지식기반사회로 명명되어 지는 현대사회에서 우리는 수많은 미디어 매체들을 통해 매일 측정 불가능한 양의 시각 정보를 소비하고 있다. 이렇듯 급변하는 시각문화환경 에서 무분별한 시각정보 수용의 지양과 함께 시각문화를 어떻게 올바르게 선별하고 감상할 것인가가 동시대의 주요쟁점이 되며 동시에 시각문화에 대한 비판적 안목을 길러주는 감상교육의 중요성이 강조된다. 교육과정의 개정방향 또한 감상영역의 중요성을 강조하면서 학습자의 시각문화환경으로의 능동적 참여와 시각문화를 주체적으로 수용하고 창의적으로 활용 할수있는 전인적 인간육성에 목표를 두고 있다. 이러한 상황에서 교사중심의 기술연마 위주의 실기수업과 지식전달 위주의 수업은 더 이상 그 실효성을 찾기 힘들며 그에따라 학습자 스스로가 학습의 주체가 되어 미술에 대해 탐구하는 학습자 중심 교육으로의 변화가 요구되고 있다. 본 연구는 지식기반사회에서 미술 감상교육의 중요성의 인지하고 그에따른 학습개선을 위해 ...
지식기반사회로 명명되어 지는 현대사회에서 우리는 수많은 미디어 매체들을 통해 매일 측정 불가능한 양의 시각 정보를 소비하고 있다. 이렇듯 급변하는 시각문화환경 에서 무분별한 시각정보 수용의 지양과 함께 시각문화를 어떻게 올바르게 선별하고 감상할 것인가가 동시대의 주요쟁점이 되며 동시에 시각문화에 대한 비판적 안목을 길러주는 감상교육의 중요성이 강조된다. 교육과정의 개정방향 또한 감상영역의 중요성을 강조하면서 학습자의 시각문화환경으로의 능동적 참여와 시각문화를 주체적으로 수용하고 창의적으로 활용 할수있는 전인적 인간육성에 목표를 두고 있다. 이러한 상황에서 교사중심의 기술연마 위주의 실기수업과 지식전달 위주의 수업은 더 이상 그 실효성을 찾기 힘들며 그에따라 학습자 스스로가 학습의 주체가 되어 미술에 대해 탐구하는 학습자 중심 교육으로의 변화가 요구되고 있다. 본 연구는 지식기반사회에서 미술 감상교육의 중요성의 인지하고 그에따른 학습개선을 위해 구성주의 문제중심학습모형과 온라인 박물관 활용을 바탕으로 하여 학습자 중심의 미술감상수업을 기획하는데 연구의 목적을 두었다. 상기의 연구목적 달성을 위해 Ⅱ장에서는 구성주의 학습의 개념과 교육이론의 유형, 학습형태, 그리고 한계점과 보완점을 살펴보고 문제중심학습모형의 진행과정을 제시함 으로서 구성주의 학습의 총체적 이해를 도모하였다. Ⅲ장에서는 미술감상교육의 정의와 필요성을 살펴보고 개정중학교 교육과정 감상영역의 목표, 성취수준 등의 제시와 분석을 통해 감상수업에서 구성주의 이론 적용의 타당성을 고찰하였다. Ⅳ장에서는 감상교육의 도구로서 온라인 박물관의 정의와 박물관이 가지는 구성주의적 특징을 살펴보고 구글아트프로젝트의 특징과 자세한 사용법을 제시하였다. 마지막으로 문제중심학습모형과 구글아트프로젝트를 활용한 수업의 창의적 적용을 모색하고 그에따른 실질적인 감상 수업지도안을 연구 하였다. 지도안은 학교현장에서 즉시 적용이 가능하도록 중학교 교과서 감상영역의 한 단원을 활용 하였으며 문제중심학습 모형을 활용하되, 구성주의 학습의 보완을 위해 강의법의 형태를 혼용하여 지도안을 구성하였다. 본 연구의 지도안을 통한 수업의 기대 효과는 다음과 같다. 첫째, 학습자 감상능력 증진이다. 작품에 대한 자유롭고 창의적인 해석의 기회를 제공함으로서 학습자의 시각문화에 대한 주체적인 감수, 감상능력을 기를수 있다. 둘째, 학습자의 자기주도적 학습능력 향상 이다. 학습자 스스로가 제시된 문제에 대한 규명으로 부터 시작하여 문제를 해결하는 전 과정에 주도적으로 참여함으로서 자기주도적 학습능력을 증진시킬수 있다. 셋째, 협동학습 능력 증진이다. 동료들과의 의견교환을 통해 비평적 능력을 향상 시키고 타인에 대한 상호존중의 태도를 기를수 있다. 넷째, 미술작품에 대한 접근성을 높일수 있다. 감상수업을 통해 구글아트프로젝트의 활용방법을 익힘으로서 언제든지 작품에 대해 접근하고 활용할수 있어 웹사이트 활용능력과 미술작품에 대한 접근성을 높일수 있다. 다섯째, 문제해결에 대한 자신감 증진이다. 실제상황과 유사한 상황에서 문제해결을 위한 지식활용과 구성의 기회를 제공하고 스스로 문제를 해결해 나가는 과정을 통해 문제해결에 대한 자기효능감을 향상 시킬수 있다. 구성주의 이론을 바탕으로 하는 본연구가 감상교육의 중요성을 재인식 하고 수업의 고정관념을 타파와 경직된 미술수업에 유연성을 더하는 계기로 작용하여 미술교과가 추구하는 전인적인 인간 육성에 도움이 되기를 바란다.
지식기반사회로 명명되어 지는 현대사회에서 우리는 수많은 미디어 매체들을 통해 매일 측정 불가능한 양의 시각 정보를 소비하고 있다. 이렇듯 급변하는 시각문화환경 에서 무분별한 시각정보 수용의 지양과 함께 시각문화를 어떻게 올바르게 선별하고 감상할 것인가가 동시대의 주요쟁점이 되며 동시에 시각문화에 대한 비판적 안목을 길러주는 감상교육의 중요성이 강조된다. 교육과정의 개정방향 또한 감상영역의 중요성을 강조하면서 학습자의 시각문화환경으로의 능동적 참여와 시각문화를 주체적으로 수용하고 창의적으로 활용 할수있는 전인적 인간육성에 목표를 두고 있다. 이러한 상황에서 교사중심의 기술연마 위주의 실기수업과 지식전달 위주의 수업은 더 이상 그 실효성을 찾기 힘들며 그에따라 학습자 스스로가 학습의 주체가 되어 미술에 대해 탐구하는 학습자 중심 교육으로의 변화가 요구되고 있다. 본 연구는 지식기반사회에서 미술 감상교육의 중요성의 인지하고 그에따른 학습개선을 위해 구성주의 문제중심학습모형과 온라인 박물관 활용을 바탕으로 하여 학습자 중심의 미술감상수업을 기획하는데 연구의 목적을 두었다. 