청소년 역량강화활동이 폭력태도에 미치는 영향 연구 : 스트레스 대처방식의 조절효과 분석 Study on the Influence of Adolescent Empowerment Activity on Violent Attitude : Analysis on the Moderating Effect of Stress Coping Behavior원문보기
본 연구는 청소년 역량강화활동과 스트레스 대처방식 그리고 청소년의 폭력태도와의 관계를 분석함으로써 이들 변인들 간의 영향관계를 규명하고, 청소년 역량강화활동이 폭력태도에 미치는 영향에서 스트레스 대처방식의 조절효과를 파악하고자 하였다. 연구를 위해 천안시의 중고등학교 학생 500명을 유의 표집 추출방식을 통해 유효한 연구대상으로 선정하였고, 이에 따른 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 역량강화활동이 폭력태도에 미치는 영향에 대한 회귀분석 결과, 자아역량과 신체역량이 높을수록 폭력태도는 높아졌으며 성취동기역량과 갈등조절역량 및 문제해결역량은 높을수록 폭력태도 수준이 낮아졌다. 둘째, 스트레스 대처방식이 폭력태도에 미치는 영향력은 문제지향적 대처와 ...
본 연구는 청소년 역량강화활동과 스트레스 대처방식 그리고 청소년의 폭력태도와의 관계를 분석함으로써 이들 변인들 간의 영향관계를 규명하고, 청소년 역량강화활동이 폭력태도에 미치는 영향에서 스트레스 대처방식의 조절효과를 파악하고자 하였다. 연구를 위해 천안시의 중고등학교 학생 500명을 유의 표집 추출방식을 통해 유효한 연구대상으로 선정하였고, 이에 따른 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 역량강화활동이 폭력태도에 미치는 영향에 대한 회귀분석 결과, 자아역량과 신체역량이 높을수록 폭력태도는 높아졌으며 성취동기역량과 갈등조절역량 및 문제해결역량은 높을수록 폭력태도 수준이 낮아졌다. 둘째, 스트레스 대처방식이 폭력태도에 미치는 영향력은 문제지향적 대처와 정서완화적 대처가 부(-)의 영향으로 나타났다. 즉, 문제지향적 대처와 정서완화적 대처 수준이 높을수록 폭력태도가 낮아지는 것으로 나타났다. 셋째, 역량강화활동이 폭력태도에 미치는 영향에서 스트레스 대처방식의 조절효과를 파악한 결과, 갈등조절 수준이 낮을 때에 비해 갈등조절역량이 높을 때 사회적지지 추구 성향에 따라 폭력태도 차이는 더 큰 것으로 나타났다. 따라서 사회적지지 추구 대처는 갈등조절역량이 높을 때 사용하면 폭력태도를 더 낮을 수 있는 기제로 작용할 수 있어 순수조절변수임을 확인할 수 있었다. 비록 심리적, 정신적으로 과도기에 있는 청소년들일지라도 자기 스스로를 통제하고, 분노를 억제할 수 있는 능력과 역량을 증진시킨다면 폭력성을 감소시킬 수 있을 것으로 전망한다. 또한, 청소년 역량강화활동이 폭력태도 감소와 스트레스 대처능력의 증진에 효과적이라는 것을 검증할 수 있었다. 따라서 청소년 역량강화활동의 활성화를 통해 사회문제로 대두되고 있는 청소년 폭력과 자살문제 등을 해결할 수 있는 방안을 마련해야 할 것이다. 이를 위해 본 연구는 교육정책적인 측면과 사회복지적인 측면에서 다음과 같이 제언을 하고자 한다. 첫째, 교육정책적인 측면에서 청소년 역량강화 활동을 통해 청소년들의 내재된 역량이 발현될 수 있도록 다양한 프로그램의 개발을 통해 청소년들의 관심과 흥미를 유도해야 할 것이다. 둘째, 사회복지적인 측면에서 청소년 폭력과 범죄행동 예방은 국가의 발전과 청소년들의 미래를 위해 지속적인 관심을 보여야 하는 부분이다. 본 연구 결과에서도 검증된 바와 같이 청소년 역량강화활동이 폭력태도를 감소시키는데 효과적이라는 점을 감안하여 다양한 상황과 목적에 맞는 프로그램을 개발할 필요성이 있다. 셋째, 가정과 학교와의 연계를 통한 청소년 지도와 역량강화가 필요하다. 본 연구결과 휴대폰 활용과 TV시청이 청소년 폭력태도와 밀접한 관계가 있는 것으로 조사되었다. 따라서 적절한 TV시청 및 휴대폰 사용을 위해서 학교와 학부모의 관심과 지도가 필수적이다.
