본 연구는 영아교사의 놀이신념, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용의 관계를 살펴보고, 놀이교수효능감의 매개효과를 알아보는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울 및 경기도, 광주 및 전라도 지역에 소재한 어린이집에 근무하는 영아교사 213명이다. 본 연구에서 사용된 네 가지 설문도구는 다음과 같다. 첫째, 영아교사의 일반적 특성을 알아보기 위한 6문항의 설문을 실시하였다. 둘째, 영아교사의 놀이신념을 살펴보기 위하여 Fogel(2003)이 제작한 PPBS(The Parent Play Belifs Scale)를 번안한 ...
본 연구는 영아교사의 놀이신념, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용의 관계를 살펴보고, 놀이교수효능감의 매개효과를 알아보는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울 및 경기도, 광주 및 전라도 지역에 소재한 어린이집에 근무하는 영아교사 213명이다. 본 연구에서 사용된 네 가지 설문도구는 다음과 같다. 첫째, 영아교사의 일반적 특성을 알아보기 위한 6문항의 설문을 실시하였다. 둘째, 영아교사의 놀이신념을 살펴보기 위하여 Fogel(2003)이 제작한 PPBS(The Parent Play Belifs Scale)를 번안한 유미(2008)의 어머니 놀이신념 척도를 권혜진(2013)이 영유아교사가 응답하기에 적절한 문항으로 수정한 것을 사용하였다. 셋째, 영아교사의 놀이교수효능감은 신은수, 유영의, 박현경(2004)이 개발한 측정 도구를 이재진(2013)이 수정‧보완한 것을 사용하였다. 마지막으로 교사-영아 상호작용은 임옥희, 이진숙(2006)이 개발한 척도를 사용하였다. 본 연구의 절차는 예비조사 20명, 본조사 213명을 대상으로 설문조사가 실시되었다. 연구 방법으로는 영아교사의 일반적 배경에 따른 놀이신념, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용의 차이를 알아보기 위하여 분산분석(one-way ANOVA)을 실시하였고, Scheffe의 사후검증을 통하여 집단 간 차이를 규명하였다. 또한 영아교사의 놀이신념, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용 간의 상관성을 알아보기 위해 상관관계분석(Pearson’s correlation analysis)을 실시하였다. 마지막으로 영아교사의 놀이신념과 교사-영아 상호작용의 관계에서 놀이교수효능감이 매개변인으로써 역할을 하는지 알아보기 위하여 Baron과 Kenny(1986)의 매개효과 검증절차에 따라 위계적 회귀분석 방법을 사용한 후, 통계적 검증을 위한 Sobel test를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영아교사의 경력, 연령, 학력에 따른 놀이신념, 놀이교수효눙감, 교사-영아 상호작용의 차이를 살펴보기 위하여 분산분석을 실시한 결과, 영아교사의 경력에 따른 놀이신념의 차이는 없었지만, 교사의 연령과 학력에 따른 놀이신념의 차이를 나타냈다. 영아교사의 놀이교수효능감을 살펴본 결과, 교사의 경력, 연령, 학력에 따라 놀이교수효능감은 모두 차이를 나타냈다. 교사의 일반적 배경에 따른 교사-영아 상호작용은 교사의 경력, 연령, 학력에 따라 상호작용에 모두 차이를 보였다. 둘째, 영아교사의 놀이신념, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용의 변인들 간의 관계를 알아보기 위하여 상관관계분석을 실시한 결과, 영아교사의 놀이신념, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용은 각 하위요인별로 모두 정적인 상관계를 나타냈다. 셋째, 영아교사의 놀이신념과 교사-영아 상호작용의 관계에서 놀이교수효능감의 매개효과를 살펴본 결과, 교사의 놀이교수효능감은 교사-영아 상호작용의 하위요인인 교사의 반응적 태도, 경험의 다양성, 적극적 활동참여, 허용적 태도에 미치는 영향에 대하여 모두 매개변인으로서의 역할을 하였다. 본 연구는 영아교사의 놀이신념, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용간의 관계에 대해 알아보고, 이와 함께 교사의 놀이신념과 교사-영아 상호작용의 관계에서 놀이교수효능감의 매개효과를 살펴봄으로써 교사가 영아와의 긍정적인 상호작용을 하는 데 놀이교수효능감이 중요한 변인임을 알아본 점에서 의의가 있다고 본다. 본 연구가 영아기 놀이의 중요성에 대해 다시 한 번 생각해보고, 영아교사와 영아 사이의 긍정적 상호작용을 향상시키며 나아가 보육의 질을 높이는 데 밑거름이 되길 기대한다.
