특성화고등학교 학생들의 취업성과에 미치는 영향 요인 분석 : 취업여부, 직장규모, 직종유형을 중심으로 (An) analysis of factors influencing employment outcomes of students in a specialized high school : focusing on employment status, company size, and type of work원문보기
본 연구는 특성화고등학교 학생의 취업성과에 영향을 미치는 요인을 분석하고 이에 대한 취업성공을 위한 핵심요인을 제시하여 취업지도의 어려움을 겪고 있는 교사들에게 특성화고 학생들을 지도하기 위한 정보제공 목적으로 연구되었다. 선행연구를 바탕으로 취업에 직면한 고졸 청년에게 영향을 미치는 개인특성, 학교특성, 가정환경 변인에는 무엇이 있는지 탐색하고 이에 따른 취업성과(취업여부, 직장규모, 직종유형)에 영향을 미치는 핵심요인을 분석하였다. 특성화고등학교 학생들의 취업성과를 조사하기 위하여 본 연구에서는 경상남도 창원시에 소재한 5개 특성화고등학교 3학년 졸업예정자를 대상으로 학생 659명을 대상으로 총 70문항의 설문을 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 14.0에 의해 처리 되었으며, 빈도와 백분율, 이항로지스틱 ...
본 연구는 특성화고등학교 학생의 취업성과에 영향을 미치는 요인을 분석하고 이에 대한 취업성공을 위한 핵심요인을 제시하여 취업지도의 어려움을 겪고 있는 교사들에게 특성화고 학생들을 지도하기 위한 정보제공 목적으로 연구되었다. 선행연구를 바탕으로 취업에 직면한 고졸 청년에게 영향을 미치는 개인특성, 학교특성, 가정환경 변인에는 무엇이 있는지 탐색하고 이에 따른 취업성과(취업여부, 직장규모, 직종유형)에 영향을 미치는 핵심요인을 분석하였다. 특성화고등학교 학생들의 취업성과를 조사하기 위하여 본 연구에서는 경상남도 창원시에 소재한 5개 특성화고등학교 3학년 졸업예정자를 대상으로 학생 659명을 대상으로 총 70문항의 설문을 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 14.0에 의해 처리 되었으며, 빈도와 백분율, 이항로지스틱 회귀분석, 다항로지스틱 회귀분석을 실시하였다. 또한 직장적응과 취업유지를 위한 요인을 분석을 위하여 면담조사 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 취업여부에 영향을 미치는 요인은 자아개념이 높을수록, 졸업 후 진로가 전공과 같은 분야로 취업을 희망 할수록, 학교생활만족도가 높을수록, 자격증 수가 많을수록, 출결의 결석일수가 적을수록, 부 학력이 높을수록 취업 성공 확률이 높게 나타났다. 둘째, 직장규모에 영향을 미치는 요인은 성별이 여학생 일수록, 성적이 높을수록, 학습동기가 높을수록, 협동성이 강할수록, 학습자에 대한 교사지지가 높을수록, 학습자에 대한 부모지지가 높을수록 대기업 취업확률이 높았다. 셋째, 직종유형에 따라 사무직을 기준으로 하여 판매/서비스직에 영향을 미치는 요인으로써 성적이 낮을수록, 친화성이 좋을수록 취업할 가능성이 높았다. 사무직을 기준으로 하여 생산직에 영향을 미치는 요인으로써 여학생이 사무직보다 생산직에 취업할 가능성이 낮아지고, 성적과 취업준비행동이 낮을수록 생산직에 취업할 가능성이 높아지고, 친화성이 높을수록 생산직에 취업할 가능성이 높았다. 사무직을 기준으로 금융권에 영향을 미치는 요인은 성적으로 나타났다. 넷째, 취업유지에 영향을 미치는 요인들을 살펴보기 위해 직장에 근무 중인 고졸자를 대상으로 면담조사 한 결과 고졸 취업자에 대한 사회적 학력 차에 대한 선입견 지양, 대우방식, 임금지급방식, 인사시스템 등의 여건이 개선되어야 하며, 계속 교육의 기회 제공과 업무에 대한 교육(기술)연수가 꾸준히 이루어져야 할 것이다. 또한 단순한 반복적 일보다는 고졸 취업자가 성장할 수 있도록 지속적인 관심과 양질의 일자리 창출을 통해 이직률을 낮추어 가야할 것이다.
