본 연구의 목적은 바깥놀이 중심의 유아과학교육프로그램을 개발하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램을 어떻게 개발할 것인가? 1-1. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램의 목적 및 목표는 무엇으로 설정할 것인가? 1-2. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램의 내용은 어떻게 조직할 것인가? 1-3. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 구성할 것인가? 1-4. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램의 평가는 어떻게 할 것인가? 연구문제 2. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램이 유아의 호기심 증진에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램이 유아의 과학과정기술에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구에서는 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램을 개발하기 위해 관련 문헌과 선행연구를 검토하였으며, 이와 더불어 현장관찰과 교사면담을 진행하였다. 이를 토대로 본 프로그램의 시안을 개발하였고, 전문가 협의 및 예비연구를 통해 시안의 적합성과 타당성을 검증하였다. 이와 같은 과정을 통해 개발된 프로그램은 목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습 방법, 평가로 구성되며, 이에 대한 구체적인 내용은 다음과 같다. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램의 교육목적은 주변세계에 호기심을 갖고 창의적으로 탐구하는 능력을 기르는 것이며, 이러한 목적을 달성하기 위하여 네 가지의 구체적인 목표를 선정하였다. 첫째, 실외의 사물과 현상에 대한 지속적 호기심을 가지고 적극적으로 탐구하는 태도를 기른다. 둘째, 창의적으로 문제를 해결하는 능력을 기른다. 기르기, 셋째, 과학과정기술 활용 능력을 기른다. 넷째, 실외 환경과 관련된 과학 지식에 대한 이해를 증진시킨다. 프로그램의 교육내용은 과학교육 내용의 3요소인 지식, 기술, 태도 측면으로 나누어 구성하였으며, 지식은 ...
본 연구의 목적은 바깥놀이 중심의 유아과학교육프로그램을 개발하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램을 어떻게 개발할 것인가? 1-1. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램의 목적 및 목표는 무엇으로 설정할 것인가? 1-2. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램의 내용은 어떻게 조직할 것인가? 1-3. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 구성할 것인가? 1-4. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램의 평가는 어떻게 할 것인가? 연구문제 2. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램이 유아의 호기심 증진에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램이 유아의 과학과정기술에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구에서는 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램을 개발하기 위해 관련 문헌과 선행연구를 검토하였으며, 이와 더불어 현장관찰과 교사면담을 진행하였다. 이를 토대로 본 프로그램의 시안을 개발하였고, 전문가 협의 및 예비연구를 통해 시안의 적합성과 타당성을 검증하였다. 이와 같은 과정을 통해 개발된 프로그램은 목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습 방법, 평가로 구성되며, 이에 대한 구체적인 내용은 다음과 같다. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램의 교육목적은 주변세계에 호기심을 갖고 창의적으로 탐구하는 능력을 기르는 것이며, 이러한 목적을 달성하기 위하여 네 가지의 구체적인 목표를 선정하였다. 첫째, 실외의 사물과 현상에 대한 지속적 호기심을 가지고 적극적으로 탐구하는 태도를 기른다. 둘째, 창의적으로 문제를 해결하는 능력을 기른다. 기르기, 셋째, 과학과정기술 활용 능력을 기른다. 넷째, 실외 환경과 관련된 과학 지식에 대한 이해를 증진시킨다. 프로그램의 교육내용은 과학교육 내용의 3요소인 지식, 기술, 태도 측면으로 나누어 구성하였으며, 지식은 생명과학, 물리과학, 지구과학으로, 기술은 과학과정기술과 창의적 문제해결로, 태도는 호기심으로 구성하였다. 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습 원리, 교수-학습 과정, 교수 전략, 교사 역할, 교수-학습 자료로 구성하였다. 