[학위논문]그룹 감각통합치료가 중등도 자폐장애아동의 감각처리와 자세조절에 미치는 영향 Effects of the Group Sensory Integration Therapy on Sensory Processing and Postural Control of Children with Moderate Autism Spectrum Disorder원문보기
우리나라에서는 매년 자폐장애로 진단 받는 아동의 수가 증가하는 실정이다. 자폐장애 아동들은 중추신경계의 기능 이상으로 인해 감각처리의 문제를 지니고, 이로 인해 인지 및 지각 능력의 발달을 저해하여 자세조절에도 문제를 지닌다. 따라서 본 연구는 중등도 자폐장애아동을 대상으로 그룹 감각통합치료 적용이 감각처리와 자세조절에 미치는 영향을 알아보고자 실시하였다. 대구 소재 D복지관에서 2014년 1월 4일부터 3월 15일까지 ...
우리나라에서는 매년 자폐장애로 진단 받는 아동의 수가 증가하는 실정이다. 자폐장애 아동들은 중추신경계의 기능 이상으로 인해 감각처리의 문제를 지니고, 이로 인해 인지 및 지각 능력의 발달을 저해하여 자세조절에도 문제를 지닌다. 따라서 본 연구는 중등도 자폐장애아동을 대상으로 그룹 감각통합치료 적용이 감각처리와 자세조절에 미치는 영향을 알아보고자 실시하였다. 대구 소재 D복지관에서 2014년 1월 4일부터 3월 15일까지 자폐성 장애 2급으로 진단받은 아동 7명을 선별도구를 거쳐 선정하였다. 대상아동은 감각통합치료실에서 탐색 및 자유놀이를 제공하여 기초선을 측정하였고, 중재 회기는 그룹 감각통합치료 프로그램을 적용하였으며, 기초선과 중재회기는 동일하게 매회기 감각처리의 감각프로파일과 자세조절의 운동 및 자세조절 임상관찰평가를 실시하였다. 본 연구는 프리드만 검정(Friedman's test)을 사용하여 감각처리와 자세조절의 변화가 유의미한지 살펴보았고, 각 중재 단계의 유의미한 차이를 보기 위해 윌콕슨 부호 순위 검정(Wilcoxon signed rank test)을 사용하여 사후 검정을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 그룹 감각통합치료를 적용하였을 때 중등도 자폐장애아동의 감각처리능력(감각등록, 감각추구, 감각민감성, 감각회피) 향상을 나타내었다. 치료중재 효과 시기는 감각등록, 감각민감성, 감각회피영역에서 9회기부터, 감각추구영역에서는 14회기에서 치료효과를 유의하게 나타내었다(p< .05). 둘째, 그룹 감각통합치료를 적용하였을 때 중등도 자폐장애아동의 자세조절이 향상되었고, 2회기부터 유의한 치료효과를 나타내었다(p< .05). 본 연구에서의 참여한 중등도 자폐장애아동들을 대상으로 그룹 감각통합치료를 적용하였을 때 감각처리와 자세조절을 향상시킨다는 것을 알 수 있었다. 중등도 자폐장애아동에게 그룹 감각통합치료를 적용하는 경우에도 치료의 효과가 있음을 알 수 있었다. 또한 회기별 반복측정을 통해 보호자에게 아동에 관한 이해와 감각통합치료에 대한 관심도가 향상되었고, 매회기별 치료 변화 추이를 알 수 있었다.
우리나라에서는 매년 자폐장애로 진단 받는 아동의 수가 증가하는 실정이다. 자폐장애 아동들은 중추신경계의 기능 이상으로 인해 감각처리의 문제를 지니고, 이로 인해 인지 및 지각 능력의 발달을 저해하여 자세조절에도 문제를 지닌다. 따라서 본 연구는 중등도 자폐장애아동을 대상으로 그룹 감각통합치료 적용이 감각처리와 자세조절에 미치는 영향을 알아보고자 실시하였다. 대구 소재 D복지관에서 2014년 1월 4일부터 3월 15일까지 자폐성 장애 2급으로 진단받은 아동 7명을 선별도구를 거쳐 선정하였다. 대상아동은 감각통합치료실에서 탐색 및 자유놀이를 제공하여 기초선을 측정하였고, 중재 회기는 그룹 감각통합치료 프로그램을 적용하였으며, 기초선과 중재회기는 동일하게 매회기 감각처리의 감각프로파일과 자세조절의 운동 및 자세조절 임상관찰평가를 실시하였다. 본 연구는 프리드만 검정(Friedman's test)을 사용하여 감각처리와 자세조절의 변화가 유의미한지 살펴보았고, 각 중재 단계의 유의미한 차이를 보기 위해 윌콕슨 부호 순위 검정(Wilcoxon signed rank test)을 사용하여 사후 검정을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 그룹 감각통합치료를 적용하였을 때 중등도 자폐장애아동의 감각처리능력(감각등록, 감각추구, 감각민감성, 감각회피) 향상을 나타내었다. 치료중재 효과 시기는 감각등록, 감각민감성, 감각회피영역에서 9회기부터, 감각추구영역에서는 14회기에서 치료효과를 유의하게 나타내었다(p< .05). 둘째, 그룹 감각통합치료를 적용하였을 때 중등도 자폐장애아동의 자세조절이 향상되었고, 2회기부터 유의한 치료효과를 나타내었다(p< .05). 본 연구에서의 참여한 중등도 자폐장애아동들을 대상으로 그룹 감각통합치료를 적용하였을 때 감각처리와 자세조절을 향상시킨다는 것을 알 수 있었다. 중등도 자폐장애아동에게 그룹 감각통합치료를 적용하는 경우에도 치료의 효과가 있음을 알 수 있었다. 또한 회기별 반복측정을 통해 보호자에게 아동에 관한 이해와 감각통합치료에 대한 관심도가 향상되었고, 매회기별 치료 변화 추이를 알 수 있었다.