상기의 연구목적 달성을 위해 Ⅱ장에서는 구성주의 학습의 개념과 교육이론의 유형, 학습형태, 그리고 한계점과 보완점을 살펴보고 문제중심학습모형의 진행과정을 제시함 으로서 구성주의 학습의 총체적 이해를 도모하였다. Ⅲ장에서는 미술감상교육의 정의와 필요성을 살펴보고 개정중학교 교육과정 감상영역의 목표, 성취수준 등의 제시와 분석을 통해 감상수업에서 구성주의 이론 적용의 타당성을 고찰하였다. Ⅳ장에서는 감상교육의 도구로서 온라인 박물관의 정의와 박물관이 가지는 구성주의적 특징을 살펴보고 구글아트프로젝트의 특징과 자세한 사용법을 제시하였다. 마지막으로 문제중심학습모형과 구글아트프로젝트를 활용한 수업의 창의적 적용을 모색하고 그에따른 실질적인 감상 수업지도안을 연구 하였다. 지도안은 학교현장에서 즉시 적용이 가능하도록 중학교 교과서 감상영역의 한 단원을 활용 하였으며 문제중심학습 모형을 활용하되, 구성주의 학습의 보완을 위해 강의법의 형태를 혼용하여 지도안을 구성하였다. 본 연구의 지도안을 통한 수업의 기대 효과는 다음과 같다. 첫째, 학습자 감상능력 증진이다. 작품에 대한 자유롭고 창의적인 해석의 기회를 제공함으로서 학습자의 시각문화에 대한 주체적인 감수, 감상능력을 기를수 있다. 둘째, 학습자의 자기주도적 학습능력 향상 이다. 학습자 스스로가 제시된 문제에 대한 규명으로 부터 시작하여 문제를 해결하는 전 과정에 주도적으로 참여함으로서 자기주도적 학습능력을 증진시킬수 있다. 셋째, 협동학습 능력 증진이다. 동료들과의 의견교환을 통해 비평적 능력을 향상 시키고 타인에 대한 상호존중의 태도를 기를수 있다. 넷째, 미술작품에 대한 접근성을 높일수 있다. 감상수업을 통해 구글아트프로젝트의 활용방법을 익힘으로서 언제든지 작품에 대해 접근하고 활용할수 있어 웹사이트 활용능력과 미술작품에 대한 접근성을 높일수 있다. 다섯째, 문제해결에 대한 자신감 증진이다. 실제상황과 유사한 상황에서 문제해결을 위한 지식활용과 구성의 기회를 제공하고 스스로 문제를 해결해 나가는 과정을 통해 문제해결에 대한 자기효능감을 향상 시킬수 있다. 구성주의 이론을 바탕으로 하는 본연구가 감상교육의 중요성을 재인식 하고 수업의 고정관념을 타파와 경직된 미술수업에 유연성을 더하는 계기로 작용하여 미술교과가 추구하는 전인적인 인간 육성에 도움이 되기를 바란다.
In a modern society that is named as knowledge-based society, people daily consume unmeasurable quantity of visual information through numberless media. In this rapidly changing environment of visual culture, an important issue that comes to the fore for the present is how to stop thoughtless accept...
In a modern society that is named as knowledge-based society, people daily consume unmeasurable quantity of visual information through numberless media. In this rapidly changing environment of visual culture, an important issue that comes to the fore for the present is how to stop thoughtless acceptance of visual information or how to select and appreciate visual culture correctly. And the importance of appreciation education that cultivates discernment for visual culture is emphasized all the more as well. The direction of revision of curricula also emphasizes the importance of appreciation area and aims at cultivating the whole person who can actively take part in visual culture environment, accept visual culture subjectively, and utilize it creatively. In this situation, teacher-centered practical technique-acquiring education and information delivery-centered education can not find its actual effect any longer, and therefore change into learner-centered education in which learners become the main agent of learning for themselves and carry out studies on art is required. The purpose of this study was to plan a learner-centered art appreciation lesson based on the problem-based learning of constructivism and the use of online museum, in order to make learners recognize the importance of art appreciation education in a knowledge-based society and improve their learning. In the second chapter, the concept, educational theory, learning pattern, limitation and supplement point of constructivism were examined and the process