이 연구는 부천시 작은도서관 운동에 나타난 학습공동체의 학습 양상을 확장학습 관점에서 드러내려 하였다. 부천시 작은도서관 운동이 지역사회운동의 관점에서 중요한 의미와 가치가 있을 뿐만 아니라 학습적 측면에서도 개인적, 인지적 한계를 넘어서 집단적, 확산적 학습의 본질을 증명할 수 있는 좋은 사례가 될 수 있다고 판단하였다. 부천시 작은도서관 운동의 학습 측면을 분석하기 위해 학습 주체, 학습 동기와 목표, 학습 내용과 결과, 학습 과정을 중심으로 작은도서관 운동이 어떤 학습의 모습을 보이는지 기술하고자 한다. 2000년 ‘푸른부천21 추진협의회’ 활동에서부터 오늘날에 이르기까지 부천이 추진한 ‘사랑과 희망이 넘치는 도서관 만들기’의 비전과 목표를 달성하기 위해 전개된 작은도서관 운동의 학습공동체 활동을 연구대상으로 하여 질적 ...
이 연구는 부천시 작은도서관 운동에 나타난 학습공동체의 학습 양상을 확장학습 관점에서 드러내려 하였다. 부천시 작은도서관 운동이 지역사회운동의 관점에서 중요한 의미와 가치가 있을 뿐만 아니라 학습적 측면에서도 개인적, 인지적 한계를 넘어서 집단적, 확산적 학습의 본질을 증명할 수 있는 좋은 사례가 될 수 있다고 판단하였다. 부천시 작은도서관 운동의 학습 측면을 분석하기 위해 학습 주체, 학습 동기와 목표, 학습 내용과 결과, 학습 과정을 중심으로 작은도서관 운동이 어떤 학습의 모습을 보이는지 기술하고자 한다. 2000년 ‘푸른부천21 추진협의회’ 활동에서부터 오늘날에 이르기까지 부천이 추진한 ‘사랑과 희망이 넘치는 도서관 만들기’의 비전과 목표를 달성하기 위해 전개된 작은도서관 운동의 학습공동체 활동을 연구대상으로 하여 질적 사례연구를 하였다. 부천시 작은도서관 운동의 학습공동체 활동을 탐색하기 위해 작은도서관 운동의 전개 과정에서 이슈화된 학습 목표와 활동을 중심으로 작은도서관만들기, 책읽는도시만들기, 도서관친구만들기, 마을만들기로 시기를 구분하였고 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 작은도서관 운동의 학습 주체는 누구인가? 둘째, 작은도서관 운동에서 그들은 왜 학습하는가? 셋째, 작은도서관 운동에서 그들은 무엇을 학습하는가? 넷째, 작은도서관 운동에서 그들은 어떻게 학습하는가? 이와 같은 연구 문제를 해결하기 위해 부천시 작은도서관 운동의 전개 과정에서 이루어진 학습활동을 보여줄 수 있는 문서자료, 영상자료, 면담 자료를 수집하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 작은도서관 운동의 학습 주체는 부천에 거주하는 시민들이며 학습 주체의 중심이 다층적으로 변화하고 이동하면서 외연이 확장되었다. 초기에는 의제설정과 작은도서관만들기 네트워크 활동에 참여했던 시민운동가, 도서관 전문가 중심이었으나 작은도서관이 설립된 이후에는 이들 중 일부가 작은도서관 관장과 협의회 회장으로 활동하면서 작은도서관 운영자인 관장, 사서 중심으로 이동하였고 점차 자원봉사자, 도서관친구들, 주민들로 주체의 중심이 이동하면서 참여 범위가 확장된다. 부천이 빠른 시일 내에 다른 지역과 차별화된 공립 작은도서관을 만들고 발전할 수 있었던 이유는 영역별 전문가 집단이라 할 수 있는 ‘중간 계층’이 잘 형성되어 시민운동을 지속하였음에서 찾을 수 있다. 이들은 시민사회를 네트워크로 묶고 스스로 철저히 권력을 해체하였으며, 탄탄한 지도력, 상호 신뢰에 기반한 공무원과의 친분적 관계를 형성하고 있다. 마을 단위의 작은도서관 활동에서도 이들은 마중물의 역할을 하면서 주민들이 스스로 활동의 주체가 될 수 있도록 조력하였다. 둘째, 학습의 동기와 목표는 민과 관이 협력하여 ‘푸른부천만들기21’이라는 지방의제를 설정했던 부천시의 문화역사적 맥락 속에서 생성되었다. 경쟁적 개발 위주의 도시 문화 속에서 발생하는 모순과 결핍을 극복하고 살기 좋은 도시를 만들기 위해 의제를 설정하게 된다. 작은도서관 운동은 교육․문화 분과에서 ‘모든 세대의 자발적 평생학습을 위한 공공도서관 만들기’에 대한 발제가 전개되면서 ‘의제23: 사랑과 희망이 넘치는 도서관 만들기’가 행동 목표로 설정되었고 이를 달성하기 위해 시립도서관과 거버넌스를 이루어 동네마다 ‘작은도서관만들기’ 활동을 전개하였다. 시민들에게 작은도서관의 존재와 활용 방법 등을 알리기 위해 ‘책읽는도시만들기’ 활동을 추진하였으며 작은도서관의 안정적 운영과 지지 세력을 확보하기 위해 ‘도서관친구만들기’ 활동을 전개하였고 마을 내의 주민들의 고립과 소외라는 모순을 극복하기 위해 ‘마을만들기’를 활동 목표로 설정하게 된다. 셋째, 학습의 내용과 결과 부분은 학습 목표와 연동하여 전개된다. 초기 학습의 내용은 동네마다 작은도서관을 설립하기 위한 부천형 작은도서관 모색, 작은도서관 설립과 일반적인 운영 방법 등이 중심이 되었다. 작은도서관이 설립된 이후에는 마을 특성에 맞는 작은도서관 운영을 위한 학습과 작은도서관의 홍보를 위한 학습이 이루어졌다. 시민이 중심이 되는 작은도서관 운영을 위해 도서관 시민학교라는 새로운 활동체계가 설립되어 프로그램을 운영하였다. 작은도서관이 마을에 뿌리를 내리고 마을 주민의 지지를 얻기 위해 도서관친구가 무엇인지 학습하면서 부천만의 도서관친구 개념이 생성되었고 도서관친구를 결성하게 되었다. 최근에는 인간의 소외와 고립, 경제 위기의 문제를 극복하기 위해 인문학, 협동조합만들기, 마을축제 개최 등 마을만들기 학습 활동을 전개하였다. 학습의 결과는 부천형 공립 작은도서관의 개념이 형성되면서 실제 17개 공립 작은도서관이 설립되었고, 도서관친구들은 마을단위 작은도서관 상황과 여건에 따라 결성되기도 하고 와해되기도 하였다. 학습동아리가 만들어졌고, 더 발전하여 마을기업, 사회적 기업 등이 설립되기도 하였다. 협동조합이 결성되기도 하였고, 마을축제가 일상화되기도 한다. 개인적 차원에서는 ‘나’ 중심에서 ‘우리’ 중심으로 의식의 확장이 이루어지면서 마을의 주인 또는 활동가로 성장하였으며, 프로그램을 통해 개인의 지식, 기능이 향상되었고 사업 운영 능력도 획득되었다. 작은도서관 조직 차원에서는 문제해결력, 주민조직력, 작은도서관 운영 방식과 노하우, 프로그램 기획력과 행사 운영 능력, 집단지성적 역량이 축적되는 등 조직 체계의 변화와 발전을 보였다. 더 나아가 민관협력 방식, 의제 도출 과정 등이 학습되어 성숙된 시민사회의 역량이 구축되었고 참여적 문화가 정착되었다. 넷째, 학습의 과정은 지역의 모순과 문제을 인식하고 이의 해결을 위해 구체적 ‘질문하기’부터 시작되었다. 이를 토대로 독서와 집단 토론, 견학 및 벤치마킹, 소모임 ‘연구 분석’ 과정을 거친다. 이렇게 완성된 ‘새로운 해결 모델’은 공청회와 같은 ‘시민 검토의 과정’을 거쳐 ‘새로운 모델’로 완성된다. 이에 그치지 않고 구체적 실천을 통해 새로운 모델을 ‘성찰, 통합, 강화’하는 일정한 유형의 학습 과정 즉 프로세스를 거쳐 왔다. 이것은 습관화된 학습 체계화 내지 확장 학습 경로를 형성한 것이다. 결론적으로 살기 좋은 문화도시 부천을 만들겠다는 변화의 의지들이 작은도서관 운동으로 촉발되었다고 볼 수 있다. 작은도서관 운동이 성공할 수 있었던 이유는 학습공동체의 활동 주체들이 작은도서관의 설치와 활성화를 위해 꾸준히 목표를 새롭게 설정하고 실천하면서 체제를 변화시키고, 새로운 개념과 규칙을 생성하는 과정 즉 부단히 확장적 학습을 해 온 주체들의 노력에서 찾을 수 있다. 지역의 변화와 발전은 시민들이 책을 매개로 읽고, 지역의 모순과 문제를 이야기하고 해결 방안을 모색하는 확장적 학습의 과정과 성장을 통해 가능하게 되었다. 부천시 작은도서관 운동은 책을 읽고 평생 학습하는 지역의 문화가 자리매김하는 과정이며 동시에 이를 통해 진정한 시민사회로 다가가고자 하는 학습 주체들의 변화의지와 부단한 학습적 노력의 결과로 해석된다.
