[학위논문]브랜딩 유형에 따른 프로스포츠 구단의 콘텐츠 개발 방안에 대한 연구 : 한 · 일 양국 프로야구 구단을 중심으로 Studies on the content development measure of professional sports teams in accordance with the type of branding : Focusing on professional baseball teams in Korea and Japan원문보기
스포츠는 기술과 지식, 예술과 감성을 자극하는 대표적인 분야 가운데 하나로 새롭게 부상하고 있다. 스포츠에 대한 관심이 집중되면서 스포츠콘텐츠에 대한 관심도 함께 확산되었다. 스포츠콘텐츠는 소비자들에게 주어지는 하나의 서비스로 인식되고 있으며, 이는 소비자들에게 스포츠를 더욱 가까이 할 수 있는 창구적 역할을 담당하고 있다. 본 연구에서는 프로구단의 브랜딩 유형에 따른 콘텐츠 개발이 어떻게 이루어져 왔는지에 관한 연구가 이루어질 것이다. 국내 프로야구 구단의 콘텐츠 개발사례와 해외 프로야구 구단의 콘텐츠 개발사례를 통해 구단의 브랜딩 유형을 구분하고, 브랜딩 유형별 콘텐츠 개발에 대한 사례 분석과 비교를 통해서 현 국내 프로구단 콘텐츠 개발에 대한 방향을 제시하는 것에 의의를 두고자 한다. 또, 프로야구 구단이 소비자에게 제공하는 개발 ...
스포츠는 기술과 지식, 예술과 감성을 자극하는 대표적인 분야 가운데 하나로 새롭게 부상하고 있다. 스포츠에 대한 관심이 집중되면서 스포츠콘텐츠에 대한 관심도 함께 확산되었다. 스포츠콘텐츠는 소비자들에게 주어지는 하나의 서비스로 인식되고 있으며, 이는 소비자들에게 스포츠를 더욱 가까이 할 수 있는 창구적 역할을 담당하고 있다. 본 연구에서는 프로구단의 브랜딩 유형에 따른 콘텐츠 개발이 어떻게 이루어져 왔는지에 관한 연구가 이루어질 것이다. 국내 프로야구 구단의 콘텐츠 개발사례와 해외 프로야구 구단의 콘텐츠 개발사례를 통해 구단의 브랜딩 유형을 구분하고, 브랜딩 유형별 콘텐츠 개발에 대한 사례 분석과 비교를 통해서 현 국내 프로구단 콘텐츠 개발에 대한 방향을 제시하는 것에 의의를 두고자 한다. 또, 프로야구 구단이 소비자에게 제공하는 개발 콘텐츠의 긍정적 효과를 파악하는 한편, 이를 토대로 브랜딩 유형별 콘텐츠 사용 목적과 현황에 대하여 분석하고 향후 프로야구 구단의 콘텐츠 개발의 방향을 제시하려는데 있다. 한·일 프로야구 구단의 활용 콘텐츠를 살펴본 결과, 브랜딩 유형·활용 콘텐츠·서비스 목표·향유 형태에 따라 구분하였다. 브랜딩 유형은 기업연계 형과 지역연계 형으로 활용 콘텐츠는 각 구단에서 활용하고 있는 콘텐츠로 설정하였다. 서비스 목표는 엔터테인먼트 형·에듀테인먼트 형·이모테인먼트 형으로 구분하였고, 향유 형태는 관람형·답사형·참여형·소장형으로 구분하였다. 본 연구는 스포츠콘텐츠를 분석하여 활용 방안을 제시하였고, 콘텐츠 분석의 틀은 문화재 유형에 따른 활용 방안을 기초로 한 스포츠콘텐츠 활용 방안의 틀로 확장하여 사용하였다. 프로스포츠는 연고지 중심의 구단 운영이 이루어지기 때문에 프로구단의 콘텐츠는 엔터테인먼트형인 단순 즐길 거리에서 벗어나 연고지 중심의 에듀테인먼트형, 이모테인먼트형의 콘텐츠로 발전해 나아가야 할 것이다.
