현재 우리나라의 디지털 기술의 급속한 발전은 우리의 생활에 광범위한 영역에 영향을 끼치고 있다. 교육 분야 또한 급속히 발전하는 디지털 기술에 발맞추어 크게 변화하고 발전하고 있다. 스마트 교육이 그 대표적인 예이다. 스마트 교육사회로의 발전은 현재의 모바일 기기와 디지털 기기의 융합 기를 거쳐 진정한 의미의 유비쿼터스 네트워크로 진행되며 현재 우리의 생활 곳곳에 상용화되고 있다. 앞으로 그 발전 방향이나 속도는 더욱더 가속될 것이다. 이렇게 변화되어가는 환경 속에서 학교교육 또한 스마트 교육시대에 맞는 학습 방식으로 전환되어야 한다. 즉 언제 어디서나 학습활동을 진행하고 다양한 종류의 학습 자원을 디지털 기기나 모바일 기기를 통해 손쉽게 접속할 수 있는 학습 환경으로 바뀌어 가고 있다는 것이다. 따라서 산업경제시대의 대량생산과 같은 발상이 만들어낸 기존 미술 교육방식의 한계점을 인지하고 이를 스마트 교육의 일부인 클라우드와 구글아트프로젝트를 활용하여 극복하려한다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 스마트교육이란 무엇이며, 스마트교육을 어떻게 활용하여 어디까지의 교육적 활용가능성이 있는가? 둘째, 클라우드와 ...
현재 우리나라의 디지털 기술의 급속한 발전은 우리의 생활에 광범위한 영역에 영향을 끼치고 있다. 교육 분야 또한 급속히 발전하는 디지털 기술에 발맞추어 크게 변화하고 발전하고 있다. 스마트 교육이 그 대표적인 예이다. 스마트 교육사회로의 발전은 현재의 모바일 기기와 디지털 기기의 융합 기를 거쳐 진정한 의미의 유비쿼터스 네트워크로 진행되며 현재 우리의 생활 곳곳에 상용화되고 있다. 앞으로 그 발전 방향이나 속도는 더욱더 가속될 것이다. 이렇게 변화되어가는 환경 속에서 학교교육 또한 스마트 교육시대에 맞는 학습 방식으로 전환되어야 한다. 즉 언제 어디서나 학습활동을 진행하고 다양한 종류의 학습 자원을 디지털 기기나 모바일 기기를 통해 손쉽게 접속할 수 있는 학습 환경으로 바뀌어 가고 있다는 것이다. 따라서 산업경제시대의 대량생산과 같은 발상이 만들어낸 기존 미술 교육방식의 한계점을 인지하고 이를 스마트 교육의 일부인 클라우드와 구글아트프로젝트를 활용하여 극복하려한다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 스마트교육이란 무엇이며, 스마트교육을 어떻게 활용하여 어디까지의 교육적 활용가능성이 있는가? 둘째, 클라우드와 QR코드, 구글아트프로젝트란 무엇이며, 이를 실제의 수업에 어떻게 적용할 것인가? 셋째, 현재의 고등학교 미술의 교육과정과 실제의 미술감상수업은 어떻게 이루어지며 스마트 교육을 통한 미술감상교육이 필요한 것인가? 넷째, 실제의 미술교육현장에 스마트교육을 활용하여 적용하고, 이에 따른 학습자들의 학습반응과 결과는 어떠한가? 이상 네 가지를 연구문제로 설정하고 교육부에서 발간한 스마트교육 추진전략 실행계획과 각종 논문, 연구기관의 자료, 관계 서적 및 신문기사와 스마트교육의 관련한 인터넷 홈페이지 등을 참조하여 스마트교육의 전반적인 내용과 특징을 살펴본다. 나아가 스마트교육의 개념, 필요성, 추진 방향과 기대효과를 다루며 클라우드와 QR코드 구글아트프로젝트 등 스마트교육을 미술감상교육에 도입하기 위한 이론을 제시한다. 또한 실질적인 검증을 위하여 본시 교수-학습 지도계획을 통한 실제의 지도안 과정 안을 제시하고 지도방안연구를 통해 고등학교 2학년 101명의 학생들을 대상으로 실질적인 수업을 진행하여 이러한 연구가 학습자들에게 어떠한 영향이 있었는지를 설문조사를 통해 검증하였다. 그 결과 다음과 같은 효과를 기대할 수 있었다. 첫째, 학습자에게 흥미를 이끌고 참여도를 높여주어 보다 효과적인 수업이 이루어 질 수 있다. 둘째, 다양한 정보와 자료가 필요한 미술교육에서의 스마트교육을 활용한 수업은 온라인을 통한 박물관, 갤러리를 통하여 실제 현장에서 체험하는 가상체험이 가능하여 시간과 비용이 절감되며 공간에 제약을 받지 않고 작품의 감상이 가능하다. 셋째, 교사가 앞에서 설명하는 수업을 듣기만하는 교사중심의 수업에서 벗어나 학습자가 직접 조사하고 분석하고 평가하는 학습자중심의 수업이 이루어 질 수 있다. 넷째, 스마트교육을 통하여 학습자 간의 빠른 소통과 다양한 정보의 공유가 가능해져 단시간 안에 많은 양의 데이터를 수집하고 정리 할 수 있는 멀티미디어 수업이 가능하다. 다섯째, 웹이라는 온라인상의 특징을 활용하여 수업시간이 끝난 후에도 선생님 없이 자신이 학습했던 부분을 확인하고 수정하고 보완 보충하는 수업 연장의 효과를 볼 수 있다. 스마트교육의 현장에서 다양한 스마트 기기를 활용하여 인터넷만 연결된다면 여러 가지 콘텐츠를 바로 이용할 수 있으며 일상생활에서 시간과 공간의 제약 없이 사용할 수 있어 교육의 연장 효과가 나타난다. 빠르게 발전하고 변화하는 이 시대에 스마트교육을 통한 미술수업은 변화하는 학생들에게 걸 맞는 수업이었으며 긍정적인 연구의 결과가 앞으로의 미술교육에 있어 스마트교육의 다양한 도입을 시도해 볼 가치가 있다 판단된다. 다양한 연구와 자료의 활용 방안들을 찾아보고 기존의 교육을 보완하여 다양하게 활용할 수 있는 교육 현장이 되기를 기대한다.
현재 우리나라의 디지털 기술의 급속한 발전은 우리의 생활에 광범위한 영역에 영향을 끼치고 있다. 교육 분야 또한 급속히 발전하는 디지털 기술에 발맞추어 크게 변화하고 발전하고 있다. 스마트 교육이 그 대표적인 예이다. 스마트 교육사회로의 발전은 현재의 모바일 기기와 디지털 기기의 융합 기를 거쳐 진정한 의미의 유비쿼터스 네트워크로 진행되며 현재 우리의 생활 곳곳에 상용화되고 있다. 앞으로 그 발전 방향이나 속도는 더욱더 가속될 것이다. 이렇게 변화되어가는 환경 속에서 학교교육 또한 스마트 교육시대에 맞는 학습 방식으로 전환되어야 한다. 즉 언제 어디서나 학습활동을 진행하고 다양한 종류의 학습 자원을 디지털 기기나 모바일 기기를 통해 손쉽게 접속할 수 있는 학습 환경으로 바뀌어 가고 있다는 것이다. 따라서 산업경제시대의 대량생산과 같은 발상이 만들어낸 기존 미술 교육방식의 한계점을 인지하고 이를 스마트 교육의 일부인 클라우드와 구글아트프로젝트를 활용하여 극복하려한다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 스마트교육이란 무엇이며, 스마트교육을 어떻게 활용하여 어디까지의 교육적 활용가능성이 있는가? 둘째, 클라우드와 QR코드, 구글아트프로젝트란 무엇이며, 이를 실제의 수업에 어떻게 적용할 것인가? 셋째, 현재의 고등학교 미술의 교육과정과 실제의 미술감상수업은 어떻게 이루어지며 스마트 교육을 통한 미술감상교육이 필요한 것인가? 넷째, 실제의 미술교육현장에 스마트교육을 활용하여 적용하고, 이에 따른 학습자들의 학습반응과 결과는 어떠한가? 이상 네 가지를 연구문제로 설정하고 교육부에서 발간한 스마트교육 추진전략 실행계획과 각종 논문, 연구기관의 자료, 관계 서적 및 신문기사와 스마트교육의 관련한 인터넷 홈페이지 등을 참조하여 스마트교육의 전반적인 내용과 특징을 살펴본다. 나아가 스마트교육의 개념, 필요성, 추진 방향과 기대효과를 다루며 클라우드와 QR코드 구글아트프로젝트 등 스마트교육을 미술감상교육에 도입하기 위한 이론을 제시한다. 