이 연구는 부천시 작은도서관 운동에 나타난 학습공동체의 학습 양상을 확장학습 관점에서 드러내려 하였다. 부천시 작은도서관 운동이 지역사회운동의 관점에서 중요한 의미와 가치가 있을 뿐만 아니라 학습적 측면에서도 개인적, 인지적 한계를 넘어서 집단적, 확산적 학습의 본질을 증명할 수 있는 좋은 사례가 될 수 있다고 판단하였다. 부천시 작은도서관 운동의 학습 측면을 분석하기 위해 학습 주체, 학습 동기와 목표, 학습 내용과 결과, 학습 과정을 중심으로 작은도서관 운동이 어떤 학습의 모습을 보이는지 기술하고자 한다. 2000년 ‘푸른부천21 추진협의회’ 활동에서부터 오늘날에 이르기까지 부천이 추진한 ‘사랑과 희망이 넘치는 도서관 만들기’의 비전과 목표를 달성하기 위해 전개된 작은도서관 운동의 학습공동체 활동을 연구대상으로 하여 질적 사례연구를 하였다. 부천시 작은도서관 운동의 학습공동체 활동을 탐색하기 위해 작은도서관 운동의 전개 과정에서 이슈화된 학습 목표와 활동을 중심으로 작은도서관만들기, 책읽는도시만들기, 도서관친구만들기, 마을만들기로 시기를 구분하였고 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 작은도서관 운동의 학습 주체는 누구인가? 둘째, 작은도서관 운동에서 그들은 왜 학습하는가? 셋째, 작은도서관 운동에서 그들은 무엇을 학습하는가? 넷째, 작은도서관 운동에서 그들은 어떻게 학습하는가? 이와 같은 연구 문제를 해결하기 위해 부천시 작은도서관 운동의 전개 과정에서 이루어진 학습활동을 보여줄 수 있는 문서자료, 영상자료, 면담 자료를 수집하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 작은도서관 운동의 학습 주체는 부천에 거주하는 시민들이며 학습 주체의 중심이 다층적으로 변화하고 이동하면서 외연이 확장되었다. 초기에는 의제설정과 작은도서관만들기 네트워크 활동에 참여했던 시민운동가, 도서관 전문가 중심이었으나 작은도서관이 설립된 이후에는 이들 중 일부가 작은도서관 관장과 협의회 회장으로 활동하면서 작은도서관 운영자인 관장, 사서 중심으로 이동하였고 점차 자원봉사자, 도서관친구들, 주민들로 주체의 중심이 이동하면서 참여 범위가 확장된다. 부천이 빠른 시일 내에 다른 지역과 차별화된 공립 작은도서관을 만들고 발전할 수 있었던 이유는 영역별 전문가 집단이라 할 수 있는 ‘중간 계층’이 잘 형성되어 시민운동을 지속하였음에서 찾을 수 있다. 이들은 시민사회를 네트워크로 묶고 스스로 철저히 권력을 해체하였으며, 탄탄한 지도력, 상호 신뢰에 기반한 공무원과의 친분적 관계를 형성하고 있다. 마을 단위의 작은도서관 활동에서도 이들은 마중물의 역할을 하면서 주민들이 스스로 활동의 주체가 될 수 있도록 조력하였다. 둘째, 학습의 동기와 목표는 민과 관이 협력하여 ‘푸른부천만들기21’이라는 지방의제를 설정했던 부천시의 문화역사적 맥락 속에서 생성되었다. 경쟁적 개발 위주의 도시 문화 속에서 발생하는 모순과 결핍을 극복하고 살기 좋은 도시를 만들기 위해 의제를 설정하게 된다. 작은도서관 운동은 교육․문화 분과에서 ‘모든 세대의 자발적 평생학습을 위한 공공도서관 만들기’에 대한 발제가 전개되면서 ‘의제23: 사랑과 희망이 넘치는 도서관 만들기’가 행동 목표로 설정되었고 이를 달성하기 위해 시립도서관과 거버넌스를 이루어 동네마다 ‘작은도서관만들기’ 활동을 전개하였다. 시민들에게 작은도서관의 존재와 활용 방법 등을 알리기 위해 ‘책읽는도시만들기’ 활동을 추진하였으며 작은도서관의 안정적 운영과 지지 세력을 확보하기 위해 ‘도서관친구만들기’ 활동을 전개하였고 마을 내의 주민들의 고립과 소외라는 모순을 극복하기 위해 ‘마을만들기’를 활동 목표로 설정하게 된다. 셋째, 학습의 내용과 결과 부분은 학습 목표와 연동하여 전개된다. 초기 학습의 내용은 동네마다 작은도서관을 설립하기 위한 부천형 작은도서관 모색, 작은도서관 설립과 일반적인 운영 방법 등이 중심이 되었다. 작은도서관이 설립된 이후에는 마을 특성에 맞는 작은도서관 운영을 위한 학습과 작은도서관의 홍보를 위한 학습이 이루어졌다. 시민이 중심이 되는 작은도서관 운영을 위해 도서관 시민학교라는 새로운 활동체계가 설립되어 프로그램을 운영하였다. 작은도서관이 마을에 뿌리를 내리고 마을 주민의 지지를 얻기 위해 도서관친구가 무엇인지 학습하면서 부천만의 도서관친구 개념이 생성되었고 도서관친구를 결성하게 되었다. 최근에는 인간의 소외와 고립, 경제 위기의 문제를 극복하기 위해 인문학, 협동조합만들기, 마을축제 개최 등 마을만들기 학습 활동을 전개하였다. 학습의 결과는 부천형 공립 작은도서관의 개념이 형성되면서 실제 17개 공립 작은도서관이 설립되었고, 도서관친구들은 마을단위 작은도서관 상황과 여건에 따라 결성되기도 하고 와해되기도 하였다. 학습동아리가 만들어졌고, 더 발전하여 마을기업, 사회적 기업 등이 설립되기도 하였다. 협동조합이 결성되기도 하였고, 마을축제가 일상화되기도 한다. 개인적 차원에서는 ‘나’ 중심에서 ‘우리’ 중심으로 의식의 확장이 이루어지면서 마을의 주인 또는 활동가로 성장하였으며, 프로그램을 통해 개인의 지식, 기능이 향상되었고 사업 운영 능력도 획득되었다. 작은도서관 조직 차원에서는 문제해결력, 주민조직력, 작은도서관 운영 방식과 노하우, 프로그램 기획력과 행사 운영 능력, 집단지성적 역량이 축적되는 등 조직 체계의 변화와 발전을 보였다. 더 나아가 민관협력 방식, 의제 도출 과정 등이 학습되어 성숙된 시민사회의 역량이 구축되었고 참여적 문화가 정착되었다. 넷째, 학습의 과정은 지역의 모순과 문제을 인식하고 이의 해결을 위해 구체적 ‘질문하기’부터 시작되었다. 이를 토대로 독서와 집단 토론, 견학 및 벤치마킹, 소모임 ‘연구 분석’ 과정을 거친다. 이렇게 완성된 ‘새로운 해결 모델’은 공청회와 같은 ‘시민 검토의 과정’을 거쳐 ‘새로운 모델’로 완성된다. 이에 그치지 않고 구체적 실천을 통해 새로운 모델을 ‘성찰, 통합, 강화’하는 일정한 유형의 학습 과정 즉 프로세스를 거쳐 왔다. 이것은 습관화된 학습 체계화 내지 확장 학습 경로를 형성한 것이다. 결론적으로 살기 좋은 문화도시 부천을 만들겠다는 변화의 의지들이 작은도서관 운동으로 촉발되었다고 볼 수 있다. 작은도서관 운동이 성공할 수 있었던 이유는 학습공동체의 활동 주체들이 작은도서관의 설치와 활성화를 위해 꾸준히 목표를 새롭게 설정하고 실천하면서 체제를 변화시키고, 새로운 개념과 규칙을 생성하는 과정 즉 부단히 확장적 학습을 해 온 주체들의 노력에서 찾을 수 있다. 지역의 변화와 발전은 시민들이 책을 매개로 읽고, 지역의 모순과 문제를 이야기하고 해결 방안을 모색하는 확장적 학습의 과정과 성장을 통해 가능하게 되었다. 부천시 작은도서관 운동은 책을 읽고 평생 학습하는 지역의 문화가 자리매김하는 과정이며 동시에 이를 통해 진정한 시민사회로 다가가고자 하는 학습 주체들의 변화의지와 부단한 학습적 노력의 결과로 해석된다.