본 연구는 영아교사의 놀이신념, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용의 관계를 살펴보고, 놀이교수효능감의 매개효과를 알아보는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울 및 경기도, 광주 및 전라도 지역에 소재한 어린이집에 근무하는 영아교사 213명이다. 본 연구에서 사용된 네 가지 설문도구는 다음과 같다. 첫째, 영아교사의 일반적 특성을 알아보기 위한 6문항의 설문을 실시하였다. 둘째, 영아교사의 놀이신념을 살펴보기 위하여 Fogel(2003)이 제작한 PPBS(The Parent Play Belifs Scale)를 번안한 유미(2008)의 어머니 놀이신념 척도를 권혜진(2013)이 영유아교사가 응답하기에 적절한 문항으로 수정한 것을 사용하였다. 셋째, 영아교사의 놀이교수효능감은 신은수, 유영의, 박현경(2004)이 개발한 측정 도구를 이재진(2013)이 수정‧보완한 것을 사용하였다. 마지막으로 교사-영아 상호작용은 임옥희, 이진숙(2006)이 개발한 척도를 사용하였다. 본 연구의 절차는 예비조사 20명, 본조사 213명을 대상으로 설문조사가 실시되었다. 연구 방법으로는 영아교사의 일반적 배경에 따른 놀이신념, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용의 차이를 알아보기 위하여 분산분석(one-way ANOVA)을 실시하였고, Scheffe의 사후검증을 통하여 집단 간 차이를 규명하였다. 또한 영아교사의 놀이신념, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용 간의 상관성을 알아보기 위해 상관관계분석(Pearson’s correlation analysis)을 실시하였다. 마지막으로 영아교사의 놀이신념과 교사-영아 상호작용의 관계에서 놀이교수효능감이 매개변인으로써 역할을 하는지 알아보기 위하여 Baron과 Kenny(1986)의 매개효과 검증절차에 따라 위계적 회귀분석 방법을 사용한 후, 통계적 검증을 위한 Sobel test를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영아교사의 경력, 연령, 학력에 따른 놀이신념, 놀이교수효눙감, 교사-영아 상호작용의 차이를 살펴보기 위하여 분산분석을 실시한 결과, 영아교사의 경력에 따른 놀이신념의 차이는 없었지만, 교사의 연령과 학력에 따른 놀이신념의 차이를 나타냈다. 영아교사의 놀이교수효능감을 살펴본 결과, 교사의 경력, 연령, 학력에 따라 놀이교수효능감은 모두 차이를 나타냈다. 교사의 일반적 배경에 따른 교사-영아 상호작용은 교사의 경력, 연령, 학력에 따라 상호작용에 모두 차이를 보였다. 둘째, 영아교사의 놀이신념, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용의 변인들 간의 관계를 알아보기 위하여 상관관계분석을 실시한 결과, 영아교사의 놀이신념, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용은 각 하위요인별로 모두 정적인 상관계를 나타냈다. 셋째, 영아교사의 놀이신념과 교사-영아 상호작용의 관계에서 놀이교수효능감의 매개효과를 살펴본 결과, 교사의 놀이교수효능감은 교사-영아 상호작용의 하위요인인 교사의 반응적 태도, 경험의 다양성, 적극적 활동참여, 허용적 태도에 미치는 영향에 대하여 모두 매개변인으로서의 역할을 하였다. 본 연구는 영아교사의 놀이신념, 놀이교수효능감, 교사-영아 상호작용간의 관계에 대해 알아보고, 이와 함께 교사의 놀이신념과 교사-영아 상호작용의 관계에서 놀이교수효능감의 매개효과를 살펴봄으로써 교사가 영아와의 긍정적인 상호작용을 하는 데 놀이교수효능감이 중요한 변인임을 알아본 점에서 의의가 있다고 본다. 본 연구가 영아기 놀이의 중요성에 대해 다시 한 번 생각해보고, 영아교사와 영아 사이의 긍정적 상호작용을 향상시키며 나아가 보육의 질을 높이는 데 밑거름이 되길 기대한다.