또한 실질적인 검증을 위하여 본시 교수-학습 지도계획을 통한 실제의 지도안 과정 안을 제시하고 지도방안연구를 통해 고등학교 2학년 101명의 학생들을 대상으로 실질적인 수업을 진행하여 이러한 연구가 학습자들에게 어떠한 영향이 있었는지를 설문조사를 통해 검증하였다. 그 결과 다음과 같은 효과를 기대할 수 있었다. 첫째, 학습자에게 흥미를 이끌고 참여도를 높여주어 보다 효과적인 수업이 이루어 질 수 있다. 둘째, 다양한 정보와 자료가 필요한 미술교육에서의 스마트교육을 활용한 수업은 온라인을 통한 박물관, 갤러리를 통하여 실제 현장에서 체험하는 가상체험이 가능하여 시간과 비용이 절감되며 공간에 제약을 받지 않고 작품의 감상이 가능하다. 셋째, 교사가 앞에서 설명하는 수업을 듣기만하는 교사중심의 수업에서 벗어나 학습자가 직접 조사하고 분석하고 평가하는 학습자중심의 수업이 이루어 질 수 있다. 넷째, 스마트교육을 통하여 학습자 간의 빠른 소통과 다양한 정보의 공유가 가능해져 단시간 안에 많은 양의 데이터를 수집하고 정리 할 수 있는 멀티미디어 수업이 가능하다. 다섯째, 웹이라는 온라인상의 특징을 활용하여 수업시간이 끝난 후에도 선생님 없이 자신이 학습했던 부분을 확인하고 수정하고 보완 보충하는 수업 연장의 효과를 볼 수 있다. 스마트교육의 현장에서 다양한 스마트 기기를 활용하여 인터넷만 연결된다면 여러 가지 콘텐츠를 바로 이용할 수 있으며 일상생활에서 시간과 공간의 제약 없이 사용할 수 있어 교육의 연장 효과가 나타난다. 빠르게 발전하고 변화하는 이 시대에 스마트교육을 통한 미술수업은 변화하는 학생들에게 걸 맞는 수업이었으며 긍정적인 연구의 결과가 앞으로의 미술교육에 있어 스마트교육의 다양한 도입을 시도해 볼 가치가 있다 판단된다. 다양한 연구와 자료의 활용 방안들을 찾아보고 기존의 교육을 보완하여 다양하게 활용할 수 있는 교육 현장이 되기를 기대한다.
Rapid evolution of digital technology occurring in Korea has extensive influence on our daily life. Education field is also drastically evolving corresponding to the advances in digital technology. Smart education is one of representative examples. Progress to smart education society goes toward...
Rapid evolution of digital technology occurring in Korea has extensive influence on our daily life. Education field is also drastically evolving corresponding to the advances in digital technology. Smart education is one of representative examples. Progress to smart education society goes toward ubiquitous network era passing through convergence era of presently used mobile devices and digital devices. Smart education society is now being commercialized in every place in our environment. In future, the progress and the speed will be accelerated. In this changing environment, school education should also be transformed corresponding to smart education society, in terms of learning method. Specifically, education environment is now changing such that learning is possible from anywhere and anytime and students can easily access to learning resources through digital and mobile devices. In this sense, this study aims to recognize limitations existing in traditional method of teaching art, which is devised based on traditional idea like massive production in the past industrial economy era, and to propose to overcome these limitations with use of cloud and Google Art Project which are part of smart education. To do this, this study is framed by four research questions as follows. First, what is smart education, how can it be utilized and what is its potential in terms of educational utility? Second, what is cloud, QR code and Google Art Project? How to apply those tools to school class in a practical way? Third, how are the art learning course and the art appreciation class currently operated in high school? Is it necessary to teach art appreciation class using smart education? Fourth, what are response and consequence shown by students when they participate in art class which smart education is applied to. To answer these four research questions above, this study explores general information and characteristics of smart education by referring a wide variety of materials including the action plan for smart education strategy announced by Ministry of Education in Korea, related research papers, published materials of research institutions, literatures, articles and home page contents related to smart education. This study also addresses concepts, necessities, propelling directions and expectations