스포츠는 기술과 지식, 예술과 감성을 자극하는 대표적인 분야 가운데 하나로 새롭게 부상하고 있다. 스포츠에 대한 관심이 집중되면서 스포츠콘텐츠에 대한 관심도 함께 확산되었다. 스포츠콘텐츠는 소비자들에게 주어지는 하나의 서비스로 인식되고 있으며, 이는 소비자들에게 스포츠를 더욱 가까이 할 수 있는 창구적 역할을 담당하고 있다. 본 연구에서는 프로구단의 브랜딩 유형에 따른 콘텐츠 개발이 어떻게 이루어져 왔는지에 관한 연구가 이루어질 것이다. 국내 프로야구 구단의 콘텐츠 개발사례와 해외 프로야구 구단의 콘텐츠 개발사례를 통해 구단의 브랜딩 유형을 구분하고, 브랜딩 유형별 콘텐츠 개발에 대한 사례 분석과 비교를 통해서 현 국내 프로구단 콘텐츠 개발에 대한 방향을 제시하는 것에 의의를 두고자 한다. 또, 프로야구 구단이 소비자에게 제공하는 개발 콘텐츠의 긍정적 효과를 파악하는 한편, 이를 토대로 브랜딩 유형별 콘텐츠 사용 목적과 현황에 대하여 분석하고 향후 프로야구 구단의 콘텐츠 개발의 방향을 제시하려는데 있다. 한·일 프로야구 구단의 활용 콘텐츠를 살펴본 결과, 브랜딩 유형·활용 콘텐츠·서비스 목표·향유 형태에 따라 구분하였다. 브랜딩 유형은 기업연계 형과 지역연계 형으로 활용 콘텐츠는 각 구단에서 활용하고 있는 콘텐츠로 설정하였다. 서비스 목표는 엔터테인먼트 형·에듀테인먼트 형·이모테인먼트 형으로 구분하였고, 향유 형태는 관람형·답사형·참여형·소장형으로 구분하였다. 본 연구는 스포츠콘텐츠를 분석하여 활용 방안을 제시하였고, 콘텐츠 분석의 틀은 문화재 유형에 따른 활용 방안을 기초로 한 스포츠콘텐츠 활용 방안의 틀로 확장하여 사용하였다. 프로스포츠는 연고지 중심의 구단 운영이 이루어지기 때문에 프로구단의 콘텐츠는 엔터테인먼트형인 단순 즐길 거리에서 벗어나 연고지 중심의 에듀테인먼트형, 이모테인먼트형의 콘텐츠로 발전해 나아가야 할 것이다.
Sport is emerging as a representative area among the fields of touching technology, knowledge, art and emotions. By growing interest in sports, the interest in sport contents are also increased. Sport contents is perceived as one of services that customers can be taken and its plays role in communic...
Sport is emerging as a representative area among the fields of touching technology, knowledge, art and emotions. By growing interest in sports, the interest in sport contents are also increased. Sport contents is perceived as one of services that customers can be taken and its plays role in communicating with customers to make them be familiar with sports. This study is to understand how contents are developed per type of professional baseball team’s branding. It aims to suggest the directions of contents development for domestic professional baseball team by making comparisons and analysis of various cases about contents development per professional baseball teams’ branding types, which are classified based on contents development cases from domestic and foreign professional baseball teams. Also, this study is to recommend the directions of content development based on analysis of purpose and status of contents usage per branding types as well as evaluation of positive effects on contents development that professional baseball team offers to customers. It is classified into branding type, contents usage, services objective and enjoyment in results of analyzing contents usage of professional baseball teams in Korea and Japan. Branding tyope is set as business related and local related and contents usage is selected from the one each professional baseball team uses. Service objective is classified into entertainmen, edutainment and emotainment type and enjoyment is classified into viewing, exploration, participated and possession purpose type. It suggests actionable directions for contents in analysis of sport contents and the way of contents analysis is used as expansion of sports contents usage analysis based on the usage per cultural assets type. As professional sports teams are managed by hometown base, it should be developed as hometown based edutainment, emotainment contents rather than entertainment contents that offer enjoyment in short term.
Sport is emerging as a representative area among the fields of touching technology, knowledge, art and emotions. By growing interest in sports, the interest in sport contents are also increased. Sport contents is perceived as one of services that customers can be taken and its plays role in communicating with customers to make them be familiar with sports. This study is to understand how contents are developed per type of professional baseball team’s branding. It aims to suggest the directions of contents development for domestic professional baseball team by making comparisons and analysis of various cases about contents development per professional baseball teams’ branding types, which are classified based on contents development cases from domestic and foreign professional baseball teams. Also, this study is to recommend the directions of content development based on analysis of purpose and status of contents usage per branding types as well as evaluation of positive effects on contents development that professional baseball team offers to customers. It is classified into branding type, contents usage, services objective and enjoyment in results of analyzing contents usage of professional baseball teams in Korea and Japan. Branding tyope is set as business related and local related and contents usage is selected from the one each professional baseball team uses. Service objective is classified into entertainmen, edutainment and emotainment type and enjoyment is classified into viewing, exploration, participated and possession purpose type. It suggests actionable directions for contents in analysis of sport contents and the way of contents analysis is used as expansion of sports contents usage analysis based on the usage per cultural assets type. As professional sports teams are managed by hometown base, it should be developed as hometown based edutainment, emotainment contents rather than entertainment contents that offer enjoyment in short term.
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