to continue volunteering is. This effect is completely mediated by the consciousness of social responsibility.
Based on the findings mentioned above, some suggestions are given below in relation to the way to strengthen the willingness to continue volunteering of adolescents.
First, it is needed to figure out the motivations of individual volunteer participants and to manage them properly.
Second, it could be more effective way of encouraging and activating adolescents' continuous volunteering to deal with volunteers' consciousness including motivation than to provide them with just formal education programs or incentives.
Third, it is desirable to develop programs that encourage adult generation's or family-based volunteerism in order to activate young generation's volunteering.
Fourth, it is expected to take different approaches to strengthen adolescents' consciousness of social responsibility and continuous volunteering according to their age or gender.
Fifth, it is asked to train and position new leaders specialized in directing youth volunteers.
Sixth, it is needed to upgrade volunteer certificating system including existing portal site for youth volunteers.
Finally, I suggest to make sure that training or education programs regarding youth volunteers are provided in the way that interests the youths in order to achieve some tangible results.
This study was made to check the state of volunteer activities of the adolescents, to identify their appreciation of volunteering and motivations for it, and to test the relations among the motivations, consciousness of social responsibility and willingness to continue volunteering, in order to figure out some methods to promote their willingness to continue volunteering.
Data were gathered from a survey the subjects of which were middle school students in a local city. The number of total respondents are 438, which are composed of 186 males(42.5%) and 252 females(57.5%), and of 179 3rd grade students(40.9%) and 259 2nd grade ones(59.1%).
As a result, it was proved that the greater the adolescents' self-developing and cause-directed motivations are, the stronger the willingness to continue volunteering is. This effect is partially mediated by consciousness of social responsibility. On the contrary the greater others-directed motivation of them is, the weaker the willingness to continue volunteering is. This effect is completely mediated by the consciousness of social responsibility.
Based on the findings mentioned above, some suggestions are given below in relation to the way to strengthen the willingness to continue volunteering of adolescents.
First, it is needed to figure out the motivations of individual volunteer participants and to manage them properly.
Second, it could be more effective way of encouraging and activating adolescents' continuous volunteering to deal with volunteers' consciousness including motivation than to provide them with just formal education programs or incentives.
Third, it is desirable to develop programs that encourage adult generation's or family-based volunteerism in order to activate young generation's volunteering.
Fourth, it is expected to take different approaches to strengthen adolescents' consciousness of social responsibility and continuous volunteering according to their age or gender.
Fifth, it is asked to train and position new leaders specialized in directing youth volunteers.
Sixth, it is needed to upgrade volunteer certificating system including existing portal site for youth volunteers.
Finally, I suggest to make sure that training or education programs regarding youth volunteers are provided in the way that interests the youths in order to achieve some tangible results.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.