교수-학습의 원리는 놀이중심의 원리, 탐구과정중심의 원리, 직접 경험의 원리, 통합의 원리, 개별성의 원리, 자발성의 원리이다. 교수-학습 과정은 탐색, 탐구, 의사소통의 3단계로, 탐색 단계는 자유놀이의 단계이며, 탐구 단계는 과학적 문제를 제기하고 해결하는 단계이며, 의사소통 단계는 과학탐구과정을 과학신문으로 표상하고 다른 사람들과 공유하는 단계이다. 교수전략은 창의적 사고를 촉진하고, 호기심을 증진시키며, 과학 탐구 과정에 유아들이 적극적으로 참여하도록 하는 전략으로 구성하였다. 창의적 사고를 촉진하는 전략은 확산적 사고를 촉진하는 질문하기, 수렴적 사고를 촉진하는 질문하기, 토의 기회 제공하기이며, 호기심을 유발하고 증진하기 위한 전략은 충분한 탐색 시간 제공하기, 구체적 상황과 실물자료 제공하기, 인지적 갈등 유발하기이며, 적극적 참여를 유도하는 전략은 문제 제기하기, 다양하게 집단 구성하기, 건전한 경쟁 유도하기, 과학과정기술 활용 제안하기이다. 교사 역할은 실외 환경 조성자, 발견학습촉진자, 안전 관리자이며, 교수-학습 자료로는 바깥 놀이터의 놀이기구나 도구, 자연물, 측정 및 탐색 도구 등이 포함된다. 프로그램의 평가 방법은 대상에 따라 유아 평가와 교사 평가 그리고 프로그램 평가로 구분하여 제시하였다. 바깥놀이 중심 유아과학교육 프로그램의 적용 효과를 알아보기 위해 2013년 9월부터 12월까지 서울시에 위치한 유치원 2곳의 유아 46명(실험집단 23명, 비교집단 23명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 프로그램을 적용하기 전 유아의 창의성, 호기심, 과학과정기술에 관한 사전검사를 실시하였으며, 14주간의 프로그램 적용 후 동일한 검사 도구를 활용하여 사후검사를 실시하였다. 이렇게 수집한 결과는 SPSS 15.0 Windows용 프로그램을 이용하여 공변량 분석을 하였다. 이와 같은 과정을 통해 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램을 적용하여 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과를 분석한 결과, 종합 창의성 및 창의성의 하위요소인 유창성, 융통성, 독창성, 상상력 모두에서 실험집단의 사후점수가 비교집단의 사후점수보다 높았으며 집단 간 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 본 프로그램은 유아의 창의성 증진에 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램이 유아의 호기심에 미치는 효과를 분석한 결과, 호기심 총점에서 실험집단의 사후점수가 비교집단의 사후점수보다 통계적으로 유의미하게 높았다. 호기심의 하위 요소 중 탐색행동은 실험집단의 유아들이 비교집단의 유아들보다 유의미하게 향상된 것으로 나타났으나, 미지선호에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램이 유아의 과학과정기술에 미치는 효과를 분석한 결과, 과학과정기술 총점과 과학과정기술의 하위요소인 예측하기, 관찰하기, 분류하기, 측정하기, 의사소통하기 모두에서 실험집단의 사후점수가 비교집단의 사후점수보다 통계적으로 유의미하게 높았다. 따라서 본 프로그램은 유아의 과학과정기술 증진에 효과가 있음을 알 수 있다. 이상의 결과를 바탕으로 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램이 유아의 창의성, 호기심, 과학과정기술에 긍정적인 효과가 있음이 검증되었다. 이는 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램이 유아교육현장에 적용 가능함을 보여주는 것이며, 기존에 이루어졌던 과학교육 프로그램과 차별화된 프로그램으로서의 가치가 있음을 시사해주고 있다.
본 연구의 목적은 바깥놀이 중심의 유아과학교육프로그램을 개발하고, 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램을 어떻게 개발할 것인가? 1-1. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램의 목적 및 목표는 무엇으로 설정할 것인가? 1-2. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램의 내용은 어떻게 조직할 것인가? 1-3. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 구성할 것인가? 1-4. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램의 평가는 어떻게 할 것인가? 연구문제 2. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램이 유아의 호기심 증진에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램이 유아의 과학과정기술에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구에서는 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램을 개발하기 위해 관련 문헌과 선행연구를 검토하였으며, 이와 더불어 현장관찰과 교사면담을 진행하였다. 