of smart education to propose theories which allow introduction of smart education on art appreciation education, such as cloud, QR code and Google Art Project. In order to practically validate the proposed method, this study also suggests class plans as a teaching plan. 101 second graders of high school were participated in art appreciation class which was designed and operated using the proposed method. Then those students were surveyed in order to investigate the influence of the proposed teaching method on them. The survey results indicate five things as follows. First, the proposed teaching method leads to more effective classes by attracting interest and participation from students. Second, smart education allows students to have virtual experience through online museum and online gallery without visiting real places. Owing to smart education, the students could appreciate arts without restriction of space, time and cost. Third, learner-centered class is achieved by letting students investigate, analyze and estimate information by themselves comparing to teacher-centered class where students passively listen to lectures given by teachers. Fourth, multimedia class is accomplished through smart education because smart education allows students to collect and classify massive amount of data in short time, to share the data by many people and to communicate among people very fast. Fifth, web enables students to learn more even after class without a teacher. Using web characterized by online, students are able to check, amend and complement what they learn at school after school. Only if students can connect Internet, they can access a wide variety of contents through Internet using smart devices deployed in the smart education environment without restriction of time and space. It leads to continuous effect of learning. In this fast changing era, art class using smart education is considered to be suitable teaching method for students who are experiencing the changes in their daily lives. The positive findings of this study indicate that it would be worth to attempt to apply the smart education to an art education field in various ways in future. It is expected to utilize the proposed method in the education sites by exploring numerous researches and alternative utility methods, and complementing the traditional way to teach art.
Rapid evolution of digital technology occurring in Korea has extensive influence on our daily life. Education field is also drastically evolving corresponding to the advances in digital technology. Smart education is one of representative examples. Progress to smart education society goes toward ubiquitous network era passing through convergence era of presently used mobile devices and digital devices. Smart education society is now being commercialized in every place in our environment. In future, the progress and the speed will be accelerated. In this changing environment, school education should also be transformed corresponding to smart education society, in terms of learning method. Specifically, education environment is now changing such that learning is possible from anywhere and anytime and students can easily access to learning resources through digital and mobile devices. In this sense, this study aims to recognize limitations existing in traditional method of teaching art, which is devised based on traditional idea like massive production in the past industrial economy era, and to propose to overcome these limitations with use of cloud and Google Art Project which