In South Korea, children are increasingly diagnosed with autism spectrum disorders every year. Children with autism spectrum disorders have problems in the sensory processing due to abnormal functions in the central nervous system. Often development in cognitive and perceptive capabilities are also ...
In South Korea, children are increasingly diagnosed with autism spectrum disorders every year. Children with autism spectrum disorders have problems in the sensory processing due to abnormal functions in the central nervous system. Often development in cognitive and perceptive capabilities are also impeded resulting in postural control problem. In this context, the purpose of this study was to identify effects of group sensory integration on sensory processing and postural control of children with moderate autism spectrum disorder. Seven children who were diagnosed as grade two autism spectrum disorders in D Welfare Center located in Daegu between January 4 and March 15 of 2014 were selected to be the subjects via screening tools. The subjects were measured at baseline by presenting exploration and free play activities in a room for sensory integration therapy. Group sensory integration therapy was applied during intervention sessions. During both the baseline and the intervention sessions, sensory profiles in sensory processing, motions of postural control, and clinical observation of motor & postural skills were conducted at each session. In this study, the researcher used the Friedman’s test to identify significance of changes in sensory processing and postural control, and used the Wilcoxon signed rank test for post-hoc test in order to see significant differences in each phase of intervention. The results of this analysis were as follows. First, when the group sensory integration therapy was applied, the sensory processing of the children with moderate autism spectrum disorders was improved in sensory registration, sensory seeking, sensory sensitivity, and sensory avoiding. As for effective period of therapeutic intervention, the therapeutic effects were shown in sensory registration, sensory sensitivity, and sensory avoiding since the ninth session, and were shown in sensory seeking at the 14th session (p< .05). Second, when the group sensory integration therapy was applied, the postural control of the children with moderate autism spectrum disorders was improved, and the significant therapeutic effects were shown since the second session (p< .05). In this study, the group sensory integration therapy was shown to improve sensory processing and postural control of the subjects as the children with moderate autism spectrum disorders. There were therapeutic effects when the group sensory integration therapy was applied to the children with moderate autism spectrum disorders. Also, the results of repeated measures every session indicated that parents' understanding on their children and interest in sensory integration improved. The treatment effect trend was also observed every session.
In South Korea, children are increasingly diagnosed with autism spectrum disorders every year. Children with autism spectrum disorders have problems in the sensory processing due to abnormal functions in the central nervous system. Often development in cognitive and perceptive capabilities are also impeded resulting in postural control problem. In this context, the purpose of this study was to identify effects of group sensory integration on sensory processing and postural control of children with moderate autism spectrum disorder. Seven children who were diagnosed as grade two autism spectrum disorders in D Welfare Center located in Daegu between January 4 and March 15 of 2014 were selected to be the subjects via screening tools. The subjects were measured at baseline by presenting exploration and free play activities in a room for sensory integration therapy. Group sensory integration therapy was applied during intervention sessions. During both the baseline and the intervention sessions, sensory profiles in sensory processing, motions of postural control, and clinical observation of motor & postural skills were conducted at each session. In this study, the researcher used the Friedman’s test to identify significance of changes in sensory processing and postural control, and used the Wilcoxon signed rank test for post-hoc test in order to see significant differences in each phase of intervention. The results of this analysis were as follows. First, when the group sensory integration therapy was applied, the sensory processing of the children with moderate autism spectrum disorders was improved in sensory registration, sensory seeking, sensory sensitivity, and sensory avoiding. As for effective period of therapeutic intervention, the therapeutic effects were shown in sensory registration, sensory sensitivity, and sensory avoiding since the ninth session, and were shown in sensory seeking at the 14th session (p< .05). Second, when the group sensory integration therapy was applied, the postural control of the children with moderate autism spectrum disorders was improved, and the significant therapeutic effects were shown since the second session (p< .05). In this study, the group sensory integration therapy was shown to improve sensory processing and postural control of the subjects as the children with moderate autism spectrum disorders. There were therapeutic effects when the group sensory integration therapy was applied to the children with moderate autism spectrum disorders. Also, the results of repeated measures every session indicated that parents' understanding on their children and interest in sensory integration improved. The treatment effect trend was also observed every session.
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