본 연구는 특성화고등학교 학생의 취업성과에 영향을 미치는 요인을 분석하고 이에 대한 취업성공을 위한 핵심요인을 제시하여 취업지도의 어려움을 겪고 있는 교사들에게 특성화고 학생들을 지도하기 위한 정보제공 목적으로 연구되었다. 선행연구를 바탕으로 취업에 직면한 고졸 청년에게 영향을 미치는 개인특성, 학교특성, 가정환경 변인에는 무엇이 있는지 탐색하고 이에 따른 취업성과(취업여부, 직장규모, 직종유형)에 영향을 미치는 핵심요인을 분석하였다. 특성화고등학교 학생들의 취업성과를 조사하기 위하여 본 연구에서는 경상남도 창원시에 소재한 5개 특성화고등학교 3학년 졸업예정자를 대상으로 학생 659명을 대상으로 총 70문항의 설문을 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 14.0에 의해 처리 되었으며, 빈도와 백분율, 이항로지스틱 회귀분석, 다항로지스틱 회귀분석을 실시하였다. 또한 직장적응과 취업유지를 위한 요인을 분석을 위하여 면담조사 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 취업여부에 영향을 미치는 요인은 자아개념이 높을수록, 졸업 후 진로가 전공과 같은 분야로 취업을 희망 할수록, 학교생활만족도가 높을수록, 자격증 수가 많을수록, 출결의 결석일수가 적을수록, 부 학력이 높을수록 취업 성공 확률이 높게 나타났다. 둘째, 직장규모에 영향을 미치는 요인은 성별이 여학생 일수록, 성적이 높을수록, 학습동기가 높을수록, 협동성이 강할수록, 학습자에 대한 교사지지가 높을수록, 학습자에 대한 부모지지가 높을수록 대기업 취업확률이 높았다. 셋째, 직종유형에 따라 사무직을 기준으로 하여 판매/서비스직에 영향을 미치는 요인으로써 성적이 낮을수록, 친화성이 좋을수록 취업할 가능성이 높았다. 사무직을 기준으로 하여 생산직에 영향을 미치는 요인으로써 여학생이 사무직보다 생산직에 취업할 가능성이 낮아지고, 성적과 취업준비행동이 낮을수록 생산직에 취업할 가능성이 높아지고, 친화성이 높을수록 생산직에 취업할 가능성이 높았다. 사무직을 기준으로 금융권에 영향을 미치는 요인은 성적으로 나타났다. 넷째, 취업유지에 영향을 미치는 요인들을 살펴보기 위해 직장에 근무 중인 고졸자를 대상으로 면담조사 한 결과 고졸 취업자에 대한 사회적 학력 차에 대한 선입견 지양, 대우방식, 임금지급방식, 인사시스템 등의 여건이 개선되어야 하며, 계속 교육의 기회 제공과 업무에 대한 교육(기술)연수가 꾸준히 이루어져야 할 것이다. 또한 단순한 반복적 일보다는 고졸 취업자가 성장할 수 있도록 지속적인 관심과 양질의 일자리 창출을 통해 이직률을 낮추어 가야할 것이다.
Present study is to analyze factors influencing the employment outcomes of students in a specialized high school and to present major factors for a successful job placement to provide information to teachers faced with difficulties in guiding students from a specialized high school in terms of emplo...
Present study is to analyze factors influencing the employment outcomes of students in a specialized high school and to present major factors for a successful job placement to provide information to teachers faced with difficulties in guiding students from a specialized high school in terms of employment opportunities. Based on previous studies, factors such as personality, school characteristic and family environment, influencing young adults with high school diploma faced with job searches are examined and major factors in employment outcomes (employment status, company size, and type of work) are analyzed accordingly. To study the employment outcomes of students from specialized high schools, data from 659 students are collected through survey questionnaire. These students are scheduled to graduate from five specialized high schools in Changwon-si, Gyeongsangnam-do. The questionnaire has 70 questions. The collected data are processed by SPSSWIN 14.0 for the frequency, percentage, binary logistic regression and multinomial logistic regression analyses. In addition, interview are conducted to analyze factors in adjusting to new jobs and maintaining the jobs. Results of present study are as the following. First, factors influencing the employment status the most are the self conception, relationship of major and career path, satisfaction in school life, number of certificates, attendance and father’s education and as these factors appear higher, employment outcomes are more successful. Second, factors influencing the size of the company are the gender, school grades, academic motivation, cooperation with others, support from teachers and support from parents. Girls and high in above mentioned factors result in successful employment in major companies. Third, in terms of job types referenced to office jobs, factors such as low school grades and good social skills have influenced the most in getting sales positions. Factors influencing the manufacturing jobs are females, low school grade, less preparation for employment and good social skills in getting the job compared to office jobs. Employment with financial institutes are mostly influenced by school grades. Fourth, in order to examine the factors in maintaining employment status, interviews are conducted with employees with high school diplomas. As the result, working conditions such as prejudice against high school graduates, benefits, wage payment method and personnel systems should be improved. In addition, educational opportunities and continuation of technical job training are in need. Paying attention to them and creating more jobs for them would reduce the employment turnover rate.
Present study is to analyze factors influencing the employment outcomes of students in a specialized high school and to present major factors for a successful job placement to provide information to teachers faced with difficulties in guiding students from a specialized high school in terms of employment opportunities. Based on previous studies, factors such as personality, school characteristic and family environment, influencing young adults with high school diploma faced with job searches are examined and major factors in employment outcomes (employment status, company size, and type of work) are analyzed accordingly. To study the employment outcomes of students from specialized high schools, data from 659 students are collected through survey questionnaire. These students are scheduled to graduate from five specialized high schools in Changwon-si, Gyeongsangnam-do. The questionnaire has 70 questions. The collected data are processed by SPSSWIN 14.0 for the frequency, percentage, binary logistic regression and multinomial logistic regression analyses. In addition, interview are conducted to analyze factors in adjusting to new jobs and maintaining the jobs. Results of present study are as the following. First, factors influencing the employment status the most are the self conception, relationship of major and career path, satisfaction in school life, number of certificates, attendance and father’s education and as these factors appear higher, employment outcomes are more successful. Second, factors influencing the size of the company are the gender, school grades, academic motivation, cooperation with others, support from teachers and support from parents. Girls and high in above mentioned factors result in successful employment in major companies. Third, in terms of job types referenced to office jobs, factors such as low school grades and good social skills have influenced the most in getting sales positions. Factors influencing the manufacturing jobs are females, low school grade, less preparation for employment and good social skills in getting the job compared to office jobs. Employment with financial institutes are mostly influenced by school grades. Fourth, in order to examine the factors in maintaining employment status, interviews are conducted with employees with high school diplomas. As the result, working conditions such as prejudice against high school graduates, benefits, wage payment method and personnel systems should be improved. In addition, educational opportunities and continuation of technical job training are in need. Paying attention to them and creating more jobs for them would reduce the employment turnover rate.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.