이를 토대로 본 프로그램의 시안을 개발하였고, 전문가 협의 및 예비연구를 통해 시안의 적합성과 타당성을 검증하였다. 이와 같은 과정을 통해 개발된 프로그램은 목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습 방법, 평가로 구성되며, 이에 대한 구체적인 내용은 다음과 같다. 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램의 교육목적은 주변세계에 호기심을 갖고 창의적으로 탐구하는 능력을 기르는 것이며, 이러한 목적을 달성하기 위하여 네 가지의 구체적인 목표를 선정하였다. 첫째, 실외의 사물과 현상에 대한 지속적 호기심을 가지고 적극적으로 탐구하는 태도를 기른다. 둘째, 창의적으로 문제를 해결하는 능력을 기른다. 기르기, 셋째, 과학과정기술 활용 능력을 기른다. 넷째, 실외 환경과 관련된 과학 지식에 대한 이해를 증진시킨다. 프로그램의 교육내용은 과학교육 내용의 3요소인 지식, 기술, 태도 측면으로 나누어 구성하였으며, 지식은 생명과학, 물리과학, 지구과학으로, 기술은 과학과정기술과 창의적 문제해결로, 태도는 호기심으로 구성하였다. 프로그램의 교수-학습 방법은 교수-학습 원리, 교수-학습 과정, 교수 전략, 교사 역할, 교수-학습 자료로 구성하였다. 교수-학습의 원리는 놀이중심의 원리, 탐구과정중심의 원리, 직접 경험의 원리, 통합의 원리, 개별성의 원리, 자발성의 원리이다. 교수-학습 과정은 탐색, 탐구, 의사소통의 3단계로, 탐색 단계는 자유놀이의 단계이며, 탐구 단계는 과학적 문제를 제기하고 해결하는 단계이며, 의사소통 단계는 과학탐구과정을 과학신문으로 표상하고 다른 사람들과 공유하는 단계이다. 교수전략은 창의적 사고를 촉진하고, 호기심을 증진시키며, 과학 탐구 과정에 유아들이 적극적으로 참여하도록 하는 전략으로 구성하였다. 창의적 사고를 촉진하는 전략은 확산적 사고를 촉진하는 질문하기, 수렴적 사고를 촉진하는 질문하기, 토의 기회 제공하기이며, 호기심을 유발하고 증진하기 위한 전략은 충분한 탐색 시간 제공하기, 구체적 상황과 실물자료 제공하기, 인지적 갈등 유발하기이며, 적극적 참여를 유도하는 전략은 문제 제기하기, 다양하게 집단 구성하기, 건전한 경쟁 유도하기, 과학과정기술 활용 제안하기이다. 교사 역할은 실외 환경 조성자, 발견학습 촉진자, 안전 관리자이며, 교수-학습 자료로는 바깥 놀이터의 놀이기구나 도구, 자연물, 측정 및 탐색 도구 등이 포함된다. 프로그램의 평가 방법은 대상에 따라 유아 평가와 교사 평가 그리고 프로그램 평가로 구분하여 제시하였다. 바깥놀이 중심 유아과학교육 프로그램의 적용 효과를 알아보기 위해 2013년 9월부터 12월까지 서울시에 위치한 유치원 2곳의 유아 46명(실험집단 23명, 비교집단 23명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 프로그램을 적용하기 전 유아의 창의성, 호기심, 과학과정기술에 관한 사전검사를 실시하였으며, 14주간의 프로그램 적용 후 동일한 검사 도구를 활용하여 사후검사를 실시하였다. 이렇게 수집한 결과는 SPSS 15.0 Windows용 프로그램을 이용하여 공변량 분석을 하였다. 이와 같은 과정을 통해 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램을 적용하여 얻어진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과를 분석한 결과, 종합 창의성 및 창의성의 하위요소인 유창성, 융통성, 독창성, 상상력 모두에서 실험집단의 사후점수가 비교집단의 사후점수보다 높았으며 집단 간 차이는 통계적으로 유의미한 것으로 나타났다. 따라서 본 프로그램은 유아의 창의성 증진에 효과가 있음을 알 수 있다. 둘째, 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램이 유아의 호기심에 미치는 효과를 분석한 결과, 호기심 총점에서 실험집단의 사후점수가 비교집단의 사후점수보다 통계적으로 유의미하게 높았다. 호기심의 하위 요소 중 탐색행동은 실험집단의 유아들이 비교집단의 유아들보다 유의미하게 향상된 것으로 나타났으나, 미지선호에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램이 유아의 과학과정기술에 미치는 효과를 분석한 결과, 과학과정기술 총점과 과학과정기술의 하위요소인 예측하기, 관찰하기, 분류하기, 측정하기, 의사소통하기 모두에서 실험집단의 사후점수가 비교집단의 사후점수보다 통계적으로 유의미하게 높았다. 따라서 본 프로그램은 유아의 과학과정기술 증진에 효과가 있음을 알 수 있다. 이상의 결과를 바탕으로 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램이 유아의 창의성, 호기심, 과학과정기술에 긍정적인 효과가 있음이 검증되었다. 이는 바깥놀이 중심의 유아과학교육 프로그램이 유아교육현장에 적용 가능함을 보여주는 것이며, 기존에 이루어졌던 과학교육 프로그램과 차별화된 프로그램으로서의 가치가 있음을 시사해주고 있다.