The purpose of this study is to examine relationship among infant teachers' play beliefs, play teaching efficacy, and teacher-infant interaction and to figure out a mediating effect of play teaching efficacy. The subjects of this study are 213 infant teachers who work at child care centers wher...
The purpose of this study is to examine relationship among infant teachers' play beliefs, play teaching efficacy, and teacher-infant interaction and to figure out a mediating effect of play teaching efficacy. The subjects of this study are 213 infant teachers who work at child care centers where are located in Seoul, Gyeonggi Province, Gwangju, and Jeolla Province area. The following are four questionnaire tools that were used in this study. First, to examine infant teachers' general characteristics, the questionnaire with 6 questions was conducted. Second, to examine infant teachers' play beliefs, it used what Gwon Hye-jin(2013) modified it into question proper for infant-toddler teachers to respond as for the mothers' play beliefs scale that Yu Mi(2008) adapted PPBS(The Parent Play Beliefs Scale) produced by Fogel(2003). Third, infant teachers' play teaching efficacy was used what Lee Jae-jin(2013) modified and supplemented the measurement tool developed by Shin Eun-su, Yu Yeong-ui, and Park Hyeon-gyeong(2004). Finally, teacher-infant interaction was used the scale developed by Im Ok-hui and Lee Jin-suk(2006). The procedure of this study was carried out a questionnaire survey targeting 20 people for preliminary survey and 213 people for main survey. As for a research method, to examine play beliefs, play teaching efficacy, and teacher-infant interaction according to infant teachers' general characteristics, one-way ANOVA was carried out. Through Scheffe's post-test, the group-based difference was closely examined. Also, to figure out correlation among infant teachers' play beliefs, play teaching efficacy, and teacher-infant interaction, Pearson’s correlation analysis was carried out. Finally, to examine whether the play teaching efficacy functions as a mediating variable in relationship between infant teachers' play beliefs and teacher-infant inte- raction. Sobel test for statistical verification was carried out after using the hierarchical regression analysis method according to procedure of verifying the mediating effect in Baron and Kenny(1986). Summarizing the results of this study, they are as follows. First, as a result of carrying out ANOVA to examine difference among play beliefs, play teaching efficacy, and teacher-infant interaction according to infant teachers' career, age and academic background, there was no difference in play beliefs according to infant teachers' career. However, difference in play beliefs was shown depending on teachers' age and academic background. As a result of examining infant teachers' play teaching efficacy, the play teaching efficacy was shown difference in all depending on teachers' career, age and academic background. As for teacher-infant interaction according to teachers' general background, all showed difference in interaction according to teachers' career, age and academic background. Second, as a result of carrying out correlation analysis to examine relationship among infant teachers' play beliefs, play teaching efficacy, and teacher-infant interaction, the infant teachers' play beliefs, play teaching efficacy, and teacher-infant interaction were shown positive correlation in all by each sub-factor. Third, as a result of examining the mediating effect of play teaching efficacy in relationship between infant teachers' play beliefs and teacher-infant interaction, the teachers' play teaching efficacy played a role as a mediating variable in all as for the influence upon teachers' responsive attitude, diversity in experience, positive activity participation, and permissive attitude, which are sub-factors of teacher-infant interaction. This study examined about relationship among infant teachers' play beliefs, play teaching efficacy, and teacher-Infant interaction and simultaneously figured out the mediating effect of play teaching efficacy in relationship between teachers' play beliefs and teacher-infant interaction. Hence, it is considered to have significance in having examined that the play teaching efficacy is important variable in having positive interaction between teacher and infants. This study is expected to become foundation in rethinking about importance of a play in infancy, in enhancing positive interaction between infant teacher and infants, and further in increasing quality of child care.
