우리나라 교육은 그동안 지식 위주의 교육에만 몰두하여 지적능력과 정서적 능력 발달 교육의 불균형을 초래하였고, 현대 한국 사회가 갖고 있는 경제발전 편향적 분위기와 맞물려 아이들의 정서적인 문제가 심각하게 대두되었다. 정서적 측면의 교육에 대한 중요성과 관심이 높아지면서 과거에 단편적 측면의 두뇌 지능보다 감성지능에 대해 주목하고 있다. 본 연구는 감성지능 교육과 학습에 의한 정서순화 교육과 창의성 발현 유도에 초점을 두고 있다. 이를...
우리나라 교육은 그동안 지식 위주의 교육에만 몰두하여 지적능력과 정서적 능력 발달 교육의 불균형을 초래하였고, 현대 한국 사회가 갖고 있는 경제발전 편향적 분위기와 맞물려 아이들의 정서적인 문제가 심각하게 대두되었다. 정서적 측면의 교육에 대한 중요성과 관심이 높아지면서 과거에 단편적 측면의 두뇌 지능보다 감성지능에 대해 주목하고 있다. 본 연구는 감성지능 교육과 학습에 의한 정서순화 교육과 창의성 발현 유도에 초점을 두고 있다. 이를 위하여 감성지능과 자연친화적 체험교육의 연관성을 찾아보고 자연재료를 활용한 체험프로그램을 운영하는 자연미술학교의 체험프로그램 사례를 분석하여 감성지능을 높이는데 효과적인 체험프로그램을 모색함으로서 감성교육의 방법적 모델을 제시하는데 그 목적이 있다. 아동에게 호기심과 욕구를 유발시키고 자신의 의도와 내면을 표현할 수 있는 방법으로서 재료의 선택은 매우 중요하다 할 수 있다. 그리고 많은 미술 재료 중에 자연 속 탐색 활동을 통해 획득한 자연친화적인 재료의 선택과 사용은 변형과 확장, 재창조를 할 수 있는 기회를 제공하면서 자신의 모든 감감을 통하여 직접적이고 감각적인 경험을 체험하게 해준다. 그리고 자연물을 만져보고 표현하는 일련의 과정들은 자연과 교감하게 하고, 생태적 감수성을 기를 수 있도록 하며 정서적 고양 효과를 볼 수 있다. 따라서 자연친화 체험을 통한 예술교육은 인성발달 측면에서 그 효과와 가치가 점차 높이 인식되고 있다. 자연친화적 체험교육을 통한 미술교육은 감성지능을 최대한 향상시키는 교육이며, 체험활동은 감성을 자극함으로서 미적 안목과 감각능력을 향상시켜준다. 인성발달의 문제는 단순히 개인의 능력에 그치는 것이 아니라 사회적으로도 그 기여도가 연동되는 중요한 문제이며, 미래 가치교육의 기본이 되는 문제이다. 따라서 이를 위한 연구와 실천교육의 필요성이 확대되고 있다.
우리나라 교육은 그동안 지식 위주의 교육에만 몰두하여 지적능력과 정서적 능력 발달 교육의 불균형을 초래하였고, 현대 한국 사회가 갖고 있는 경제발전 편향적 분위기와 맞물려 아이들의 정서적인 문제가 심각하게 대두되었다. 정서적 측면의 교육에 대한 중요성과 관심이 높아지면서 과거에 단편적 측면의 두뇌 지능보다 감성지능에 대해 주목하고 있다. 본 연구는 감성지능 교육과 학습에 의한 정서순화 교육과 창의성 발현 유도에 초점을 두고 있다. 이를 위하여 감성지능과 자연친화적 체험교육의 연관성을 찾아보고 자연재료를 활용한 체험프로그램을 운영하는 자연미술학교의 체험프로그램 사례를 분석하여 감성지능을 높이는데 효과적인 체험프로그램을 모색함으로서 감성교육의 방법적 모델을 제시하는데 그 목적이 있다. 아동에게 호기심과 욕구를 유발시키고 자신의 의도와 내면을 표현할 수 있는 방법으로서 재료의 선택은 매우 중요하다 할 수 있다. 그리고 많은 미술 재료 중에 자연 속 탐색 활동을 통해 획득한 자연친화적인 재료의 선택과 사용은 변형과 확장, 재창조를 할 수 있는 기회를 제공하면서 자신의 모든 감감을 통하여 직접적이고 감각적인 경험을 체험하게 해준다. 그리고 자연물을 만져보고 표현하는 일련의 과정들은 자연과 교감하게 하고, 생태적 감수성을 기를 수 있도록 하며 정서적 고양 효과를 볼 수 있다. 따라서 자연친화 체험을 통한 예술교육은 인성발달 측면에서 그 효과와 가치가 점차 높이 인식되고 있다. 자연친화적 체험교육을 통한 미술교육은 감성지능을 최대한 향상시키는 교육이며, 체험활동은 감성을 자극함으로서 미적 안목과 감각능력을 향상시켜준다. 인성발달의 문제는 단순히 개인의 능력에 그치는 것이 아니라 사회적으로도 그 기여도가 연동되는 중요한 문제이며, 미래 가치교육의 기본이 되는 문제이다. 따라서 이를 위한 연구와 실천교육의 필요성이 확대되고 있다.