This research aimed at revealing the learning characteristics of learning community which appeared in Bucheon city small library movement from the viewpoint of expansive learning. The researcher determined that Bucheon city small library campaign not only had a significant meaning and value in viewp...
This research aimed at revealing the learning characteristics of learning community which appeared in Bucheon city small library movement from the viewpoint of expansive learning. The researcher determined that Bucheon city small library campaign not only had a significant meaning and value in viewpoint of community movement, but could be a good example to prove the essence of collective and expansive learning going beyond the personal and cognitive limit in the aspect of learning. In order to analyze learning aspect of Bucheon city small library campaign, the researcher intended to describe the appearance of learning in small library movement by focusing on learning subject, learning motivation and goal, learning content and result, and learning process. The researcher performed a qualitative case study targeting learning community activity of small library campaign which was developed to achieve the vision and goal of 'making a library of love and hope' promoted by Bucheon from the activity of 'Green Bucheon 21 Promotion Council' in 2000 until today. In order to investigate the learning community activity of Bucheon city small library campaign, the researcher divided the period into making a small library, making a reading city, making library friends, making a village, mainly with issued learning goal and activity in the development process of small library campaign, and selected following research subjects. First, who is the learning subject of small library campaign? Second, why do they study in the small library campaign? Third, what do they study in the small library campaign? Fourth, how do they study in the small library campaign? In order to resolve these research subjects, the researcher collected document data, image data, and interview data which could show the learning activity done in the development process of Bucheon city small library campaign. In conclusion, the research results can be summarized as follows. First, study subjects of small library campaign are the citizens in Bucheon, which scale was expanded while the core of learning subjects changed and moved to multi-layered subjects. In early days, the core was composed of citizen campaigners, library professionals, who participated in agenda setting and the network activity of small library making network, however, since the establishment of small library, the core moved to the director and librarian, who were the managers of small library, as some of them acted as small library director and chairman of council, of which participation scope expanded while the core of subject moved to volunteers, library friends, and residents. The cause how Bucheon could prepare public small library within a short period, differentiated from other regions and make progress could be found in the continuity of citizen movement by well forming 'middle class', which could be said to be the professional group per area. They bound citizen society into network and completely dissolved