The purpose of this study is to examine relationship among infant teachers' play beliefs, play teaching efficacy, and teacher-infant interaction and to figure out a mediating effect of play teaching efficacy. The subjects of this study are 213 infant teachers who work at child care centers where are located in Seoul, Gyeonggi Province, Gwangju, and Jeolla Province area. The following are four questionnaire tools that were used in this study. First, to examine infant teachers' general characteristics, the questionnaire with 6 questions was conducted. Second, to examine infant teachers' play beliefs, it used what Gwon Hye-jin(2013) modified it into question proper for infant-toddler teachers to respond as for the mothers' play beliefs scale that Yu Mi(2008) adapted PPBS(The Parent Play Beliefs Scale) produced by Fogel(2003). Third, infant teachers' play teaching efficacy was used what Lee Jae-jin(2013) modified and supplemented the measurement tool developed by Shin Eun-su, Yu Yeong-ui, and Park Hyeon-gyeong(2004). Finally, teacher-infant interaction was used the scale developed by Im Ok-hui and Lee Jin-suk(2006). The procedure of this study was carried out a questionnaire survey targeting 20 people for preliminary survey and 213 people for main survey. As for a research method, to examine play beliefs, play teaching efficacy, and teacher-infant interaction according to infant teachers' general characteristics, one-way ANOVA was carried out. Through Scheffe's post-test, the group-based difference was closely examined. Also, to figure out correlation among infant teachers' play beliefs, play teaching efficacy, and teacher-infant interaction, Pearson’s correlation analysis was carried out. Finally, to examine whether the play teaching efficacy functions as a mediating variable in relationship between infant teachers' play beliefs and teacher-infant inte- raction. Sobel test for statistical verification was carried out after using the hierarchical regression analysis method according to procedure of verifying the mediating effect in Baron and Kenny(1986). Summarizing the results of this study, they are as follows. First, as a result of carrying out ANOVA to examine difference among play beliefs, play teaching efficacy, and teacher-infant interaction according to infant teachers' career, age and academic background, there was no difference in play beliefs according to infant teachers' career. However, difference in play beliefs was shown depending on teachers' age and academic background. As a result of examining infant teachers' play teaching efficacy, the play teaching efficacy was shown difference in all depending on teachers' career, age and academic background. As for teacher-infant interaction according to teachers' general background, all showed difference in interaction according to teachers' career, age and academic background. Second, as a result of carrying out correlation analysis to examine relationship among infant teachers' play beliefs, play teaching efficacy, and teacher-infant interaction, the infant teachers' play beliefs, play teaching efficacy, and teacher-infant interaction were shown positive correlation in all by each sub-factor. Third, as a result of examining the mediating effect of play teaching efficacy in relationship between infant teachers' play beliefs and teacher-infant interaction, the teachers' play teaching efficacy played a role as a mediating variable in all as for the influence upon teachers' responsive attitude, diversity in experience, positive activity participation, and permissive attitude, which are sub-factors of teacher-infant interaction. This study examined about relationship among infant teachers' play beliefs, play teaching efficacy, and teacher-Infant interaction and simultaneously figured out the mediating effect of play teaching efficacy in relationship between teachers' play beliefs and teacher-infant interaction. Hence, it is considered to have significance in having examined that the play teaching efficacy is important variable in having positive interaction between teacher and infants. This study is expected to become foundation in rethinking about importance of a play in infancy, in enhancing positive interaction between infant teacher and infants, and further in increasing quality of child care.
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