The purpose of this study was to develop an science education program based on outdoor play for young children and to investigate the effects of the program. The research questions of this study were as follows: 1. What is an science education program based on outdoor play for young children? <...
The purpose of this study was to develop an science education program based on outdoor play for young children and to investigate the effects of the program. The research questions of this study were as follows: 1. What is an science education program based on outdoor play for young children? 1-1. What are the a goal and aims of the program? 1-2. What are the contents of the program organized? 1-3. What are the teaching-learning methods of the program organized? 1-4. What are the evaluation methods of the program? 2. What are the effects of the science education program based on outdoor play? 2-1. What are the effects of the program on young children’s creativity? 2-2. What are the effects of the program on increasing young children’s curiosity? 2-3. What are the effects of the program on young children’s scientific process skills? In order to develop the science education program based on outdoor play for young children, literature review was conducted. In addition, five-year-old children in a class were observed, teachers were interviewed and the draft of the program was developed. Suitability and validity of the draft was verified by experts. The developed program consisted of an goal, aims, contents, teaching and learning methods, and evaluation. Details are as follows. The goal of the science education program based on outdoor play for young children was to develop a young child’s ability for exploring creatively his/her environment with curiosity. There were four aims to accomplish this goal: First, having attitude to actively explore phenomena and objects in outdoor areas with continuous curiosity about them. Second, raising creative problem-solving abilities. Third, developing abilities to use scientific process skills. Fourth, increasing understanding about scientific knowledge relating to outdoor environment. The educational contents consisted of three elements: knowledge, skills, and attitude. Knowledge included life sciences, physical sciences, and earth sciences. Skills included scientific process skills and creative problem-solving. Attitude consisted of curiosity. The teaching-learning methods of the program consisted of teaching-learning principles, teaching-learning procedure, teaching strategies, teacher’s roles, and teaching-learning materials. Teaching-learning principles are play-based principle, inquiry process-based principle, principle based on direct experience , the principle of integration, the principle of individuality and the principle of spontaneity. The teaching-learning procedure had 3 stages: exploration, inquiry, and communication. The stage of exploration was free play. The stage of inquiry was raising scientific questions and solving the questions. The stage of communication was representing scientific inquiry processes as scientific newspapers and sharing them with others. The teaching strategies were as follows: promoting creative thinking, causing and increasing curiosities, and encouraging young children’s active participation in scientific inquiry process. Strategies for promoting creative thinking included questioning to stimulate divergent thinking, questioning to stimulate convergent thinking, and providing opportunities for discussion. Strategies for causing and increasing curiosities were offering plenty of time for exploration, providing specific context and real materials, and causing cognitive conflicts. Strategies for encouraging active participation in scientific inquiry process were raising questions, organizing variously groups, inducing healthy competition, proposing the application of scientific process skills. The teacher’s roles were creator for outdoor environment, facilitator for discovering learning, and safety supervisor. The teaching-learning materials were play apparatus and play tools in outdoor areas, natural objects, instruments for exploring and measuring. Finally, evaluation of the program consisted of children's evaluation, teacher's evaluation, and program evaluation. This program was applied to 46 children (23 children in the experimental group and 23 children in the comparative group) at two kindergartens in Seoul from September, 2013 to December, 2013 in order to examine its effects. The pre-test for young children’s creativity, curiosity, scientific process skills was conducted before applying this program. After applying the program for fourteen weeks, the post-test was conducted. The data were analyzed by ANCOVA with SPSS 15.0 WIN program. The results were as follows. First, the result of post-test showed that a total score of creativity and its sub-scores (fluency, flexibility, originality, and imagination) were significantly higher in experimental group than comparative group. Therefore, this program influenced to increasing young children’s creativity. Second, the result of post-test show that a total score of curiosity was significantly higher in experimental group than comparative group. A score of exploring behavior as sub-elements of curiosity were higher in experimental group than comparative group but a score of preference the unknown was not significant. Third, the result of post-test show that a total score of scientific process skills and its sub-scores (prediction, observing, categorizing, gauging, and discussion) were significantly higher in experimental group than comparative group. Therefore, this program influence to increasing young children’s scientific process skills. In conclusion, the science education program based on outdoor play for young children was effective to increase young children’s creativity, curiosity, and scientific process skills. This reflects that this science education program is meaningful to apply in real educational field Also, the results suggest that this program is distinguished from previous science education programs.