본 연구는 청소년 역량강화활동과 스트레스 대처방식 그리고 청소년의 폭력태도와의 관계를 분석함으로써 이들 변인들 간의 영향관계를 규명하고, 청소년 역량강화활동이 폭력태도에 미치는 영향에서 스트레스 대처방식의 조절효과를 파악하고자 하였다. 연구를 위해 천안시의 중고등학교 학생 500명을 유의 표집 추출방식을 통해 유효한 연구대상으로 선정하였고, 이에 따른 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 역량강화활동이 폭력태도에 미치는 영향에 대한 회귀분석 결과, 자아역량과 신체역량이 높을수록 폭력태도는 높아졌으며 성취동기역량과 갈등조절역량 및 문제해결역량은 높을수록 폭력태도 수준이 낮아졌다. 둘째, 스트레스 대처방식이 폭력태도에 미치는 영향력은 문제지향적 대처와 정서완화적 대처가 부(-)의 영향으로 나타났다. 즉, 문제지향적 대처와 정서완화적 대처 수준이 높을수록 폭력태도가 낮아지는 것으로 나타났다. 셋째, 역량강화활동이 폭력태도에 미치는 영향에서 스트레스 대처방식의 조절효과를 파악한 결과, 갈등조절 수준이 낮을 때에 비해 갈등조절역량이 높을 때 사회적지지 추구 성향에 따라 폭력태도 차이는 더 큰 것으로 나타났다. 따라서 사회적지지 추구 대처는 갈등조절역량이 높을 때 사용하면 폭력태도를 더 낮을 수 있는 기제로 작용할 수 있어 순수조절변수임을 확인할 수 있었다. 비록 심리적, 정신적으로 과도기에 있는 청소년들일지라도 자기 스스로를 통제하고, 분노를 억제할 수 있는 능력과 역량을 증진시킨다면 폭력성을 감소시킬 수 있을 것으로 전망한다. 또한, 청소년 역량강화활동이 폭력태도 감소와 스트레스 대처능력의 증진에 효과적이라는 것을 검증할 수 있었다. 따라서 청소년 역량강화활동의 활성화를 통해 사회문제로 대두되고 있는 청소년 폭력과 자살문제 등을 해결할 수 있는 방안을 마련해야 할 것이다. 이를 위해 본 연구는 교육정책적인 측면과 사회복지적인 측면에서 다음과 같이 제언을 하고자 한다. 첫째, 교육정책적인 측면에서 청소년 역량강화 활동을 통해 청소년들의 내재된 역량이 발현될 수 있도록 다양한 프로그램의 개발을 통해 청소년들의 관심과 흥미를 유도해야 할 것이다. 둘째, 사회복지적인 측면에서 청소년 폭력과 범죄행동 예방은 국가의 발전과 청소년들의 미래를 위해 지속적인 관심을 보여야 하는 부분이다. 본 연구 결과에서도 검증된 바와 같이 청소년 역량강화활동이 폭력태도를 감소시키는데 효과적이라는 점을 감안하여 다양한 상황과 목적에 맞는 프로그램을 개발할 필요성이 있다. 셋째, 가정과 학교와의 연계를 통한 청소년 지도와 역량강화가 필요하다. 본 연구결과 휴대폰 활용과 TV시청이 청소년 폭력태도와 밀접한 관계가 있는 것으로 조사되었다. 따라서 적절한 TV시청 및 휴대폰 사용을 위해서 학교와 학부모의 관심과 지도가 필수적이다.
This research aimed to analyze the relationship of adolescent empowerment activity, stress coping behavior and adolescent violent attitude, in order to clarify the effect relationship among the variables and figure out the moderating effect of stress coping behavior under the influences of adolescen...