of carrying out problem-based learning was presented, thus trying to understand constructivist learning on the whole. In the third chapter, the definition and necessity of art appreciation education were looked into and the validity of application of constructivist theory to the lesson of appreciation was examined by means of presenting and analyzing the aim and achievement level of appreciation area of revised middle school curricula. In the fourth chapter, the author examined the definition of online museum as a tool of appreciation education and the constructivist characteristic of museum, and then presented the characteristic of Google Art Project and its detailed usage. Finally, the creative application of problem-based learning/Google Art Project-utilized lesson was groped after and then a practical teaching plan of appreciation was accordingly examined. In order for the teaching plan to be applied to the school education immediately, a unit from the appreciation area of middle school textbooks was used. In addition, although the plan used problem-based learning, its composition also used the pattern of lecture, in order to supplement constructivist learning. Expected effects of this study’s teaching plan-based education are as follows: First, learner’s ability of appreciation will increase. By providing the opportunity of unstrained and creative interpretation of art works, the plan can cultivate learner’s subjective sensitivity and appreciation ability for visual culture. Second, learner’s self-directed learning ability will be improved. Since a learner subjectively takes part in the whole process of problem-solving, beginning with self-examination of problems presented, learner’s self-directed learning ability can be improved Third, the ability of cooperative learning will increase. The plan can make learners improve their critical ability through their exchange of views and cultivate the attitude of mutual respect. Fourth, the approachableness to art works will increase. By practicing the use method of Google Art Project via the lesson of appreciation, learners can approach and use art works anytime, thus increasing their use ability of web site and approachableness to art works. Fifth, self-confidence in problem-solving will increase. Since the plan provides learners opportunities to utilize/compose knowledge on problem-solving in a situation that is similar to a real situation, their self-efficacy for problem-solving can be improved through the process of solving problems for themselves. The author hopes constructivist theory-based this study will function as an opportunity to recognize the importance of appreciation education again, overthrow the stereotype of lesson, and add flexibility to the lesson of art, thus providing help to cultivating the whole person who is pursued by the art subject.