authority by themselves, and have formed close relationship with civil servants based on firm leadership and mutual trust. In the activity of small library campaign per village unit, also, they acted as priming water and assisted the residents themselves to be the subject of activity. Second, learning motivation and goal were created in the context of cultural history of Bucheon, which selected local agenda, 'Making Green Bucheon 21' in cooperation between public-private partnership. In order to build up an attractive city to live in by overcoming contradiction and lack generated in the city culture mainly with competitive development, the agenda was established. Regarding small library campaign, 'agenda23: Building up a library of love and hope' was established as the behavioral objective while a discussion of 'public library build up for all generations' voluntary lifelong study' was progressed in education․culture department, in order to achieve this, 'small library build up' activity was proceeded in every village by forming a governance with the city library. In order to announce the existence of small library and utilization method thereof to the public, they promoted 'making a reading city' activity, also, proceeded 'library friends making' activity to procure stable operation of small library and supporters, and established 'building up a village' as the behavioral objective to overcome the contradiction of the residents' isolation and alienation within the village. Third, content of learning and result part was proceeded by being connected with learning goal. Initial learning content was centered with seeking of Bucheon style small library to establish small libraries per each village, establishment of small library and general management method, etc.. Since the establishment of small library, learning for small library management suitable for the characteristic of village and study for advertisement of small library was implemented. For the operation of citizen-centered small library, a program was operated by establishing a new behavioral system. While the small library put down roots in the village and studying what the library friends are, in order to earn the residents' support, a concept of Bucheon style library friends was created and library friends was organized. Recently, in order to overcome the problem of human isolation, alienation, and economic crisis problem, village build up learning activities, e.g. humanities, cooperative society making, village festival hosting were proceeded. The result of learning was, the establishment of 17 actual public small libraries, as the concept of Bucheon style public small library was formed, however, library friends were formed or dissolved according to the situation and condition of each village unit small library. Study club was created, furthermore, village corporate, social enterprise, etc. were established. Also, cooperative society was formed, and village festival became a routine. Personally, I grew up to a village resident or activist through the expansion of recognition from 'I'-centered to 'we'-centered, also, individual knowledge and function were improved through the program, and business management ability was acquired. In the dimension of small library organization, the change and development occurred in organizational system, e.g. the accumulation of troubleshooting ability, resident organizational power, small library management method and know-how, program planning ability and