Since domestic education has focused on the acquisition of knowledge so far, the imbalance in the education of developing intellectual capacity and emotional capability has been caused and this tendency has aggravated children’s emotional problems in combination of Korean society’s biased atmosphere...
Since domestic education has focused on the acquisition of knowledge so far, the imbalance in the education of developing intellectual capacity and emotional capability has been caused and this tendency has aggravated children’s emotional problems in combination of Korean society’s biased atmosphere for economic development. As the importance and interest in the education of emotional perspective increase, people come to pay attention not to fragmentary brain intelligence in the past but to emotional intelligence. This study focused on the education of emotional purification and the inducement of creativity manifestation based on the education and learning of emotional intelligence. The purpose of this study was to grope after experiential programs that were effective in increasing emotional quotation and present the methodological model of emotional education, by examining the connectivity between emotional quotation and nature-friendly experiential education and analyzing the examples of experiential programs at natural art schools which operated experiential programs. As a method of inducing children’s curiosity and desire and making them express their intention and internality, the selection of materials seems to be extremely important. Among various painting materials, to select and use nature-friendly materials, acquired through the exploration of nature, provide students opportunities to transform, expand and create them again and have direct and sensible experience by mobilizing all the senses. A series of processes of touching and expressing natural objects can make students commune with nature, cultivate ecologic sensitivity, and achieve the effect of emotional sublimation. Therefore, the effect and value of nature-friendly experience-oriented art education are perceived highly from the perspective of personality development. The nature-friendly experience-oriented art education maximally improves emotional quotation and stimulates emotion, thus improving an aesthetical discerning eye and sensory capacity. The development of personality is an important issue that is related to personal capability as well as social contribution, and the base of value education in the future. In this vein, it is necessary to carry out studies on personality development and expand practical education for it.
Since domestic education has focused on the acquisition of knowledge so far, the imbalance in the education of developing intellectual capacity and emotional capability has been caused and this tendency has aggravated children’s emotional problems in combination of Korean society’s biased atmosphere for economic development. As the importance and interest in the education of emotional perspective increase, people come to pay attention not to fragmentary brain intelligence in the past but to emotional intelligence. This study focused on the education of emotional purification and the inducement of creativity manifestation based on the education and learning of emotional intelligence. The purpose of this study was to grope after experiential programs that were effective in increasing emotional quotation and present the methodological model of emotional education, by examining the connectivity between emotional quotation and nature-friendly experiential education and analyzing the examples of experiential programs at natural art schools which operated experiential programs. As a method of inducing children’s curiosity and desire and making them express their intention and internality, the selection of materials seems to be extremely important. Among various painting materials, to select and use nature-friendly materials, acquired through the exploration of nature, provide students opportunities to transform, expand and create them again and have direct and sensible experience by mobilizing all the senses. A series of processes of touching and expressing natural objects can make students commune with nature, cultivate ecologic sensitivity, and achieve the effect of emotional sublimation. Therefore, the effect and value of nature-friendly experience-oriented art education are perceived highly from the perspective of personality development. The nature-friendly experience-oriented art education maximally improves emotional quotation and stimulates emotion, thus improving an aesthetical discerning eye and sensory capacity. The development of personality is an important issue that is related to personal capability as well as social contribution, and the base of value education in the future. In this vein, it is necessary to carry out studies on personality development and expand practical education for it.
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