In a modern society that is named as knowledge-based society, people daily consume unmeasurable quantity of visual information through numberless media. In this rapidly changing environment of visual culture, an important issue that comes to the fore for the present is how to stop thoughtless acceptance of visual information or how to select and appreciate visual culture correctly. And the importance of appreciation education that cultivates discernment for visual culture is emphasized all the more as well. The direction of revision of curricula also emphasizes the importance of appreciation area and aims at cultivating the whole person who can actively take part in visual culture environment, accept visual culture subjectively, and utilize it creatively. In this situation, teacher-centered practical technique-acquiring education and information delivery-centered education can not find its actual effect any longer, and therefore change into learner-centered education in which learners become the main agent of learning for themselves and carry out studies on art is required. The purpose of this study was to plan a learner-centered art appreciation lesson based on the problem-based learning of constructivism and the use of online museum, in order to make learners recognize the importance of art appreciation education in a knowledge-based society and improve their learning. In the second chapter, the concept, educational theory, learning pattern, limitation and supplement point of constructivism were examined and the process of carrying out problem-based learning was presented, thus trying to understand constructivist learning on the whole. In the third chapter, the definition and necessity of art appreciation education were looked into and the validity of application of constructivist theory to the lesson of appreciation was examined by means of presenting and analyzing the aim and achievement level of appreciation area of revised middle school curricula. In the fourth chapter, the author examined the definition of online museum as a tool of appreciation education and the constructivist characteristic of museum, and then presented the characteristic of Google Art Project and its detailed usage. Finally, the creative application of problem-based learning/Google Art Project-utilized lesson was groped after and then a practical teaching plan of appreciation was accordingly examined. In order for the teaching plan to be applied to the school education immediately, a unit from the appreciation area of middle school textbooks was used. In addition, although the plan used problem-based learning, its composition also used the pattern of lecture, in order to supplement constructivist learning. Expected effects of this study’s teaching plan-based education are as follows: First, learner’s ability of appreciation will increase. By providing the opportunity of unstrained and creative interpretation of art works, the plan can cultivate learner’s subjective sensitivity and appreciation ability for visual culture. Second, learner’s self-directed learning ability will be improved. Since a learner subjectively takes part in the whole process of problem-solving, beginning with self-examination of problems presented, learner’s self-directed learning ability can be improved Third, the ability of cooperative learning will increase. The plan can make learners improve their critical ability through their exchange of views and cultivate the attitude of mutual respect. Fourth, the approachableness to art works will increase. By practicing the use method of Google Art Project via the lesson of appreciation, learners can approach and use art works anytime, thus increasing their use ability of web site and approachableness to art works. Fifth, self-confidence in problem-solving will increase. Since the plan provides learners opportunities to utilize/compose knowledge on problem-solving in a situation that is similar to a real situation, their self-efficacy for problem-solving can be improved through the process of solving problems for themselves. The author hopes constructivist theory-based this study will function as an opportunity to recognize the importance of appreciation education again, overthrow the stereotype of lesson, and add flexibility to the lesson of art, thus providing help to cultivating the whole person who is pursued by the art subject.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.