are part of smart education. To do this, this study is framed by four research questions as follows. First, what is smart education, how can it be utilized and what is its potential in terms of educational utility? Second, what is cloud, QR code and Google Art Project? How to apply those tools to school class in a practical way? Third, how are the art learning course and the art appreciation class currently operated in high school? Is it necessary to teach art appreciation class using smart education? Fourth, what are response and consequence shown by students when they participate in art class which smart education is applied to. To answer these four research questions above, this study explores general information and characteristics of smart education by referring a wide variety of materials including the action plan for smart education strategy announced by Ministry of Education in Korea, related research papers, published materials of research institutions, literatures, articles and home page contents related to smart education. This study also addresses concepts, necessities, propelling directions and expectations of smart education to propose theories which allow introduction of smart education on art appreciation education, such as cloud, QR code and Google Art Project. In order to practically validate the proposed method, this study also suggests class plans as a teaching plan. 101 second graders of high school were participated in art appreciation class which was designed and operated using the proposed method. Then those students were surveyed in order to investigate the influence of the proposed teaching method on them. The survey results indicate five things as follows. First, the proposed teaching method leads to more effective classes by attracting interest and participation from students. Second, smart education allows students to have virtual experience through online museum and online gallery without visiting real places. Owing to smart education, the students could appreciate arts without restriction of space, time and cost. Third, learner-centered class is achieved by letting students investigate, analyze and estimate information by themselves comparing to teacher-centered class where students passively listen to lectures given by teachers. Fourth, multimedia class is accomplished through smart education because smart education allows students to collect and classify massive amount of data in short time, to share the data by many people and to communicate among people very fast. Fifth, web enables students to learn more even after class without a teacher. Using web characterized by online, students are able to check, amend and complement what they learn at school after school. Only if students can connect Internet, they can access a wide variety of contents through Internet using smart devices deployed in the smart education environment without restriction of time and space. It leads to continuous effect of learning. In this fast changing era, art class using smart education is considered to be suitable teaching method for students who are experiencing the changes in their daily lives. The positive findings of this study indicate that it would be worth to attempt to apply the smart education to an art education field in various ways in future. It is expected to utilize the proposed method in the education sites by exploring numerous researches and alternative utility methods, and complementing the traditional way to teach art.
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