event management ability, collective intelligence capability, etc. Furthermore, capacity of mature civil society was established by learning private and public cooperative method, agenda deduction process, etc., also, participatory culture was settled. Fourth, process of learning started from concrete 'questioning' for the recognition of regional contradiction and problem, and the solution of this. Based on this, the process of reading, collective discussion, field trip, benchmarking, and small group 'research analysis' are proceeded. 'New solution model', completed this way, becomes complete as 'a new model' through 'civil review process' such as public hearing. Moreover, through concrete practice, a process, i.e. regular type of learning process to 'introspect, integrate, reinforce' the new model was proceeded. This was to form the habitual learning systematization or expansive learning route. In conclusion, it can be said that the will of change intending to create an attractive cultural city Bucheon was stirred by the small library campaign. The cause of the success in small library campaign could be found in the process of changing the system by newly establishing goals consistently and practising them for the installation and activation of small library by the behavioral subjects of learning community, and the creation of new concept and regulation, i.e. in the efforts of the subjects who have achieved expansive learning constantly. Regional change and development was enabled through the expansive learning process and growth where the citizens read through the medium of book, talked about regional contradiction and problem, and sought for the solution plan. Bucheon city small library campaign was the process of the settlement of regional culture, for reading books and lifelong study, at the same time, it can be interpreted as the result of the learning subjects' will to change and constant learned efforts to approach a true civil society through this.
This research aimed at revealing the learning characteristics of learning community which appeared in Bucheon city small library movement from the viewpoint of expansive learning. The researcher determined that Bucheon city small library campaign not only had a significant meaning and value in viewpoint of community movement, but could be a good example to prove the essence of collective and expansive learning going beyond the personal and cognitive limit in the aspect of learning. In order to analyze learning aspect of Bucheon city small library campaign, the researcher intended to describe the appearance of learning in small library movement by focusing on learning subject, learning motivation and goal, learning content and result, and learning process. The researcher performed a qualitative case study targeting learning community activity of small library campaign which was developed to achieve the vision and goal of 'making a library of love and hope' promoted by Bucheon from the activity of 'Green Bucheon 21 Promotion Council' in 2000 until today. In order to investigate the learning community activity of Bucheon city small library campaign, the researcher divided the period into making a small library, making a reading city, making library friends, making a village, mainly with issued learning goal and activity in the development process of small library campaign, and selected following research subjects. First, who is the learning subject of small library campaign? Second, why do they study