This research aimed to analyze the relationship of adolescent empowerment activity, stress coping behavior and adolescent violent attitude, in order to clarify the effect relationship among the variables and figure out the moderating effect of stress coping behavior under the influences of adolescent empowerment activity upon their violent attitude. For this study, we selected available 500 students of middle & high schools in Cheonan City as study objects through a judgement sampling method, and the results of analysis are as follows. First, as the result of regressive analysis on the influences of the empowerment activity upon violent attitude, the higher self-capacity and physical capability were, the higher the violent attitude became, and the higher achievement motive capacity, conflict control capacity and problem solution capacity were, the lower the level of violent attitude became. Second, in the analysis of the influences of stress coping behavior upon violent attitude, the problem-oriented measure and emotion-relaxing measure appeared a negative(-) influence. That is, it appeared that the higher the level of the problem-oriented measure and emotion-relaxing measure was, the lower the violent attitude became. Third, as the result of the understanding of moderating effect of stress coping behavior under the influences of the empowerment activity upon violent attitude, it appeared that the difference of violent attitude was larger according to the disposition of social support and pursuit when the conflict control capacity was high compared with when the level of conflict control was low. Therefore, social support, pursuit and measure can act as the mechanism to lower violent attitude if it is used when conflict control capacity is high and it can be confirmed to be a pure moderating variable. Although adolescent are in the psychological and mental transition stage, if they promote the ability and capacity to control themselves and restrain the anger, they are expected to reduce the violence. Also, it could be verified that adolescent empowerment activity was effective in reducing violent attitude and promoting stress coping behavior. Therefore, we shall have to prepare a plan to solve problems such as adolescent violence and suicide problems that arise in the society through the activation of adolescent empowerment activity. For this purpose, this study is proposing the following plan in the educational political side and the social welfare side. First, we have to induce adolescent concern and interest through the development of diverse programs for adolescents to reveal inherent capacity through adolescent empowerment activity in the respect of educational policy. Second, the prevention of adolescent violence and criminal conduct in the social welfare aspect is an area to show a continuous concern for national development and adolescent future. Also as it is verified in the result of this research, it is necessary to develop programs fit for varied situations and purposes considering that adolescent empowerment activity is effective in reducing violent attitude. Third, it is also necessary to promote adolescent guidance and empowerment through the liaison of the family and the school. As the result of this study, it was surveyed that the use of cellular phone and TV viewing has a close relation with adolescent violent attitude. Therefore, the concern and guidance of the school and parents are essential for proper TV viewing and use of cellular phone.
This research aimed to analyze the relationship of adolescent empowerment activity, stress coping behavior and adolescent violent attitude, in order to clarify the effect relationship among the variables and figure out the moderating effect of stress coping behavior under the influences of adolescent empowerment activity upon their violent attitude. For this study, we selected available 500 students of middle & high schools in Cheonan City as study objects through a judgement sampling method, and the results of analysis are as follows. First, as the result of regressive analysis on the influences of the empowerment activity upon violent attitude, the higher self-capacity and physical capability were, the higher the violent attitude became, and the higher achievement motive capacity, conflict control capacity and problem solution capacity were, the lower the level of violent attitude became. Second, in the analysis of the influences of stress coping behavior upon violent attitude, the problem-oriented measure and emotion-relaxing measure appeared a negative(-) influence. That is, it appeared that the higher the level of the problem-oriented measure and emotion-relaxing measure was, the lower the violent attitude became. Third, as the result of the understanding of moderating effect of stress coping behavior under the influences of the empowerment activity upon violent attitude, it appeared that the difference of violent attitude was larger according to the disposition of social support and pursuit when the conflict control capacity was high compared with when the level of conflict control was low. Therefore, social support, pursuit and measure can act as the mechanism to lower violent attitude if it is used when conflict control capacity is high and it can be confirmed to be a pure moderating variable. Although adolescent are in the psychological and mental transition stage, if they promote the ability and capacity to control themselves and restrain the anger, they are expected to reduce the violence. Also, it could be verified that adolescent empowerment activity was effective in reducing violent attitude and promoting stress coping behavior. Therefore, we shall have to prepare a plan to solve problems such as adolescent violence and suicide problems that arise in the society through the activation of adolescent empowerment activity. For this purpose, this study is proposing the following plan in the educational political side and the social welfare side. First, we have to induce adolescent concern and interest through the development of diverse programs for adolescents to reveal inherent capacity through adolescent empowerment activity in the respect of educational policy. Second, the prevention of adolescent violence and criminal conduct in the social welfare aspect is an area to show a continuous concern for national development and adolescent future. Also as it is verified in the result of this research, it is necessary to develop programs fit for varied situations and purposes considering that adolescent empowerment activity is effective in reducing violent attitude. Third, it is also necessary to promote adolescent guidance and empowerment through the liaison of the family and the school. As the result of this study, it was surveyed that the use of cellular phone and TV viewing has a close relation with adolescent violent attitude. Therefore, the concern and guidance of the school and parents are essential for proper TV viewing and use of cellular phone.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.