The purpose of this study was to develop an science education program based on outdoor play for young children and to investigate the effects of the program. The research questions of this study were as follows: 1. What is an science education program based on outdoor play for young children? 1-1. What are the a goal and aims of the program? 1-2. What are the contents of the program organized? 1-3. What are the teaching-learning methods of the program organized? 1-4. What are the evaluation methods of the program? 2. What are the effects of the science education program based on outdoor play? 2-1. What are the effects of the program on young children’s creativity? 2-2. What are the effects of the program on increasing young children’s curiosity? 2-3. What are the effects of the program on young children’s scientific process skills? In order to develop the science education program based on outdoor play for young children, literature review was conducted. In addition, five-year-old children in a class were observed, teachers were interviewed and the draft of the program was developed. Suitability and validity of the draft was verified by experts. The developed program consisted of an goal, aims, contents, teaching and learning methods, and evaluation. Details are as follows. The goal of the science education program based on outdoor play for young children was to develop a young child’s ability for exploring creatively his/her environment with curiosity. There were four aims to accomplish this goal: First, having attitude to actively explore phenomena and objects in outdoor areas with continuous curiosity about them. Second, raising creative problem-solving abilities. Third, developing abilities to use scientific process skills. Fourth, increasing understanding about scientific knowledge relating to outdoor environment. The educational contents consisted of three elements: knowledge, skills, and attitude. Knowledge included life sciences, physical sciences, and earth sciences. Skills included scientific process skills and creative problem-solving. Attitude consisted of curiosity. The teaching-learning methods of the program consisted of teaching-learning principles, teaching-learning procedure, teaching strategies, teacher’s roles, and teaching-learning materials. Teaching-learning principles are play-based principle, inquiry process-based principle, principle based on direct experience , the principle of integration, the principle of individuality and the principle of spontaneity. The teaching-learning procedure had 3 stages: exploration, inquiry, and communication. The stage of exploration was free play. The stage of inquiry was raising scientific questions and solving the questions. The stage of communication was representing scientific inquiry processes as scientific newspapers and sharing them with others. The teaching strategies were as follows: promoting creative thinking, causing and increasing curiosities, and encouraging young children’s active participation in scientific inquiry process. Strategies for promoting creative thinking included questioning to stimulate divergent thinking, questioning to stimulate convergent thinking, and providing opportunities for discussion. Strategies for causing and increasing curiosities were offering plenty of time for exploration, providing specific context and real materials, and causing cognitive conflicts. Strategies for encouraging active participation in scientific inquiry process were raising questions, organizing variously groups, inducing healthy competition, proposing the application of scientific process skills. The teacher’s roles were creator for outdoor environment, facilitator for discovering learning, and safety supervisor. The teaching-learning materials were play apparatus and play tools in outdoor areas, natural objects, instruments for exploring and measuring. Finally, evaluation of the program consisted of children's evaluation, teacher's evaluation, and program evaluation. This program was applied to 46 children (23 children in the experimental group and 23 children in the comparative group) at two kindergartens in Seoul from September, 2013 to December, 2013 in order to examine its effects. The pre-test for young children’s creativity, curiosity, scientific process skills was conducted before applying this program. After applying the program for fourteen weeks, the post-test was conducted. The data were analyzed by ANCOVA with SPSS 15.0 WIN program. The results were as follows. First, the result of post-test showed that a total score of creativity and its sub-scores (fluency, flexibility, originality, and imagination) were significantly higher in experimental group than comparative group. Therefore, this program influenced to increasing young children’s creativity. Second, the result of post-test show that a total score of curiosity was significantly higher in experimental group than comparative group. A score of exploring behavior as sub-elements of curiosity were higher in experimental group than comparative group but a score of preference the unknown was not significant. Third, the result of post-test show that a total score of scientific process skills and its sub-scores (prediction, observing, categorizing, gauging, and discussion) were significantly higher in experimental group than comparative group. Therefore, this program influence to increasing young children’s scientific process skills. In conclusion, the science education program based on outdoor play for young children was effective to increase young children’s creativity, curiosity, and scientific process skills. This reflects that this science education program is meaningful to apply in real educational field Also, the results suggest that this program is distinguished from previous science education programs.
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