in the small library campaign? Third, what do they study in the small library campaign? Fourth, how do they study in the small library campaign? In order to resolve these research subjects, the researcher collected document data, image data, and interview data which could show the learning activity done in the development process of Bucheon city small library campaign. In conclusion, the research results can be summarized as follows. First, study subjects of small library campaign are the citizens in Bucheon, which scale was expanded while the core of learning subjects changed and moved to multi-layered subjects. In early days, the core was composed of citizen campaigners, library professionals, who participated in agenda setting and the network activity of small library making network, however, since the establishment of small library, the core moved to the director and librarian, who were the managers of small library, as some of them acted as small library director and chairman of council, of which participation scope expanded while the core of subject moved to volunteers, library friends, and residents. The cause how Bucheon could prepare public small library within a short period, differentiated from other regions and make progress could be found in the continuity of citizen movement by well forming 'middle class', which could be said to be the professional group per area. They bound citizen society into network and completely dissolved authority by themselves, and have formed close relationship with civil servants based on firm leadership and mutual trust. In the activity of small library campaign per village unit, also, they acted as priming water and assisted the residents themselves to be the subject of activity. Second, learning motivation and goal were created in the context of cultural history of Bucheon, which selected local agenda, 'Making Green Bucheon 21' in cooperation between public-private partnership. In order to build up an attractive city to live in by overcoming contradiction and lack generated in the city culture mainly with competitive development, the agenda was established. Regarding small library campaign, 'agenda23: Building up a library of love and hope' was established as the behavioral objective while a discussion of 'public library build up for all generations' voluntary lifelong study' was progressed in education․culture department, in order to achieve this, 'small library build up' activity was proceeded in every village by forming a governance with the city library. In order to announce the existence of small library and utilization method thereof to the public, they promoted 'making a reading city' activity, also, proceeded 'library friends making' activity to procure stable operation of small library and supporters, and established 'building up a village' as the behavioral objective to overcome the contradiction of the residents' isolation and alienation within the village. Third, content of learning and result part was proceeded by being connected with learning goal. Initial learning content was centered with seeking of Bucheon style small library to establish small libraries per each village, establishment of small library and general management method, etc.. Since the establishment of small library, learning for small library management suitable for the characteristic of village and study for advertisement of small library was implemented. For the operation of citizen-centered small library, a program was operated by establishing a new behavioral system. While the small library put down roots in the village and studying what the library friends are, in order to earn the residents' support, a concept of Bucheon style library friends was created and library friends was organized. Recently, in order to overcome the problem of human isolation, alienation, and economic crisis problem, village build up learning activities, e.g. humanities, cooperative society making, village festival hosting were proceeded. The result of learning was, the establishment of 17 actual public small libraries, as the concept of Bucheon style public small library was formed, however, library friends were formed or dissolved according to the situation and condition of each village unit small library. Study club was created, furthermore, village corporate, social enterprise, etc. were established. Also, cooperative society was formed, and village festival became a routine. Personally, I grew up to a village resident or activist through the expansion of recognition from 'I'-centered to 'we'-centered, also, individual knowledge and function were improved through the program, and business management ability was acquired. In the dimension of small library organization, the change and development occurred in organizational system, e.g. the accumulation of troubleshooting ability, resident organizational power, small library management method and know-how, program planning ability and event management ability, collective intelligence capability, etc. Furthermore, capacity of mature civil society was established by learning private and public cooperative method, agenda deduction process, etc., also, participatory culture was settled. Fourth, process of learning started from concrete 'questioning' for the recognition of regional contradiction and problem, and the solution of this. Based on this, the process of reading, collective discussion, field trip, benchmarking, and small group 'research analysis' are proceeded. 'New solution model', completed this way, becomes complete as 'a new model' through 'civil review process' such as public hearing. Moreover, through concrete practice, a process, i.e. regular type of learning process to 'introspect, integrate, reinforce' the new model was proceeded. This was to form the habitual learning systematization or expansive learning route. In conclusion, it can be said that the will of change intending to create an attractive cultural city Bucheon was stirred by the small library campaign. The cause of the success in small library campaign could be found in the process of changing the system by newly establishing goals consistently and practising them for the installation and activation of small library by the behavioral subjects of learning community, and the creation of new concept and regulation, i.e. in the efforts of the subjects who have achieved expansive learning constantly. Regional change and development was enabled through the expansive learning process and growth where the citizens read through the medium of book, talked about regional contradiction and problem, and sought for the solution plan. Bucheon city small library campaign was the process of the settlement of regional culture, for reading books and lifelong study, at the same time, it can be interpreted as the result of the learning subjects' will to change and constant learned efforts to approach a true civil society through this.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.